Inloggen
TOSARI - ID 6655


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1930
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Shade deck
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Werf Gusto v/h firma A.F. Smulders, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 640
Launch Date: 1930-03-10
Delivery Date: 1930-04-26
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G., Augsburg, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: 13 9/16 x 19 3/4.
Speed in knots: 9.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 981.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 673.00 Net tonnage
Deadweight: 598.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 53000 Cubic Feet
Bale: 43000 Cubic Feet
 
Length 1: 203.2 Feet (British) Registered
Beam: 34.1 Feet (British) Registered
Depth: 11.5 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
21 0 0 544 0 565
Ship History Data

Date/Name Ship 1930-04-00 TOSARI
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: THRQ
Additional info: In 1933 call sign: PKHB

Date/Name Ship 1947-11-00 TOSARI
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PIAK

Date/Name Ship 1955-04-00 ANNABELLA
Manager: John Manners & Co. Ltd., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Isabel Navigation Co. S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Date/Name Ship 1958-07-00 KINTAMANI
Manager: Panacia Shipping Co. S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Panacia Shipping Co. S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Date/Name Ship 1958-08-00 KAWI
Manager: Panacia Shipping Co. S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Panacia Shipping Co. S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Date/Name Ship 1962-00-00 KAWI
Manager: South East Asia S.S. Corp., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: South East Asia S.S. Corp., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Ship Events Data

1942-02-00: Op 27 februari 1942 vanuit Tjilatjap naar Colombo ontkomen. 30 maart 1942 te Brits-Indië in charter Ministry of War Transport, Londen. 3 november 1945 einde van het charter.
1947-09-20: Op 20.09.1947 liggende te Tandjong Priok voorzien van een nieuw brandmerk: 2102 Z AMST 1947
1962-10-25: Op reis van Saigon naar Singapore met een lading vee is de KAWI tijdens zware storm lek geworden in de machinekamer, en werd op 25 oktober 1962 door de bemanning geabandonneerd op 50 mijl van Kuala Trengganu (kust van Noord-Maleisië), in positie ongeveer 05-00 NB en 104-00 OL.
1962-10-27: Final Fate:
Op 26 oktober 1962 werd de KAWI verlaten aangetroffen en op sleeptouw genomen doch zij kapseisde en zonk op 27 oktober 1962 op ongeveer 100 mijl ONO van Kota Baroe in positie 06-48-NB en 103-47-OL en was verloren.

Gezagvoerders

Familiegegevens

 

Jan werd geboren op 11.05.1895 te Kolham (Gem. Slochteren) als z.v. Jan Venema en Trijntje van Dijk.

Jan (26) (stuurman) trouwde op 27.05.1921 te Slochteren met Aaltje Haaijer (19) – geb. 30.05.1901 te Kropswolde (Gem. Hoogezand) – d.v. Barend Haaijer (landbouwer) en Jantje Sluiter. 

Jan overleed op 01.01.1981 te ’s-Gravenhage (85). (Overlijdensadvertentie in De Telegraaf 03-01-1981)

 

Kinderen

-    drie

 

Opleiding

's-Gravenhage, - Geslaagd grote stoomvaart, derde stuurman in februari 1915 te ’s-Gravenhage.

's-Gravenhage, - Geslaagd grote stoomvaart, tweede stuurman in mei 1918 te Batavia.

's-Gravenhage, - Geslaagd grote stoomvaart, eerste stuurman in mei/juni 1922 te Batavia.

 

De schepen van de kapitein

 

*   01/1929 – 11/1930  van het s.s. KIDOEL

*   11/1930 – 11/1931 van het s.s. SIPIROK

*   12/1931 – 07/1932 van het s.s. TOSARI

*   07/1932 – 06/1933 van het s.s. GENERAAL VAN SWIETEN

*   06/1933 – 05/1934 van het s.s. VAN RIEBEECK

Met verlof naar Nederland

*   03/1935 – 05/1935 van het s.s. LEMATANG

*   05/1935 – 09/1935 van het s.s. BOTH

*   09/1935 – 12/1935 van het s.s. VAN RIEBEECK

*   12/1935 – 01/1936 van het s.s. SLOET VAN DE BEELE

*   01/1936 – 02/1936 van het s.s. SPEELMAN

*   02/1936 – 07/1936 van het s.s. VAN RIEBEECK

*   08/1936 – 01/1937 van het s.s. VAN WAERWIJCK

*   02/1937 – 05/1937 van het s.s. MELCHIOR TREUB

*   12/1937 – 03/1940 van het s.s. MELCHIOR TREUB  

In WOII gevaren op de stoomschepen VAN NECK en BARENTSZ

 

Overige bijzonderheden

 

Gezagvoerder bij de K.P.M.

 

Datum vanaf: 1931
Kapitein: Venema, Jan

Afbeeldingen


Omschrijving: Tosari 1930
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: De Tosari als KAWI
Collectie: Schell, W.A
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname
Algemene informatie

Algemeen Handelsblad 11-03-1930

Koninklijke Paketvaart Mij. – m.s. TOSARI.

Van een der hellingen van de Werf Gusto, firma A. F. Smulders, Schiedam, werd met goed gevolg te water gelaten (opm: 10 maart) het enkelschroef-motorschip TOSARI, in aanbouw voor de Koninklijke Paketvaart Mij., Amsterdam. De hoofdafmetingen van dit schip, hetwelk wordt gebouwd volgens plannen, ontworpen door het Ingenieursbureau voor Scheepsbouw M. A. Cornelissen, hetwelk tevens met het toezicht is belast, zijn: lengte tussen de loodlijnen, op de waterlijn, 61,87 m.; breedte op spanten 10,36 m.; holte tot bovendek 3,81 m. De bouw wordt uitgevoerd volgens Bureau Veritas, Klasse 1.1 3/3 P. 1.1., onder toezicht van de Nederlandse Scheepvaart Inspectie. De voortstuwing zal geschieden door een enkelwerkende 8-cylinder M.A.N. Dieselmotor van 500 A.P.K., welke het schip, in beladen toestand, een snelheid zal geven 9¼ Eng. zeemijl per uur. Het m.s. TOSARI is het, derde van een serie van vier schepen, op bovengenoemde werf voor de K. P. M. in aanbouw.

 

TOSARI – 14 april 1930 een proeftocht.

 

Scheepvaart 28-04-1930

Nieuwe Waterweg – Aangekomen op 26-04-1930 – TOSARI (m.s.) terug van proefvaart.

 

Algemeen Handelsblad 01-05-1930

TOSARI vertrok 1 mei van Rotterdam naar Batavia.