Inloggen
TONIJN - ID 6646


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1937
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5309566
Nat. Official Number: 1766 Z GRON 1936
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Delfzijl' v/h Gebr. Sander, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 146
Launch Date: 1936-10-31
Delivery Date: 1937-01-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Humboldt-Deutz Motoren A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (280x450)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 366.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 184.00 Net tonnage
Deadweight: 462.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Bale: 25000 Cubic Feet
 
Length 1: 41.37 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Length 2: 39.23 Meters Registered
Beam: 7.47 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.05 Meters Depth, moulded
Draught: 2.99 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1936-12-24 TONIJN
Manager: Willem Boll, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Willem Boll, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PIAC

Date/Name Ship 1937-10-05 TONIJN
Manager: Jan Westers Fzn, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Westers Fzn, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PIAC
Additional info: fl. 97.500. Speculatiekoop. Direct (in Cardiff) doorverkocht

Date/Name Ship 1937-10-07 CARENERO
Manager: Compañia Anonima de Navegación de Carenero, La Guaira, Venezuela
Eigenaar: Compañia Anonima de Navegación de Carenero, La Guaira, Venezuela
Shareholder:
Homeport / Flag: La Guaira / Venezuela

Date/Name Ship 1943-00-00 CARENERO
Manager: Compañía Anónima Venezolana de Navagación, La Guaira, Venezuela
Eigenaar: Compañía Anónima Venezolana de Navagación, La Guaira, Venezuela
Shareholder:
Homeport / Flag: La Guaira / Venezuela

Date/Name Ship 1949-00-00 SAN CRISTOBAL
Manager: Compañía Anónima Venezolana de Navagación, La Guaira, Venezuela
Eigenaar: Compañía Anónima Venezolana de Navagación, La Guaira, Venezuela
Shareholder:
Homeport / Flag: La Guaira / Venezuela

Date/Name Ship 1954-00-00 SAN CRISTOBAL
Manager: Julian Salazar, La Guaira, Venezuela
Eigenaar: Julian Salazar, La Guaira, Venezuela
Shareholder:
Homeport / Flag: La Guaira / Venezuela

Date/Name Ship 1982-00-00 SAN CRISTOBAL
Manager: Transport Maritime Oriental, La Guaira, Venezuela
Eigenaar: Transport Maritime Oriental, La Guaira, Venezuela
Shareholder:
Homeport / Flag: La Guaira / Venezuela

Ship Events Data

1936-10-31: NvhN 02-11-1936: Delfzijl, 2 Nov. Van de werf van de Gebr. Sander werd Zaterdag met goed gevolg een motorschip te water gelaten. Dit schip met afmetingen van 44 x 7.50 x 3.05 M. is gebouwd onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie, Atlantische vaart. Het wordt gebouwd voor rekening van kapt. W. Boll te Delfzijl, welks dochter de doopplechtigheid verrichtte, waarbij het schip den naam TONIJN ontving. Het zal van een Deutz Diesel-motor van 300 P.K. voorzien worden. De kiel werd gelegd voor een motorschip met afmetingen van 36 x 6.50 x 2.65 M. voor rekening van kapt. L. Mulder te Delfzijl.
1936-12-28: Op 28-12-1936 als TONIJN, zijnde een motorvrachtschip, metende 1036.43 m3, liggende te Delfzijl, door J.L. Kleijn, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Willem Boll te Delfzijl, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1766 Z GRON 1936 op het achterschip in achterkant ingang volkslogies op het verhoogd achterdek.
1937-01-06: NvhN 06-01-1937. Proefvaart m.s. TONIJN. Op de Eems vond heden de in alle opzichten uitstekend geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip Tonijn. Dit schip werd gebouwd onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie voor de Atlantische vaart bij de N. V. Scheepswerf „Delfzijl” v/h. Gebr. Sander te Delfzijl voor rekening van kapt. W. Boll te Delfzijl. Het schip is van het raised-quarterdek type met twee masten en het is gebouwd met plaatsteven en met kruiser hek. Het heeft een lage dubbele bodem, die deels als ballasttank en deels als olietank ingericht is. Het schip meet bruto 365,86 Reg. ton en netto 183.86 Reg. ton, terwijl bet D.W. 470 ton bedraagt. De afmetingen zijn als volgt: lengte over alles 44 M., breedte over alles 7.50 M. en holte tot vrijboorddek 3.05 M. tot het verhoogde dek 3.90 M. De voortstuwing geschiedt door een 4 tact Deutz motor. Deze motor is direct omkeerbaar en is in zes cylinder uitvoering met een vermogen van 300 P.K. bij 300 omwentelingen per minuut. Behalve deze hoofdmotor is verder nog een Deutz motor van 14 P.K. als hulpmotor in de motorkamer geplaatst. Deze motor drijft naast de hulpwerktuigen ook de dynamo aan, terwijl de achterste laadlier, die aan dek geplaatst is, eveneens door deze motor aangedreven wordt. Onder het bakdek is in een hut eveneens een Deutz motor van 14 P.K. geplaatst. Deze motor bedient de voorste laadlier en de ankerlier. Het geheele laad- en losgerei is geleverd met een certilicaat van de Inspectie van Havenarbeid. De electrische installatie werd geleverd door de fa. Herman G. Eekels te Hoogezand. Het schip is voorzien van een stroomlijnballans roer, waarmede het op de proefvaart zeer gemakkelijk te besturen bleek. Ook kon zeer goed met het schip worden gemanoeuvreerd. Het schip is keurig betimmerd, terwijl de afwerking ook niets te wenschen over laat. Het voldeed ruimschoots aan alle gestelde eischen en het werd na de proefvaart zeer ten genoegen door den kapitein overgenomen.
1937-10-00: Het schip werd voor fl. 97.500,-- in Cardiff overgenomen en werd onmiddellijk (zonder kosten in Nederland) voor de verkoopprijs van £12.750,-- (ongeveer fl. 114.500,--) doorverkocht naar Venezuela waar het schip door de verkoper moest worden afgeleverd.
De Eemsbode: 01.10.1937: Het motorschip 'TONIJN' , kapitein W. Boll, is door bemiddeling van E. Wagenborg’s Scheepvaart- en Expeditiebedrijf te Delfzijl naar Venezuela verkocht. De 'Tonijn' is 470 ton dw. en werd in 1937 gebouwd bij de Scheepswerf 'Delfzijl' Gebr. Sanders. Het schip is voorzien van een 300 PK Deutz Dieselmotor en zal op eigen kracht naar zijn nieuwe bestemming vertrekken.

Jan Westers deed bij deze aankoop een goede handel (weer via zijn schoonzoon Jan Mulder) hij kocht het schip met toebehoren, maar uitgezonderd de draadloze richtingzoeker, voor ƒ97.500,-- De aanwezige gasolie werd voor £3 per ton overgenomen. Volgens contract diende de oplevering door Boll in Cardiff plaats te vinden. Koper had de optie het schip in Cardiff te laten droogzetten. De kosten hiervan zouden voor zijn rekening komen, tenzij er onderwaterschade zou worden geconstateerd. In dat geval zouden herstel-dokkosten voor rekening van de verkoper komen. Vrijwel tezelfdertijd verkocht hij dit schip weer door aan dezelfde koper in Venezuela als van de “IDA WESTERS”. Dat de Hr. Boll zijn schip in Cardiff moest opleveren, bewijst dat Westers dit schip op deze voorwaarde kocht opdat het zonder kosten onmiddellijk kon worden doorverkocht en dat hij dit verkoopcontract reeds ‘in de zak’ had. De verkoopprijs was £12.750,ongeveer ƒ114.750,-- met oplevering in Venezuela en overigens de zelfde condities als die van het vorige contract, dus inclusief kopers optie om in Cardiff voor niets lading mee te nemen. Streefdatum vertrek was 14-10-1937. Gezien de uitschrijving uit het kadaster reeds op 9-10-1937 plaatsvond moest de oplevering in Venezuela kennelijk zo worden geinterpreteerd, dat de betaling in Cardiff plaats vond, maar dat de verkoper moest zorgen dat het schip op zijn kosten in Venezuela kwam.
1982-00-00: Final Fate:
Gezonken tussen Margarita Island en Cumana.


Afbeeldingen


Omschrijving: Tonijn 1937
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown