Inloggen
TOGIAN - ID 6634


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1930
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Shade deck
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Werf Gusto v/h firma A.F. Smulders, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 639
Launch Date: 1930-01-24
Delivery Date: 1930-03-22
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenfabrik Augsburg-N├╝rnberg A.G., Augsburg, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: 13 /16-19 11/16
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 857.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 551.00 Net tonnage
Deadweight: 571.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 53000 Cubic Feet
Bale: 43000 Cubic Feet
 
Length 1: 203.20 Feet (British) Registered
Beam: 34.10 Feet (British) Registered
Depth: 11.50 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
8 9 0 0 543 560
Configuration Changes

Datum 00-00-1931
Type: Remeasurement
Omschrijving: GRT 979, NRT 673 (tentdek gesloten)

Ship History Data

Date/Name Ship 1930-03-00 TOGIAN
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: THQV
Additional info: 1934 callsign PKGX

Ship Events Data

1942-02-20: Final Fate:
Te Tenau (bij Koepang, Timor) tot zinken gebracht ter voorkoming van inbeslagname door de Japanners. Vermoedelijk later door de Japanners gelicht en hersteld en vervolgens in Japanse dienst verloren gegaan.

Afbeeldingen


Omschrijving: Mogelijk een proeftochtfoto van de TOGIAN.
Collectie: Nierop, J.G.
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

Algemeen Handelsblad 25-01-1930

Gistermorgen werd van een der hellingen van de N.V. Werf Gusto, firma A. F. Smulders, Schiedam, met goed gevolg te water gelaten het enkelschroef-motorschip TOGIAN, in aanbouw voor de Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam. De hoofdafmetingen van dit schip, hetwelk wordt gebouwd volgens plannen, ontworpen door het Ingenieursbureau voor Scheepsbouw M. A. Cornelissen, hetwelk tevens, met het toezicht is belast, zijn: lengte tussen de loodlijnen, op de waterlijn, 61,87 m, breedte op spanten 10,36 m, holte tot bovendek 3,81 m. De bouw wordt uitgevoerd volgens Bureau Veritas, Klasse LI. 3/3 P. 1.1., onder toezicht van de Nederlandsche Scheepvaart Inspectie. De voortstuwing zal geschieden door een enkelwerkende 8-cilinder M.A.N. Dieselmotor van 500 A.P.K., welke het schip, in beladen toestand, een snelheid zal geven van 9¼ Eng. zeemijl per uur. Het m.s. TOGIAN is het tweede van een serie van 4 schepen, op bovengenoemde werf voor de K. P. M. in aanbouw.

De TOGIAN vertrok op 05-04-1930 van Rotterdam naar Batavia. 

Het Nieuws v.d. Dag voor Ned.Indië 21-05-1930

Tegen 5 u in de middag (opm: op 20 mei) kwam het nieuwe motorschip TOGIAN van de K.P.M., welk schip na een reis van 46 dagen uit Holland, Priok bereikte. De TOGIAN is van hetzelfde model als de bereids gearriveerde TOBOALI en TOMORI, 62 meter lang met een bruto-inhoud van 2.428 M 3. Het schip heeft in Holland verschillende proefreizen gemaakt, daar het balansroer niet goed werkte, men kon het gemakkelijk aan boord draaien, doch terugdraaien midscheeps ging zeer zwaar. Nadat het schip tenslotte nog enige keren in het dok gestaan had, waar het roer verkleind werd, nam de kapitein namens de K.P.M., de TOGIAN over. Het roer werkt nu goed. Gedurende de reis werd weinig slecht weer ontmoet, tussen Suez en Aden werden zelfs de luiken opengelegd om de ruimen te ventileren. Gedurende den grote oversteek werden zij natuurlijk geschalkt. De motor liep de hele reis uitstekend. Met de Chinese bemanning werd geen last ondervonden, terwijl het Europese civiele personeel ook goed voldeed. Het schip stond onder commando van kapitein E. Davis en deze is de éérste gezagvoerder van de K. P. M., aan wie het gouden horloge met inscriptie in Holland werd uitgereikt na 25 jaren dienst. De directie in Holland maakte er een heel feest van en ook de heer Van Zalinge was daarbij tegenwoordig.