De Maasbode 12-12-1929
Woensdag (opm: 11 dec.) werd van een der hellingen van de werf Gusto, werf A. F. Smulders te Schiedam, met goed gevolg te water gelaten het enkelschroef-motorschip TOBOALI, in aanbouw voor de Kon. Paketvaart Mij., Amsterdam. De hoofdafmetingen van dit schip, hetwelk wordt gebouwd volgens plannen ontworpen door het Ingenieursbureau voor Scheepsbouw M. A. Cornelissen, hetwelk tevens met het toezicht is belast, zijn: lengte tussen de loodlijnen op de waterlijn 61,87 M., breedte op spanten 10,36 M., holte tot bovendek 3,81 M. De bouw wordt uitgevoerd volgens Bureau Veritas, klasse + I./I. 3/3 P.l.l. en onder toezicht van de Nederlandse Scheepvaart Inspectie. De voortstuwing zal geschieden door een enkelwerkende 8-cylinder M.A.N. Dieselmotor van 500 apk, welke het schip, in beladen toestand, een snelheid zal geven van 9¼ Eng. zeemijl per uur. Het m.s. TOBOALI is het eerste van een serie van 4 schepen op bovengenoemde werf voor de K. P. M. in aanbouw.
Algemeen Handelsblad 11-03-1930
Zaterdag jl. (opm: 8 maart) had de goed geslaagde proeftocht plaats van het motorschip TOBOALI, gebouwd door de N.V. Werf Gusto,v/h. Firma A. F. Smulders, Schiedam, voor rekening van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij, volgens plannen ontworpen door het Ingenieursbureau voor Scheepsbouw M. A. Cornelissen.
Als bijzonderheid zij thans vermeld, dat dit het eerste schip van bovengenoemde Maatschappij is, waarop het z.g. Simplex-Patent-Roer is toegepast. Door de toepassing van dit roer is het mogelijk gebleken, dit schip geheel met de hand te sturen, dus zonder stuurmachine. Hoewel aan de bestuurbaarheid van dit schip zeer hoge eisen werden gesteld, met het oog op de lastig te bevaren Indische rivieren, is tijdens de proeftocht gebleken, dat aan deze eisen volledig kon worden voldaan.
De Tijd 19-03-1930
Amsterdam, 18 maart. Het nieuwgebouwde motorschip TOBOALI van de Kon. Paketvaart Mij., arriveerde heden te Portsmouth met lichte machineschade.
Scheepvaart 05-05-1930
m.s. TOBOALI arriveerde 3 mei van Rotterdam te Batavia.