Inloggen
TOBOALI - ID 6631


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1930
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Vracht-/passagiersschip
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Werf Gusto v/h firma A.F. Smulders, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 638
Launch Date: 1929-12-11
Delivery Date: 1930-03-08
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G., Augsburg, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: 13 9/16 x 19 11/16.
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 984.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 662.00 Net tonnage
Deadweight: 580.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 46000 Cubic Feet
Bale: 43000 Cubic Feet
 
Length 1: 203.2 Feet (British) Registered
Beam: 34.1 Feet (British) Registered
Depth: 11.7 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
8 9 0 539 0 556
Configuration Changes

Datum 00-00-1948
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: In juni 1946 terug te Tandjong Priok, waar zij geheel werd verbouwd tot vrachtschip en op 20 november 1948 weer aan de K.P.M. werd opgeleverd. Afm. nu: 760 Brt / 464 Nrt / 808 Dwt. - 281 dekpassagiers.

Ship History Data

Date/Name Ship 1930-03-00 TOBOALI
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: THQR

Date/Name Ship 1944-00-00 AKI MARU
Manager:
Eigenaar: Gouvernement van Japan, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Date/Name Ship 1948-11-20 TOBOALI
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1958-07-00 GARUDA MAS
Manager: Southern Shipping Co. Ltd., Singapore, Singapore
Eigenaar: Southern Shipping Co. Ltd., Singapore, Singapore
Shareholder:
Homeport / Flag: Singapore / Singapore

Date/Name Ship 1960-00-00 PASIR MAS
Manager: Guan Guan Shipping (Pte) Ltd. (K.L. Thio), Singapore, Singapore
Eigenaar: Guan Guan Shipping (Pte) Ltd. (K.L. Thio), Singapore, Singapore
Shareholder:
Homeport / Flag: Singapore / Singapore

Date/Name Ship 1963-00-00 PASIR MAS
Manager: Cathay Shipping Corporation Ltd, Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Cathay Shipping Corporation Ltd, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Date/Name Ship 1964-00-00 HENRICA
Manager: Transportes Maritimos de San Blas S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Transportes Maritimos de San Blas S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Date/Name Ship 1965-00-00 FRESCO
Manager: Compañia Naviera Santos S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Compañia Naviera Santos S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Date/Name Ship 1966-00-00 HENRICA
Manager: Transportes Maritimos de San Blas S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Transportes Maritimos de San Blas S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Date/Name Ship 1966-00-00 KING MOON
Manager: King Line S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: King Line S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Ship Events Data

1942-01-10: Op reis van Bagansiapiapi naar Singapore werd de TOBOALI op 10 januari 1942 in Straat Roepat ernstig beschadigd door een Japanse luchtaanval, brandend aan de grond gezet en geabandonneerd.
1944-07-18: Het wrak werd op 18 juli 1944 door de Japanners geborgen, hersteld en weer in de vaart gebracht.
1945-08-00: In augustus 1945 teruggevonden.
1948-00-00: In juni 1946 terug te Tandjong Priok, waar zij geheel werd verbouwd tot vrachtschip en op 20 november 1948 weer aan de K.P.M. werd opgeleverd. Zij kwam op 24 november 1948 weer als TOBOALI in de vaart
1949-08-23: Op 23.08.1949 liggende te Tandjong Priok voorzien van een nieuw brandmerk: 2380 Z AMST 1949
1977-05-00: Final Fate:
De KING MOON werd in het voorjaar van 1977 voor sloop verkocht aan de National Shipbreakers Pte. Ltd. te Singapore, die op 2 mei 1977 aldaar met het slopen begonnen.

Afbeeldingen


Omschrijving: De TOBOALI gaat te water
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: De tewaterlating van de TOBOALI op 11 december 1929.
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: TOBOALI na verbouwing
Collectie: Nierop, J.G.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: TOBOALI na verbouwing (Foto R. Meyer)
Collectie: -
Vervaardiger: Nautical Photo Agency, Suffolk

Omschrijving: Een curiosum: het schip, zoals het er uit zag in augustus 1945 als AKI MARU, door de Japanners verbouwd maar later zwaar beschadigd.
Collectie: Nierop, J.G.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Nog een foto van het schip als KING MOON
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Het schip als KiNG MOON.
Collectie: Malegiannakis, J.A
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

De Maasbode 12-12-1929

Woensdag (opm: 11 dec.) werd van een der hellingen van de werf Gusto, werf A. F. Smulders te Schiedam, met goed gevolg te water gelaten het enkelschroef-motorschip TOBOALI, in aanbouw voor de Kon. Paketvaart Mij., Amsterdam. De hoofdafmetingen van dit schip, hetwelk wordt gebouwd volgens plannen ontworpen door het Ingenieursbureau voor Scheepsbouw M. A. Cornelissen, hetwelk tevens met het toezicht is belast, zijn: lengte tussen de loodlijnen op de waterlijn 61,87 M., breedte op spanten 10,36 M., holte tot bovendek 3,81 M. De bouw wordt uitgevoerd volgens Bureau Veritas, klasse + I./I. 3/3 P.l.l. en onder toezicht van de Nederlandse Scheepvaart Inspectie. De voortstuwing zal geschieden door een enkelwerkende 8-cylinder M.A.N. Dieselmotor van 500 apk, welke het schip, in beladen toestand, een snelheid zal geven van 9¼ Eng. zeemijl per uur. Het m.s. TOBOALI is het eerste van een serie van 4 schepen op bovengenoemde werf voor de K. P. M. in aanbouw.

Algemeen Handelsblad 11-03-1930

Zaterdag jl. (opm: 8 maart) had de goed geslaagde proeftocht plaats van het motorschip TOBOALI, gebouwd door de N.V. Werf Gusto,v/h. Firma A. F. Smulders, Schiedam, voor rekening van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij, volgens plannen ontworpen door het Ingenieursbureau voor Scheepsbouw M. A. Cornelissen.

Als bijzonderheid zij thans vermeld, dat dit het eerste schip van bovengenoemde Maatschappij is, waarop het z.g. Simplex-Patent-Roer is toegepast. Door de toepassing van dit roer is het mogelijk gebleken, dit schip geheel met de hand te sturen, dus zonder stuurmachine. Hoewel aan de bestuurbaarheid van dit schip zeer hoge eisen werden gesteld, met het oog op de lastig te bevaren Indische rivieren, is tijdens de proeftocht gebleken, dat aan deze eisen volledig kon worden voldaan.

 

De Tijd 19-03-1930

Amsterdam, 18 maart. Het nieuwgebouwde motorschip TOBOALI van de Kon. Paketvaart Mij., arriveerde heden te Portsmouth met lichte machineschade.

 

Scheepvaart 05-05-1930

m.s. TOBOALI arriveerde 3 mei van Rotterdam te Batavia.