Inloggen
TJITSKIENA - ID 6623

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1899
Nat. Official Number: 5575 GRON 1899
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Material Hull: Iron and steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. J. & G.W. Verstockt, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1899-00-00
Delivery Date: 1899-07-00
Technical Data

Gross Tonnage: 95.89 Gross tonnage
Net Tonnage: 74.00 Net tonnage
Deadweight: 160.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 25.40 Meters Length overall (Loa)
Beam: 5.40 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.31 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1899-07-31 TJITSKIENA
Manager: Jan Klugkist, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Klugkist, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PTVL

Ship Events Data

1899-07-31: Dag register deel 14 nummer 740 den eersten Augustus 1800 negen en negentig. Ik ondergetekende Jan Klugkist, schipper gedomicilieerd te Groningen, verklaart bij deze te zijn de eenige eigenaar van het stalen tjalkschip genaamd "Tjitskiena", gebouwd te Martenshoek, gemeente Hoogezand, hebbende een dek en een mast, zijnde groot netto 95 89/100 tonnen van 2.83 kubieke meter, thans liggende te Martenshoek en gevoerd wordende door mij schipper. Sappemeer. den 31 Juli 1800 negen en negentig. J. Klugkist. In de kantlijn staat bijgeschreven: 5575.
1900-04-11: Algemeen Handelsblad 11-04-1900: TJITSKIENA. (Bremerhaven, 9 April.) De Ned. tjalk Tjitskiena, schipper Klugkist, van Bremen naar Wismar bestemd, is met verlies van anker en ketting uit zee teruggekeerd en ligt ter reede geankerd.
1904-12-07: Het Nieuws van den dag 12-12-1904: Bremerhaven,7 Dec. De voor eenigen tijd nabij Weddewarden gestrande Nederl. tjalk TJITSKIENA kapt. Klugkist is, na een deel der lading gelost te hebben, door de sleepboot Unterweser I vlot- en in de haven gebracht. Het schip bleef dicht.
1908-04-22: PCG 22-04-1908: Amsterdam, 11 april. Uit Helgoland wordt geseind dat door de reddingboot van het station aldaar 8 man van de Ned. tjalk 'Broedertrouw' en 6 man van de Ned. tjalk 'TJITSKIENA' gered zijn. Nadere bijzonderheden ontbreken.
Algemeen Handelsblad 22-04-1908: Broedertrouw en TJITSKIENA. (Bremen 19 April.) Volgens telegram van het reddingsstation te Helgoland zijn de Nederl. tjalken "Broedertrouw" en „Tjitskiena" aldaar in de nabijheid gestrand. Van de „Broedertrouw" werden 8 en van de „Tjitskiena" 6 opvarenden door de reddingboot "Claus Dreyer" gered.
1909-12-14: Op 14-12-1909 gestrand op het Bornrif . Op 27 november vertrokken van Hamburg naar Koog a/d Zaan geladen met 160 ton mais geheel vol onder de luiken, vooren achter niet geheel, uitwatering 11 duim, gereguleerd kompas en nieuwe kaart waren aanboord, de laatste bij de hand op een tafel in de roef. De luiken goed geschalkt en met dubbebele kleden voorzien, de pomp was lens. Door tegenwind is men Cuxhaven binnengevallen en van daar in goede staat vertrokken 13 december om 13.00 uur met wind O.Z.O topzeilskoelte. De vuurschepen van Elbe en Weser gepasseerd omstreeks 18.30 een westelijke koers voorliggend de zeilen over S.B. ter hoogte van Wangeroog, sloeg het zeil over naar B.B. en weer terug naar S.B. waarbij de giek brak. Het langste eind daarvan werd als giek gebruikt met een rif en daarna 2 reven in het grootzeil. Met de Westelijke koers en bewogen zee is 's nachts 01.00 uur Norderney gezien op circa 2 Duitse mijlen afstand, de lichttoren in een peiling Zuid. 14 december om ongeveer 08.00 voor de Eems, er is aan gedacht naar binnen te varen, maar men zag geen kans naar binnen te kruisen, daarna is er W.t.Z. gekoerst op het Vlie aan. Schiermonnikoog was niet te zien en om 11.00 uur kwam Ameland in zicht , koers werd behouden en gelood tussen de 9 en 6 vadem met wind Z.O. t. O. Plotseling werd 3,5 vadem gelood met de lichttoren van Ameland Z.t.O. Onmiddellijk werd er Noord gestuurd werd er 2,5 vadem gelood. Stootte het schip en bleef op hetzelfde moment vastzitten omstreeks 01.00 uur. Met de lichttoren Z.Z. O. Nadat de noodvlag (in sjouw) gehesen was, is de reddingboot om 02.30 gekomen en is het schip dat door overkomend water ontredderd was, verlaten zonder dat men gelegenheid had uit de roef, die reeds vol met water stond de scheepspapieren te redden. Het schip is op de stranding plaats gebleven en verloren.
1909-12-15: Rotterdamsch Nieuwsblad 16-12-1909: Ameland, 15 Dec. De Nederl. tjalk TJITSKIENA, schipper Klugkist, van Hamburg met mais naar Zaandam bestemd, is N.W. van den lichttoren gestrand. Het vaartuig zal waarschijnlijk wrak worden. De schipper met twee kinderen, de stuurman en de matroos per reddingsboot geland.
1909-12-17: Het Nieuws van den dag 18-12-1909: Terschelling, 17 Dec. De sleepboot Neptunus is naar de gestrande tjalk TJITSKIENA gestoomd. Ameland, 17 Dec. Het schip Tjitskiena heeft roer en beide zwaarden verloren, doch maakt nog geen water. Men is heden aan boord en tracht door lading te werpen het vaartuig vlot te brengen. Het weder is heden gunstiger, zoodat de kans voor behoud van het schip verbetert.
1910-06-15: Algemeen Handelsblad 15-06-1910: Van Dag tot Dag. De Noord- en Zuid-Hollandsche Reddingsmaatschappij: Op 14 December strandde bij harden Oostenwind des namiddags ten 1 uur op den Noordwestelijken hoek van het Bornrif de tjalk „TJITSKIENA", van Hamburg naar Zaandam, geladen met maïs. Daar de tjalk op den uitersten hoek van het rif gestrand was, had de reddingboot een grooten afstand af te leggen hetgeen met het oog op den zwaren stroom veel van de bemanning eischte. Ten 4.30 waren de vijf zich bevindende personen aan boord gered.