Inloggen
TJISONDARI - ID 6618

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1915
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Type Dek: Full scantling
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde'. Scheepswerf en Machinefabriek, Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Werfnummer: 156
Launch Date: 1915-01-09
Delivery Date: 1915-04-08
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 4500
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 33, 54 & 90-60.
Speed in knots: 12.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 8039.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 5019.00 Net tonnage
Deadweight: 11086.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 624000 Cubic Feet
Bale: 570000 Cubic Feet
 
Length 1: 494.0 Feet (British) Registered
Beam: 58.4 Feet (British) Registered
Depth: 31.2 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
14 45 100 1928 0 2087
Ship History Data

Date/Name Ship 1915-04-08 TJISONDARI
Manager: N.V. Java-China-Japan Lijn, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Java-China-Japan Lijn, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: PTVH

Date/Name Ship 1918-03-23 TJISONDARI - 2783
Manager: United States Shipping Board - Naval Overseas Transport Service, U.S.A.
Eigenaar: United States Shipping Board - Naval Overseas Transport Service, U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / U.S.A.

Date/Name Ship 1919-08-23 TJISONDARI
Manager: N.V. Java-China-Japan Lijn, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Java-China-Japan Lijn, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: PTVH

Ship Events Data

1915-01-09: Tewaterlating van het ss. 'TJISONDARI' (1915) van de Java-China-Japan Lijn op de werf van de Koninklijke Maatschappij 'De Schelde' in Vlissingen.
1915-04-08: Tijdens de proefvaart van ss. 'TJISONDARI' van de Java-China-Japan Lijn, gebouwd op de werf van de Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', komt het schip op de Nieuwe Maas in aanvaring met de sleepboot 'Engineering' van Wilton. Hierbij kapseist de sleepboot. Vijf opvarenden komen om het leven. Op 13 april vertrekt de 'TJISONDARI' voor zijn eerste reis naar New York.
1918-03-23: Op 23 maart 1918 te Manila (Philippijnen) door de Amerikaanse regering ingevolge het Droit d'Angarie in beslag genomen en onder Amerikaanse vlag gebracht.
1919-08-23: Op 23 augustus 1919 te Manila (Philippijnen) weer aan de eigenaren teruggegeven.
1939-00-00: Final Fate:
De TJISONDARI is in februari 1939 voor sloop verkocht aan de NV. Metaalmaatschappij S.A. Vles & Zonen te Rotterdam, die haar doorverkocht aan Frank Rijsdijk's Industrieele Ondernemingen NV. te Hendrik-Ido-Ambacht. Zij arriveerde op 27 februari 1939 op haar laatste reis aan de sloperswerf te Hendrik-Ido-Ambacht.

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Vertrek uit Vlissingen 26 maart 1926
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Mooie foto van de Tjisondari in Indiƫ
Gemaakt door: Unknown
Algemene informatie

ZZN 120415
De sleepboot ENGINEERING van de firma Wilton, welke donderdagnamiddag in de grond werd gevaren door het s.s. TJISONDARI, met het noodlottige gevolg, dat alle vijf opvarenden verdronken, is zaterdagmorgen half tien boven water gebracht. Alleen is gevonden in de machinekamer, het lijk van de stoker Kramers, dat naar Crooswijk is overgebracht. De ENGINEERING is naar de werf Wilton gesleept.
Een tros van de TJISONDARI bleek te zijn geslagen om de schroef van de ENGINEERING, waardoor de sleepboot geheel weerloos moet zijn gemaakt. Door de rivierpolitie wordt naar de vier andere lijken gedregd.