Inloggen
TJILATJAP - ID 6603

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1903
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Type Dek: Spar deck
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Sir Raylton Dixon & Co. Ltd., Middlesbrough on Tees, Great Britain
Werfnummer: 497
Launch Date: 1903-05-16
Delivery Date: 1903-07-25
Technical Data

Engine Manufacturer: Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Hartlepool, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1500
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 23, 37 & 64-42.
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 3860.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2470.00 Net tonnage
Deadweight: 5811.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 284000 Cubic Feet
Bale: 259000 Cubic Feet
 
Length 1: 349.0 Feet (British) Registered
Beam: 46.3 Feet (British) Registered
Depth: 26.9 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
18 0 0 1200 0 1218
Ship History Data

Date/Name Ship 1903-07-25 TJILATJAP
Manager: N.V. Java-China-Japan Lijn, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Java-China-Japan Lijn, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: TJFP

Date/Name Ship 1926-05-16 SALENTO
Manager: G. Zaccaro, Brindisi, Italy
Eigenaar: S.A. Marittima Commerciale Brindisina, Brindisi, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Brindisi / Italy

Ship Events Data

1928-11-26: Final Fate:
Op reis met een lading fosfaat van Bona naar Pernis kwam de SALENTO voor de Nederlandse kust, toen daar al enige dagen zwaar stormweer woedde. Op 25 november 1928 's avonds om 21.00 uur werd het eerste S.O.S. sein van het schip ontvangen met de mededeling, dat het stuurgerei onklaar was geraakt. Nog diverse seinen werden ontvangen, de laatste op 26 november 1928 om 05.29 uur 's morgens met de mededeling, dat het schip gestrand was, daarna is niets meer van het schip vernomen. In tussen werden pogingen aangewend om de bemanning te redden van het tussen Zandvoort en IJmuiden bij kilometerpaal 62 op 1000 meter uit de kust gestrande schip. De reddingboot uit IJmuiden sloeg die morgen om in de kokende zee en het vliegende stormweer, waarbij één van de redders verdronk. Ook andere pogingen bleven zonder succes tot eindelijk in de nacht van 26 op 27 november de motorreddingboot DORUS RIJKERS uit Den Helder bij het wrak aan kwam en niemand meer aan trof. Op 29 november kwam een sleepboot bij het wrak, maar ook toen nog kon men niet bij het schip komen. De SALENTO sloeg geheel uit elkaar. Alle 29 opvarenden van het schip zijn bij deze vreselijke ramp om het leven gekomen.

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown