Inloggen
TJERK HIDDES - ID 6591


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1957
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5362453
Nat. Official Number: 86 Z HEERENV 1957
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Martin Jansen G.m.b.H. & Co. K.G. Schiffswerft, Leer, German Federal Republic
Werfnummer: 33
Launch Date: 1957-08-30
Delivery Date: 1957-10-22
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 390
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK nr. 15899 Type RSU423 (190x420)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 479.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 257.00 Net tonnage
Deadweight: 580.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 30979 Cubic Feet
Bale: 29433 Cubic Feet
 
Length 1: 49.82 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 44.99 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.38 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.09 Meters Depth, moulded
Draught: 3.28 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1973
Type: Lengthened
Omschrijving: Verlengd en verbouwd tot containerschip door Central Shipyards, Singapore: Brt 577 Nrt 400 Dwat 930 Loa 59,85 Ll 55,00.

Ship History Data

Date/Name Ship 1957-10-22 TJERK HIDDES
Manager: Scheepvaartkantoor Holwerda, Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Jan en Dirk van der Schoot (Kustvaartrederij Gebr. Van der Schoot), Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: PHYR

Date/Name Ship 1972-09-03 DEEPA MURNI
Manager: Pelayaran Nusantara, Medan, Indonesia
Eigenaar: Pelayaran Nusantara, Medan, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Medan / Indonesia

Ship Events Data

1957-10-10: Als TJERK HIDDES, zijnde een motorschip, metende 1357.05 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 04-10-1957 no. 10779, liggende te Leer (Duitsland), door C.J.A. Matthijssen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van een brandmerk voorzien door het inbeitelen van 86 Z HEERENV 1957 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis op kampanje, 2.45 m. uit de hekplaat, 1.40 m. uit de lengteas, 1.37 m. uit dek.
1961-05-27: Tijdens de reis van Harlingen naar Hamina(Fin) in ballast, Noord van Terschelling in zeer slecht weer machineschade opgelopen. Door de Nederlandse sleepboot “Stortemelk” 1911-95 BRT van Rederij Doeksen naar Harlingen gesleept en aldaar gerepareerd.
Friese Koerier 27-05-1961: Coaster TJERK HIDDES had machineschade. Harlingen —De coaster Tjerk Hiddes van de rederij Gebr. Van der Schoot is vanochtend door de sleepboot Stortemelk van de rederij Doeksen de Harlinger haven binnengesleept. Het 497 ton metende schip was gisteravond leeg uitgevaren op weg naar Hamina. Benoorden Terschelling kreeg het echter machineschade. Gezien het twijfelachtige weer (windkracht zeven) besloot de kapitein hulp in te roepen. Het schip had juist een werfbeurt gehad.
NvhN 27-05-1961: Bij windkracht zeven; Kustvaarder kreeg motorstoring. De kustvaarder Tjerk Hiddes (479 bruto register ton) van de firma Gebr. Van der Schoot te Harlingen, kreeg de afgelopen nacht bij windkracht zeven te kampen met motorstoring. Het schip dreef slecht manoeuvreerbaar in de nabijheid van routeboei ET-7 ten noorden van Terschelling rond. De kustvaarder, die leeg onderweg was van Harlingen naar Hamina, vroeg sleepbootassistentie aan, waarop de Stortemelk uitvoer. Vanmorgen tegen half acht is de Tjerk Hiddes de Harlinger haven binnengesleept.
Vermoedelijk ontstond stagnatie in de werking van de oliepompen. Het schip kwam juist weer in de vaart na een hellingbeurt.
1964-09-12: Leeuwarder Courant 12-09-1964: Kok gevraagd voor de Friese coaster TJERK HIDDES. Het schip loopt regelmatig Nederlandse havens aan. Monsteren eind volgende week in Willemstad N.B. Gaarne sollicitaties mondeling, telefonisch of schriftelijk aan ons kantoor Midlumerlaan 5. Rederij v. d. Schoot - Harlingen Telefoon 05178—2969—2464—2763.
1968-09-04: Friese Koerier 04-09-1968: Reder twijfelt aan berichten uit Brazilië: ‘TJERK HIDDES’ uit Harlingen voer door na aanvaring; 8 mensen verdronken.
(Van onze correspondent) Harlingen - Heeft het Friese motorschip „Tjerk Hiddes", eigendom van rederij C. van der Schoot in Harlingen, een aanvaring veroorzaakt, waarbij 2 vrouwen en 6 kinderen om het leven zijn gekomen? En is het schip na deze aanvaring doorgevaren? Met deze klemmende vragen houdt men zich op de genoemde rederij bezig naar aanleiding van sombere berichten uit Brazilië. Daar, op de Madjoe, een zijrivier van de machtige Amazone, zou de „Tjerk Hiddes" (479 ton) in aanvaring zijn gekomen met 2 Braziliaanse veerboten. Volgens een korrespondent van de „Jornal do Brasil", een krant in het Amazonegebied, hadden deze beide rivierschepen in totaal 52 opvarenden aan boord. Een agent van rederij Van der Schoot in Brazilië, heeft een telegram gestuurd naar Harlingen, waarin hij er op wijst, dat het bericht 3 dagen oud is, en dat niet geheel zeker vast staat of de „Tjerk Hiddes" bij dit ongeval betrokken is geweest.
Kommentaar reder: Gisteravond gaf de heer C. van der Schoot via de telefoon het volgende kommentaar: „Ik kan mij niet voorstellen, dat, aannemende dat de „Tjerk Hiddes" inderdaad bij het ongeluk is betrokken, de bemanning van het schip zonder meer heeft besloten door te varen. Ik ken de mannen te goed om te weten, dat ze dat niet doen. Bovendien heeft men een loods aan boord, die zeker zou zijn gestopt, indien de „Tjerk Hiddes" de veroorzaker van de aanvaring is. Het kan best mogelijk zijn, dat een ander schip de aanvaring heeft veroorzaakt, en voor ons schip heeft moeten uitwijken. Ook is het niet uitgesloten, dat de aanvaring bij nacht is gebeurd en men er niets van heeft gemerkt. De heer Van der Schoot wacht in elk geval op nadere berichten. Hij wilde niet zeggen wie de gezagvoerder van de „Tjerk Hiddes" is.
De Telegraaf 05-09-1968: Voer de kapitein door na aanvaring? Van een onzer verslaggever Harlingen, donderdag. „Kapitein Oldenburger van de kustvaarder „Tjerk Hiddes" is zo'n vent — dit is geen kapitein die doorvaart wanneer er mensen in nood zijn —dit zegt de reder J. van de Schoot, reder van de Tjerk Hiddes, die op 30 augustus op de Madjoe, een zijrivier van de Amazone, een rivierboot heeft overvaren. Acht mensen zijn hierbij om het leven gekomen, twee vrouwen en zes kinderen. In berichten uit Belem in Noord-Brazilië wordt kapitein Oldenburger ervan beschuldigd, dat hij na het ongeluk is doorgevaren. De Tjerk Hiddes was uit de binnenlanden van Brazilië onderweg naar de havenstad in de Amazonedelta Belem. NIETS ,Het is best mogelijk dat men aan boord van de Tjerk Hiddes niets van de ramp heeft gemerkt", zegt reder Van de Schoot. De Tjerk Hiddes, een kustvaarder van 479 ton, is door Van de Schoot in Harlingen in charter gegeven aan een firma in Porto Rico. Het schip vaart stukgoederen in het Caraïbische gebied en op de Amazonerivier. Van de agent uit Belem heeft de heer Van de Schoot drie dagen geleden vernomen, dat de ramp was gebeurd en dat door de autoriteiten in Belem een onderzoek werd ingesteld.
1987-00-00: Final Fate:
Te Medan gesloopt nadat het schip omvangrijke schade had opgelopen.

Afbeeldingen


Omschrijving: Tjerk Hiddes 1957.
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Tjerk Hiddes 1957.
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Tjerk Hiddes 1957.
Collectie: Stadsarchief Amsterdam
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: TJERK HIDDES
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Deepa Murni
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Air Photos of Penang (= Airfoto Malacca)
Onderwerp: Luchtfoto