Inloggen
TJERK HIDDES - ID 6590


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1920-04-00 / 1922-09-01 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1920
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO nummer: 5261128
Nat. Official Number: 12913 ROTT 1920
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: Schoener met hulpmotor
Masten: Four masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf Firma J. Smit & Zoon, Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 33
Launch Date: 1920-02-00
Delivery Date: 1920-04-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Firma D. Goedkoop Jr., Werf ' 't Kromhout', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 180
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Kromhout gloeikop, 13 3/16-13 3/4
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 488.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 368.00 Net tonnage
Deadweight: 703.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 37000 Cubic Feet
 
Length 1: 50.14 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 44.90 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.26 Meters Breadth, moulded
Depth: 4.23 Meters Depth, moulded
Draught: 3.95 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-05-1929
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In 05-1929 gehermotoriseerd: Callesen. (Lloyd's vermeld in 1942 nog de Kromhout)

Datum 00-00-1938
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Gehermotoriseerd: 2tew 4 cil 51 Pk Kromhout

Datum 00-00-1942
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 2tew 8 cil 400 Pk Fairbanks

Datum 00-00-1949
Type: Lengthened
Omschrijving: Verbouwd (3 masten verwijderd) en verlengd: 506 Brt, Loa 51,74.

Datum 00-00-1956
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 2tew 6 cil 400 Pk Modag Darmstadt Type (225x330) Schip volledig omgebouwd tot motorschip, gehermotoriseerd: Modag 2 tew 6 cil.Vermogen:420 Pk. snelheid 9 mijl. Van de masten bleef er één in de midscheeps staan die 2 laadbomen bediende. Hermeten: BRT 513 NRT 366 L 50.15 B 8.26 H 4.28.

Ship History Data

Date/Name Ship 1920-04-00 TJERK HIDDES
Manager: Jacobus Vellinga, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Nederlandsche Handels- & Vrachtvaart Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PTSC

Date/Name Ship 1922-09-01 SEEBÄR
Manager: Knöhr & Burchard Nachf., Hamburg, Germany
Eigenaar: Motorschiffahrts-Gesellschaft 'Hansa' m.b.H., Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RDFB

Date/Name Ship 1926-00-00 SEEBÄR
Manager: Allgemeine Reederei G.m.b.H., Hamburg, Germany
Eigenaar: Motorschiffahrts-Gesellschaft 'Hansa' m.b.H., Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Date/Name Ship 1928-10-22 ERNA GAULKE
Manager: E.C.J. Gaulcke, Hamburg, Germany
Eigenaar: E.C.J. Gaulcke, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RDFB

Date/Name Ship 1930-02-24 IZZARA
Manager: Jean Fegasse, Fécamp, France
Eigenaar: S.A. Les Armateurs Francais Coloniaux, Fécamp, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Fécamp / France
Callsign: FOGU
Additional info: Ingericht voor Newfoundland visserij

Date/Name Ship 1941-00-00 IZARRA
Manager: Marine Agencies Ltd, St. John's (NFL), Great Britain
Eigenaar: Marine Agencies Ltd, St. John's (NFL), Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: St. John's (NFL) / Great Britain
Additional info: Visserijschip

Date/Name Ship 1947-00-00 BOANOVA
Manager: Bolton Miller's., St. John's (NFL), Canada
Eigenaar: Bolton Miller's., St. John's (NFL), Canada
Shareholder:
Homeport / Flag: St. John's (NFL) / Canada
Callsign: VOGB
Additional info: Weer ingericht voor de vrachtvaart

Date/Name Ship 1949-00-00 MONTEDOR
Manager: Eugenio d' Araujo Moreira, Viana do Castelo, Portugal
Eigenaar: Eugenio d' Araujo Moreira, Viana do Castelo, Portugal
Shareholder:
Homeport / Flag: Viana do Castelo / Portugal
Callsign: CSMB

Date/Name Ship 1957-00-00 OFIR
Manager: Empresa de Navegação Transoceano Ltda., Aveiro, Portugal
Eigenaar: Empresa de Navegação Transoceano Ltda., Aveiro, Portugal
Shareholder:
Homeport / Flag: Aveiro / Portugal
Callsign: CSMB

Date/Name Ship 1973-00-00 OFIR
Manager: Sociedade Transoceanica Ltda., Luanda, Angola
Eigenaar: Sociedade Transoceanica Ltda., Luanda, Angola
Shareholder:
Homeport / Flag: Luanda / Portugal
Callsign: CSMB

Date/Name Ship 1976-00-00 OFIR
Manager: Sociedade Transoceanica Ltda., Luanda, Angola
Eigenaar: Sociedade Transoceanica Ltda., Luanda, Angola
Shareholder:
Homeport / Flag: Luanda / Angola
Callsign: D3V2106

Ship Events Data

1920-00-00: Op stapel gezet voor N.V. Handelsmaatschappij & Technisch Scheepvaartbureau 'Navis' te Groningen als speculatiebouw. In 1920 verkocht en afgebouwd.
1920-05-31: Dagregister deel 24 nummer 313 een en dertig Mei 1920. De ondergeteekende Jacobus Vellinga, cargadoor, wonende te ’s Gravenhage, als bestuurder den door hem vertegenwoordigd wordende te Rotterdam gevestigde naamlooze vennootschap Nederlandsche Handels- en Vrachtvaart Maatschappij verklaart dat deze vennootschap is de eenige eigenaar van het nog nimmer aan eenig hypotheekkantoor te boek gestelde stalen vier mast motorschoenerschip “Tjerk Hiddes”, groot ongeveer zeven honderd vijftig ton, gebouwd op de werf van Gebr. J. Smit te Foxhol onder werf nummer 33. Rotterdam 21 Mei 1920. Getekend Jac. Vellinga. In de kantlijn staat bijgeschreven: Gebrand met 12913 ROTT 1920 door den scheepsmeter J. Gerrits te Groningen.
1920-07-01: De Telegraaf 01-07-1920: Delfzijl 1 Juli. Heden is van hier vertrokken het nieuwe viermastmotorschoenerschip „TJERK HIDDES". Dit schip is gebouwd op de werf van Gebr. Smit te Westerbroek en heeft een laadvermogen van 1042 ton. De motor, een Kromhout van 180 I.P.K., is geleverd door den heer Goedkoop te Amsterdam. Het wordt bevaren door kapitein Jonker te Groningen, vaart onder Nederlandsche vlag, behoort thuis te Rotterdam en gaat van hier in ballast naar Gefle (Zweden).
1921-07-04: Leeuwarder Courant 04-07-1921. Rechtzaken. Rechtbank te Leeuwarden. Zitting van Maandag 1 Juli. Twee gardeniers te Lekkem, de 25-jarige L. R. en de 24-jarige L. R. Zij zagen den 3en Mei de stoomboot „Tjerk Hiddes" door de Dokkumer Ee koers zetten naar Leeuwarden en, naar hunne meening, met te veel vaart, want zij hadden een praam aan den wal liggen. „Stop wat." riepen zij, maar „Tjerk Hiddes" hield het zelfde gangetje en dat was, volgens kapitein en stuurman, een matig gangetje. De gardeniers zwoeren, dat zij de heeren van de boot wel vinden zouden, als „Tjerk" straks naar Dokkum terug stoomde. Toen het zoo ver was, stonden zij onder Snakkerburen al op den uitkijk. Weer dezelfde vaart, en zoo dicht bij hun praam langs! Eerst een woordenwisseling, en toen steenen. De gardeniers zouden ze wel raken, die onwilligen van de boot. De machinist stond juist met z’n hoofd boven het luik uit. De steenen kwamen in de ruiten van de machinekamer terecht. Twee stuk. Zoo was 't niet bedoeld, maar zoo was het. Voor vernieling hebben de R's zich te verantwoorden. Zij bekennen, maar.. .. die woeste vaart van „Tjerk Hiddes" …….Was geen excuus, meent de president, maar bovendien, de getuigen verklaarden anders. Eisch elk 14 dagen gevangenisstraf.
1923-01-05: Algemeen Handelsblad 05-01-1923: De motorschoener „TJERK HIDDES", van de N.V. Ned. Handels- en Vrachtvaart Mij. alhier, 488 ton bruto en 638 ton netto, in 1930 gebouwd, is naar Duitschland verkocht. Het schip zal onder den naam „SEEBÄR" van hier vertrekken.
1923-02-14: Voorwaarts 14-02-1923: Schepenaankoop. Hamburg 12 Febr. in Januari werden door Duitsche reeders 19 schepen, tezamen groot 56.615 bruto reg. ton in het buitenland aangekocht, verdeeld als volgt: 12 stoomschepen met 43.867 en 7 zeilschepen met 12.748 bruto ton. Ze werden gekocht: 5 van Engeland, 4 van Noorwegen, 3 van Denemarken 2 van Nederland (Themisto en TJERK HIDDES), 2 van Frankrijk. Van Zweden, Italië en Griekenland werd ieder één schip betrokken.
1930-00-00: Vanaf 1930 tot 1947 in de vissserij.
1941-05-17: Opgebracht door HMS 'Registan (F106-OBV)' op 420 mijl Noord van de Azoren en vervolgens naar St. John's op Newfoundland geëscorteerd door een marinevaartuig. 27 Mei 1941 aangekomen te St. John's.
1998-00-00: Final Fate:
Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: De TJERK HIDDES, gereed voor oplevering, liggende in het Verbindingskanaal te Groningen
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Montedor 1920 ex Boanova ex Izarra ex Izzarra ex Erna Gaulke ex Seebär ex Tjerk Hiddes
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Ofir 1920 ex Montedor ex Boanova ex Izarra ex Izzarra ex Erna Gaulke ex Seebär ex Tjerk Hiddes
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown