Inloggen
TINY - ID 6574


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1954
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5361875
Nat. Official Number: 3162 Z GRON 1954
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Half shelterdeck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepsbouw Unie N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 258
Launch Date: 1953-12-12
Delivery Date: 1954-03-17
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 670
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK nr. 15320 Type MAU423A (290x420)
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 496.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 319.00 Net tonnage
Deadweight: 850.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 47700 Cubic Feet
Bale: 45400 Cubic Feet
 
Length 1: 57.30 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 52.86 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.85 Meters Breadth, extreme
Depth: 2.97 Meters Depth, moulded
Draught: 3.58 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1954-03-17 TINY
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jacob de Vries, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHYY

Date/Name Ship 1973-02-02 LESBOS
Manager: Skordalakis Bros., Piraeus, Greece
Eigenaar: Skordalakis Bros., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3852

Date/Name Ship 1973-04-00 LESBOS
Manager: Nikolaos Tatas & Panagiotis Karantanis, Mytilene, Greece
Eigenaar: Nicolas Tatas & Co., Mytilene, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Mytilene / Greece
Callsign: SV3852

Date/Name Ship 1980-00-00 OLGA T
Manager: D. Bastas & N. & P. Pantazis, Piraeus, Greece
Eigenaar: D. Bastas & N. & P. Pantazis, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3852

Date/Name Ship 1985-00-00 CHAIDO
Manager: Alexandria Shipping Co., Thessaloniki, Greece
Eigenaar: Alexandria Shipping Co., Thessaloniki, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Thessaloniki / Greece
Callsign: SV3852

Date/Name Ship 1989-00-00 DADA
Manager: Trans Ocean Shipping Ltd., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Eigenaar: Trans Ocean Shipping Ltd., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)

Date/Name Ship 1990-02-00 KOSTAS V
Manager: Anthanasios Tsioukanaras, Piraeus, Greece
Eigenaar: Nova Naftiki Eteria, Thessaloniki, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Thessaloniki / Greece
Callsign: SW5974

Date/Name Ship 1995-02-00 AGIA EFROSINI
Manager: Sigma Shipping & Tourism, Piraeus, Greece
Eigenaar: Prooptiki N.E., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SW5974

Ship Events Data

1954-03-17: Als TINY, zijnde een motorschip, metende 1406.25 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage d.d. 04-03-1954, no. 9361, liggende te Delfzijl, door A. Kraaijema, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3162 Z GRON 1954 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterkant dekhuis op kampanje, 4.10 m. uit hekplaat, 2.35 m. uit lengteas en 1.30 m. uit dek.
1954-03-18: NvhN 18-03-1954: Proefvaart m.s. TINY. Op de Eems had de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorkustvaartuig Tiny, dat bij de N.V. Scheepsbouw Unie aan het Winschoterdiep te Groningen werd gebouwd voor rekening van de heer J. de Vries te Groningen. De Tiny is van het half-shelterdektype, meet 850 ton d.w., en is uitgerust met een 670 p.k. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van 11 ½ mijl. De bouw geschiedde onder Klasse Bureau Veritas met een certificaat Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1957-01-13: Onderweg van Hull naar Malmö gestrand in zwaar weer op de Haile Sands bij de ingang van de Humber. 31 Januari vlotgebracht door de sleepboten 'Titan' en 'Hector' en teruggebracht naar Hull. Op 4 maart reparaties voltooid.
1957-02-01: NvhN 01-02-1957: Titan trok de TINY los van Halesands in Humbermond. Moeizame berging van vijftien dagen. Vijftien dagen na de stranding is het werk van de ruim dertig mannen, die de slepers en de Tiny bemannen, thans bij het springtij beloond. De kustvaarder schoof ruim vijftig meter naar zee en zij bleef zitten bij de zandbank. Woensdag en donderdagmorgen was er geen beweging in het schip te krijgen door het lage water. Veel had de bergers van Wijsmuller tot dat moment tegengezeten Waren het in de eerste vier dagen de moeilijkheden met het overbrengen van de sleepdraad, daarna schoot de wind in de verkeerde hoek en gistermiddag wakkerde hij zelfs aan tot windkracht 7 uit het zuidwesten, juist op de kop van de Tiny. Gistermorgen waren de drie mannen van Wijsmulier aan boord van de Tiny met spuiten begonnen om het achterschip te laten zakken. Er werd gewerkt in een koude storm en later striemde de regen fel over het dak heen. Hef werd vervelend. Het leven aan boord van de Tiny ging zijn gewone gang. (Van een speciale verslaggever aan boord van de Titan). Uit de stevige boeien der kilometersbrede zandbank van Halesands op de Britse kust bij de Humber, is de Groninger kustvaarder Tiny gisteravond om kwart voor zes Engelse tijd verlost door de sleepboten Titan en Hector uit IJmuiden. Ondanks de harde zuidwesten wind kwam er al om 4 uur een best tij opzetten, en lag de Tiny met haar 170 ton stukgoed in het ruim in een grote vijver, die tussen 10 uur 's morgens en 4 uur 's middags door een bulldozer en een dragline van een Britse firma waren gegraven. Aan boord van de Tiny, die onder commando staat van kapitein Smit uit Delfzijl, heerste vreugde na de vele dagen van gemartel met sleeptrossen, zandstormen, en niet-opkomend water. Bureau Wijsmulier beleefde met het vlotbrengen van de Tiny een van haar nieuwe triomfen. Inderdaad een triomf als men heeft gezien, hoe zowel aan bak- als aan stuurboord van de gestrande Tiny vier wrakken van in vroeger dagen gestrande en niet te bergen schepen lagen. Het dek lag bezaaid met blokken, met staaldraad en trossen en om het dekhuis was de vier en een halve duim dikke sleepdraad van de Titan vastgemaakt. Het begon de mannen van de Tiny op de zeventiende dag van de stranding danig te vervelen. De eerste stuurman Schoonebeek hield de matrozen bezig met schoon schip maken, voorzover dat nog mogelijk was. De kok, J. Kamp uit Purmerend, was als enige aan boord geheel in zijn vaste dienst. Sinds de dag van de stranding streepte hij de data op de kalender niet meer met een kruisje af, maar vol ergernis werd elk blokje zwart gemaakt. Aardappelen en andere levensmiddelen werden van land af aangevoerd door bemiddeling van het Britse R.A.F.-vliegkamp Northcoates, dat slechts was uitgerust met een helikopter. De manschappen oefenden met deze helgele Libelle en de commandant van het vliegkamp zag een uitstekend oefenobject in de gestrande Tiny. Bij best tij. Toen werd het gistermiddag vier uur. „We krijgen een best tij;, zei kapitein M. de Koe, die op de in 1953 gebouwde Tiny de leiding heeft bij het bergingswerk, tot kapitein Smit in de radiohut van de Tiny. „Als dat wrak naast ons nu maar helemaal onder water verdwijnt, hebben we voldoende water: tien voet.” „We gaan trekken, op de vloed houden, op het lichtschip Buil aan”. werd van de Tiny aan kapitein A. Broek van de sleper Titan en A. van der Wiele van de Hector gemeld. Terwijl aller ogen aan boord van de Tiny waren gericht op de zwarthouten klomp van het vlakbijliggende wrak, werd van beide sleepboten het anker scheep gehaald en glimpten de drie sleepvuren aan de masten in de al vallende duisternis aan. Achttienhonderd paardenkrachten lagen even later — het was inmiddels kwart over vier — aan de sleepdraad te sjorren. Op de Tiny stonden de mannen in de zware oliekleding klaar bij de winch om de sleepboten door het inhieuwen van de draad eventueel een handje te helpen. „Hij gaat”. Er bleef beweging zitten in de coaster. Het voorschip was vlot en op het kompas was al af te lezen hoe het schip af en toe een paar streken verschoof. Om half vijf werd de 670 pk motor van de kustvaarder op halve kracht vooruit gezet, zodat tengevolge van stuwing een meer achter de Tiny ontstond. Op de brug liepen de kapiteins De Koe en Smit van bak. naar stuurboord en weer terug. Naar elke kant werden de vuurtjes aan de wal in het oog gehouden om een eventuele verplaatsing van het schip vast te stellen. Klokslag vijf uur verdween het zwarte wrak naast de Tiny geheel onder water; de wind schoot snel aan uit het zuidwesten, het schietlood richtte zich millimeter voor millimeter naar het centrum van het diagram. „Hij gaat, hij gaat", was om vijf over vijf de kreet aan boord van de Tiny. Via de radiotelefonie meldde kapitein De Koe aan de sleepboten: „Hij komt zachtjesaan achteruit”. Korte commando's werden aan de mannen bij de winch en op de sleepboten gegeven. „Zo blijven trekken”, klonk het om tien over vijf, terwijl de Tiny langzaam verder schoof. Het was tien voor half zes toen de Titan en de Hector begonnen flink bakboord uit te trekken. Veertien voet water werd naast de Tiny gepeild. Het kon niet anders meer: het schip moest vlot komen. En het kwam vlot. Niet met een geweldige schuiver, maar langzaam. De ankerdraad liet men slippen en om kwart voor zes klonk voor de sleepboten het laatste bevel bij deze berging: „Zachtjes aan nu, hij is vlot”. De kok van de Tiny wreef zich in de handen: Een van de vele weddenschappen om tien shilling eindelijk gewonnen. De sleepboten trokken de Tiny inmiddels naar dieper water en er was nu even gelegenheid om elkaar de hand te drukken. De Hector gooide de tros los en op de Titan begon men het zware werk van het inhieuwen der -duizend meter lange sleepdraad. De Tiny kwam voor anker op de Humber en het ligt nu in de bedoeling om het schip door de Titan naar het droogdok in het Alexanderdok te laten brengen.
1958-08-14: NvhN 14-08-1958: „Varen op z'n janboerefluitjes”. Raad voor de Scheepvaart behandelde stranding van Tiny. „Zoiets erg-s heb ik zelden meegemaakt. Ik wou dat ik de stukken niet had gelezen. En dan klagen de mensen nog, dat de premies van de assurantie zo hoog zijn — dat is geen wonder." Met deze woorden leidde mr. A. Dirkzwager, voorzitter van de Raad voor de Scheepvaart, gistermiddag de behandeling van de stranding van de Groninger kustvaarder Tiny op 13 januari 1957 in de mond van de Humber in. Kapitein J. A. S. van de Tiny had geen enkel verweer. „Ik weet, dat ik een ernstige fout heb gemaakt en zal volkomen de consequenties aanvaarden." „Dit varen was op zijn janboerenfluitjes", was de commentaar van mr. Dirkzwager toen hij naging hoe de stranding tot stand was gekomen. De kapitein was even nadat de loods was afgezet naar beneden gegaan omdat daar een deur sloeg. Hij had tegen de roerganger — een Duitse matroos — gezegd: „Stuur hem maar naar buiten" en had geen koers opgegeven. De kapitein was ongeveer een kwartier beneden toen het schip vastliep. Pas achttien dagen later kon de Tiny na veel moeite door de sleepboot Titan vrijgetrokken worden. Het schip had ernstige schade aan de bodem en het roer. De hoofdinspecteur voor de Scheepvaart, de heer J. Metz, stelde voor de bevoegdheid van de kapitein in te houden voor de tijd van 3 maanden. „Het was een aperte fout geen koers op te geven." De Raad zal in deze zaak schriftelijk uitspraak doen.
1960-09-14: In aanvaring met het Zweedse schoenertje 'Anna' die daarna is gezonken. De kapitein van de 'Anna' kwam hierbij om het leven.
Leeuwarder Courant 16-09-1960: Groninger kustvaarder had aanvaring; één dode. Twee mijl westelijk van de Zweedse stad Halmstad is woensdag de kleine Zweedse kustvaarder „Anna" gezonken na een aanvaring met de Groninger coaster „Tiny" (496 ton). Een van de twee bemanningsleden wordt vermist; de andere, de 26-jarige Viggo Lauritzen, wist zich aan de mast die nog boven water stak vast te houden tot hij door de „Tiny" werd opgepikt. Het Nederlandse schip voer door naar Halmstad waar de kapitein door de politie werd verhoord.
NvhN 18-10-1960: Nederlands schip aan ketting. Het Nederlandse vrachtschip Tiny is in de haven van Göteborg aan de ketting gelegd naar aanleiding van een ongeluk op 14 september ter hoogte van Halmstad, toen de Tiny een aanvaring kreeg met het Zweedse motorschip Anna, dat als gevolg daarvan zonk. De kapitein van de Anna, Erik Harry Nilsson, kwam hierbij om het leven. De eigenares van de Tiny heeft geweigerd de schade te vergoeden.
1961-10-15: Coastal Shipping, november 1961. De 'TINY' is op 15 oktober ter hoogte van het lichtschip 'Elbe-1', tijdens een reis van Hull naar Malmö, in aanvaring gekomen met een onbekend Indonesisch schip. De 'Tiny' liep schade boven de waterlijn op. (LJ)
1968-08-11: Het vissersschip HANNE BORK van Esbjerg, 38 brt. Gebouwd in 1964 van eikenhout. Onderweg van de visgronden in de Noordzee naar Grimsby.
Kreeg op 11 augustus (1968) een aanvaring op de Noordzee. De zeeverklaring in Esbjerg op 30 oktober (1968) Om ongeveer 14.45 uur, toen de HANNE BORK in stil helder weer, een zuidwestelijke koers varend, zich ongeveer 25 zeemijlen noordoost van Spurn vuurschip bevond, zag men achteruit iets aan stuurboord een ander schip die ongeveer dezelfde koers voer als de HANNE BORK, en wat later bleek het ms. TINY van Groningen te zijn. Toen de TINY dichterbij kwam, constateerde men dat er 5 personen op de brug van de TINY waren en verder 2 in het stuurhuis. Kort daarna voer de TINY dicht langs de stuurboord kant van de HANNE BORK, waarom men een signaal met de fluit gaf, en het roer naar bakboord werd gelegd, maar de HANNE BORK werd naar de TINY gezogen en de schepen botsten 3-4 keer tegen elkaar. Bij de aanvaring stond enige buitenboordschade voor het stuurhuis. Kort daarna toen de TINY zich ongeveer 1 zeemijl van de HANNE BORK bevond, zag men dat de TINY van koers veranderde terug in de richting van de HANNE BORK. De TINY passeerde de HANNE BORK aan bakboordzijde en draaide dicht langs de stuurboordzijde van de HANNE BORK, waarna met de motor van de Tiny achteruit werd gedraaid. Het achtereind van de TINY botste direct daarna tegen de HANNE BORK. Bij de aanvaring ontstond midscheeps buitenboordschade. Verklaring: Een zeeverklaring van de TINY is niet aanwezig.
1971-01-25: De Tijd 25-01-1971: De Nederlandse kustvaarder TINY van 496 ton is zondagnacht in moeilijkheden geraakt. De kapitein heeft geseind dat het schip, dat zich 15 mijl ten zuidoosten van het lichtschip Owers bevindt voor de Engelse zuidkust en een slagzij van 15 graden maakt. De Tiny is eigendom van rederij Carebeka in Groningen.
NvhN 25-01-1971: Groninger kustvaarder lost moeilijkheden op. Schade door storm aan schepen op de Noordzee. Onder de schepen die het afgelopen weekend — al of niet door slecht weer — moeilijkheden hebben gehad was ook de Groninger liustvaarder Tiny. Op ongeveer 15 mijl ten zuidoosten van het lichtschip Owers voor de Engelse oostkust is de Tiny van de reder J. de Vries enige tijd in moeilijkheden geweest. Het maakte ongeveer 15 graden slagzij en vroeg toen sleepbootassistentie. Nadat echter het schip rechter was getrimd door een deel van de lading te verplaatsen kon de sleepboot worden afbesteld. Het 850 ton metende schip was met graan onderweg van Rotterdam naar Cork. Het zal nu proberen Portsmouth binnen te lopen.
1972-09-23: NvhN 23-09-1972: Een 14-jarige jongen uit het opvangtehuis De Vijverberg in Haren heeft in de nacht van vrijdag op zaterdag grote vernielingen aangericht op de kustvaarder TINY, dat gemeerd ligt bij de Kapteynbrug in Groningen. De jongen vernielde de radar, sleepte alle beddegoed naar de stuurhut en vernielde vrijwel alle ramen en deuren. Hij sneed ook een grote rubberen reddingboot stuk. De schade bedroeg f 3.000. Hij bekende ook nog met twee andere jongens uit De Vijverberg respetievelijk 14 en 12 jaar) enige inbraken te hebben gepleegd. Het trio bracht een bezoek aan de Prinses Wilhelmina school, de C. Jetsesschool en de kleuterschool De Magriet. Zij richtten daar voornamelijk vernielingen aan.
2010-00-00: Final Fate:
Lloyd's laat de registratie vervallen, omdat het nog bestaan twijfelachtig is.
2013-01-00: Staat in 19/12/2017 nog in Equasis als: No Longer updated by (LRF) IHSF(during 2010)

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: TINY
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: TINY
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Duncan, Alex

Omschrijving: TINY
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: TINY
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: TINY
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: De stranding van de TINY in januari 1957 op de Haile Sands bij de ingang van de Humber.
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: De schade aan de TINY na de aanvaring op 15 okt. 1961 met een onbekend Indonesisch schip nabij het lichtschip Elbe-I.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Schade

Omschrijving: De schade aan de TINY na de aanvaring op 15 okt. 1961 met een onbekend Indonesisch schip nabij het lichtschip Elbe-I.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Schade

Omschrijving: De TINY opgelegd in het Oosterhamrikkanaal te Groningen (foto ca. 1972)
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: AGIA EFROSINI
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: AGIA EFROSINI Iraklion
Collectie: -
Vervaardiger: Papadakis, Nektarios
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: AGIA EFROSINI at Ambelalaki, Bay of Salamis, Greece, 02-10-2003
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Bolhuis, Riemer J. van
Algemene informatie

 

NvhN 140157
Groninger kustvaarder TINY op de Humber aan de grond.
De Groninger kustvaarder TINY is gisteren in de monding van de Engelse rivier de Humber vastgelopen. Tot nu toe zijn de pogingen om vlot te komen mislukt.
De zeesleepboot TITAN uit IJmuiden was gisteren onderweg naar een gestrand schip op de zuidkust van Engeland, toen er bericht kwam dat dit schip al op eigen kracht was losgekomen. Inmiddels was de kustvaarder TINY, eigendom van de heer J. de Vries te Groningen, in de monding van de Humber aan de grond gelopen, zodat de TITAN zijn koers wijzigde en de TINY te hulp kwam. Tegen middernacht kwam de sleper bij de kustvaarder aan en om 4 uur vanmorgen, bij hoog water, werd geprobeerd het schip los te krijgen. De poging mislukte evenals die van gistermiddag, toen de TINY geprobeerd had om op eigen kracht los te komen. Het schip zit echter geboeid op de harde zandbodem. Vanmiddag zal men opnieuw een poging wagen.
De TINY meet 488 brt. (ong. 800 ton dwt.) en was met stukgoed op weg van Hull naar Zweden. De bemanning van 10 koppen maakt het goed. Als het schip los komt, zal het in Hull in dok gaan voor inspectie.

NvhN 160157
De TINY nog niet los
De Groninger kustvaarder TINY, die, zoals bekend, zondag op een zandbank op de Humber vastliep, is nog niet weer vlot. Men probeert nog steeds een kabel van de sleepboot TITAN naar de TINY te brengen, maar dit blijkt zeer moeilijk te zijn, omdat de kustvaarder een mijl ver op de zandbank ligt. Men verwacht een zeer moeilijke berging.

 

NvhN 010257
Titan trok de Tiny los van Halesands in Humbermond. Moeizame berging van vijftien dagen. (Van een speciale verslaggever aan boord van de Titan).
Uit de stevige boeien der kilometers brede zandbank van Halesands op de Britse kust bij de Humber, is de Groninger kustvaarder TINY gisteravond om kwart voor zes Engelse tijd verlost door de sleepboten TITAN en HECTOR uit IJmuiden. Ondanks de harde zuidwesten wind kwam er al om 4 uur een best tij opzetten en lag de TINY met haar 170 ton stukgoed in het ruim in een grote vijver, die tussen 10 uur 's morgens en 4 uur 's middags door een bulldozer en een dragline van een Britse firma waren gegraven.
Aan boord van de TINY, die onder commando staat van kapitein Smit uit Delfzijl, heerste vreugde na de vele dagen van gemartel met sleeptrossen, zandstormen, en niet-opkomend water. Bureau Wijsmuller beleefde met het vlot brengen van de TINY een van haar nieuwe triomfen. Inderdaad een triomf als men heeft gezien, hoe zowel aan bak- als aan stuurboord van de gestrande TINY vier wrakken van in vroeger dagen gestrande en niet te bergen schepen lagen.
Vijftien dagen na de stranding is het werk van de ruim dertig mannen, die de slepers en de TINY bemannen, thans bij het springtij beloond.
De kustvaarder schoof ruim vijftig meter naar zee en zij bleef zitten bij de zandbank. Woensdag en donderdagmorgen was er geen beweging in het schip te krijgen door het lage water. Veel had de bergers van Wijsmuller tot dat moment tegengezeten. Waren het in de eerste vier dagen de moeilijkheden met het overbrengen van de sleepdraad, daarna schoot de wind in de verkeerde hoek en gistermiddag wakkerde hij zelfs aan tot windkracht 7 uit het zuidwesten, juist op de kop van de TINY.
Gistermorgen waren de drie mannen van Wijsmuller aan boord van de TINY met spuiten begonnen om het achterschip te laten zakken. Er werd gewerkt in een koude storm en later striemde de regen fel over het dek heen.
Het leven aan boord van de TINY ging zijn gewone gang. Het dek lag bezaaid met blokken, met staaldraad en trossen en om het dekhuis was de vier en een halve duim dikke sleepdraad van de TITAN vastgemaakt. Het begon de mannen van de TINY op de zeventiende dag van de stranding danig te vervelen. De eerste stuurman Schoonebeek hield de matrozen bezig met schoon schip maken, voor zover dat nog mogelijk was.
De kok, J. Kamp uit Purmerend, was als enige aan boord geheel in zijn vaste dienst. Sinds de dag van de stranding streepte hij de data op de kalender niet meer met een kruisje af, maar vol ergernis werd elk blokje zwart gemaakt. Aardappelen en andere levensmiddelen werden van land af aangevoerd door bemiddeling van het Britse R.A.F.-vliegkamp Northcoates, dat slechts was uitgerust met een helikopter. De manschappen oefenden met deze helgele Libelle en de commandant van het vliegkamp zag een uitstekend oefenobject in de gestrande TINY.
Toen werd het gistermiddag vier uur. „We krijgen een best tij", zei kapitein M. de Koe, die op de in 1953 gebouwde TINY de leiding heeft bij het bergingswerk, tot kapitein Smit in de radiohut van de TINY. „Als dat wrak naast ons nu maar helemaal onder water verdwijnt, hebben we voldoende water: tien voet."
„We gaan trekken, op de vloed houden, op het lichtschip Bull aan", werd van de TINY aan kapitein A. Broek van de sleper TITAN en A. van der Wiele van de HECTOR gemeld.
Terwijl aller ogen aan boord van de TINY waren gericht op de zwarthouten klomp van het vlakbij liggende wrak, werd van beide sleepboten het anker scheep gehaald en glimpten de drie sleepvuren aan de masten in de al vallende duisternis aan. Achttienhonderd paardenkrachten lagen even later — het was inmiddels kwart over vier — aan de sleepdraad te sjorren. Op de TINY stonden de mannen in de zware oliekleding klaar bij de winch om de sleepboten door het inhieuwen van de draad eventueel een handje te helpen.
Er bleef beweging zitten in de coaster. Het voorschip was vlot en op het kompas was al af te lezen hoe het schip af en toe een paar streken verschoof. Om half vijf werd de 670 pk motor van de kustvaarder op halve kracht vooruit gezet, zodat ten gevolge van stuwing een meer achter de TINY ontstond. Op de brug liepen de kapiteins De Koe en Smit van bak- naar stuurboord en weer terug. Naar elke kant werden de vuurtjes aan de wal in het oog gehouden om een eventuele verplaatsing van het schip vast te stellen. Klokslag vijf uur verdween het zwarte wrak naast de TINY geheel onder water; de wind schoot snel aan uit het zuidwesten, het schietlood richtte zich millimeter voor millimeter naar het centrum van het diagram. „Hij gaat, hij gaat", was om vijf over vijf de kreet aan boord van de TINY. Via de radiotelefonie meldde kapitein De Koe aan de sleepboten: „Hij komt zachtjesaan achteruit". Korte commando's werden aan de mannen bij de winch en op de sleepboten gegeven. „Zo blijven trekken", klonk het om tien over vijf, terwijl de TINY langzaam verder schoof. Het was tien voor half zes toen de TITAN en de HECTOR begonnen flink bakboord uit te trekken. Veertien voet water werd naast de TINY gepeild. Het kon niet anders meer: het schip moest vlot komen. En het kwam vlot. Niet met een geweldige schuiver, maar langzaam. De ankerdraad liet men slippen en om kwart voor zes klonk voor de sleepboten het laatste bevel bij deze berging: „Zachtjes aan nu, hij is vlot".
De kok van de TINY wreef zich in de handen: Een van de vele weddenschappen om tien shilling eindelijk gewonnen.
De sleepboten trokken de TINY inmiddels naar dieper water en er was nu even gelegenheid om elkaar de hand te drukken. De HECTOR gooide de tros los en op de TITAN begon men het zware werk van het inhieuwen der duizend meter lange sleepdraad. De TINY kwam voor anker op de Humber en het ligt nu in de bedoeling om het schip door de TITAN naar het droogdok in het Alexanderdok te laten brengen.