Inloggen
TINY - ID 6573


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1939
Classification Register: British Corporation Register of Shipping and Aircraft (BC)
Nat. Official Number: 1738 Z AMST 1939
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Zaanlandsche Scheepsbouw Maatschappij, Zaandam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer: 428
Launch Date: 1939-04-22
Delivery Date: 1939-06-03
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Kromhout Motoren Fabriek D. Goedkoop Jr., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Kromhout Type 4-H-5 (300x400)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 351.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 163.00 Net tonnage
Deadweight: 404.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 21252 Cubic Feet
Bale: 20443 Cubic Feet
 
Length 1: 44.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 41.49 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.34 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.90 Meters Depth, moulded
Draught: 2.44 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1939-06-03 TINY
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jacob de Vries, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHZV

Ship Events Data

1939-04-26: Algemeen Handelsblad 26-04-1939: Zaandam bouwt thans ook kustvaarders. Autoriteiten waren aanwezig bij de tewaterlating. Dezer dagen is op de werf „Czaar Peter" der Zaanlandsche Scheepsbouwmaatschappij te Zaandam te water gelaten het motorkustvaartuig „TINY", groot ca. 420 ton d.w., gebouwd voor Groningsche rekening onder toezicht van British Corporation en Scheepvaart-inspectie. Daar dit het eerste kustvaartuig is, dat hier is gebouwd, waren bij deze tewaterlating tal van autoriteiten en vertegenwoordigers van Zaansche bedrijven aanwezig. O.a. merkten wij op het volledige college van burgemeester en wethouders van Zaandam met den secretaris, den secretaris van de Kamer van Koophandel, den havenmeester en vele andere belangstellenden uit handel en industrie. Nadat Burgemeester In 't Veld van Zaandam het schip had gedoopt, gleed het schip rustig in zijn element. Het schip heeft de volgende afmetingen: 44X7.30X2.90 mtr. en wordt voorzien van een 300 pk Kromhout-scheepsdieselmotor die door de werf in het schip wordt ingebouwd met de noodige hulpwerktuigen, zooals 10 pk hulpmotor, compressors, dynamo en ballastpomp. Het schip krjjgt een stalen mast met twee stalen laadbdbmen met twee motorhijschlieren met een capaciteit van twee ton. Alles met certificaat Havenarbeidsinspectie. Het schip heeft een dubbelen bodem over bijna de geheele lengte van het schip en is van het z.g. raised quarterdeck-type.
1939-05-25: Op 25-05-1939 als TINY, zijnde een motorschip, groot bruto 993,72 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage 20-05-1939 no. 5985, liggende te Zaandam, door E. Konijn, scheepsmeter te Amsterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1738 Z AMST 1939 op het achterschip aan b.b. zijde in achterschot dekhuis op kampanje.
1939-06-06: De Telegraaf 06-06-1939: Proefvaart. TINY. Zaandam. 5 Juni. — Zaterdag jl. vond op het Noordzeekanaal de goedgeslaagde proeftocht plaats van het m.s. „Tiny". gebouwd voor rekening van kapitein J. de Vries te Groningen, door de N.V. Zaanlandsche Scheepsbouw Mij. alhier. Dit was het eerste aan den Zaan gebouwde kustvaartuig Het meet bruto 3Ö0 en netto 162 reg. ton en heeft een D W. van ca 420 ton In de motorkamer is ingebouwd een 300 P K. Kromhout Scheepsdieselmotor, type 4-H3 met de noodlge hulpwerktulgen. Het geheel is gebouwd onder toezicht van de Scheepvaart Inspectie en British Corporation Groote Kustvaart. Het schip behaalde een snelheid van ruim 10 mijl. De werf heeft thans wederom opdracht ontvangen tot den bouw van een dergelijk motor kustvaartuig voor binnenlandsche rekening. Dit schip zal vrijwel gelijk worden aan het thans afgeleverde en wordt ook voorzien van een 300 PK. Kromhoutmotor. (Opm.: Het schip maakte de proefvaart met een zwarte romp, maar moest daarna worden overgeschilderd in grijs zoals de opdracht was.)
1940-03-08: De Maasbode 08-03-1940: IJmuiden: Maart. Het in ballast van Antwerpen naar Harlingen bestemde Nederl. ms. “TINY” liep hedenmiddag hier binnen, omdat de kapitein bij nacht niet het mijnengebied nabij onze eilanden wilde passeeren. Het schip ging binnendoor, via Amsterdam, naar de bestemmingshaven.
1940-05-16: Final Fate:
Overgenomen door The Netherlands Shipping & Trading Committee, Londen. 24 Mei 1940 in timecharter bij The Ministry of Shipping. Nam onder Britse vlag en met een Britse bemanning van 26 mei tot 1 juni 1940 deel aan de operatie 'Dynamo' (Evacuatie van Duinkerken) en redde 261 personen. Op 11 juli 1942 gebombardeerd door een Duits vliegtuig, terwijl het met een lading kolen in konvooi WP 185 voer van Ayr naar Par en gezonken op 13 mijl noord oost van St. Ives. De bemanning van zeven Britten en twee Nederlanders werd na uren roeien in hun reddingsboot gered door de reddingsboot van Portreath.

Afbeeldingen


Omschrijving: TINY waarschijnlijk op proefvaart 3 juni 1939 omdat het schip daarna een grijze romp kreeg
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam collectie Arense/Lazet
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Proefvaart