Inloggen
THRIANTHA - ID 6536


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1933
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 1610 Z GRON 1933
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 142
Delivery Date: 1933-05-08
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5256 Type T (190x320) 290 rpm.
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 275.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 171.00 Net tonnage
Deadweight: 340.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 16592 Cubic Feet
Bale: 16000 Cubic Feet
 
Length 1: 41.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 37.40 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.94 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.64 Meters Depth, moulded
Draught: 2.56 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 31-10-1968
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Andere motor: 3 cylinder 180 Pk Brons motor, Type ED, nr. 10193. Deze motor, gebouwd in 1958 voor de fa. Drijver en Zoon te IJmuiden voor het m.s. Zuiderkruis (IJM 7) wordt door de Appingedammer Bronsmotorenfabriek in 1968 teruggekocht en daarna weer verkocht aan de Gebr. Brijder te Harlingen voor hun m.s. Stortemelk.

Datum 00-12-1997
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor, 268 kW Caterpillar.

Ship History Data

Date/Name Ship 1933-05-08 THRIANTHA
Manager: Teunis van der Veen KGzn., Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Eigenaar: Teunis van der Veen KGzn., Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign: PHZH
Additional info: Fl. 55.000

Date/Name Ship 1945-06-00 THRIANTHA
Manager: Staat der Nederlanden, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Staat der Nederlanden, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PHZH

Date/Name Ship 1948-03-04 THRIANTHA
Manager: Scheepvaartkantoor J. Tavenier (ca. 1959 N.V.), Zaandam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Johannes Antonius Krijt, Heemstede, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heemstede / Netherlands
Callsign: PHZH

Date/Name Ship 1950-04-25 KATHLEEN
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Gerard Waker, Haren, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren / Netherlands
Callsign: PFHN

Date/Name Ship 1954-01-20 KATHLEEN
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Erven Gerard Waker (Kathleen Elsie Waker-Rogers en Kathleen Atje Louise Waker), Haren, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren / Netherlands
Callsign: PFHN

Date/Name Ship 1954-05-21 GERSOM
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Geert Leinenga, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PEIE

Date/Name Ship 1956-07-11 EGBERT S
Manager: Firma J.J. Onnes, Cargadoors-, Scheepvaart- en Bevrachtingsbedrijf, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Egbert-S', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Jan, Jans en Lambertus Schut
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDWE

Ship Events Data

1933-04-25: Als THRIANTHA, zijnde een motorschip, metende 274.84 ton, liggende te Groningen, door J.H. Kleijn, scheepsmeter te Groningen ten verzoeke van Teunis van der Veen, schipper te Gasselternijveen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1610 Z GRON 1933 op het achterschip aan S.B. zijde achter in het kampanjedek.
1933-05-03: NvhN 03-05-1933: Slechts enkele centimeters speling had het motorschip „THRIANTHA", dat op zijn vaart van de werf „Noordster" naar de stad langs het Hoornsche diep de brug in den Parkweg moest passeeren. Het brugdek moest zelfs voor deze doorvaart worden weggebroken.
1933-05-08: NvhN 09-05-1933: Nieuw motorschip „THRIANTHA". Gisteren heeft met goed gevolg op de Eems te Delfzijl proefgestoomd het nieuwe motorschip „Thriantha", gebouwd onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie groote kustvaart door de N. V. Noord Nederlandsche Scheepswerven te Groningen voor rekening van kapt. T. van der Veen te Gasselternijveen. Het schip is groot netto 484 M 3. en bruto 770 M 3. en het heeft afmetingen van 37.40 X 6.94 X 2.64 M. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een twee-tact Bronsmotor opgesteld. Deze motor is in vier cylinder uitvoering met een vermogen van 200 p.k. bij 290 omwentelingen per minuut. Verder bevindt zich in de motorkamer een hulpmotor voor de aandrijving van een compressor, een lenspomp en een dynamo. Op het mastdek bevinden zich twee motordeklieren, waarvan de voorste tevens voor het snelheffen der ankers gebezigd kan worden. Het schip, dat beladen een snelheid behaalde van ruim acht mijl, voldeed ruim aan de gestelde eischen en werd dan ook zeer ten genoegen overgenomen. Het is beladen met carton met bestemming Goole.
1933-08-01: NvhN 02-08-1933 Delfzijl, 1 Aug. Het m.s. „THRIANTHA", kapt. Van der Veen, heeft alhier gerepareerd en zette heden de reis naar zijn bestemming Douglas voort.
1933-11-00: De Eemsbode 07.11.1933: Hedenmorgen arriveerde te Delfzijl wegens slecht weer het motorschip “THRIANTHA”, kapitein W. v.d. Veen, op reis van Nakskov naar Hull, beladen met gerst. De Eemsbode 10.11.1933: Het motorschip “Thriantha”, kapitein W. v.d. Veen, dat als bijlegger wegens slecht weer op reis van Nakskov naar Hull te Delfzijl arriveerde, vervolgde eergisteren zijn reis.
1934-01-06: NvhN 06-01-1934: Delfzijl, 5 Jan. Het motorschip “THRIANTHA”, kapt. Van der Veen, dat hier op weg van Bremen naar Waterford als bijlegger binnenliep, zette heden de reis naar zijn bestemming voort.
1934-08-18: De Telegraaf 18-08-1934: THRIANTHA. Delfzijl, 17 Aug. Het motorschip “Thriantha”, kapt. Van der Veen, op weg van Trangsund met bestemming Sandwich en beladen met gez.hout, liep hier als bijlegger binnen.
1935-09-10: De Telegraaf 10-09-1935: THRIANTHA. Delfzijl. 9 Sept. Het motorschip „Thrianta", kapt. Van der Veen, dat alhier binnenliep met lichte motorschade, heeft de schade hersteld en vertrok heden naar Poole.
1936-05-29: NvhN 29-05-1936: Het motorschip THRIANTHA, kapt. van der Veen, vertrok heden van hier met bestemming Goole, beladen met oud ijzer. Tengevolge van het slechte weer ankerde het schip in de Bocht van Waturn. Het wacht daar beter weer af om dan de reis te vervolgen. Verschillende schepen worden hier wegens slecht weer opgehouden.
1937-08-19: NvhN 19-08-1937: THRIANTHA. Delfzijl, 17 Aug. Het motorschip “Thriantha”, kapt. Van der Veen, liep hier heden als bijlegger binnen. Het schip is beladen met zand van Rotterdam met bestemming Rendsburg.
NvhN 24-08-1937: Delfzijl: Het motorschip “Thriantha”, kapt. Van der Veen, dat alhier als bijlegger binnenkwam, op weg van Rotterdam naar Rendsburg, beladen met zand, zette heden de reis voort.
1938-05-04: NvhN 04-05-1938: De THRIANTHA was overbeladen. De Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam heeft uitspraak gedaan inzake de klacht van den Inspecteur-Generaal voor de Scheepvaart tegen den kapitein van het m.s. „Thriantha" van Gasselternijveen, wegens overlading van dat vaartuig. De Raad was van oordeel, dat de klacht gegrond moet worden verklaard. Aangeklaagde had zich van den diepgang van zijn schip te Rotterdam, alvorens naar zee te vertrekken, moeten overtuigen en had ervoor moeten zorgen niet in overbeladen toestand zee te kiezen, te eerder nog, nu hij zelf heeft toegegeven meer lading dan gewoonlijk te hebben ingenomen. Echter wil de Raad, nu ook de Inspecteur- Generaal voor de Scheepvaart heeft aangedrongen op het aannemen van verzachtende omstandigheden, rekening er mede houden, dat aangeklaagde reeds door den Engelschen rechter voor de door hem begane overtreding is bestraft en dat hij ter zitting van den Raad zonder omwegen heeft erkend in overtreding te zijn geweest. De Raad meende daarom, dat voor ditmaal kon worden volstaan met het uitspreken van een berisping.
1942-01-08: In beslag genomen en in Duitse dienst bij het Transportkontor Duisburg voor de vaart op de Duitse rivieren. In mei 1945 teruggevonden in Bremen.
1948-03-19: Als THRIANTHA, zijnde een stalen motorvrachtschip, groot 778.57 m3 bruto-inhoud volgens meetbrief Groningen 5 april 1933 nr. 2810, liggende te Delfzijl door J.H. Kleijn, scheepsmeter te Groningen,voorzien van een nieuw brandmerk 2336 Z GRON 1948 door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van de toegang volksverblijf 5.37 m. uit hekplaat, 0,40 m. uit lengteas en 1.48 m. boven dek. Opm.: De oude merken 1610 Z GRON 1933 zijn vernietigd.
1954-05-21: NvhN 21-05-1954: M.s. KATHLEEN verkocht. De rederij G. Waker te Haren (Gron.) heeft het ca. 340 ton d.w. metende motorschip Kathleen verkocht aan kapitein G. Leininga te Delfzijl, die het schip onder de nieuwe naam GERSOM in de vaart zal brengen. Het schip werd in 1933 gebouwd bij de Noord Nederlandse Scheepswerven te Groningen en is voorzien van een 195 P.K. motor.
1955-01-06: Het Vrije Volk 06-01-1955: “GERSOM” had aanvaring. Het Nederlandse motorschip “Gersom” is op de Thames in aanvaring geweest met het 2362 ton metende Engelse “Francis Fladgeate”. De “Gersom” is te Gravesend met schade aan stuurboord voor anker gegaan.
1956-07-18: NvhN 18-07-1956: M.s. GERSOM naar Groningen verkocht. Het motorschip Gersom van de heer G. Leinenga te Delfzijl is verkocht de Gebr. Schut te Groningen, die schip in de vaart zullen brengen on de naam EGBERT-S. met als thuishaven Groningen. De Gersom (ex-Kathleen ex-Thriantha) werd in 1933 gebouwd bij de N.V. Noord Nederlandse Scheepswerven te Groningen, behoort tot het gladdektype en is voorzien van een 195 motor.
1958-09-13: NvhN 13-09-1958: Schade EGBERT S hersteld. Vrijdagavond is de 340 ton metende kustvaarder Egbert S van de reder Schut te Groningen van Harlingen met bestemming Little Hampton vertrokken. Het schip arriveerde vorige week in Harlingen met machineschade, welke aldaar is hersteld. De Egbert S is geladen met gezaagd hout en kwam van Hamina (Finland).
1963-09-10: Final Fate:
10-09-1963 "Egbert S"- Rederij Egbert S (Gebroeders Jan Schut 39/90, Lambertus Schut 1/3 en Jans Schut 21/90 deel), Groningen en naar het binnenlandse zandvervoer. Op 14-10-1963 als EGBERT-S, zijnde een motorschip, hebbende 1 dek, 1 laadruim, een stuurhut met roef, verblijven voor kapitein en bemanning, voortbewogen door een 200/240 Pk Bronsmotor, 4 cyl. no. 5256 aangebracht op de stoel van de eerste cylinder, 432.402 m3 verplaatsing volgens binnenmeetbrief afgegeven te Groningen no. G11228 d.d. 14-10-1963, liggende te Lemmer door T. van 't Hof, ambtenaar van de scheepsmetingsdienst te Groningen van een nieuw brandmerk 3933 B GRON 1963 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan s.b. zijde in de achterwand van de roef, 1.80 m. uit hekplaat, 1.15 m. uit lengteas en 1.32 m. uit dek. Opm.: De door de bewaarder vermelde oude merken zijnde 2336 Z GRON 1948 zijn niet gevonden. Op 02-01-1967 “Stortemelk”- Willem 1/2 & Antoon Brijder 1/2 deel, Harlingen. 17-02-1970 “Stortemelk”- Berend Brijder, Harlingen. 24-11-1971 “Disponibel”- Marten van der Veen, Zwolle. Op 08-11-1978 “Disponibel”- Titus van Asperen, schipper te Zwolle. Ze wordt dan omschreven als zijnde een stalen motorschip, hebbende 1 dek, 1 laadruim, een stuurhut met roef, verblijven voor kapitein en bemanning, voortbewogen door 3 cylinder 4 tact, 195 P.K. Bronsmotor, motornummer 10193 aangebracht op de nokkenkast. Groot 660.046m3 verplaatsing. Het schip is gebouwd in Groningen in het jaar 1933.
2001-03-07: Final Fate:
De eigenaar, Titus van Asperen te Zwolle, verzoekt het Kadaster om doorhaling van de teboekstelling omdat het schip is gesloopt.

Afbeeldingen


Omschrijving: 'Thriantha'
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: 'Thriantha'
Collectie: Groot, Harry de
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: 'Thriantha'
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: 'Kathleen'
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: 'Kathleen'
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: KATHLEEN in Par
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: Gersom
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: GERSOM
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: 'Egbert S.'
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: World Ship Photo Library

Omschrijving: 'Egbert S.'
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Egbert S.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Disponibel
Collectie: Groot, Harry de
Vervaardiger: Groot, Harry de