Inloggen
THOR - ID 6528


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1937
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 1787 Z GRON 1937
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Foxhol' (H.J.J. Muller & J.G. Broërken), Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 43
Launch Date: 1937-03-13
Delivery Date: 1937-05-13
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM Type Benz (11 1/4-16 9/16)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 326.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 153.00 Net tonnage
Deadweight: 370.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 18364 Cubic Feet
 
Length 1: 43.95 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 40.73 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.39 Meters Breadth, extreme
Depth: 2.68 Meters Depth, moulded
Draught: 2.70 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1937-03-13 THOR
Manager: Freight Express Ltd, London, Great Britain
Eigenaar: Derk Schothorst Ezn., Zuidbroek, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zuidbroek / Netherlands
Callsign: PHZG

Date/Name Ship 1939-00-00 THOR
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Derk Schothorst Ezn., Zuidbroek, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zuidbroek / Netherlands
Callsign: PHZG

Ship Events Data

1937-03-15: NvhN 15-03-1937: Foxhol, 13 Mrt. Van de scheepswerf „Foxhol" van de firma Muller en Broerken is heden met goed gevolg te water gelaten het motorkustschip „THOR", groot 360 ton, onder toezicht van Bureau Verias en Scheepvaart-Inspectie in aanbouw voor kapt. D Schothorst te Zuidbroek. Het wordt uitgerust met een direct omkeerbaren 300 PK. Benzmotor een hulpmotor van 240 P.K., twee deklieren en een ankerlier, aangedreven door drie Benz-motoren. De kiel wordt gelegd voor een motorkustschip van 400 ton, voor rekening van kapt. H. Groen van Groningen.
1937-05-13: NvhN 14.05.1937: Proefvaart m.s. THOR. Gisteren vond op de Eems de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip Thor. Dit schip werd gebouwd bij de N. V. Scheepswerf „Foxhol", dir. Muller en Broerken te Foxhol, onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie, groote kustvaart, voor rekening van kapt. D. Schothorst te Zuidbroek. Het schip is gebouwd met plaatsteven en met kruiserhek, terwijl het voorzien is van een verlaagde dubbele bodem. Midscheeps op een dekhuis is een Mannesmann mast geplaatst, met aan de voor- en aan de achterzijde een Mannesmann laadboom, met een vermogen van twee ton. Verder zijn op dit dekhuis een tweetal lieren opgesteld, die elk door een Benz motor van 14 P.K. aangedreven worden, en die in het dekhuis geplaatst zijn. Het laad- en losgerei is geleverd met een certificaat van de Inspectie van Havenarbeid. De ankerlier wordt door een Benz motor van 7 P.K. aangedreven. De afmetingen van het schip zijn als volgt: lengte over alles 42.50 M., breedte op het grootspant 7.35 M. en holte in de zijde 2.95 M. Het D. W. bedraagt 300 ton en het meet bruto 432 Reg. ton en netto 152 Reg. ton. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een Benz motor van 300 P.K. geplaatst. Verder bevindt zich hier een Benz motor van 14 P.K. voor het aandrijven van de hulpwerktuigen en de dynamo. De geheele verlichting is electrisch. Deze installatie werd geleverd door het Technisch Bureau Herman G. Eekels te Hoogezand. Het schip is fraai gebouwd en het is keurig betimmerd en afgewerkt. Het is voorzien van een stroomlijn ballansroer, waarmede het op de proefvaart zeer gemakkelijk te besturen bleek, terwijl eveneens zeer goed met het schip kon worden gemanoeuvreerd. Het is uitgerust met een radio-peilinstallatie en het behaalde een snelheid van 10.9 mijl. Na de proefvaart werd het schip, dat ruim aan alle gestelde eisenen voldeed, zeer ten genoegen door den kapitein overgenomen.
1937-05-14: Op 14-05-1937 als THOR, zijnde een motorvrachtschip, metende 924.90 m3, liggende te Groningen, door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Derk Schothorst, scheepskapitein te Zuidbroek, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1787 Z GRON 1937 op het achterschip aan bakboordzijde in achterkant bergplaats.
1940-05-16: Final Fate:
Overgenomen door The Netherlands Shipping & Trading Committe, Londen en op 29 mei in timecharter bij The Ministry of Shipping. Op 19 december 1943, tijdens de reis van Partington (Par) (17 december vertrokken) naar Fremington (N. Devon), met een lading kolen op 18 december gedurende slecht weer 3 mijl Zuid van St. Anne’s Head in het Bristol Kanaal BB-slagzij opgelopen na waterlekkage en na schuiven van de lading. Het schip ging op z’n zij liggen, daarna op de kop, toen weer op de zijkant en dat zo drie keer. Telkens klommen kapitein Derk Schothorst en zijn bemannning naar het hoogste punt en dat duurde totaal 12 uur, de reddingboot en vlot waren overboord geslagen. De stuurman slaagde met een morselamp verbinding met de wal te krijgen. De reddingsboot uit Slanekli heeft gewacht todat het schip rustig was en ze dichterbij kon komen. De sleepboot, die om 17.15 uur bij de 'Thor', toen op 2 mijl Zuid van St.Anne’s Head, arriveerde heeft de coaster op sleep genomen maar tijdens de sleep naar Milford Haven om 18.00 uur gezonken nabij Warwick Point. Kapitein Derk Schothorst en twee bemanningsleden gered door de reddingsboot. Drie anderen bemanningsleden t.w. kok Hr. W. Jansen, matroos Hr. L. Salomons en de Britse kanonnier W. Cording, zijn door de kou van het schip gegleden en hierdoor omgekomen.

Afbeeldingen


Omschrijving: De THOR tijdens de afbouw bij de werf van Scheepswerf Muller &. Broërken te Foxhol. (foto: mei 1937)
Gemaakt door: Fotoatelier Conens, Hoogezand
Onderwerp: Werf

Omschrijving: Akte 19-05-1937
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: THOR
Gemaakt door: Unknown