1937-05-13: |
NvhN 14.05.1937: Proefvaart m.s. THOR. Gisteren vond op de Eems de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip Thor. Dit schip werd gebouwd bij de N. V. Scheepswerf „Foxhol", dir. Muller en Broerken te Foxhol, onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie, groote kustvaart, voor rekening van kapt. D. Schothorst te Zuidbroek. Het schip is gebouwd met plaatsteven en met kruiserhek, terwijl het voorzien is van een verlaagde dubbele bodem. Midscheeps op een dekhuis is een Mannesmann mast geplaatst, met aan de voor- en aan de achterzijde een Mannesmann laadboom, met een vermogen van twee ton. Verder zijn op dit dekhuis een tweetal lieren opgesteld, die elk door een Benz motor van 14 P.K. aangedreven worden, en die in het dekhuis geplaatst zijn. Het laad- en losgerei is geleverd met een certificaat van de Inspectie van Havenarbeid. De ankerlier wordt door een Benz motor van 7 P.K. aangedreven. De afmetingen van het schip zijn als volgt: lengte over alles 42.50 M., breedte op het grootspant 7.35 M. en holte in de zijde 2.95 M. Het D. W. bedraagt 300 ton en het meet bruto 432 Reg. ton en netto 152 Reg. ton. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een Benz motor van 300 P.K. geplaatst. Verder bevindt zich hier een Benz motor van 14 P.K. voor het aandrijven van de hulpwerktuigen en de dynamo. De geheele verlichting is electrisch. Deze installatie werd geleverd door het Technisch Bureau Herman G. Eekels te Hoogezand. Het schip is fraai gebouwd en het is keurig betimmerd en afgewerkt. Het is voorzien van een stroomlijn ballansroer, waarmede het op de proefvaart zeer gemakkelijk te besturen bleek, terwijl eveneens zeer goed met het schip kon worden gemanoeuvreerd. Het is uitgerust met een radio-peilinstallatie en het behaalde een snelheid van 10.9 mijl. Na de proefvaart werd het schip, dat ruim aan alle gestelde eisenen voldeed, zeer ten genoegen door den kapitein overgenomen. |