Inloggen
THALETAS - ID 6495


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1955
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5357757
Nat. Official Number: 4742 Z AMST 1955
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: One mast
Rig: 6 winches, 6 derricks
Lift Capacity: 2 x 6 and 4 x 3 ton
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. E.J. Smit & Zoon's Scheepswerven (Scheepsbouw en Machinefabriek), Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 736
Launch Date: 1955-09-06
Delivery Date: 1955-11-10
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 750
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor Nr. 1733 Type TMAS396 (390x680)
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 228.00 Net tonnage
Deadweight: 930.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 66237 Cubic Feet
Bale: 61486 Cubic Feet
 
Length 1: 64.84 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 61.46 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.84 Meters Breadth, moulded
Depth: 5.80 Meters Depth, moulded
Draught: 3.70 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1973
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Omgebouwd tot veetransportschip.

Ship History Data

Date/Name Ship 1955-11-09 THALETAS
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Nieuwe Kustvaart Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PHYI

Date/Name Ship 1973-03-21 SAAD
Manager: Lebanese Shipping Union, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Eigenaar: Saadallah Toufic Chebaro, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Callsign: ODNY

Date/Name Ship 1975-00-00 RABUNION I
Manager: Union Commercial Company (Ahmed Zaido, Aleppo en Farouk Moukahal), Beirut (Beyrouth), Lebanon
Eigenaar: Farouk Moukahal & Ahmad Hassan Zaido, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Callsign: ODNY

Date/Name Ship 1979-00-00 RABUNION I
Manager: Union Commercial Company (Ahmed Zaido, Aleppo en Farouk Moukahal), Beirut (Beyrouth), Lebanon
Eigenaar: Farouk Rassem Wazzi Moukahal & Ahmad Hassan Zaido, Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Beirut (Beyrouth) / Lebanon
Callsign: ODNY

Date/Name Ship 1990-06-06 MERMERBURNU
Manager: Ismet Atasoy, Istanbul, Turkey
Eigenaar: Ismet Atasoy, Istanbul, Turkey
Shareholder:
Homeport / Flag: Istanbul / Turkey
Callsign: TC5480
Additional info: Call sign 1995: TCAF7

Date/Name Ship 1996-09-26 ISMET ATASOY
Manager: Ismet Atasoy, Istanbul, Turkey
Eigenaar: Ismet Atasoy, Istanbul, Turkey
Shareholder:
Homeport / Flag: Istanbul / Turkey
Callsign: TCAF7

Ship Events Data

1955-09-06: NvhN 06-09-1955 :Tewaterlating m.s. THALETAS. Bij de N.V. E. J. Smit en Zoons Scheepswerven te Westerbroek werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Thaletas, dat wordt gebouwd voor rekening van de K.N.S.M. te Amsterdam. De Thaletas is van het open shelterdektype en meet 950 ton d.w. De voortstuwing zal geschieden door een 750 p.k. motor, terwijl tevens in de machinekamer 3 aggregaten van 50 p.k. zullen worden opgesteld. Het schip wordt gebouwd met ijsversterking. De Thaletas is een zusterschip van het m.s. Amyntas, dat voor dezelfde rederij werd gebouwd. De burgemeester van de Friese gemeente Ooststellingwerf, mr. Bontekoe, was met het gemeentepersoneel en echtgenotes aanwezig om getuige te zijn van deze tewaterlating. De bouw geschiedt onder Lloyd's Register of shinping met certificaat Scheepvaartinspectie voor de onbeperkte vaart.
1955-09-07: De Heerenveensche Koerier 07-09-155: Secretarie-personeel bij tewaterlating schip. Dinsdag is te Westerbroek (Gr.) een nieuw schip van de K.N.S.M. te water gelaten. Het m.s.”THALETAS", gebouwd op de helling van E.J. Smit en zoon. Deze tewaterlating werd bijgewoond door de burgermeester van Ooststellingwerf, mr. G.A. Bontekoe en het personeel van de gemeente-secretarie, allen met hun dames.
1955-11-04: Op 04-11-1955 als THALETAS, zijnde een motorvrachtschip, metende 1413.13 bruto inhoud volgens zeemeetbrief, afgegeven te 's Gravenhage no. 10024 d.d. 26-10-1955, liggende te Westerbroek, door A. Kraaijema, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 4742 Z AMST 1955 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant brughuis op het shelterdek, 8.94 m. uit de hekplaat, 0.30 m. uit de lengteas, 1.35 m. uit dek.
1955-11-11: NvhN 11-11-1955: Proefvaart m.s. THALETAS. Op de Eems heeft de goed geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Thaletas, dat bij de N.V. E J. Smit & Zoon's Scheepswerven te Westerbroek (Gr.) werd gebouwd voor rekening van de K. N. S. M. te Amsterdam. De Thaletas is van het open shelterdektype, meet 950 ton d.w. en is uitgerust met een 750 p.k. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van 10 ¾ mijl. De ruimen worden electrisch geventileerd. Het schip is gebouwd met ijsversterking. De bouw geschiedde onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping (100 AI) en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1955-11-14: Amigoe di Curacao 14-11-1955: KNSM laat „THALETAS” te water. Amsterdam. Vrijdag, is het 75ste schip van de KNSM-vloot, de „Thaletas" van de werf voor het eerst in de Amsterdamse haven aangekomen. De bouwers zijn E.J. Smit en Zn. in Westerbroek. Het schip heeft een speciale ijsversterking voor de gebieden waaide ijsgang het varen bemoeilijkt. De 75 schepen van de KNSM-vloot wegen in totaal 256.000 ton.
1958-10-19: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van de stranding van het motorschip Thaletas in de Golf van Korinthe tijdens reis van Patras naar Piraeus. De Thaletas was beladen met 516 ton stukgoed en liep volle kracht, 10 mijl. Het schip had wat slagzij over stuurboord. Toen de kapitein naar beneden ging om met de machinist te overleggen hoe dit te verhelpen wees hij de tweede stuurman er op dat weldra het witte schitterlicht van Mornos in zicht moest komen en dat hij dit recht vooruit moest houden. Na enige tijd waarschuwde de 2e stuurman hem dat hij nog steeds het licht van Mornos niet zag. De kapitein ging naar de brug en zei dat mogelijk was dat er op de wal nevel hing. Hij verzuimde op het kompas te kijken wat het schip voorlag. Om 20.37 uur zag de kapitein vaag land recht vooruit. Hij zette onmiddellijk de telegraaf stop en dan op volle kracht achteruit, maar even daarna liep het schip op een glooiing vast. De kapitein begreep, na met de kijker rondgekeken te hebben, dat hij een vergissing had gemaakt. Het schip bleek tot de brug geboeid te zijn maar maakte geen water. Het gelukte niet door achteruit te slaan vlot te komen. Ook met behulp van de ook in de buurt zijnde Libertas gelukte het niet vlot te komen. Nadat door de eigen bemanning 160 ton lading was gelost in te hulp geroepen lichters gelukte het om op 19 oktober te 09.50 uur vlot te komen. Oordeel van de Raad is dat deze stranding het gevolg is van onnauwkeurige en niet verantwoorde navigatie aan boord van de Thaletas met als gevolg het varen van een verkeerde koers na het passeren van het licht van Ak Ayia. De Raad straft kapitein N. Stolp door hem de bevoegdheid te ontnemen om als kapitein te varen op zeeschepen voor de tijd van 3 weken. De Raad acht stuurman P. Richters niet schuldig aan de stranding. Gelet op de ondergeschikte positie van deze jonge stuurman tegen over zijn kapitein, is het deze jonge stuurman niet kwalijk te nemen, dat hij strikte orders van zijn kapitein heeft uitgevoerd en niet op eigen verantwoordelijkheid daarvan is afgeweken. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 29 mei 1959
1972-03-24: De THALETAS, onderweg van Amsterdam via Rotterdam naar Barcelona, is op 24 maart 1972 op de nieuwe Waterweg in aanvaring gekomen met een duweenheid.
1982-11-12: In ballast onderweg van Derna naar Constantza in dichte mist aan de grond gelopen bij Bozcaada Eiland (Turkije) in pos. 24.35.12. N – 121.51.48 O en zwaar beschadigd. Op 23 april 1983 vlotgebracht en opgelegd in Istanbul. In 1990 verkocht, hersteld en weer als vrachtschip in de vaart.
1984-10-17: Classed LR until 17/10/84
2011-10-18: Op 18-10-2011 bij Kartal Sand Pier te Istanbul zijn tijdens windkracht 7-8 uit zuidelijke richting 5 schepen aan de grond gelopen waaronder de ISMET ATASOY.
2012-12-00: Final Fate:
In 12-2012 te Aliaga aangekomen om gesloopt te worden.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Proefvaart
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Thaletas 1955.
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: 'Rabunion I' 1955 (ex 'Thaletas')
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Monteny, G.

Omschrijving: ISMET ATASAOY te Pendik 4 september 2003
Collectie: -
Vervaardiger: Krüsmann, Jochen, Goch (BRD)

Omschrijving: ISMET ATASOY, Bosporus
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: Ismet Atasoy
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: ISMET ATASOY, Bosporus
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: ISMET ATASOY, Bosporus
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: Ismet Atasoy on 05-12-2012 at Aliaga, awaiting her final fate.
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: San, Selim