Inloggen
THALASSA - ID 6489

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1978
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 7709112
Nat. Official Number: 4887 Z GRON 1978
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Masten: Gearless
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf Bodewes Bergum B.V., Bergum, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 187
Launch Date: 1978-02-24
Delivery Date: 1978-04-01
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 750
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 15351 Type 6GV-H (220x380)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 723.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 479.00 Net tonnage
Deadweight: 1175.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 1549 Cubic Meters
 
Length 1: 62.47 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 59.99 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.91 Meters Breadth, moulded
Depth: 4.00 Meters Depth, moulded
Draught: 3.19 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1978-02-15 THALASSA
Manager: Albertus (Bart) & Jan Oosterveen, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Albertus (Bart) & Jan Oosterveen, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Callsign: PHYF

Date/Name Ship 1979-12-28 FRISIANA
Manager: Anne Boomsma, Sneek, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Anne Boomsma, Sneek, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Sneek / Netherlands
Callsign: PEER

Date/Name Ship 1989-04-06 FRISIAN
Manager: Coastal Venus Shipping Ltd., Limassol, Cyprus
Eigenaar: Coastal Venus Shipping Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: P3GB

Date/Name Ship 1990-08-00 VERA
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Scheepvaartbedrijf van der Maas B.V. (M. van der Maas), Werkendam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Werkendam / Netherlands
Callsign: PIFE
Additional info: Nieuw brandmerk: 5758 Z G 1990

Date/Name Ship 1995-02-00 ELISABETH G
Manager: Amasus Shipping B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrikus ten Napel, Urk, Flevoland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Urk / Netherlands
Callsign: PDWY

Date/Name Ship 1997-06-00 HENK VAN OTTERLO
Manager: Amasus Shipping B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Haveo B.V., Urk, Flevoland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Urk / Netherlands
Callsign: PDWY

Date/Name Ship 2001-08-02 OTTERLOO
Manager: Trafalgar Maritime International, Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Trafalgar Maritime International, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2569

Date/Name Ship 2002-09-00 OTTERLOO
Manager: Trafalgar Maritime International, Belize City, Belize (British Honduras)
Eigenaar: Trafalgar Maritime International, Belize City, Belize (British Honduras)
Shareholder:
Homeport / Flag: Belize City / Belize (British Honduras)

Date/Name Ship 2003-12-00 REINA SOFIA
Manager: Unknown, Honduras
Eigenaar: Unknown, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Honduras

Date/Name Ship 2005-10-00 REINA SOFIA
Manager: Edgar Ensign Aaon Villalba, Villalba, Colombia
Eigenaar: Edgar Ensign Aaon Villalba, Villalba, Colombia
Shareholder:
Homeport / Flag: Villalba / Colombia
Callsign: HJDR

Ship Events Data

1978-02-23: Op 23-02-1978 als THALASSA, bouwnr. 187 van Bodewes Bergum B.V., zijnde een motorschip in aanbouw, metende onbekend, liggende te Bergum, door C.J.A. Matthijssen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 4887 Z GRON 1978 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van de trunk, 2.00 m. uit de hekplaat, 0.30 m. uit de lengteas, 1.20 m. uit dek.
1978-02-27: Leeuwarder courant 27-02-1978: Rijn-zeeschip te water. Bergum - Bij de scheepswerf Bodewes is vrijdagmiddag het Rijn-zeeschip THALASSA te water gelaten. Het motorschip is van een nieuw type. Doordat het stuurhuis hydraulisch kan zakken, bedraagt de kruiplijn slechts 6,5 meter.- Dit en de diepgang van drie meter maakt, dat het schip heel wat binnenwateren kan bevaren. De uitrusting van het motorschip is echter ook volledig op de zeevaart ingesteld. Het schip dat gebouwd wordt voor de Gebroeders A. en J. Oosterveen in Dordrecht moet in maart worden opgeleverd.
1978-02-28: NvhN 28-02-1978: THALASSA te water. Scheepswerf Bodewes Bergum BV te Bergum heeft het zeegaande motorvrachtschip Thalassa te water gelaten. Het is in aanbouw voor rederij gebr. Oosterveen te Dordrecht. Het schip is van het gladdektype en heeft de volgende afmetingen: lengte 62.30 m„ breedte 9.40 m., holte in de zijde 4.00 m., diepgang ca. 3.25 m. en deadweight ca. 1175 ton. Voor de voortstuwing wordt een 750 pk Brons-dieselmotor geplaatst. De bouw heeft plaats onder klasse Bureau Veritas en volgens de voorschriften van de Nederlandse Scheepvaart Inspectie voor vaargebied „D".
1978-04-01: Op 1 april 1978 de oplevering van de coaster 'THALASSA' van A. & J. Oosterveen te Dordrecht op de Scheepswerf Bodewes Bergum NV als eerste van de nieuwe generatie kruiplijncoasters. Het is het laatste schip dat onder de naam Bodewes Bergum wordt gebouwd. Door de verslechterde economische omstandigheden in 1979, waarbij de gehele Nederlandse scheepsbouw in grote moeilijkheden komt, moet door de werf samenwerking zoeken met de Damen Shipyards Group in Gorinchem. Deze zal in 1981 resulteren in een overname van de werf door de Damen Group.
1990-10-01: Op 01-10-1990 liggende te Harlingen van een nieuw brandmerk voorzien: 5758 Z G 1990
1994-09-14: Op 14-09-1994: IJmuiden. Pollux brengt coaster binnen. De Nederlandse coaster "VERA" die op de Noordzee problemen met haar voortstuwing had gekregen, is door de sleper "Pollux"opgepikt en naar IJmuiden gesleept. De Vera die met 1000 ton sojapallets op weg was van Rotterdam naar Denemarken, kreeg woensdag 14 september op drie mijl ten noordwesten van IJmuiden problemen met de voortstuwing. Om een stranding te voorkomen op de kust ging het schip voor anker. Aangezien de bemanning niet in staat bleek de problemen op te lossen werd MCS International Marine Servies uit Rotterdam om sleepboot hulp verzocht. Deze Firma schakelde de 1600 pk sterke sleper Pollux van B. Iskes & Zn uit IJmuiden in om de Vera hulp te bieden. De sleper bracht de coaster naar IJmuiden, waar de Vera met behulp van de Iskes sleper Triton in de Vissershaven werd afgemeerd. Daar begon direkt de reparatie. Het was de tweede keer in korte tijd dat de Pollux in aktie kwam. Een aantal dagen eerder bracht de sleper het hefeiland Joost Nelis van de Oranje Werf in Amsterdam naar Ramsgate in Engeland. Sleepdienst Iskes heeft de Pollux vorig jaar bij scheepswerf Vooruit in Zaandam drastisch laten verbouwen voor sleep en bergingswerk in Westeuropese wateren.
1994-09-21: Op 21-09-1994: Na reparaties aan de voortstuwing vertrokken uit IJmuiden.
2000-10-12: 12-10-2000 vertrokken met onderdelen voor een kraan van Grangemouth naar Hamburg, 13-10-2000 problemen met de tandwielkast op 10-15 mijl van Blyth, plaatselijke sleepboot stand-by terwijl de bemanning repareerde.

Afbeeldingen


Omschrijving: Thalassa 1978.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Frisiana 1978 ex Thalassa; foto: Aarhus, Dk., 03-1980.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Vera 1978 ex Frisian ex Frisiana ex Thalassa.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Vera 1978 ex Frisian ex Frisiana ex Thalassa on 21-02-1993 at Harlingen..
Gemaakt door: Bolhuis, R.J. van (Riemer)

Omschrijving: De Thalassa 1978 als Frisian
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Elisabeth G 1978 ex Vera ex Frisian ex Frisiana ex Thalassa on 30-04-1995 at Randers, Denmark.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Henk van Otterlo 1978 ex Elisabeth G ex Vera ex Frisian ex Frisiana ex Thalassa.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Henk van Otterlo 1978 ex Elisabeth G ex Vera ex Frisian ex Frisiana ex Thalassa on 18-01-1998 Westereems.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)