Inloggen
TEUSIJA - ID 6476

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 1922-05-00 | Reden uitgevlagd: Binnenvaart
Onder Nederlandse Vlag tussen:1961-02-24 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1922
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 4743 DORD 1922
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: Schooner
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Juliana', Papendrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 19
Launch Date: 1921-12-00
Delivery Date: 1922-05-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Hanseatische Motoren G.m.b.H., Hamburg-Bergedorf, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 75
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Hanseatische ruwoliemotor (Gloeikop) Type (11«x13ó)
Speed in knots: 6.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 132.43 Gross tonnage
Net Tonnage: 89.23 Net tonnage
Deadweight: 150.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 9000 Cubic Feet
Bale: 8400 Cubic Feet
 
Length 1: 32.18 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 29.93 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.03 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.03 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1926
Type: Lengthened
Omschrijving: 08.1926 verbouwd (1 mast) en verlengd te Zwartsluis: Brt 162, Nrt 104, Dwat 200. Loa 36,12 Ll 34,50 Br 6,10.

Datum 00-00-1946
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In 1946 bij Motorenbedrijf G. Olthof te Capelle a/d IJssel voorzien van een nieuwe hoofdmotor: 2tew 2 cil 100 Pk Brons Nr. 6702 Type T (240x360)

Ship History Data

Date/Name Ship 1922-05-00 TEUSIJA
Manager: Johannes Muller Jzn, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Johannes Muller Jzn, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Callsign: PTMW

Date/Name Ship 1931-09-12 TEUSIJA
Manager: Simon Muller Jzn, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Simon Muller Jzn, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Callsign: PTMW
Additional info: 1934 call sign: PHXS

Date/Name Ship 1947-09-29 SIAN
Manager: Simon Muller Jzn, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Simon Muller Jzn, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Callsign: PHMA

Ship Events Data

1922-00-00: De naam van het schip is afgeleid van de namen Teuntje, Simon en Jan
1922-05-00: Meetbrieven:
D 3307 N Teusija, J. Muller Dordrecht, motorschip, staal, ip 75, Papendrecht 1922, 31,45 x 6,03 m. 196,047 m³, gemeten Dordrecht 24-05-1922, hermeten Dordrecht 03-08-1926 36,12 x 6,10 m 175,503 m³, 1493 Z Dord 1929, herm. G 5661 N 23-10-1940

22/10-23/10-1940, Meppelerdiep Zwartsluis, mvs, G 5661 N, R 17917 N Teusija, S. Muller Sommelsdijk, staal, 36,12 x 6,11 x 2,01/2,02/0,17 m, 198,685 m³, AI 1493 Z Dord 1929 SB zijde in lichtkap motorkamer (6,87-1,10-1,14 m), D 3307 N ja

3/4-9/4-1951, Slikkerveer, ms, R 17917 N, Sian, Ir. P.F. v.d. Wallen, Muller p/a Muller en Reitsma Rotterdam, staal, 36,08 x 6,10 x 2,14/0 m, 208,826 m³, ruw, AI 1493 Z Dord 1929 aan BB zijde achter in verblijf kapitein (2,00-0,70-1,20 m), 3617 B Dord 1962, G 5661 N nee

1929-08-07: Op 07-08-1929 als TEUSIJA, zijnde een motorschip, groot 458.97 m3, liggende te Zwijndrecht, door Hendrik Meijer, asp. scheepsmeter te Dordrecht, ten verzoeke van Johs. Muller, schipper te Dordt, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1493 Z DORD 1929 in de machinekamerkap op het achterschip. (Opm.: Oude merken aanwezig bevonden en vernietigd.)
1933-09-00: De Eemsbode 22.09.1933:
De voor de Eems kruisende loodsboot bracht gisterenmiddag met defecte motor naar binnen het motorschip “TEUSIJA”, kapitein Muller, welk schip voor de Eems dreef. De “Teusija” was met koeken beladen, bestemd voor Stettin, en zal te Delfzijl de schade herstellen. De sleepboot “Duitschland II’, kapitein J. v.d. Luit, bracht het schip te Delfzijl binnen.
1933-10-20: Eemsbode 20.10.1933: Het motorschip “TEUSIJA“ kapitein Muller welk schip bijna vijf weken te Delfzijl in reparatie lag , kon thans de schade herstellen en is gisteren vertokken
1933-10-27: Eemsbode 27.10. 1933
Lange reizen van m.s. ” Teusija” en m.s. ” Mulan”.
De motorschepen “Teusija“ en “Mulan“, kapiteins Muller , maken een zeer lange reis. Eertsgenoemde schip lag circa vijf weken met motorschade te Delfzijl en keerde Dinsdag nog eens in de haven terug, thans om proviand en water te halen. De “Mulan“ vertrok begin dezer maand van de Rijn bestemd voor Otterbäcken (Zweden) en heeft thans de halve afstand afgelegd in bijna een maand tijd.
1938-11-18: Leeuwarder Courant 18-11-1938: Een aanvaring bij Stavoren. De lichten niet goed geplaatst? Gisteravond omstreeks zeven uur is op een kwartier afstand van de haven van Stavoren het motorschip „De Twee Gezusters", schipper J. de Jongh, afkomstig van Wieringen en op weg van Hilversum naar Kornwerderzand met een lading puin voor den Afsluitdijk, in aanvaring gekomen met het motorkustvaartuig „TEUSIJA". Het kustvaartuig ramde het motorschip aan bakboordzijde even voor de roef, waardoor de zijwand totaal werd ingedrukt en een lek ontstond beneden de waterlijn. „De Twee Gezusters" wist nog op eigen kracht de haven te bereiken, doch midden in de binnenhaven bleef de motor stilstaan ten gevolge van het vele water dat in de motorkamer kwam. Om zinken aldaar te voorkomen, heeft het motorschip van de visscherijinspectie het naar een hoek van de haven gesleept. Onmiddellijk is daarna begonnen met het lossen der lading en bleef men pompen om het schip boven water te houden. Gisteravond om half elf was men hiermee zoo ver gevorderd, dat het lek voorloopig dicht gemaakt kon worden. De „Teusija" is eveneens de haven van Stavoren binnengeloopen, doch dat schip bleek weinig schade te hebben gekregen, alleen een deuk aan den voorsteven. Beide schepen zijn verzekerd. Naar men later nog mededeelde, moet de aanvaring vermoedelijk een gevolg zijn geweest van het feit, dat het motorschip zijn lichten niet goed voerde en de kustvaarder meende, dat het schip voor hem uit voer, in plaats van naar hem toe. Een en ander zal door de Scheepvaartinspectie wel worden onderzocht.
1947-10-07: Op 07-10-1947 als SIAN, zijnde een stalen motorschip, groot 314.92 m3 bruto inhoud volgens meetbrief no. 7132 's Gravenhage dd 25-09-1947, liggende te Capelle a/d IJssel, door W.R. Boerrigter, scheepsmeter te Rotterdam, opnieuw voorzien van hetzelfde brandmerk door het inbeitelen van 1493 Z DORD 1929 op het achterschip aan B.B. zijde achter in verblijf kapitein, 2.00 m. uit hekplaat, 0.70 m. uit lengteas en 1.21 m. uit dek. (Opm.: Bij onderzoek zijn geen vroegere merken van de teboekstelling ten hypotheekkantore of sporen daarvan gevonden.)
1956-08-11: NvhN 11-08-1956: Nederlandse kustvaarder bij Stockholm aan de grond. De 163 ton metende Nederlandse houtboot SIAN van Muller en Reitsma te Dordrecht is vrijdagmiddag ter hoogte van Dalaroe, ongeveer dertig mijl ten zuidoosten van Stockholm, aan de grond gelopen. Het vaartuig had een bemanning van tien leden, heeft geen lek opgelopen en is later door een ander vrachtschip vlot getrokken, zodat de hulp van een sleepboot niet meer nodig was. Het vaartuig, dat van Abo, in Finland, op weg is naar Nederland, heeft zijn reis voortgezet.
1957-02-11: Friese Koerier 11-02-1957: Arrestatie 2 zeelui houdt schip op. Cuxhaven (UP) — De politie hier heeft 2 Nederlandse zeelieden, Leendert W. (16) en Gerrit K. (20) uit Dordrecht gearresteerd, beiden lid van de bemanning, die uit vier leden bestaat, van het motorvrachtschip „SIAN" uit Dordrecht (ong. 200 ton). De jongemannen worden ervan beschuldigd vrijdagnacht een etalage te hebben opengebroken en dames-handschoenen te hebben gestolen. „Daar er nu nog maar twee man over aan boord zijn, kan de „Sian" niet varen en moet het schip in Cuxhaven blijven, totdat de twee gearresteerden eventueel tegen borgtocht uit de gevangenis van Cuxhaven vrijgelaten zullen worden.
1958-08-11: NvhN 11-08-1958: Duizendste zeeschip in Harlinger haven. Acht dagen later dan in 1957 is zaterdagmorgen het duizendste zeeschip de haven van Harlingen binnengelopen. Het was ditmaal de 163 brt. metende kustvaarder SIAN van reder S. Muller te Dordrecht. Het schip kwam uit IJmuiden geladen met bandijzer bestemd voor Hamburg. Bij aankomst stond een deputatie van het gemeentebestuur te wachten. In de gezellige huiskamer van de Sian —de gehele familie was aan boord — heeft loco-burgemeester K. v. d. Bos zijn blijdschap over deze gebeurtenis uitgesproken en als herinnering offreerde hij de kapitein een ingelijste havenfoto van Harlingen. De havenmeester, de heer S. Schut, bood een gids voor kleine havens aan en de shiphandler de heer H. Hofstra verraste mevr. Muller met een doos bonbons en de kapitein met een sigarettenaansteker. De eer de duizendste te zijn is de Sian bijna nog afgesnoept door het Duitse m.s. Tim. Door de bijzonder lage waterstand namelijk heeft de Sian ruim 2 uur op de Boontjes aan de grond gezeten.
1959-06-18: De Tijd 18-06-1959: Vallende laadmast doet schip zinken. Van morgen is te Schiedam de laadmast van het in februari te water gelaten s.s. Achilles (5.500 ton) tijdens het opzetten terecht gekomen op het langszij liggende 163 ton metende kustvaartuig SIAN. De in 1922 gebouwde Sian werd zwaar beschadigd en zonk. Van de Achilles brak de mast. Enkele personen geraakten te water, maar zii konden bijtijds op het droge worden gebracht.
1961-02-24: Final Fate:
Op 24.02.1961 als "Sian" verkocht aan naar N.V. Stoomschelpenzuigerij en Schelpkalkbranderij te Brielle en bij Baan Hofman, Gorinchem verbouwd tot stalen schelpenzuiger. In 1962 in de vaart als "Ir. P.F. van der Wallen" voor N.V. Stoomschelpenzuigerij en Schelpkalkbranderij te Brielle. Brandmerk 3617 B DORD 1962.
Op 07-05-1962 als "IR. P.F. Van der Wallen" ex "Sian", zijnde een stalen motorschip, metende 208.826 m3 verplaatsing volgens binnenmeetbrief afgegeven te Rotterdam no. R17917N d.d. 09-04-1951, door K. den Besten, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3617 B DORD 1962 op het achterschip aan SB zijde in de achterwand van de roef, 2.00 m. uit hekplaat, 1.25 m. uit lengteas en 1.15 m. uit dek. (Opm.: De door de Bewaarder vermelde oude merken 1493 Z DORD 1929 aan BB zijde in achterwand van de roef zijn vernietigd.)
1970-00-00: In 1970 werd het bedrijf gesloten en in 1971 werden de ovens gesloopt. Het schip is gesloopt bij van der Marel in Vianen. Maar staat in 11.2010 nog steeds bij het Kadaster geregistreerd!

Afbeeldingen


Omschrijving: Teusija 1922
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: SIAN - foto Faaborg Dk. 1954.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: SIAN 1922