Inloggen
TERNEUZEN - ID 6465


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1922
Nat. Official Number: 14174 ROTT 1922
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: *** Onbekend ***
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: George Brown & Co., Greenock, Great Britain
Werfnummer: 136
Launch Date: 1922-00-00
Delivery Date: 1922-03-00
Technical Data

Engine Manufacturer: John G. Kincaid & Co. Ltd., Greenock, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1250
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 22, 36 & 59-39.
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2488.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1482.00 Net tonnage
Deadweight: 4150.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 209000 Cubic Feet
Bale: 194000 Cubic Feet
 
Length 1: 290.2 Feet (British) Registered
Beam: 44.1 Feet (British) Registered
Depth: 20.9 Feet (British) Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1922-03-00 TERNEUZEN
Manager: N.V. A.C. Lensen's Stoomvaart Maatschappij, Terneuzen, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: N.V. A.C. Lensen's Stoomvaart Maatschappij, Terneuzen, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Terneuzen / Netherlands
Callsign: PTMD

Date/Name Ship 1932-00-00 TERNEUZEN
Manager: C.A. Lensen, London, Great Britain
Eigenaar: Lensen Shipping Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: GQQR

Date/Name Ship 1938-00-00 ALRESFORD
Manager: A.H. Smith, London, Great Britain
Eigenaar: Sea & Land Securities Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: GQQR

Date/Name Ship 1941-00-00 ALRESFORD
Manager: Fred Hunter (Management) Ltd., London, Great Britain
Eigenaar: Sea & Land Securities Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: GQQR

Date/Name Ship 1946-00-00 ALRESFORD
Manager: Minerva Shipping Co. Ltd., London, Great Britain
Eigenaar: Minerva Shipping Co. Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: GQQR

Date/Name Ship 1949-00-00 IANO
Manager: Emanuele Balducci, Trieste, Italy
Eigenaar: Emanuele Balducci, Trieste, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Trieste / Italy

Date/Name Ship 1953-00-00 IANO
Manager: Balducci Soc. Per Azioni di Nav., Trieste, Italy
Eigenaar: Balducci Soc. Per Azioni di Nav., Trieste, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Trieste / Italy

Ship Events Data

1926-12-16: Op 16.12.1926 liggende te Rotterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 191 Z ROTT 1926
1937-01-26: Stranded at Setubal, Portugal, on a voyage from Sas van Gent to Setubal in ballast. Abandoned as a Total Loss, but later refloated and sold by the insurers to Sea & Land Securities Ltd., London, who repaired and returned her to service in 1938.
1958-02-00: Final Fate:
De IANO had van 4 november 1957 tot 22 november 1957 in de Sandown Bay aan de grond gezeten, en had daarbij zo zware schade opgelopen, dat zij het herstel niet meer waard was en voor sloop naar België werd verkocht. Op 25 februari 1958 arriveerde de IANO op haar laatste reis voor de sloperswerf te Zeebrugge. Daarna naar Gent gesleept. De slopers waren van Heyghen Frères, die nog in februari 1958 met de sloop begonnen te Gent.

Gezagvoerders

Pieter Willem werd geboren op 22.02.1892 te Terneuzen als z.v. Levinus Petrus van Oppen (loods) en Maatje Jacomina Riemens. 

Pieter Willem (28) (stuurman) trouwde op 21.12.1920 te Kruiningen met Victoria de Jong (25) – geb. te Antwerpen d.v. Krijn de Jong (caféhouder) en Elvire Regine Hamacher. 

Victoria de Jong overleed op 30 mei 1931 te Middelburg (35).

Pieter Willem (43) (loods) hertrouwde op 10.10.1935 met Catharina Jansen (34) – geb. te Terneuzen – d.v. Jacobus Jansen en Jozina Maria van Drongelen. 

Catharina Jansen overleed op 29.08.1988 te Terneuzen.

Pieter Willem overleed op 01.03.1950 te Terneuzen, beroep loods (58).

 

Kinderen

-    Levinus Petrus – geb. 21.11.1921 te Terneuzen

 

Opleiding

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart op 15.07.1910 te ’s-Gravenhage.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart op 14.02.1918 te ’s-Gravenhage.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 13.07.1818 te ’s-Gravenhage.

 

De schepen van de kapitein

 

*   19.. – 19..  ??

*   19.. – 1927 van het s.s. TERNEUZEN – geb. in 1922  

 

Overige bijzonderheden

 

Gezagvoerder bij de firma Lensen.

 

Zie Verslag van de RvdS 1927 – Nr. 99 – Klacht tegen gezagvoerder van het s.s. TERNEUZEN in juli 1927

 

Datum vanaf: 1927
Kapitein: Oppen, Pieter Willem van

Afbeeldingen


Omschrijving: TERNEUZEN
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: TERNEUZEN
Collectie: Lazet, Jasper (collectie Arense nu in MMR)
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Kade

Omschrijving: TERNEUZEN
Collectie: Heyboer, Ir. L.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: 04.11.1957: IANO gestrand in Sandown Bay, Isle of Wight.
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: als IONA gestrand, 4 november 1957 Sandon Bay
Collectie: Schell, W.A
Vervaardiger: Duncan, Alex
Onderwerp: Stranding
Algemene informatie

 

NvhN 071157
Moeilijk bergingswerk bij Wight. Nederlandse sleepboten zullen het trachten op te knappen.
Twee sleepboten van Wijsmuller, de TITAN en de CYCLOOP zijn onderweg naar Wight (Eng.). Enkele deskundigen van dezelfde firma zijn reeds per vliegtuig daarheen. Het Italiaanse m.s. IANO (2487 ton) van de rederij Balducci Stade Navigar te Triest is met 23 man aan boord daar gestrand en zit zo hoog dat de berging, naar men verwacht, grote problemen zal opleveren.
Het schip was onderweg van Boulogne naar Lissabon, doch is in Het Kanaal door een zuiderstorm afgedreven. De kapitein wilde de haven van Wight trachten te bereiken. Machineschade maakte uitvoering van dit plan onmogelijk. Een stranding kon niet meer worden vermeden. Een reddingboot van het eiland heeft reeds 19 man van boord gehaald. De sleepboten kunnen vanavond bij het schip worden verwacht.
(opm.: De IANO is het voormalige stoomschip TERNEUZEN van de firma Lensen uit Terneuzen, gebouwd in 1922)