Inloggen
TEMI IV - ID 6450


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1942
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 6913546
Nat. Official Number: 7512 Z ROTT 1950
Categorie: Tug
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Zeesleepboot
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Werft Nobiskrug G.m.b.H., Schiffbau, Rendsburg, Germany
Launch Date: 1942-00-00
Delivery Date: 1942-00-00
Technical Data

 
Gross Tonnage: 269.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 82.00 *** Onbekend ***
 
Length 1: 38.31 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 35.39 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.03 Meters Breadth, moulded
Depth: 4.40 Meters Depth, moulded
Draught: 3.302 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-12-1968
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In het najaar van 1968 gehermotoriseerd met een Appingedammer Bronsmotor nr. 15821 Type 16GVE 2tew 16 cil. 1600 PK (220x380) Proefvaart 14-01-1969.

Ship History Data

Date/Name Ship 1942-00-00 ATLAS
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Date/Name Ship 1950-08-00 WALCHEREN XII
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Date/Name Ship 1951-00-00 HERCULES
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Date/Name Ship 1968-08-09 TEMI IV
Manager: Theo Dijkhuizen, Vlissingen, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Theo Dijkhuizen, Vlissingen, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Vlissingen / Netherlands
Callsign: PHXH

Ship Events Data

1945-05-00: In mei 1945 als krijgsbuit in Britse handen en door hen in beheer gegeven aan Bugsier; zij bleef onder Duitse vlag varen.
1950-08-00: In Augustus 1950 door Walcheren aangekocht, door de NV. Amsterdamsche Droogdok Maatschappij, Amsterdam, geheel gereviseerd, doch reeds op 10 januari 1951 aan de Koninklijke Marine verkocht en op 18 januari 1951 in dienst gesteld als HERCULES.
1967-00-00: Op 20 oktober 1967 buitendienst gesteld, op 1 december 1967 afgevoerd naar de dienst der Domeinen en door deze op 9 augustus 1968 aan Dijkhuizen verkocht, die haar bij Scheepswerf Welgelegen te Harlingen liet verbouwen en van een nieuwe motor liet voorzien.
1969-01-13: Op 13-01-1969 liggende te Harlingen van een nieuw brandmerk voorzien: 12691 Z ROTT 1968.
1971-09-26: AD 270971.. Kamperland, Oosterschelde. In de monding van de Oosterschelde is gistermorgen de sleepboot Temi IV van het bergingsbedrijf T. Dijkhuizen uit Vlissingen door de kantelende drijvende asfaltfabriek Han Heijmans onder water gedrukt. De vier bemanningsleden konden het schip net op tijd verlaten. Zij werden opgepikt door sleepboten van Muller uit Terneuzen. Het ongeluk gebeurde bij een van de werkeilanden die worden aangelegd ter afsluiting van de Oosterschelde. Om elf uur ’s morgens merkte , de wachtsman J. van der Bos Uit Heerhugowaard, dat een ponton naast de drijvende asfaltfabriek lek was geraakt. Zes sleepboten voeren uit om hulp te bieden. De Temi IV probeerde het water uit de zinkende asfaltfabriek te pompen. Plotseling kantelde het gevaarte. De schade beloopt enkele honderdduizenden guldens.(opm: de TEMI IV werd op 1 oktober 1971 gelicht en naar Vlissingen gebracht. Volgens bericht in NNO van 23 oktober 1971 zou ze naar Harlingen worden gebracht om bij de Scheepswerf Welgelegen te worden gerepareerd. Daar van een nieuwe brug en schoorsteen voorzien.
1982-03-28: Op 28 maart 1982 's morgens om 05.15 uur maakte de TEMI IV vast aan de Griekse bulkcarrier LOUSSIOS op de rede van Vlissingen. Plotseling kwam de TEMI IV dwars achter de LOUSSIOS, helde sterk, kapseisde en zonk in korte tijd in 13 meter diep water. De kapitein-eigenaar Theo Dijkhuizen en nog twee opvarenden verloren het leven en slechts één opvarende kon zich in veiligheid stellen.
1982-04-16: Het wrak werd op 16 april 1982 gelicht en naar Vlissingen gesleept
1988-00-00: Final Fate:
Daar lag het wrak jarenlang en werd tenslotte in juni 1988 voor sloop verkocht aan de firma Demoscrap (Roelof Puister) te Gorredijk, die het schip op 25 juni 1988 naar Hoedekenskerke liet slepen. De sloop is gedaan door Roelof Puister met hulp van zijn 3 zonen, zij verbleven in een caravan en VW camper. Met een plasma snijbrander is het schip incl. de motor in stukken gesneden en het schroot werd met de Lash Ranger afgevoerd naar Nedstaal in Alblasserdam. (Info via Albert van Buren.)

Afbeeldingen


Omschrijving: WALCHEREN XII
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: de TEMI IV met schade, opgelopen op 26 september 1971.
Collectie: Visser, Age
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Schade