Inloggen
TASMANZEE - ID 6424


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1983
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO nummer: 8215819
Nat. Official Number: 5325 Z GRON 1982
Categorie: Tanker
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Tanker, LPG
Masten: Gearless
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma C. Amels Zoon, Scheepswerf & Machinefabriek 'Welgelegen', Makkum, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 385
Launch Date: 1983-09-25
Delivery Date: 1983-12-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 4000
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Power kw: 2942
Eng. additional info: MWM nr. 510.08.02.001 Type TBD510-L8 (330x360) 750 rpm
Speed in knots: 12.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2945.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 883.00 Net tonnage
Deadweight: 3432.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 81.95 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 74.99 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 13.64 Meters Breadth, extreme
Depth: 9.30 Meters Depth, moulded
Draught: 7.15 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1982-12-14 TASMANZEE
Manager: Tasmanzee C.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Tasmanzee C.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PHWU

Date/Name Ship 1983-11-29 TASMANZEE
Manager: Noordlijn ms Tasmanzee C.V., Emmen, Drenthe, Netherlands
Eigenaar: Tasmanzee C.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PHWU

Date/Name Ship 1986-03-14 MANTA
Manager: Frisian Gaslloyd B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Frisian Gaslloyd B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFSS

Date/Name Ship 1986-09-27 TASMANZEE
Manager: Noordlijn ms Tasmanzee C.V., Emmen, Drenthe, Netherlands
Eigenaar: Frisian Gaslloyd B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PHWU

Date/Name Ship 1986-12-00 TASMANZEE
Manager: Noordlijn ms Tasmanzee C.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Frisian Gaslloyd B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PHWU

Date/Name Ship 1988-03-04 KOURIS
Manager: Reederei Alfred Hartmann K.G., Leer, Germany
Eigenaar: Chemgas Schiffahrts GmbH & Co. K.G., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: P3UW2

Date/Name Ship 1990-04-25 ASTERIX
Manager: Zenko Shipping Co., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Eigenaar: Zenko Shipping Co., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)
Callsign: J8CQ9

Date/Name Ship 1995-01-00 ASTERIX I
Manager: Parcs Co. Ltd., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Parcs Co. Ltd., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Date/Name Ship 1996-02-00 ASTERIX
Manager: Kobe Senpaku Co. Ltd., Kobe, Japan
Eigenaar: Kobe Senpaku Co. Ltd., Kobe, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Kobe / Japan
Callsign: JMSC

Ship Events Data

1983-05-15: Op 15-03-1983 als een motorgastanker in aanbouw, nog zonder naam, bouwnr. 385, scheepswerf "Friesland B.V." te Lemmer, metende nog onbekend, liggende te Makkum, door T. van 't Hof, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 5325 Z GRON 1982 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot dekhuis op het bovendek, 7.90 m. uit hekplaat, 2.30 m. uit lengteas en 1.60 m. uit dek.
1983-06-22: Leeuwarder Courant 22-06-1983: Tanks in tanker. Makkum - In het ruim van dc nieuwe gastanker TASMANZEE, die op de Makkumer scheepswerf Amels in aanbouw is, worden deze werk twee grote gastanks met een totale inhoud van 3200 kubieke meter gemonteerd. De tanker wordt gebouwd in opdracht van rederij Noordlijn uit Emmen. Het schip is bestemd voor het vervoer van verschillende gassen. Het achterschip is in Makkum gemaakt, terwijl het voorschip op de Amelswerf Friesland in Lemmer is vervaardigd. In de grote hal in Makkum zijn beide delen aan elkaar gezet. Als de tanks eenmaal op hun plaats liggen gaat het schip voor de verdere afbouw weer onderdak. De Tasmanzee is 84 meter lang en 13 meter breed. In oktober moet het schip worden opgeleverd.
1983-10-20: Leeuwarder Courant 20-10-1983: Probleemschip verlaat Makkum. Makkum - De afgelopen nacht is de gastanker TASMANZEE uit de nieuwbouwloods van de Scheepswerf Amels te Makkum getrokken en vervolgens naar Kornwerderzand gebracht. Vandaar wordt het schip vandaag naar Den Helder gesleept, waar het verder zal worden voltooid. Het nachtelijke vertrek had waarschijnlijk te maken met het feit dat de Makkumer werf met dit schip veel problemen heeft gehad en mogelijk nog heeft. De tanker had al enige maanden eerder afgeleverd moeten worden. Al in de zomer bleek er met de stabiliteit van de Tasmanzee wat aan de hand te zijn. Aangenomen mag worden dat er bij de stabiliteitsberekeningen een ernstige fout Is gemaakt. In de afgelopen maanden is er met man en macht gewerkt om die fout te herstellen. Vannacht kon dan eindelijk dit probleemschip naar zee worden gebracht. Dat gebeurde met de hulp van vier sleepboten en een grote drijvende bok. Deze laatste was nodig om het achterschip van de Tasmanzee over de drempel van de sluis te Kornwerderzand te „tillen". Het schip moest dertig a veertig centimeter gelicht worden om de drempel op een diepte van vier meter beneden NAP te kunnen passeren.
1983-11-18: Leeuwarder Courant 18-11-1983: Gastanker TASMANZEE - gebouwd bij Amels - zeer bijzonder schip. Makkum - Dezer dagen vond de overdracht plaats van de op de Scheepswerf Amels BV te Makkum gebouwde gastanker Tasmanzee aan de Noordliin Groep te Emmen. Daarmee leverde de genoemde Friese onderneming een uiterst gecompliceerd schip af, dat gezien zijn zeer geavanceerde apparatuur uniek genoemd mag worden. Volgens een woordvoerder van de rederij gaat het hier niet om een schaap met vijf poten, maar om eentje met zeven van zulke ledematen. Wat er met de bouw van de Tasmanzee werd gepresteerd, is naar zijn mening nergens ter wereld zelfs maar geëvenaard. In het bijzonder in de gastankervaart is de belangstelling voor dit in Makkum van stapel gelopen schip dan ook erg groot. Dankzij de vele ingewikkelde en uiteraard ook kostbare voorzieningen biedt de Tasmanzee een royaal scala aan gebruiksmogelijkheden. Zo kan het schip bijvoorbeeld - en dat is een bijzonderheid - zelf zijn tanks reinigen zonder gebruik te maken van dure havenfaciliteiten De tanker - met een lengte van ruim tachtig meter, een breedte van 13,60 meter en een diepgang van ruim zeven meter - is zonder twijfel de kleinste gastanker met een onbeperkte flexibiliteit wat het vervoer van gas betreft. Diverse temperaturen. Zo is de Tasmanzee in staat om naast gebruikelijke stoffen als LPG en Ammonia ook ethvleen op een temperatuur van min 104 graden Celsius te vervoeren. Ook kan het schip tegelijkertijd twee verschillende stoffen en beide gekoeld op verschillende temperaturen verschepen. Als voorbeelden worden genoemd ethyleen (-104 graden Celsius) en propaan (-43 graden Celsius) of propyleenoxide (+33 graden Celsius) en propaan (-43 graden Celsius). Volgens de werfdirectie zijn de zogenaamde intakte stabiliteit en de lekstabiliteit zodanig dat een zeer groot aantal verschillende stoffen in verschillende combinaties in deelladingen kan worden vervoerd. Dat zijn prestaties waaraan de gastankers van tot nog toe niet kunnen voldoen. Ook is het bewakings- en beveiligingssysteem van de Tasmanzee geheel nieuw en zeer bijzonder. Voorts is het schip voorzien van een inert-gasinstallalie. Deze is zodanig dat de tanker onder alle omstandigheden een met stikstof vergelijkbaar inert gas ter beschikking heeft, waarmee de tanks te allen tijde kunnen worden „doorgespoeld". De Tasmanzee voldoet aan de zwaarste eisen van de officiële instanties. Die eisen gelden vooral ook de veiligheid van de opvarenden en de zeewaardigheid van het schip. Met het oog daarop is er bijvoorbeeld een complete nooddieselinstallatie aangebracht in een waterdicht accompartiment. Verder zijn - om nog een voorbeeld te noemen - alle aanwijzingen aangebracht op materiaal, dat ook een a twee uur na het uitvallen van de elektriciteit nog oplicht en die aanwijzingen dus leesbaar maakt. Al met al is de Tasmanzee voor zijn grootte een kostbaar schip geworden: het kostte vijfendertig miljoen gulden ongeveer. Stabiliteit vergroot. Bij de Scheepswerf Amels is men er uiteraard trots op dat zij dit bijzondere schip heeft mogen bouwen. Tegen die achtergrond vindt de directie het des te betreurenswaardiger dat de bouw van de Tasmanzee aanleiding tot geruchten heeft gegeven en er in publikaties over een „probleemschip" werd gesproken. Inderdaad hebben er zich bij de bouw problemen voorgedaan, mede als gevolg van omstandigheden die de werf zell niet in de hand had. Het kwam er op neer dat elders gefabriceerde onderdelen - zoals de genoemde inert-gasinstallaties en het „spaghettibos" van leidingen - zwaarder bleken dan was verwacht. Als gevolg daarvan kwam uiteraard het zwaartepunt van het schip hoger te liggen dan de bedoeling was. Met net oog op de stabiliteit - toch al een uiterst Kritische zaak bii een gastanker - kon zulks niet aanvaard worden. Een en ander maakte het noodzakelijk de stabiliteit te vergroten. Dit werd gedaan door boven waar mogelijk gewicht weg te nemen en beneden meer gewicht aan te brengen. Dit laatste werd bereikt door de tanker van een soort dubbele bodem te voorzien. Het gevolg was dat de Tasmanzee zevenentwintig centimeter meer diepgang kreeg. Tot opluchting van werf en reder bleek dat echter niet van invloed op de snelheid. Bij de technische proefvaarten was de tanker zelfs drie-tiende knoop sneller dan was verwacht. Dank zij die extra voorzieningen is het schip verder natuurlijk ook nog sterker geworden. Uit verschillende proeven is ondertussen gebleken dat het geheel aan de zwaarste eisen voldoet. Naar de mening van de directie van Amels BV is het schip nu nog beter dan men eerst had gedacht. Volgens haar hebben de scheepsbouwers te Makkum een kwalitatief hoogwaardig en zeer bijzonder schip gemaakt.
1987-05-23: Leeuwarder Courant 23-05-1987: De bouw van de TASMANZEE had voor Amels een technisch huzarenstukje moeten worden, maar dit bleek uiteindelijk een molensteen. De opdrachtgever van de order met een waarde van tientallen miljoenen guldens, weigerde aanvangkelijk het schip over te nemen nadat door de werf ernstige fouten bij de stabtliteitsberekening waren gemaakt. Pas nadat Amels voor 49.75 procent eigenaar werd van de Tasmanzee, kon het schip toch worden overgedragen, ln 1985 moest de werf echter ƒ 6.450.000 afboeken op de tanker. De destijds voor de technische gang van zaken verantwoordelijke Piet Altena windt er geen doekjes om '”De werf heeft duidelijk constructiefouten gemaakt". Maar, zegt hij, bij een goed gevoerd beleid had dat voor de werf geen onoverkomenlijk probleem hoeven zijn. Er gingen natuurlijk ook schepen met winst van de helling". Altena zegt destijds met huisbankier ABN een regeling te hebben getroffen deelneming in de Tasman.
1992-11-29: Op 29-11-1992, uitgaand Bremen op Blexen Roads in dichte mist in aanvaring met reefer “Reefer Bay” waarbij weinig schade opgelopen en waarna inspecties uitgevoerd op de rede. Op 08-12-1992 terug gekeerd naar Bremen en op 30-12-1992 reis vervolgd.
1993-08-15: Op 15-08-1993, tijdens de reis van Kaohsiung (Twn) naar Ulsan (Kor) ten anker liggend op de rede van Ulsan door een lokale vissersvaartuig in dichte mist aangevaren. Bakboord scheepsromp beschadigd.

Afbeeldingen


Omschrijving: TASMANZEE in den Helder voor oplevering
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: TASMANZEE in den Helder
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: TASMANZEE
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: TASMANZEE
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: TASMANZEE
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: TASMANZEE
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Bosschaart, Louis

Omschrijving: Als MANTA
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: ASTERIX 3 september 1990 voor Vlissingen
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Anderiesse, Jan H.