NRC 191012
Scheepsbouw. Londen, 18 oktober. Het te Hull in aanbouw zijnde stoomschip TASMAN, bestemd voor de Koninklijke Paketvaart Maatschappij te Amsterdam, werd afgelopen week te water gelaten. Dit voor de vaart Java-Australië bestemde stoomschip heeft de volgende hoofdafmetingen: Lang 392 voet, breed 49 voet 6 duim en hol 28 voet 9 duim. Het is geheel onder toezicht van Bureau Veritas gebouwd en kan een grote hoeveelheid waterballast zowel in de cellulaire bodem als in de piektanks meevoeren.
De triple expansie machines hebben cilinders van 29¼ - 48½ en 84 Eng. duim middellijn en de slag is 54 Eng. duim. Vier ronde ketels, werkende met een druk van 170 lbs. leveren de stoom.
NRC 080313
Amsterdam, 8 maart. Het 6 dezer, na geslaagde proeftocht van Hull hier binnengekomen stoomschip TASMAN, werd voor rekening van de K.P.M. op de werf van Earl’s Shipping and Engineering Company te Hull gebouwd. Dit stoomschip is het eerste van beide door de K.P.M. in aanbouw gegeven schepen voor de maandelijkse mail, passagiers en goederendienst tussen Java en Australië. De thans in dienst varende schepen VAN LINSCHOTEN en VAN WAERWYCK, van belangrijk kleinere afmeting en vaarsnelheid, zullen binnenkort door de TASMAN en het zusterschip HOUTMAN, thans nog in aanbouw bij de Nederlandse Scheepsbouw Maatschappij alhier, worden vervangen. Het stoomschip TASMAN, gebouwd onder speciaal toezicht van Bureau Veritas, naar plannen van de heren Cornelissen en Metzelaar, meet 5.022 bruto register ton. Het is speciaal ingericht voor het passagiersvervoer in de tropen en biedt in ruime hutten plaats voor 85 1e klas passagiers en 17 2e klas passagiers. Het is voorzien van draadloze telegrafie, alsmede van stoomverwarming met het oog op de vaart naar Australië, terwijl de verlichting en de ventilatie elektrisch geschieden. Verder vindt men aan boord een elektrische was- en strijkinrichting, een barbiersalon, een hospitaal en een apotheek, terwijl ruime koelkamers het schip meer geschikt maken voor het vervoer van provisie. Het schip zal geregeld een dokter ervaren. Aan de inrichting van de 1e klas salon, rookkamer en social hall is bijzondere zorg besteed, terwijl een door Leon Cachet ontworpen wandversiering in de social hall, in herinnering brengt, hoe Abel Tasman in 1642 Tasmania ontdekte. Een uittreksel van het scheepsjournaal, deze ontdekking boekstavende, is onder meer in deze versiering aangebracht. De hoofdafmetingen van de TASMAN zijn: 392’ bij 49’ bij 28’9”. Afgeladen tot een maximum diepgang van 22’9” kan het stoomschip TASMAN 5.150 ton gewicht aan lading en steenkolen vervoeren, waarbij de waterverplaatsing 9.000 ton zal bedragen. De machines van het triple expansie systeem, een vermogen van 3.400 ipk uitwerken, verzekeren aan het schip een vaarsnelheid van 13 Engelse mijlen per uur, waardoor een belangrijke verkorting van de reisduur tussen Java en Australië wordt verkregen. De TASMAN die thans voor de reis naar Java wordt beladen, vertrekt binnenkort onder commando van gezagvoerder A.A.C Kroef naar Batavia, om in mei aanstaande de eerste reis naar Australië aan te vangen. Het hiervoor genoemde zusterschip HOUTMAN zal spoedig dezelfde bestemming volgen. In de Australische dienst zal vloeibare brandstof worden gebruikt.