Inloggen
TASMAN - ID 6414


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1893-09-04 / 1902-11-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1893
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Construction Data

Scheepsbouwer: J. Mulder, Vierverlaten, Groningen, Netherlands
Date Laid Down: 1893-04-00
Launch Date: 1893-00-00
Delivery Date: 1893-09-06
Technical Data

Gross Tonnage: 140.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 133.65 Net tonnage
 
Length 1: 106.5 Feet (British) Registered
Beam: 19.3 Feet (British) Registered
Depth: 9.4 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1893
Datum agenda: 1893-09-04
Register nr: 0
Scheepsnaam: TASMAN
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Kuhn, H.
Plaats: Groningen
Opmerkingen: ja, eerste
1893-09-04, uitreiking64-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1893-09-04 TASMAN
Manager: N.V. Scheepvaart-Maatschappij 'Groningen', Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart-Maatschappij 'Groningen', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PTJS

Date/Name Ship 1902-00-00 TASMAN
Manager: Elisabeth Pannock, St. John's (NFL), Great Britain
Eigenaar: Elisabeth Pannock, St. John's (NFL), Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: St. John's (NFL) / Great Britain

Date/Name Ship 1903-00-00 MASCOTTE
Manager: A.J. Rebello de Lima, Oporto, Portugal
Eigenaar: A.J. Rebello de Lima, Oporto, Portugal
Shareholder:
Homeport / Flag: Oporto / Portugal
Callsign: HBVC

Ship Events Data

1902-11-06: Sold to foreign country
PGC 061102
Londen, 4 november. De Groninger schoener TASMAN, kapt. E. de Vries, van Labrador naar Europa met vis, is zwaar lek te St. John’s (New Foundland) binnengelopen, na op het strand te hebben gezeten, en moet dokken. Het schip wordt ter plaatse verkocht.
1903-03-10: Abandoned
NRC 100303
Coruña, 8 maart. De Engelse (opm: ex-Nederlandse) driemastschoener TASMAN, van St. John naar Oporto, werd, door de bemanning verlaten, door het Engelse stoomschip COSSACK op sleeptouw genomen en hier binnengebracht.
PGC 110303
Rotterdam, 10 maart. Het stoomschip INDIAAN, der firma W. Ruys & Zonen alhier, heeft op de reis van Oran naar Londen, 6 man gered van de Engelse schoener TASMAN. De redding geschiedde onder zulke moeilijke omstandigheden, ten gevolge van het slechte weer, dat de INDIAAN daarbij een werkboot, 6 klossen, 18 zwemvesten en 2 reddingboeien heeft verspeeld. Het vinden dier voorwerpen behoeft dus niet tot ongerustheid aanleiding te geven.
NRC 140303
Rotterdam, 13 maart. De TASMAN was op 150 mijl van Coruña door de COSSACK aangetroffen. De TASMAN was slechts een paar dagen van te voren verlaten en was ogenschijnlijk in zeewaardige staat. De lading bestond uit ongeveer 150 ton kabeljauw.
NRC 160403
Oporto, 13 april. De Engelse schoener TASMAN, kapt. Dean, van Labrador naar Oporto, die de 7e maart te Coruña met schade werd binnengesleept, is heden gesleept van Coruña alhier aangekomen.
DS 081203
Figueira, 30 november. De Engelse schoener TASMAN (ex Ned.) van 90 ton is verkocht aan een Portugese reder.
1923-00-00: History
nog steeds in Lloyds Register 1923/24 als MASCOTTE, eigendom van Ribello de Lima te Oporto; niet meer in LR 1924/25, ook niet onder andere naam. Niet vermeld in Lloyd's Casualty Returns 1923 of 1924. Einde derhalve nog onbekend.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jan Koning werd geboren 12 april 1868 te Groningen als zoon van schipper Louwe Koning en Willemina Kramer.

Hij trouwde op 22 april 1897 te Groningen als schipper met Pietronella Nienhuis, geboren te Groningen op 09 december 1872 als dochter van de schipper Berend Cornelis Nienhuis en Grietje Kort. Pietronella overleed door verdrinking in de Noordzee op 06 maart 1902. Het overlijden is vermeld in het overlijdensregister akte 278 dd 14 maart 1902 te Groningen.

Jan hertrouwde op 25 augustus 1914 als “expert” met Abeldina Jetses, geboren te Groningen 13 december 1884  als dochter van de conducteur, later assistent Jan Jetses en Klaaske Olthoff. Abeldina overleed op 25 december 1958 te Groningen, 72 jaar, weduwe.

Jan Koning overleed op 09 december 1946 te Groningen, 78 jaar

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Koning was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 16 in de periode 1895 t/m 1902.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Koning als gezagvoerder gedurende:

*    1893 t/m 1896 van de stalen 2-mastschoener “Tasman”, gebouwd in 1893 bij J.Mulder te Vierverlaten, 134 ton n.m., varend voor de Scheepvaart Maatschappij “Groningen” te Groningen. Het is in 1902 gestrand bij New Foundland;

*    1897 tot nà 1900 van de ijzeren galjoot “Petronella”, gebouwd in 1897 bij Niestern en te Velde te Martenshoek, 154 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is vernoemd naar de vrouw van de kapitein.

 

Tasman

 

Overige bijzonderheden

In het tijdschrift “De Zee” Jg.1892, p.263 staat vermeld dat de Rijkscommissie tot het examineren van stuurlieden ter koopvaardij in mei 1892 het diploma voor 2e stuurman Groote Zeilvaart met aanvulling Stoomvaart heeft toegekend aan J.Koning.

Het is niet zeker dat het hier slaat op de latere gezagvoerder van de “Petronella”.

 

Een foto van het schip “Pietronella” is op p.53 afgebeeld in Groninger Scheepvaart en Scheepsbouw vanaf 1600 door F.Post. Uitg. Profiel te Bedum, 1997, 220 pp.

Onderschrift van de foto is: “De 162 brt. metende galjoot Pietronella werd in 1897 bij scheepswerf Niestern & Te Velde te Martenshoek gebouwd. Eigenaar was J.Koning te Groningen. Op de foto wordt te Andernach drijfsteen geladen voor Christiana in Noorwegen.”

 

Provinciale Groninger Courant 03 april 1893114

Groningen, 1 april. De directeur der N.V. Scheepvaart Maatschappij Groningen deelt ons mede, dat in de loop dezer week op de werf van de heer J. Mulder te Vierverlaten kiel en stevens gesteld en de spanten gericht zijn van het voor rekening van deze maatschappij in aanbouw zijn de stalen schoenerschip, dat TASMAN zal worden geheten, circa 150 registerton groot en bevaren zal worden door kapt. J. Koning.

 

 

 

Datum vanaf: 1893
Kapitein: Koning, Jan

Familiegegevens en opleiding

Engelke de Vries werd geboren ca. 1844 te Jheringsbock, Pruisen, Duitsland (volgens overlijdensakte in Jaringshaven,), als zoon van Reemt Jurjens de Vries en Lotje Christians Reeman.

Engelke trouwde op 29 juni 1876 te Oude Pekela als zeeman met Jantje Scherpbier, geboren te Oude Pekela als dochter van de schipper Edzerd Sipkes Scherpbier en Alberdina Jans Kuiper. Jantje overleed op 07 juni 1907 te Groningen, 63 jaar.

Engelke overleed te Groningern op 18 januari 1919, 74 jaar, zonder beroep, weduwnaar.

 

Burgerlijke Stand akten in de provincie Groningen vermelden Engelke als zeeman in 1876, 1877, 1878, als schipper/scheepskapitein in 1880, 1884, 1889, 1890, 1905 en zonder beroep in 1919.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. de Vries was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 63 in de periode 1883 t/m 1912
  2. de Vries was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 35 (ook vermeld met nummer 34) in de periode 1881 t/m 1899.112.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt E.de Vries als gezagvoerder gedurende:

*   1880 van de 2-mastscchoener “Alberdina”, gebouwd in 1855 te Hoogezand, 173 ton o.m., varend voor W.F.Zuiderveen te Pekela. Het schip is in 1880 gestrand bij Oeland;

*   1882 van de schoenerbrik “Terwisch” ex Julius, ex Economie, gebouwd in 1858 te Elshout, 209 ton o.m., varend voor F.L.Drenth te Pekela;

*   1883 t/m 1893 van hetzelfde schip maar nu varend voor G.Wirtjes te Nieuwe Schans;

*   1894(?) t/m 1895 van de bark “Marie” ex Nereus, gebouwd in 1863 te Rotterdam, 613 ton o.m., geen vermelding van thuishaven en eigenaar. Het schip is in 1895 te Havana afgekeurd;

*   1896 tot nà 1900 van de stalen 2-mastschoener “Tasman”, gebouwd in 1893 te Vierverlaten, 134 ton n.m., varend voor de Scheepvaart Maatschappij “Groningen” te Groningen.

 

Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden Engel/Engelke de Vries.

15 februari 1871, kof “Industrie”, schipper Hindrik Pieters Puister Hazewinkel, 45 jaar uit Veendam. Voorts stuurman Engelke de Vries, 27 jaar uit Jheringsfehn (bij Emden, Dtl.), kok en 2 lichtmatrozen.

12 februari 1872, galjoot “Industrie”, schipper Hindrik Puister Hazewinkel, 46 jaar uit Veendam. Voorts stuurman Engel de Vries, 28 jaar uit Jheringsfehn, Dtl., kok en een matroos.

31 januari 1874, galjoot “Industrie”, schipper Hindrik Pieters Hazewinkel Puister, 48 jaar uit Veendam. Voorts stuurman Engelke de Vries, 30 jaar uit Oude Pekela, ok en 2 lichtmatrozen.

06 juli 1876, schoener “Alberdina”, kapitein Edzard Sipkes Scherpbier, 66 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Engelke de Vries, 32 jaar uit Oude Pekela, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

22 februari 1887, schoener “Terwisch”, kapitein Engelke de Vries, 43 jaar uit Oude Pekela. Voorts een stuurman.

03 oktober 1889, schoener “Terwisch”, kapitein Engel de Vries, 45 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Herman Friedrich Freie, 56 jaar uit Oude Pekela. kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

21 april 1892, schoener “Terwisch”, kapitein Engel de Vries, 48 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Wicher Smit, 28 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

21 februari 1893, schoener “Terwisch”, kapitein Engelke de Vries, uit Oude Pekela. Voorts stuurman, kok en een lichtmatroos.

03 oktober 1893, bark “Nereus”, kapitein Engel de Vries, 49 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Hendrik Meijer, 44 jaar uit Nieuwe Pekela en een kok;

30 januari 1894, bark “Nereus”, kapitein Engel de Vries, 49 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Jacob Remmelt Schepper, 42 jaar uit Veendam, bootsman, 5 matrozen, lichtmatroos en een kajuitwachter;

09 november 1894, bark “Marie”, kapitein Engel de Vries, 51 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Nils Persson; 26 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 4 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen

01 juni 1895, bark “Nereus”, kapitein Engel de Vries uit Oude Pekela. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid.

13 maart 1896, bark “Marie”, kapitein Engel de Vries, geen leeftijd vermeld uit Oude Pekela. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

12 maart 1902, bark “Marie”, kapitein Engel de Vries, geen leeftijd vermeld uit Oude Pekela. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

23 januari 1905, bark “Marie”, kapitein Engel de Vries, geen leeftijd vermeld uit Oude Pekela. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

 

In 15 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van Engel/Engelke de Vries.

Het overzicht luidt:

1871-1874           stuurman op de kof /galjoot“Industrie” onder Hendrik P.Puister Hazewinkel        27-30 jaar

1876                      stuurman op de schoener “Alberdina” onder Edzard S.Scherpbier (schoonvader) 32 jaar

1887-1893           schipperr op de schoener “Terwisch”                                                                           43-49 jaar

1893-1894           schipper op de bark “Nereus”                                                                                        49 jaar

1894                      schipper op de bark “Marie”                                                                                         51 jaar

1895                      schipper op de bark “Nereus”                                                                                        geen leeftijd

1896-1905           schipper op de bark “Marie”                                                                                         idem

 

              

                          Tasman 1893                                            Tasman 1903

 

Overige bijzonderheden

  1. de Vries is een voorvader van Rinze Mast uit Delfzijl. Hij bekeek de gegevens en mailde mij (februari 2011)
  2. Zie mijn opgave schepen TASMAN, die ik inmiddels uit de Kronieken heb gedestilleerd (slaat op navolgende krantenberichten)
  3. Van de 2msch TASMAN is inmiddels duidelijk dat zij ultimo 1902 in New Foundland onder kapitein E. de Vries op de keien verdaagde, door de eigenaars werd geabandonneerd, en onder Britse vlag kwam. Een jaar later kwam zij onder Portugese vlag.
  4. In 1903 komt de 3m sch TASMAN in de vaart. Daarop komt een zekere kapitein E. de Vries, die er een aantal jaren het gezag op bekleedt.
  5. Beide schepen TASMAN varen voor de Scheepvaart Mij. Groningen.
  6. Bij jouw opgaves voor kap E. de Vries staat hij van 1894 t/m 1895 vermeld als kap op de bark MARIE, daarna op de schoener TASMAN 1896-1902, terwijl de monsterrollen Dz een kap Engel de Vries in 1896 t/m 1905 kap op de bark MARIE laten zijn.
  7. Je ziet uit mijn opsomming uit de Kronieken dat kap. E. de Vries van 1903 tot voor 1907 kap is op de 3m sch TASMAN
  8. Ik neem aan dat elke kap De Vries zijn werkgever trouw blijft.

Dan is mijn conclusie: Er zijn twee kapiteins E. de Vries, en je huidige blad voor Engelke de Vries bevat dan vermeldingen, die op zich juist zijn, maar nimmer op die persoon kunnen slaan.

 

Na enige correspondentie tussen Rinze en mij zonder tot een oplossing te komen is zijn eindconclusie:

  1. Engelke de Vries blijft op de MARIE
  2. Een andere E. de Vries vaart op de beide TASMAN's
  3. De reder van de MARIE maakte gemene zaak met de verzekering, en bleef met zijn vergiet in de vaart.
  4. Gelet op de speelse capriolen van een van je voorvaderen tobt men in Suriname nog steeds met een Friese naam, terwijl een van mijn geref.voorvaderen (kapt. D.T. de Vries (ex BAREND BULSING) een stekje op de RK begraafplaats bezet houdt in Agua.

 

In de opgaven uit de monsterrollen wordt in de perriode 1896-1905 drie maal de bark “ Marie genoemd, terwijl uit Bouma, maar ook uit de dagbladadvertenties blijkt dat er een E. de Vries gezagvoerder was van de schoener “ Tasman”. Er zou sprake kunnen zijn van een tweede kapitein de Vries met de initiaal E. maar ik deze niet te Groningen kunnen identificeren.

Nu valt in de opgaven van de monsterrollen op dat in de periode 1895 steeds sprake is van niet meer dan de kapitein plus nog een bemanningslid. Kennelijk slaat de monsterrol niet op een voorgenomen reis.

Ik neem aan dat Engelke de Vries uit 1845-1919 het effectieve lid van “ De Trouw” is geweest, die na de “ Marie” gezagvoerrder is geweest van de “ Tasman”

 

Melding van het overboord vallen en verdrinken op 30 september 1890 van de scheepsjongen Edzard de Vries van de schoener “Terwisch”, zoon van de kapitein Engelke de Vries en Jantje Scherpbier, beiden van Oude Pekela, op reis van Libau naar Middlebro op 56o11’NB/16o56’OL

 

Krantenberichten

NRC 15 augustus 1880114

Whisby, 13 augustus. Het Nederlandse schip ALBERDINA, kapt. De Vries, van Riga met balken naar Rotterdam, is bij Oeland gestrand en vol water gelopen. Een stoomboot is ter assistentie aangekomen.

 

Algemeen Handelsblad 21 augustus 1880114

Stockholm, 16 augustus. Aan de bergers vereniging Neptun is opgedragen om te trachten van de Nederlandse schepen ALBERDINA, kapt. De Vries, van Riga met balken naar Rotterdam, bij Oeland gestrand en vol water gelopen, en ALLINA, kapt. Dirks, van Kroonstad naar Groningen, bij de vuurtoren van Farø gezonken, zo veel mogelijk te bergen.

 

NRC 28 augustus 1880114

Calmar, 22 augustus. De lading en het tuig van de schoener ALBERDINA, kapt. De Vries, zijn te Oeland aangebracht. Het stoomschip POSEIDON zal weder naar het schip teruggaan om te trachten het af te brengen.

Volgens later bericht is de ALBERDINA vlot gekomen en te Oscarhamn binnen gesleept.

 

NRC 12 december 1882114

Vlie, 11 december. Het schip TERWISCH, kapt. De Vries, van Dantzig naar Dordrecht, is heden alhier wegens averij aangekomen. Het is naar Harlingen gezeild.

 

NRC 13 december 1882114

Harlingen, 12 december. Het schip TERWISCH, kapt. De Vries, van Danzig met eiken spoorleggers naar Dordrecht, is hier binnengelopen. Het schip is boven water lek.

 

NRC 24 december 1882114

Harlingen, 22 december. De lading hout van het Nederlandse schip TERWISCH, kapt. E. de Vries, van Danzig naar Dordrecht, alhier lek binnen, zal met kleine vaartuigen naar de bestemming gebracht worden.

 

NRC 08 januari 1887114

Brake, 1 januari. De Nederlandse schepen TERWISCH, kapt. De Vries, en MARIA HINRICHS, kapt. De Boer, overwinteren hier.

 

Provinciale Groninger Courant 12 oktober 1893114

Amsterdam, 10 oktober. Het schip NEREUS, kapt. E. de Vries zal van Bordeaux naar Cardiff vertrekken, om voor Rio de Janeiro te laden.

 

Provinciale Groninger Courant 02 maart 1894114

Rotterdam, 28 februari. Het barkschip NEREUS, kapt. E. de Vries, van Newport naar Guadeloupe, is lek te Lissabon binnengelopen.

 

NRC 05 mei 1894114

Londen, 2 mei. Op het schip INNOCENZA ROSA, dat te Corunna (opm: La Coruña) met schade binnenliep met de lading van het afgekeurde Nederlandse schip (opm: bark) NEREUS, bestemd van Londen naar Santos en dat te Bordeaux werd afgekeurd, is bodemarij gesloten voor GBP 1326.19.6.

(opm: bodemarij of bodemerij [van bodem = schip] omschrijft Mr. J.A. Molster als eene overeenkomst tussen een geldschieter en een geldopnemer, waarbij eene som gelds wordt opgeschoten, met beding van premie en onder verband van schip of goed of beide, met dat gevolg, dat indien het verbondene, geheel of gedeeltelijk, door toevallen op zee vergaat of vermindert, de geldschieter zijn recht op de opgeschoten penningen en op de premie verliest, voor zoover dit een en ander niet op hetgeen overblijft kan worden verhaald; maar indien het verbondene schip behouden ter plaatse zijner bestemming aankomt, de hoofdsom, benevens de premie moet betaald worden)

 

Provinciale Groninger Courant 26 februari 1895114

Rotterdam, 23 februari. Volgens telegram van Lloyd’s is de Nederlandse bark MARIA, van Pensacola naar Delfzijl, lek te Havana binnengelopen.

 

NRC 13 maart 1895114

Havana, 23 februari. Het hier wegens lekkage binnengesleepte Nederlandse barkschip MARIA (opm: MARIE), kapt. E. de Vries, van Pensacola naar Delfzijl, maakt, ten anker liggend, minder water.

 

NRC 12 mei 1895114

Amsterdam, 11 mei. Het Nederlandse schip MARIA (opm: bark MARIE), kapt. E. de Vries, van Pensacola naar Delfzijl, lek te Havana binnen, is afgekeurd.

 

Provinciale Groninger Courant 19 januari 1898114

Groningen, 18 januari. Volgens hier ontvangen telegram is het hier tehuis behorend stalen schoenerschip TASMAN, kapitein E. de Vries, te Hull gearriveerd, komende van Larache (opm: Marokko) en Queenstown.

 

Provinciale Groninger Courant 03 maart 1899114

Groningen, 2 maart. Volgens een hedenavond ontvangen telegram is de TASMAN, kapt. De Vries, behouden te Figueira (Portugal) van New-Castle aangekomen. Alles wel aan boord.

 

Provinciale Groninger Courant 04 augustus 1899114

Groningen, 3 augustus. Het schip TASMAN, kapt. E. de Vries, is gister behouden te Macduff (Schotland) aangekomen van Mazagan (opm: El Jadida, Marokko).

 

Provinciale Groninger Courant 04 december 1899114

Groningen, 4 december. Volgens hier ontvangen bericht is de schoener TASMAN, kapt. E. de Vries, op 22 november van Marokko naar Queenstown vertrokken, heden aldaar gearriveerd.

 

Provinciale Groningerr Courant 07 maart 1900114

Groningen, 6 maart. Volgens alhier ontvangen telegram is het stalen schoenerschip TASMAN, kapitein E. de Vries, van Cardiff te Lissabon gearriveerd.

 

Provinciale Groninger Courant 09 augustus 1900114

Groningen, 9 augustus. Volgens telegrafisch bericht is het stalen schoenerschip TASMAN, kapt. E. de Vries, gister behouden te Kings Cove, Newfoundland, gearriveerd.

 

Provinciale Groninger Courant 30 juli 1901114

Groningen, 30 juli. Volgens ontvangen telegram is de TASMAN, kapt. E. de Vries, de 29e dezer behouden te Kingscove (New-Foundland) aangekomen. Alles wel.

 

Provinciale Groninger Courant 01 november 1901114

Groningen, 1 november. Volgens telegram is het Groninger schoenerschip TASMAN, kapitein E. de Vries, van New-Foundland te Gibraltar aangekomen en werd beorderd naar Exeter.

 

Provinciale Groninger Courant 06 november 1902114

Londen, 4 november. De Groninger schoener TASMAN, kapt. E. de Vries, van Labrador naar Europa met vis, is zwaar lek te St. John’s (New Foundland) binnengelopen, na op het strand te hebben gezeten, en moet dokken.

 

NRC 10 maart 1903114

Coruña, 8 maart. De Engelse (opm: ex-Nederlandse) driemastschoener TASMAN, van St. John naar Oporto, werd, door de bemanning verlaten, door het Engelse stoomschip COSSACK op sleeptouw genomen en hier binnengebracht.

 

Provinciale Groninger Courant 11 maart 1903114

Rotterdam, 10 maart. Het stoomschip INDIAAN, der firma W. Ruys & Zonen alhier, heeft op de reis van Oran naar Londen, 6 man gered van de Engelse schoener TASMAN. De redding geschiedde onder zulke moeilijke omstandigheden, ten gevolge van het slechte weer, dat de INDIAAN daarbij een werkboot, 6 klossen, 18 zwemvesten en 2 reddingboeien heeft verspeeld. Het vinden dier voorwerpen behoeft dus niet tot ongerustheid aanleiding te geven.

 

NRC 11 maart 1903114

Rotterdam, 10 maart. Door het stoomschip INDIAAN, kapt. Adam, werden zes man gered van de Engelse, vroeger Nederlandse schoener TASMAN, die verlaten te Coruña is binnengebracht.

 

NRC 14 maart 1903114

Rotterdam, 13 maart. De TASMAN was op 150 mijl van Coruña door de COSSACK aangetroffen. De TASMAN was slechts een paar dagen van te voren verlaten en was ogenschijnlijk in zeewaardige staat. De lading bestond uit ongeveer 150 ton kabeljauw.

 

NRC 16 april 1903114

Oporto, 13 april. De Engelse schoener TASMAN, kapt. Dean, van Labrador naar Oporto, die de 7e maart te Coruña met schade werd binnengesleept, is heden gesleept van Coruña alhier aangekomen.

 

Dagblad Scheepvaart 18 april 1903114

Oporto, 13 april. Het Engelse schoenerschip TASMAN is van Corunna naar hier gesleept.

 

Dagblad Sscheepvaart 12 oktober 1903114

Delfzijl, 12 oktober. De nieuwe schoener TASMAN (kapitein De Vries) ligt thans hier zeilklaar om naar Newport te vertrekken. (opm: het schip is op 19 october vertrokken)

 

Dagblad Scheepvaart 08 december 1903114

Figueira, 30 november. De Engelse schoener TASMAN (ex Ned.) van 90 ton is verkocht aan een Portugese reder.

 

Provinciale Groninger Courant 02 februari 1904114

Groningen, 2 februari. Volgens heden ontvangen telegram arriveerde de TASMAN, kapt. E. de Vries, gisteren te Buenos Ayres (New-Port); 59 dagen reis.

 

Provinciale Groninger Courant 02 februari 1904114

Groningen, 2 februari. Volgens heden ontvangen telegram arriveerde de TASMAN, kapt. E. de Vries, gisteren te Buenos Ayres (New-Port); 59 dagen reis.

 

NRC 26 februari 1907114

(Geen datum) Heden werd te Groningen gehouden de algemene vergadering van aandeelhouders der Scheepvaartmaatschappij Groningen. Ook het afgelopen boekjaar was teleurstellend, en voorgesteld werd de gezamenlijke verliezen van de afgelopen drie jaren, te weten NLG 4620, af te schrijven en daartoe de nominale waarde der aandelen tot 50% te verminderen. Het restant der aldus ter beschikking komende NLG 10.000 wordt gebruikt voor afschrijving op de schoener TASMAN. Nog werd medegedeeld, dat de TASMAN begin dit jaar met verlies van alle zeilen en verdere zware schade te Gibraltar is binnengelopen. De heer J.C. Jansen is herkozen als commissaris.

 

NRC 09 maart 1907114

Gibraltar, 1 maart. De Nederlandse driemastschoener TASMAN, met schade alhier binnen, is in het droogdok opgenomen.

 

NRC 30 maart 1907114

Gibraltar, 27 maart. De Nederlandse schoener TASMAN, kapt. van der Laan, 11 februari op reis van Barry naar Lagos met schade hier binnengelopen, heeft gisteren de reis voortgezet.

 

NRC 07 mei 1909114

Delfzijl, 6 mei. De driemast schoener TASMAN, schipper v.d. Laan, liep bij het binnenlopen der haven op een dukdalf, waardoor het schip enige schade bekwam aan boegspriet en boeg.

 

Provinciale Groninger Courant 08 december 1909114

Advertentie. Publieke verkoop in januari: Het stalen 3-mast schoenerschip TASMAN, groot 190 bruto, DW 265-270 ton, Klasse Veritas. Opgegeven door de Scheepvaart Maatschappij Groningen. Inmiddels uit de hand te koop.

 

 

Datum vanaf: 1896
Kapitein: Vries, Engelke de

Afbeeldingen


Omschrijving: foto 1894 in het Eemskanaal
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk