Inloggen
SYLVIA II - ID 6368

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1965
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 6505973
Nat. Official Number: 4034 Z GRON 1965
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 3 derricks, 3 winches
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. Suurmeijer, N.V. Scheepswerf 'Vooruitgang', Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 210
Launch Date: 1965-01-15
Delivery Date: 1965-03-12
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 12
Power: 900
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 15623 Type 12GV (220x380) 320 rpm.
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 497.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 337.00 Net tonnage
Deadweight: 975.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 60.78 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 58.16 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.22 Meters Breadth, moulded
Depth: 4.04 Meters Depth, moulded
Draught: 3.67 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1965-03-03 SYLVIA II
Manager: M. Havinga Scheepvaart- & Handelsmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Kustvaartrederij 'Sylvia II', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHVX

Date/Name Ship 1968-08-20 SYLVIA II
Manager: N.V. Scheepvaart en Expeditiekantoor J. Dijkstra, Haren, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Sunflower Transport & Trading Company N.V., Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJLE

Date/Name Ship 1972-04-21 BUDIMAN
Manager: P.T. Pelayaran Nusantara Abadi Inti Lines, Jakarta, Indonesia
Eigenaar: P.T. Pelayaran Nusantara Abadi Inti Lines, Jakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Jakarta / Indonesia
Callsign: YBWF

Date/Name Ship 1976-00-00 BUDIMAN
Manager: P.T. Abadi Inti Lines, Jakarta, Indonesia
Eigenaar: P.T. Abadi Inti Lines, Jakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Jakarta / Indonesia
Callsign: YBWF

Date/Name Ship 1981-00-00 BUDIMAN
Manager: P.T. Pelayaran Sumber Sakti, Jakarta, Indonesia
Eigenaar: P.T. Pelayaran Sumber Sakti, Jakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Jakarta / Indonesia
Callsign: YBWF

Date/Name Ship 2006-00-00 LIDIAWATI
Manager: Tirtamas Surya Segara , Jakarta, Indonesia
Eigenaar: Tirtamas Surya Segara , Jakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Jakarta / Indonesia
Callsign: YBWF

Ship Events Data

1965-03-03: Het schip wordt op 03-03-1965 bij het Kadaster teboek gesteld als SYLVIA II. Eigendom van de rederij Sylvia II, gevestigd te Groningen, waarvan de enige leden zijn: Harm Rossien, reder te Groningen 1/5, Theodorus Eduard Niemeijer, president-direkteur ener tabaksfabriek te Glimmen 1/5, Hendrik Herman Frederik Niemeijer, direkteur ener tabaksfabriek te Haren 1/5, Jan Willem Knoop, dir. v/e bouwbedrijf te Groningen 1/10, Anne Giezen, dir. v/e bouwbedrijf te Groningen 1/10, Gerben Offringa, direkteur ener N.V. te Waskemeer 1/10 en Douwe Offringa, bouwkundige te Waskemeer 1/10 deel.
1965-03-05: Op 05-03-1965 als SYLVIA II, zijnde een motorschip, metende 1407.72 m3 bruto verplaatsing volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage d.d. 26-02-1965, no. 13510, liggende te Foxhol, door C.J. Manneke, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 4034 Z GRON 1965 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op de kampanje, 3.90 m. uit hekplaat, 1.45 m. uit lengteas en 1.36 m. uit dek.
1965-03-16: NvhN 16-03-1965: Proefvaart m.s. SYLVIA II. Op de Eems heeft de proefvaart plaats gehad van het nieuwe motorkustvaartuig Sylvia 11, dat bij de N.V. Scheepswerf Vooruitgang Gebr. Suurmeijer te Foxhol werd gebouwd voor de Kustvaartrederij Sylvia II te Groningen. De Sylvia II is van het gladdektype en meet 950 ton d.w. De voortstuwing geschiedt door een 900 pk Brons scheepsdieselmotor, type 12 G.V., die bedienbaar is vanaf de brug. Tijdens de proefvaart werd een snelheid behaald van 11 3/4 knoop.
1966-12-00: Op 18-12-1966, tijdens de reis naar Porto Marghera met een lading van 920 ton chinaklei, in aanvaring met de Italiaanse vissersvaartuig “Mario Mannella” die daarna zonk. De bemanningsleden zijn gered door de “SYLVIA II”. De “Sylvia II”is daarna aan de ketting gelegd te Venetie.
Leeuwarder Courant 22-12-1966: Groninger kustvaarder in Venetië aan ketting. De uit Groningen afkomstige kustvaarder „Sylvia 2" (497 ton) is in Venetië aan de ketting gelegd in verband met een aanvaring met een Italiaans vissersvaartuig op zondag jl., waarbij dit schip zonk. De kustvaarder kon de opvarenden van de vissersboot aan boord nemen en voer door naar Venetië, waarvoor het een lading had. Daar wordt het schip nu vastgehouden op last van een rechtbank te Lecce in Zuidoost-Italië, die handelt op verzoek van de eigenaar van de vissersboot. De „Sylvia 2" is eigendom van M. Havinga's Scheepvaart en Handelmaatschappij te Groningen. Gezagvoerder is de 36-jarige Nelis van Dik.
Het Vrije Volk 23-12-1966: Groninger kustvaarder in Venetië aan ketting? (Van: een onzer verslaggevers) In Venetië zou de Groninger kustvaarder Sylvia II van rederij Havinga aan de ketting zijn gelegd na een aanvaring met een Italiaanse visser. De rederij in Groningen echter ontkent dit en zegt dat de Sylvia II vrijdag uit Venetië vertrekt naar het Zuidslavische Split. De Silvia II ligt gewoon pijpaarde te lossen, zei men ons donderdag, de hele zaak is overdreven. Volgens berichten uit Italië zou den de havenautoriteiten van Venetlë opgetreden zijn op verzoek van de eigenares van de Italiaanse vissersboot Maria Mennella. Beide schepen zouden enkele mijlen buiten Otranto, bij de hiel van de Italiaanse laars, met elkaar in aanvaring zijn gekomen. De Italiaan zonk, de Sylvia II nam de bemanning van vijf koppen over en bracht hen naar Venetië.
De kapitein van de Sylvia II, Nelis van Dijk, is door de politie verhoord. Volgens de rederij is hij weer vrijgelaten. Volgens de berichten uit Italië is het onderzoek naar de schuldvraag van de aanvaring nog gaande.
Leeuwarder Courant 31-12-1966: Kustvaarder Sylvia 2 mag weg uit Venetië. Een Italiaanse rechtbank heeft het beslag, dat was gelegd op de 500 ton metende Groningse kustvaarder „Silvia 2" opgeheven. De kapitein kreeg toestemming met zijn schip Venetië te verlaten nadat garantie was ontvangen dat aan eventuele verplichting tot schadevergoeding zal worden voldaan. De „Silvia 2" was 21 december aan de ketting gelegd na een aanvaring met het Italiaanse vissersvaartuig „Mario Mannella" dat zonk.
De Tijd 02-01-1967: Silvia II mag weg uit Venetië. Venetië, 2 jan. (UPI) — Een Venetiaanse rechtbank heeft zaterdag de beslaglegging op het Nederlandse schip „Sylvia II" opgeheven. Op 18 december heeft het vaartuig een Italiaans vissersboot aangevaren. De Mario Menella zonk snel en de bemanning werd aan boord van de Silvia II genomen. De eigenaar van het Italiaanse schip verzocht de rechtbank beslag te laten leggen, aan welk verzoek werd voldaan. Nadat de Nederlandse eigenaar en de verzekeringsmaatschappij van de Silvia garanties boden voor het vergoeden van de schade, werd de beslaglegging ongedaan gemaakt.
2007-03-00: Final Fate:
In 03-2007 in Indonesië gesloopt.

Afbeeldingen


Omschrijving: Sylvia II 1965
Gemaakt door: Clarkson, J. (John)

Omschrijving: Budiman 1965 ex Sylvia II.
Gemaakt door: Unknown