Inloggen
SYLVIA I - ID 6367

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1967
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 6704385
Nat. Official Number: 4153 Z GRON 1967
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Half shelterdeck
Masten: Two masts
Rig: 3 derricks, 3 winches
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepsbouwbedrijf v/h Th. J. Fikkers, Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 107
Date Laid Down: 1966-05-00
Launch Date: 1966-12-16
Delivery Date: 1967-03-16
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 12
Power: 900
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 15627 Type 12GV (220x380) 320 rpm.
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 337.00 Net tonnage
Deadweight: 1067.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 61.42 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 55.66 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.85 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.92 Meters Depth, moulded
Draught: 3.71 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1967-03-10 SYLVIA I
Manager: M. Havinga Scheepvaart- & Handelsmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Kustvaartrederij 'Sylvia I', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHVY

Date/Name Ship 1968-08-20 SYLVIA I
Manager: N.V. Scheepvaart en Expeditiekantoor J. Dijkstra, Haren, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Mayflower Transport & Trading Company N.V., Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJLD

Date/Name Ship 1975-03-19 KEKAL ABADI
Manager: P.T. Abadi Inti Lines, Jakarta, Indonesia
Eigenaar: P.T. Abadi Inti Lines, Jakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Jakarta / Indonesia
Callsign: PLRU

Date/Name Ship 1981-00-00 SIRONTALO VI
Manager: P.T. Pelayaran Sirontala, Jakarta, Indonesia
Eigenaar: P.T. Pelayaran Sirontala, Jakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Jakarta / Indonesia
Callsign: PLRU

Date/Name Ship 1989-00-00 UJUNG LERO
Manager: P.T. Pelayaran Makaham Makapi, Jakarta, Indonesia
Eigenaar: P.T. Pelayaran Makaham Makapi, Jakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Jakarta / Indonesia
Callsign: PLRU

Date/Name Ship 1991-00-00 UJUNG LERO
Manager: P.T. Pelayaran Nusantara Sejati, Jakarta, Indonesia
Eigenaar: P.T. Pelayaran Nusantara Sejati, Jakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Jakarta / Indonesia
Callsign: PLRU

Ship Events Data

1967-03-10: De leden van Kustvaartrederij Sylvia I zijn: Harm Rossien, reder te Groningen 9/20, Theodorus Eduard Niemeijer, pres.dir. ener tabaksfabriek te Glimmen 11/100, Hendrik Herman Frederik Niemeijer, dir. ener tabaksfabriek te Haren, 11/100, Theodorus Willem Niemeijer, dir. ener tabaksfabriek te Groningen 11/100, Douwe Offringa, bouwkundige te Waskemeer 11/200, Gerben Offringa, dir. ener N.V. te Waskemeer 11/200, Jan Willem Knoop, dir. v.e. bouwbedrijf te Groningen 11/200 en Anne Giezen, dir. v.e. bouwbedrijf te Groningen 11/200 deel.
1967-03-13: Op 13-03-1967 als SYLVIA I, zijnde een motorschip, metende 1414.91 m3 bruto verplaatsing volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage d.d. 08-03-1967, no. 14205, liggende te Foxhol, door K. den Besten, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 4153 Z GRON 1967 op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op de kampanje, 3.55 m. uit hekplaat, 0.80 m. uit lengteas en 1.45 m. uit dek.
1968-12-22: Op 22-121968 in moeilijkheden geraakt doordat de sleepboot aan dek (als deklading) in zwaar weer door binnendringend water slagzij begon te maken. Door de Nederlandse sleepboot “Groningen” (1963-598 brt) naar Falmouth gesleept en aldaar 23-12-1968 aangekomen.
De Waarheid: 23-12-1968. Kustvaarder in moeilijkheden. De 499 ton metende Nederlandse kustvaarder SYLVIA I is gisteren in moeilijkheden gekomen voor de westkust van Bretagne. Het schip maakte water en vroeg dringend om hulp. Later meldde de kustvaarder dat eerst een vissersboot en daarna de sleepboot Groningen het schip hadden bereikt. De moeilijkheden waren ontstaan doordat de achterluiken het hadden begeven en het schip veel overslaand water binnenkreeg.
1969-08-04: Amigoe di Curacao 04-08-1969: Kapitein was dronken. Willemstad. Gelet op de eenparige verklaringen van de stuurman en de werktuigkundige van de “SYLVIA I” omtrent de toestand, waarin de gezagvoerder ten tijde van de ramp verkeerde, zijn er termen aanwezig om tegen de gezagvoerder tuchtrechtelijke maatregelen te treffen. Om deze reden wordt de zaak verwezen naar de Raad van de Scheepvaart. Zo luidde de uitspraak van de Commissie van onderzoek met betrekking tot de scheepsramp welke Nederlands-Antilliaanse motorvrachtschip “Sylvia I” is overkomen in de Joegoslavische haven Dugira. Zware wind. Het ongeluk heeft plaats gehad in de avond van 6 januari van verleden jaar. Het Antilliaanse schip liep toen schade op aan de huidplaten en de zijspanten aan bakboordzijde "achter het Bakschot". Reder van de Sylvia is Mayflower Transport and Trading Company N.V., gevestigd op Curacao. De Sylvia lag in bedoelde nacht gemeerd aan de steiger te Dugira. Gezagvoerder was de heer H.S. Op het ogenblik van het ongeluk waren er negen bemanningsleden aan boord en geen passagiers. Roes gezagvoerder. Op genoemde avond kwam er een zware wind opzetten, waardoor de Sylvia aan bakboordzij de zo tegen de steiger stootte, dat het schip aan die kant werd ingedeukt. De verklaringen van de bemanningsleden waren, aldus het verslag van de onderzoek commissie, zoals verschenen in de Curacaosche Courant, tegenstrijdig, dat niet vast kwam te staan "in hoeverre de gezagvoerder niet gehouden was buitengaats te gaan in verband met de toen ontstane situatie ten einde het schip tegen schade te behoeden. De nautisch expert J. de Vries heeft aldus de commissie nog aangevoerd, dat de verklaringen van de werktuigkundige en stuurman pertinent zijn betreffende de dronkenschap van de gezagvoerder. Terwijl de bemanning in spanning over de afloop der gebeutenissen een groot deel van de nacht waakte om zo nodig maatregelen te treffen sliep de gezagvoerder zijn roes uit. Waarschuwingen van walpersoneel zijn volgens de stuurman door de gezagvoerder genegeerd.
2014-06-00: Staat in 06-2014 nog in Equasis als in Service/Commission (since 16/03/1967) Last update: 17/06/2014.
2016-04-00: 04-2016 I.H.S laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: SYLVIA I on trials
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: De SYLVIA I op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: SYLVIA I
Gemaakt door: Eurotop foto / JMO

Omschrijving: SYLVIA I
Gemaakt door: Unknown