Inloggen
SYLVIA BETA - ID 6363

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1978
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 7702918
Nat. Official Number: 4874 Z GRON 1978
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Gearless
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Appingedam Niestern Delfzijl B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 496
Launch Date: 1977-12-01
Delivery Date: 1978-01-09
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 12
Power: 2400
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 12011 Type 12TD200 (220x380) 600 rpm.
Speed in knots: 12.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1599.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1102.00 Net tonnage
Deadweight: 3214.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 3859 Cubic Meters
Bale: 3534 Cubic Meters
 
Length 1: 81.72 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 74.50 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 14.08 Meters Breadth, moulded
Depth: 6.61 Meters Depth, moulded
Draught: 5.50 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1978-01-05 SYLVIA BETA
Manager: Sylvia Cargo B.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Sylvia Cargo B.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHUR

Date/Name Ship 1985-04-24 ELISE
Manager: Sandfirden B.V., Haren, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Scheepvaartbedrijf Elise, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDXI

Date/Name Ship 1987-01-07 ELISE
Manager: Sandfirden B.V., Haren, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Elise Shipping N.V., Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJEL

Date/Name Ship 1992-04-24 NORTH SEA
Manager: Sandfirden B.V., Haren, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Faerder Transport N.V., Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJEL

Date/Name Ship 1998-01-06 NORTH SEA
Manager: Heinrich Hanno & Co B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Faerder Transport N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDIA
Additional info: 21.01.1998 nieuw brandmerk: 19106 Z R 1998

Date/Name Ship 2002-02-01 FAROUK J
Manager: Dolphin Shipping & Services Co.
Eigenaar: Dolphin Shipping & Services Co.
Shareholder:
Homeport / Flag: Phnom Penh / Cambodia
Callsign: XUBE8

Date/Name Ship 2003-10-00 FAROUK J
Manager: Dolphin Shipping & Services Co., Tartous, Syria
Eigenaar: Dolphin Shipping & Services Co., Tartous, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: Tartous / Syria
Callsign: YKQL

Date/Name Ship 2006-09-00 FAROUK J
Manager: Dolphin Shipping & Services Co., Tartous, Syria
Eigenaar: Dolphin Shipping & Services Co., Tartous, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: Tartous / Syria
Callsign: YKQL

Date/Name Ship 2007-02-00 FAROUK J
Manager: Marwan Ahmad Harmoush, Tartous, Syria
Eigenaar: Marwan Ahmad Harmoush, Tartous, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: Tartous / Syria
Callsign: YKQL

Date/Name Ship 2007-10-00 ABDALKARIM
Manager: Nejem Co. Marine Services, Lattakia, Syria
Eigenaar: Marwan Ahmad Harmoush, Tartous, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: Lattakia / Syria
Callsign: YKQL

Date/Name Ship 2015-10-00 ABDALKARIM
Manager: Transocean Marine, London, Great Britain
Eigenaar: Marwan Ahmad Harmoush, Tartous, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: La Paz / Bolivia
Callsign: CPB3042

Date/Name Ship 2016-06-00 ABDALKARIM
Manager: Transocean Marine, London, Great Britain
Eigenaar: Marwan Ahmad Harmoush, Tartous, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Tanzania
Callsign: 5IM759

Ship Events Data

1977-12-06: NvhN 06-12-1977: Dodelijk ongeval op werf Delfzijl. Bij een bedrijfsongeval op de scheepswerf van Niestern in Delfzijl is gisteren de 50-jarige U. Smit om het leven gekomen. Bij werkzaamheden aan het onlangs te water gelaten motorschip SYLVIA BETA raakte hij te water. De duikploeg van de Delfzijlster brandweer was zeer snel ter plaatse, maar vond het slachtoffer pas na een halfuur. De heer Smit was gehuwd en had vier kinderen.
1977-12-07: De Telegraaf 07-12-1977: Rampschip. Van een onzer verslaggevers. Delfzijl, woensdag. Gistermiddag is tijdens laswerkzaamheden brand uitgebroken in de machinekamer van het onlangs te water gelaten motorschip SYLVIA BETA van 3000 ton. De schade is aanzienlijk. Een dag eerder is bij werkzaamheden aan dit schip de 50-jarige U. Smit om het leven gekomen.
1978-01-05: Op 05-01-1978 als SYLVIA BETA, zijnde een motorschip, metende 4531.69 m3 bruto verplaatsing volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage d.d. 02-01-1978, no. 18457, liggende te Delfzijl, door M. Alberts, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 4874 Z GRON 1978 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op de kampanje, 4.00 m. uit hekplaat, 1.15 m. uit lengteas en 1.45 m. uit dek.
1978-01-19: NvhN 19-01-1978: SYLVIA BETA overgedragen. Appingedam Niestern Delfzijl BV heeft het m.s. Sylvia Beta (1599 brt.) overgedragen aan opdrachtgever Sylvia Cargo BV te Hoogezand. Het is één van de serie van zes schepen, die via Conoship werden gecontracteerd. De overdracht gebeurde enkele dagen na de tewaterlatingvan het zusterschip Sylvia Delta. Het schip is van het gladdektype en geschikt voor het vervoer van droge lading, speciaal zware lading in bulk. De belangrijkste afmetingen zijn: lengte over alles 81.70 m., breedte 14.00 m., holte 6.60 m. en diepgang 5.50 m. De deadweighttonnage is 3180; de ruiminhoud bale space' 136.000 cubft. en grain space 125.000 cubft. Als hoofdmotor is een Industrie Brons Turbo-Diesel van 2400 pk geplaatst. Het schip is gebouwd onder Lloyds Register of Shipping en onder toezicht van Scheepvaartinspectie.
1985-03-02: NvhN 02-03-1985: Groningen - Mocht de Groninger rechtbank besluiten de faillissementsaanvraag voor de rederij Sylvia Cargo in Hoogezand (voorlopig nog) af te wijzen, dan is het niet uitgesloten dat hypotheekhouder Scheepvaartkrediet nv, een dochter van de ABN, "noodgedwongen tot executie van de zes schepen van het bedrijf moet overgaan" (Deze zes schepen zijn: De Sylvia Alpha, de Sylvia Beta, de Sylvia Delta, de Sylvia Epsilon, de Sylvia Gamma en de Sylvia Omega.) Dat zei gisteren de raadsman van de bank voor de Groninger rechtbank bij de behandeling van de faillissementsaanvraag. Uitvoering van dit dreigement zou evenals bij faillissement het ontslag van de 96 werknemers van Sylvia Cargo bv betekenen, maar dan zonder enige garantie op een baan bij de nieuwe eigenaar van de schepen. 'Kiezen of delen' lijkt dus de houding van de bank in deze kwestie. Zij heeft voor de zes kleine handelsvaartschepen van de rederij kopers gevonden die echter alleen in de markt zijn als het bedrijf failliet is verklaard. Volgens de bank heeft Sylvia Cargo geen toekomst: Er is een negatief eigen vermogen van twee miljoen gulden, terwijl dit voor een gezonde bedrijfsvoering zeven miljoen positief zou moeten zijn. En Scheepvaartkrediet nv is niet bereid om tot een herfinanciering van negen miljoen over te gaan, maar wil wel, bijna anderhalf miljoen en een eigen vordering van nog eens een half miljoen 'vergeten' -als de verkoop van de schepen na een faillissement kan worden rondgebreid. De Federatie van Werknemers in de Zeevaart (FWZ), een vakbond waarbij 75 van de personeelsleden van Sylvia Cargo zijn aangesloten, verzet zich tegen een faillissement. Volgens de advocaat van de FWZ is een dergelijke oplossing alleen in het belang van de bank. Niet van de overige schuldeisers "en al helemaal niet in het belang van de bemanningen," aldus de raadsman, die de rechtbank er met nadruk op wees dat er weliswaar aanwijzingen zijn dat de potentiële kopers van de schepen een deel van de bemanningen willen overnemen, maar dat er niets concreet zwart op wit staat. Bovendien verweet hij de bewindvoerder van het in staat van surséance van betaling verkerende bedrijf dat eèn "cijfermatige onderbouwing van de stelling dat het bedrijf geen levenskansen heeft tot nu toe ontbreekt. Ook advocaat mr. E. G. IJspeert, optredend namens het voltallige kantoorpersoneel en een aantal in het bedrijf gelovende aandeelhouders, nam stelling tegen een faillissement. Hij voerde aan dat bij een onderhandse verkoop van de schepen alleen de bank haar geld krijgt, maar de overige crediteuren het moeten doen met 50 procent van hun vorderingen. "En na een liquidatie wordt zo over hun hoofden heen de mogelijkheid om alsnog de rest van het geld te innen afgesneden." Bewindvoerder mr. F. Hamminga bracht hier tegen in dat de crediteuren blij mogen zyn als ze na een faillissement nog de helft vah hun geld krijgen. " De rechtbank neemt waarschijnlijk, maandag een beslissing over de faillissementsaanvraag. Dan ook moet de kantonrechter in Zuidbroek een beslissing nemen over ontbinding van de arbeidsovereenkomsten van de werknemers van de rederij.
1985-03-12: Op 12-03-1985 is Sylvia Cargo failliet verklaart. NvhN 22-03-1985: Faillissementen. Bij vonnis van de arrondissementsrechtbank in Groningen van 12 maart is het faillissement uitgesproken van: Sylvia Cargo BV, Hoofdstraat 63a, 9601 EB Hoogezand, corr.adres: postbus 90, 9600 AB Hoogezand, rechtercomm. mr. G. Bracht, cur. mr. F. Hamminga. (Voor meer informatie zie bij Sylvia Alpha)
1985-03-12: NvhN 12-03-1985: Faillissementsaanvraag voor rechtbank. Heeft rederij Sylvia Cargo nog kans op overleving? Groningen. Heeft de in staat van surséance van betaling verkerende rederij Sylvia Cargo bv in Hoogezand nog overlevingskansen of is de financiële positie van dit 96 werknemers dermate verrot dat een faillissement de enige oplossing is om althans nog iets te redden voor het personeel? Die vraag stond gisteren weer centraal bij de behandeling van de faillissementsaanvraag voor de Groninger rechtbank. En opnieuw bleken er op vele vragen even zovele verschillende antwoorden mogelijk ''. Na de laatste behandeling op 1 maart besloot de rechtbank alvorens tot een beslissing te komen eerst een cijfermatige onderbouwing te eisen van de stelling van hypotheekhouder en bewindvoerder dat de rederij niet te redden zou zijn. Die cijfers kwamen - maar bleken multi-interpretabel. Zo rekende advocaat mr. M.J. Vis namens de Federatie van Werknemers in de Zeevaart uit dat op grond van de overgelegde gegevens zou blijken dat de exploitatie tijdens de surséance, inclusief rente en aflossing aan de bank, een winst opleverde van ruim anderhalve ton. En toekomstperspectief. Bewindvoerder mr. F. Hamminga kwam op basis vandezelfde cijfers echter op een verlies van ruim 650.000 gulden en de stelling dat de rederij geen bestaansrecht meer heeft. Gekibbel over exploitatieresultaten waar de raadsman van hypotheekhouder Scheepvaartkrediet nv overigens geen boodschap aan had: hij meende dat zonneklaar mag worden geacht dat het bedrijf moet failleren omdat de vermogenspositie niet anders toelaat, ongeacht een eventueel te verwachten? Herstel. Inzet van al deze verwikkelingen blijft ondertussen de werkgelegenheid van 96 mensen. De bank wil de zes schepen van de rederij onderhands verkopen aan een aantal verschillende gegadigden, die echter alleen geïnteresseerd zijn na een faillissement. De potentiële kopers hebben laten weten een deel van de bemanningen te willen overnemen, maar garanties zijn er niet. Bovendien leveren de bemanningen als zij een contract tekenen bij de nieuwe eigenaars van de schepen een deel van de bij Sylvia Cargo opgebouwde 'meerjarentoeslag' in. Een inkomensderving die vooral bij de FWZ een belangrijk argument tegen de door de bewindvoerder en bank voorgestane procedure is.
1990-10-00: Op 18-10-1990 tijdens de reis van Vyborg (Rusland) naar Wilhelmshaven op 15 mijl van Thyboron machineschade opgelopen in positie: 56.31 N,07.10 O in op drift geraakt. Sleepboot assistentie gekregen en 20-10-1990 te Wilhelmshaven aangekomen. Op 02-11-1990, na reparaties, vertrokken uit Wilhelmshaven.
1991-10-00: Op 28-10-1991 tijdens de reis van Szczecin (Polen) naar Antwerpen met een lading zink concentraat machineschade opgelopen in het Kieler-kanaal. Geankerd nabij Brunsbuttel voor inspecties. 30-10-1991 te Wilhelmshaven aangekomen voor reparaties. 09-11-1991 reparaties voltooid.
1996-01-00: Op 06-01-1996 tijdens de reis van Amsterdam naar Bantry (Ierland) met een lading kolen machineschade opgelopen in positie: 50.19.02 N 02.12.W. reparatie in 2 uur voltooid waarna een halve mijl van Brixham haven ten anker gegaan voor shelter. Op 11-01-1996 te Foynes aangekomen.
1997-06-00: Op 20-06-1997 tijdens de reis van Safi (Marokko) naar Newport Lissabon binnengesleept met machineschade. Op 27-06-1997 vertrokken uit Lissabon na reparaties.
1998-01-21: Op 21-01-1998 nieuw brandmerk: 19106 Z R 1998
2001-03-00: Op 23-03-2001 tijdens de reis van Hamburg naar Belfast met een lading aardappelen machineschade opgelopen en door de sleepboot “Afon Wen” op sleep genomen. 24.03.2001 gesleept te Belfast aangekomen en op 26-03. aanvang lossen lading aardappelen. 03-04-2001 reparaties voltooid.
2019-07-10: Final Fate:
In 07-2019 verkocht voor sloop, 10-07-2019 gearriveerd op het sloopstrand Aliağa, Turkije.

Afbeeldingen


Omschrijving: Sylvia Beta 1978
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Sylvia Beta 1978.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Sylvia Beta on River Eems near Borkum Island on 16 April 1984.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Elise 1978 ex Sylvia Beta
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Elise 1978 ex Sylvia Beta on 04-01-1987.
Gemaakt door: Zee, Teun van der

Omschrijving: Elise leaving Delfzijl on 9 March 1988.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: North Sea 1978 ex Elise ex Sylvia Beta. 27-05-1992 Delfzijl Eemskanaal.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: NORTH SEA Hoek van Holland 11.5.1998
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: ABD Alkarim 1978 ex Farouk J ex North Sea ex Elise ex Sylvia Beta at Alexandria on 12-08-2012.
Gemaakt door: Scheurwater, Jan