Inloggen
SYLVIA - ID 6360

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1958
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5347300
Nat. Official Number: 3591 Z GRON 1958
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepsbouwbedrijf v/h Th. J. Fikkers, Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 91
Launch Date: 1958-02-01
Delivery Date: 1958-04-14
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10802 Type 8ED (290x450)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 298.00 Net tonnage
Deadweight: 880.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 56.93 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 54.15 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.24 Meters Breadth, moulded
Depth: 4.02 Meters Depth, moulded
Draught: 3.62 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1958-01-30 SYLVIA
Manager: Harm Roossien, Appingedam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Harm Roossien, Appingedam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Appingedam / Netherlands
Callsign: PHVW

Date/Name Ship 1968-12-31 SYLVIA
Manager: Kustvaartrederij Sylvia, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Kustvaartrederij Sylvia, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHVW

Date/Name Ship 1969-03-18 SYLVIA
Manager: M. Havinga Scheepvaart- & Handelsmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Sunflower Transport & Trading Company N.V., Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJMN

Date/Name Ship 1970-00-00 SYLVIA
Manager: Jan Carolus Pattinasarany, Surabaya, Indonesia
Eigenaar: Jan Carolus Pattinasarany, Surabaya, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Surabaya / Indonesia
Callsign: YBWE

Date/Name Ship 1973-03-00 YANA
Manager: Jan Carolus Pattinasarany, Surabaya, Indonesia
Eigenaar: Jan Carolus Pattinasarany, Surabaya, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Surabaya / Indonesia
Callsign: YBWE

Date/Name Ship 1978-00-00 SIRONTALO I
Manager: P.T. Pelayaran Sirontala, Surabaya, Indonesia
Eigenaar: P.T. Pelayaran Sirontala, Surabaya, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Surabaya / Indonesia
Callsign: YBWE

Date/Name Ship 1984-00-00 SIRONTALO I
Manager: P.T. Pelayaran Nusantara Gapsu, Surabaya, Indonesia
Eigenaar: P.T. Pelayaran Nusantara Gapsu, Surabaya, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Surabaya / Indonesia
Callsign: YBWE

Ship Events Data

1958-00-00: Op 30-01-1958 bij het Kadaster teboek gesteld als Sylvia, schip in aanbouw, eigendom van Harm Rossien, reder te Appingedam. Voltooid 10-04-1958. Op 23-04-1958 eigendom van Harm Rossien, reder te Appingedam 7/8 en Vennootschap onder firma Knoop en Giezen, gevestigd te Groningen waarvan de vennoten zijn Jan Willem Knoop, aannemer te Groningen en Anne Giezen, aannemer te Winsum, 1/8 deel. Op 07.10.1958 wordt de V.o.f. Knoop en Giezen gewijzigd in N.V. Bouwbedrijf Knoop en Giezen, gevestigd te Groningen. Op 30.12.1965 eigendom van Harm Rossien, reder te Groningen, Hendrik Herman Frederik Niemeijer, dir. ener tabaksfabriek te Haren, Ir. Jacob Hermanus Kuiper, dir. ener motorenfabriek te Appingedam. Op 31.12.1968 eigendom van de Kustvaartrederij motorschip Sylvia, gevestigd te Groningen waarvan de leden zijn: Harm Rossien, reder te Groningen 4/20, Theodorus Eduard Niemeijer, president-direkteur ener tabaksfabriek te Glimmen 4/20, Hendrik Herman Frederik Niemeijer, direkteur ener tabaksfabriek te Haren 4/20, Jan Willem Knoop, dir. v/e bouwbedrijf te Groningen 2/20, Anne Giezen, dir. v/e bouwbedrijf te Groningen 2/10, Gerben Offringa, direkteur ener N.V. te Waskemeer 2/20 en Douwe Offringa, bouwkundige te Waskemeer 2/20 deel.
1958-02-01: NvhN 01-02-1958: Tewaterlating m.s. SYLVIA. Bij de N.V. Scheepsbouwbedrijf v/h Th. J. Fikkers te Foxhol (Gr.) werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Sylvia, dat wordt gebouwd voor rekening van de heer H. Roossien te Appingedam. De Sylvia is van het gladdektype. meet 880 ton d. w. en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 57 m. lengte tussen de loodlijnen 51.50 m. breedte 9.20 m en holte 4 m. De beladen diepgang bedraagt 3.60 m. De voortstuwing zal geschieden door een 500 P.K. motor. De bouw vindt plaats onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping 100 A I en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het gladdektype, groot 500 ton d.w. voor rekening van de heer R. Salomons e.a. te Groningen. Dit schip zal worden uitgerust met een 300 P.K. motor.
1958-02-03: Op 03-02-1958 als SYLVIA, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Foxhol, door A. Kraaijema, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3591 Z GRON 1958 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op kampanje, 3.30 m. uit hekplaat, 1.45 m. uit lengteas en 1.53 m. uit dek.
1958-04-15: NvhN 15-04-1958: Proefvaart m.s. SYLVIA. Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Sylvia, dat werd gebouwd bij de N.V. Scheepsbouwbedrijf v/h Th. J. Fikkers te Foxhol (Gr.) voor rekening van de heer H. Roosien te Appingedam. De Sylvia is van het gladdektype, meet 880 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 57 m. lengte tussen de loodlijnen 51.50 m. breedte 9,20 m. en holte 4 m. De beladen diepgang bedraagt 3.60 m. De voortstuwing geschiedt door een 500 pk motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 10 1/2 knoop. De ruiminhoud bedraagt 38000 cft. grainspace en 35300 cft balespace. De bouw geschiedde onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping 100 A I en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1964-12-08: Leeuwarder Courant 08-12-1964: Deense vissers 9 uur op vlot. Voor de kust van Zuid-lerland is de Deense treiler „Scantic" in een zware storm vergaan. De vijf bemanningsleden, die zich op een overdekt reddingsvlot wisten te redden, zijn negen uur later opgepikt door het Britse schip „Arthur Albrlght". Tal van schepen hadden zich op het noodsein van de Deen naar de plaats op de Atlantische Oceaan gespoed, waar het schip in de storm met windstoten van 112 kilometer per uur in moeilijkheden zat; daarbij was ook het Nederlandse schip „SYLVIA".
1965-03-23: Het Vrije Volk 23-03-1965: Kustvaarder bij Brest in moeilijkheden. De Groninger coaster SLVIA is vannacht op 100 mijl ten zuidwesten van de Franse haven Brest in ernstige moeilijkheden geraakt. Het schip begon plotseling water te maken, vermoedelijk doordat de lading ging schuiven. Vanmorgen seinde de kapitein, dat de 499 brt. metende coaster steeds dieper wegzonk. Het weer in het zeegebied ten zuidwesten van Brest was betrekkelijk goed. Er stond slechts een matige bries, zodat de kapitein goede hoop had op eigen kracht Brest te bereiken. Toch was de situatie op de Sylvia vrij precair. Hoewel de pompen op volle kracht werkten bleef het schip water maken. Door het afschieten van vuurpijlen trachtte men aan boord de aandacht van andere schepen te trekken. Om half twaalf vanmorgen werden aan de kust radioberichten opgevangen, waaruit kon worden opgemaakt dat een tanker in de buurt van de Sylvia was gekomen. Later werden radioberichten waaruit bleek, dat de Sylvia op sleeptouw zou zijn genomen door de sleepboot Cycloop van uit IJmuiden. De Sylvia is eigendom van H. Roossien te Appingedam. Het schip werd in 1958 in de vaart gebracht. Het vaart met een bemanning van negen koppen.
NvhN 25-03-1965: Kustvaarder Sylvia thans in veiligheid. De kustvaarder Sylvia van de heer H. Roossien uit Groningen, die zoals gemeld vaart voor Havinga's scheepvaartmaatschappij te Groningen en dinsdagmiddag in de omgeving van Brest in Frankrijk slagzij maakte, is thans in veiligheid.
De coaster is vanmorgen om half twaalf op eigen kracht de haven van St. Nazaire binnengelopen. Kapitein Van Dijk uit Amsterdam kwam tot de conclusie dat de pompen het overkomende water aankonden en deed daarom geen beroep op de sleepboot Cycloon van bureau Wijsmuller uit IJmuiden. In St. Nazaire zal de lading plaatijzer, die was gaan schuiven met een kraan opnieuw gestuwd worden, waarna de Sylvia zijn reis naar Lissabon vanmiddag nog zal voortzetten. Het schip kwam uit Antwerpen.
1979-03-09: Classed LR until 9/3/79.
1999-00-00: 1999 Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: SYLVIA on trials and delivery
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: De SYLVIA op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: SYLVIA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: SYLVIA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: SYLVIA with the flag of the Nederlandse Antillen
Gemaakt door: Reinecke, H-J. (Hans-Joachim)

Omschrijving: YANA
Gemaakt door: Unknown