Inloggen
SWALLOW - ID 6347

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1985
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 8404460
Nat. Official Number: 5460 Z GRON 1985
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck open
Rig: 4 derricks.
Lift Capacity: 30 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Bodewes Scheepswerven B.V., Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 549
Launch Date: 1984-12-21
Delivery Date: 1985-03-21
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 1770
Power Unit: kW
Eng. additional info: MAK no. 25299 Type 8MU452AK (320x450) 500rpm.
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2909.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1603.00 Net tonnage
Deadweight: 4816.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Teu: 148
 
Length 1: 87.03 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 79.00 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 15.93 Meters Breadth, extreme
Depth: 8.51 Meters Depth, moulded
Draught: 6.93 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1985-01-14 SWALLOW
Manager: C.V. Motorship ´Swallow II´, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: C.V. Motorship ´Swallow II´, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder: B.V. Rederij Zeshaven
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PHVS

Date/Name Ship 1990-00-00 SWALLOW
Manager: Vertom Scheepvaart- en Handelmaatschappij B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: C.V. Motorship ´Swallow II´, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder: B.V. Rederij Zeshaven
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PHVS

Date/Name Ship 1994-03-15 GAO PENG
Manager: Shenzhen Shipping Co., Shekou, China
Eigenaar: Shenzhen Shipping Co., Shekou, China
Shareholder:
Homeport / Flag: Shekou / China
Callsign: BRWS

Date/Name Ship 1997-11-00 CAPTAIN NICOLAS M
Manager: Ikarian Moon Shipping Co. S.A., Panama R.P.
Eigenaar: Sea Tradition S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: 3FAR8

Date/Name Ship 2005-05-00 CAPTAIN NICOLAS M
Manager: Tamika Shipping Company, Valletta, Malta
Eigenaar: Tamika Shipping Company, Valletta, Malta
Shareholder:
Homeport / Flag: Valletta / Malta
Callsign: 9HIJ8

Date/Name Ship 2005-11-07 REGA
Manager: Marin Teknik Denizcilik, Istanbul, Turkey
Eigenaar: Tamika Shipping Company, Valletta, Malta
Shareholder:
Homeport / Flag: Valletta / Malta
Callsign: 9HIJ8

Date/Name Ship 2006-02-00 REGA
Manager: Sun Shipping Services
Eigenaar: Tamika Shipping Company, Valletta, Malta
Shareholder:
Homeport / Flag: Valletta / Malta
Callsign: 9HIJ8

Date/Name Ship 2006-10-00 REGA
Manager: TGS Shipping Services
Eigenaar: Tamika Shipping Company, Valletta, Malta
Shareholder:
Homeport / Flag: Valletta / Malta
Callsign: 9HIJ8

Date/Name Ship 2011-12-00 REGA
Manager: Oras Denizcillik Ve Ticaret, Istanbul, Turkey
Eigenaar: Tamika Shipping Company, Valletta, Malta
Shareholder:
Homeport / Flag: Valletta / Malta
Callsign: 9HIJ8

Date/Name Ship 2015-00-00 ECE G
Manager: Crost Denizcilik Tasimacilik, Istanbul, Turkey
Eigenaar: Crost Shipping & Trading Ltd., Istanbul, Turkey
Shareholder:
Homeport / Flag: Avatiu / Cook Islands
Callsign: E5U2973

Date/Name Ship 2018-09-00 SAFIA
Manager: GMZ Ship Management Co. S.A., Beirut (Beyrouth), Lebanon
Eigenaar: Lara Shipping Maritime S.A., Beirut (Beyrouth), Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Lome / Togo
Callsign: 5VHB4

Ship Events Data

1985-02-14: Op 14-02-1985 als SWALLOW (bouwno. 549 van Bodewes Scheepswerven B.V. te Hoogezand), zijnde een motorvrachtschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Hoogezand, door D. Hilgen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 5460 Z GRON 1985 op het achterschip aan B.B. zijde in achterwand dekhuis, 7.72 m. uit hekplaat, 4.65 m. uit lengteas en 1.48 m. uit dek.
1985-03-15: NvhN 15-03-1985: Centimeterwerk voor SWALLOW. De coaster Swallow, die is gebouwd bij rederij Bodewes in Hoogezand, is gisteren via het Winschoterdiep en het Eemskanaal afgevaren richting Eems waar begin volgende week de proefvaart wordt gemaakt. Kundig manouvreerwerk kwam er aan te pas bij de passages van de bruggen. De coaster heeft een laadvermogen van 4800 ton en is uitgerust met zware hijskranen om ook in havens zonder faciliteiten containers te kunnen lossen en laden. Het schip is eigendom van rederij Swallow 2 in Hoogezand, deels een nevenonderneming van Bodewes.
1992-10-00: Op 27-10-1992, tijdens de reis van La Guaira (Ven) naar Baltimore (Usa) met een lading gif in containers machine-schade opgelopen. Meeste bemanningsleden schip verlaten met vergiftigings verschijnselen. Het schip is naar Puerto Cabello geescorteerd.
Amigoe 27-10-1992: Willemstad. Hoogezands schip lekt nog steeds gifgas bij Curacao. Het waterstoffluoride lekkende Nederlandse schip SWALLOW uit Hoogezand lag gisteren nog steeds twaalf mijl onder de zuidkust van Curacao. Gistermiddag werd met enige vertraging de komst van twee deskundigen van Smit International verwacht. Het is de bedoeling dat zij direct met een schip naar de Swallow worden gebracht om het overdrukventiel te dichten waaruit het uiterst giftige gas stroomt. De sleepboot “Smit Noorwegen” heeft inmiddels vastgemaakt aan de Swallow. Via een tros van 300 meter houdt de Smit Noorwegen controle over de Swallow. Het Kuststation van Curacao zendt veiligheidsberichten uit om schepen te waarschuiven niet in de buurt van de Swallow te komen
Amigoe 28-10-1992: Schip met lekke gastank drijft voor de kust. Willemstad — Het Nederlandse schip Swallow dat kampt met lekkage van een tank met het giftige fluor waterstof (HF) ligt op twintig mijl voor de kust van Curacao ter hoogte van Punt Kanon. Bekeken wordt of er iets aan de lekkage gedaan kan worden. Schepen zijn gewaarschuwd om op ten minste vijf mijl afstand van het schip te blijven. Curacaose en Bonairiaanse vissers zullen ook worden geïnformeerd over de veilige afstand. De verwachting is dat de container twee tot drie dagen blijft lekken. Zolang zal het schip op advies van de autoriteiten in Willemstad minstens twaalf mijl benedenwinds uit de kust moeten blijven varen.
Het lek werd maandagmorgen al geconstateerd. De Swallow was toen onderweg naar La Guaria in Venezuela en bevond zich bijna twee mijl uit de kust. Tien bemanningsleden waren met een sloep van boord gegaan. De kapitein en een bemanningslid bleven aan boord. Het schip ging anderhalve mijl uit de kust voor anker en meldde 's avonds om kwart voor zeven dat het geen hulp nodig had. Dinsdagmorgen verslechterde de toestand doordat de Swallow zijn anker verloor en problemen met de motor kreeg. Uit de lekkende container dreef een zichtbare gaspluim voor het schip uit. Een helicopter bracht vanaf Curacao gaspakken van de Isla en de brandweer, perslucht en medicijnen tegen gasvergiftiging naar het schip. Eerder was vanuit Venezuela geprobeerd deskundigen per helicopter aan boord te zetten. Dit is niet gelukt. De sleepboot Smit Noorwegen is vanuit Venezuela uitgerukt voor assistentie. De Antilliaanse autoriteiten hebben een actieplan opgesteld waarin onder meer adviezen worden gegeven aan de bemanning. Zo wordt aangeraden een koers aan te houden waardoor de gaspluim voor het schip blijft. Die koers bracht de Swallow richting Curacao. Bij een noodsituatie moeten de opvarenden de gaspakken aantrekken en het schip verlaten. Het radiostation van Curacao zendt regelmatig een waarschuwing voor schepen uit.
Amigoe 31-10-1992: Willemstad. De uit Nederland overgevlogen experts van Smit International hebben aan boord van de Swallow het lek in de tank met waterstoffluoride geïnspecteerd. Zij zullen proberen de afsluiter te repareren. Het schip blijft buitengaats, zolang het giftige gas ontsnapt.
Amigoe 03-11-1992: Swallow-lek is gedicht. Willemstad — Experts van Smit Tak zijn er maandag in geslaagd het lek te dichten in een gascontainer aan boord van het Nederlandse schip de Swallow. Er ontsnapt geen waterstoffluoride meer. Het scheepsdek wordt ontsmet en schoongespoten en de scheepvaartinspectie zal het koopvaardijschip controleren. De Swallow zal daarna zee kiezen in afwachting van nadere instructies van de rederij. De lekkende tank wordt met zeewater gekoeld. Zodra de situatie compleet veilig is wordt de ontscheepte bemanning aan boord gebracht. De kapitein en de hoofdmachinist die sinds vorige week alleen op het schip achterbleven om het van Venezuela naar Curacao te varen, zullen aan wal medisch worden gekeurd. Gevaar voor de volksgezondheid was afwezig. Het giftige effect van het gas kon volgens experts niet verder reiken dan drie mijl. Het schip uit de Venezolaanse wateren voeren, was niet zonder risico ook al was de windrichting relatief gunstig. Het schip mocht niet harder dan 4,5 knopen per uur varen, daar het schip anders de voor de wind liggende gaswolk zou invaren. Naar verluidt verloor het schip in nood een anker voor de Venezolaanse kust. Dit is nog niet zeker; het was namelijk niet mogelijk om het voorschip te betreden door het uitstromende gas. De mogelijkheid bestaat dat bij het hieuwen van de ketting het anker ook bovenkomt. De geldelijke waarde van de 21 voets container bedraagt zeven miljoen dollar.
2004-00-00: In 2004 Klasse: Bureau Veritas. (nr. 981N75)
2007-04-16: Op 16-04-2007 Klasse: RI (84839)

Afbeeldingen


Omschrijving: Swallow 1985.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Swallow 1985
Gemaakt door: Unknown