Inloggen
SURVEYOR - ID 6336

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1968
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 6810940
Nat. Official Number: 12535 Z ROTT 1968
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Half shelterdeck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepsbouwwerf v/h De Groot & van Vliet, Slikkerveer, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 361
Date Laid Down: 1967-07-05
Launch Date: 1968-01-13
Delivery Date: 1968-03-06
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 750
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM nr. 15132-002-1965 Type TRH348SU (320x480) 355 rpm.
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 294.00 Net tonnage
Deadweight: 934.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 57.37 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 54.80 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.03 Meters Breadth, moulded
Depth: 4.12 Meters Depth, moulded
Draught: 3.83 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 1973-00-00
Type: Lengthened
Omschrijving: In 1973 op de bouwwerf verlengd: Brt 620 Nrt 414 Dwat 1170 Loa 65,45 Ll 59,89

Ship History Data

Date/Name Ship 1968-02-04 SURVEYOR
Manager: Alberd & Petronella Jantje Schuur, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Alberd & Petronella Jantje Schuur, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHVM

Date/Name Ship 1975-04-09 INGER SMITS
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Marinus Smits, Ballerup, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEWH

Date/Name Ship 1976-00-00 INGER SMITS
Manager: GenChart V.o.F., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Marinus Smits, Ballerup, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEWH

Date/Name Ship 1982-06-07 INGER
Manager: FB Continental B.V. (Bilderbeek & Bulten), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Ozuna Shipping N.V., Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJBR

Date/Name Ship 1985-11-06 RINA
Manager: Totem Compania Naviera S.A., San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Totem Compania Naviera S.A., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus

Date/Name Ship 1986-01-21 RINA
Manager: Totem Compania Naviera S.A., San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Totem Compania Naviera S.A., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQAS6

Date/Name Ship 1991-10-00 DOAA ALLAH
Manager: Fayza Shipping Company Ltd., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Eigenaar: Reda Compania Naviera de R.L., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQAS6

Date/Name Ship 1995-00-00 MAHRAN
Manager: Fayza Shipping Company Ltd., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Eigenaar: Reda Compania Naviera de R.L., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQAS6

Date/Name Ship 1996-00-00 MAHRAN
Manager: General Trading & Shipping. Co., Lattakia, Syria
Eigenaar: General Trading & Shipping. Co., Lattakia, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: Lattakia / Syria
Callsign: YRGT

Date/Name Ship 2007-00-00 AL-ABDULLAH
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Syria
Callsign: YRGT

Ship Events Data

1968-03-05: Op 05-03-1968 als SURVEYOR, zijnde een stalen motorvrachtschip, metende 1414.05 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage, no. 14598 d.d. 29-02-1968, liggende te Slikkerveer, door J.C. Flach, ambtenaar bij de Scheepsmetingdienst te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 12535 Z ROTT 1968 op het achterschip aan B.B. zijde in de achterwand dekhuis op kampanjedek, 3.5 m. uit hekplaat, 1.00 m. uit lengteas en 1.50 m. uit dek.
1968-03-07: Het Vrije Volk 07-03-1968: Aan de Parkkade in Rotterdam is na een geslaagde proeftocht woensdagmiddag de motorcoaster SURVEYOR overgedragen. Het schip werd gebouwd bij de N.V. Scheepsbouwwerf De Groot en Van Vliet in Slikkerveer. Het is een opdracht van het expertisebureau A. Schuur in Rotterdam.
1971-04-07: Het Vrije Volk 07-04-1971: Kraanmachinist T. Hil uit Bolnes heeft, de afgelopen nacht bij een felle brand aan boord van de met cokes geladen coaster SURVEYOR in de Merwehaven acht opvarenden gered. Toen alle vluchtwegen afgesloten leken — het reddingsvlot was verbrand en metershoge vlammen maakten de wal onbereikbaar — draaide de machinist de grijper van zijn kraan boven de brug. De vrouw, van de eerste stuurman, mevrouw A. de Groot-Boersma, haar vierjarig zoontje Willy en de kok van het schip stapten als eersten in en stonden even later veilig op de wal. De brand, die in de kombuis uitbrak, werd omstreeks kwart overeen ontdekt. Er waren opdat moment acht opvarenden aan boord. Omdat het vuur zich benedendeks zeer snel verspreidde, vluchtten zij naar de brug, waar zij dreigden te stikken op het ogenblik dat de kraanmachinist in actie kwam. Behalve de stuurmansvrouw, haar zoontje en de kok - tilde hij ook de rest van de bemanning van boord. Kort daarop, om vijf over half twee, kon de brandweer, die met groot materieel was uitgerukt, het sein brand meester geven. De oorzaak van de, brand is vermoedelijk oververhitting van een kookplaat in de kombuis. De kombuis brandde uit en de bemanningsverblijven liepen flinke schade op. Vandaag zal bekeken worden of de Surveyor zoveel schade heeft opgelopen dat hij in het dok moet. Daartoe zal de lading van 700 ton cokes, die het schip net had ingenomen, weer gelost moeten worden. Toen de brand aan boord van de Surveyor uitbrak, lagen de opvarenden nog niets vermoedend te slapen. Even later moesten ze zich in wat inderhaast aangeschoten kleren in veiligheid zien te stellen. Brandweermannen tilden de kok van het schip in de grijper, van de kraan. De vierjarige Willy de Groot, zoontje van de eerste stuurman (onder op de arm van de heer Keyzer, die ervoor zorgde dat de kraanmachinist in actie kwam) was zich nauwelijks bewust van het gevaar waaraan hij ontsnapt was.
Het Vrije Volk 08-04-1971: Kok steekt brand op coaster aan. Rotterdam —De brand aan boord van de coaster “Surveyor” in de Merwehaven, waarbij acht mensen op het nippertje door een kraanmachinist werden gered, blijkt te zijn aangestoken. De politie heeft de 31-jarige Rotterdamse kok. A. K. gearresteerd, die bekend heeft in de nacht van dinsdag op woensdag brand te hebben gesticht in de kombuis van het schip. De man, die dinsdag was afgemonsterd als scheepskok van de “Surveyor”, heeft verklaard dat hij gehandeld had uit rancune jegens de kapitein en de bemanning van de coaster.
De Telegraaf 08-04-1971: Opvarenden van brandend schip getild. Kraanmachinist redt opvarenden. Van onze Rotterdamse redactie. Rotterdam, donderdag. De kraanmachinist Ton Hil uit Bolnes heeft gisternacht drie levens gered door met zijn kraan een moeder; een matroos en een kind uit een brandend schip te tillen. De machinist, zat in zijn kraan, zo'n twintig meter boven de grond, toen er aan boord van de Nederlandse kustvaarder Surveyor in de Rotterdamse Merwedehaven brand uitbrak. Hij draaide onmiddellijk de kraanarm met een bak tot vlak bij de kustvaarder, terwijl collega's van hemde zes bemanningsleden en de vrouw van de stuurman en haar vierjarig zoontje, die al sliepen alarmeerden. Een Spaanse hulpkok, de vrouw en het kind stapten in de bak van de kraan waarmee zij ijlings op de kade werden gezet. Was dat niet gebeurd dan waren zij vermoedelijk in de bijtende rook gestikt of mogelijk op het achterdek verbrand. Ook de andere opvarenden konden zich ternauwernood met behulp van de havenarbeiders in veiligheid stellen. De brand zelf werd door de Rotterdamse brandweer in tien minuten met enkele stralen geblust. De kombuis en een gedeelte van de hutten zijn uitgebrand. Volgens Piet Steenis, een van de havenarbeiders die de bemanning hielp van boord te komen had het er voor hen somber uitgezien wanneer hij en zijn collega's er niet waren geweest. „Binnen een mum van tijd zag ik op het achterdek niets meer dan rook en vlammen. Het is werkelijk een geluk geweest dat ook de kraanmachinist nog in zijn kraan zat en dus direct kon reageren", vertelde hij” De oorzaak van de brand is volgens de Rotterdamse brandweer oververhitting van het fornuis in de kombuis geweest.
NvhN 09-04-1971: Kok verdacht van brandstichting. Echtpaar met kraanwagen van brandend schip gered. De Rotterdamse politie heeft de 31-jarige kok A. K. uit Rotterdam opgepakt, verdacht van het stichten van brand op de kustvaarder “Surveyor”. Stuurman P.L. Groot uit Groningen en zijn vrouw en zoontje moesten met behulp van een kraanwagen van het brandende schip worden gehesen De kok had onenigheid met de bemanning van de kustvaarder en uit protest zou hij het fornuis teveel hebben opgestookt. Daarna verliet hij het schip. Voorbijgangers zagen op een gegeven moment rookontwikkeling en waarschuwden de bemanning. Met behulp van omstanders werden zij van boord gehaald. Niemand werd gewond. De schade wordt geschat op ongeveer 50.000,- gulden.
1976-11-16: Het Vrije Volk 16-11-1976: Stuurman viel in slaap. ' Bij wacht aan boord is een wekker nodig ' (Van een onzer verslaggevers) Amsterdam - Het is bedroevend dat er blijkbaar apparatuur nodig is om mensen op wacht wakker te maken of te houden. Als die apparatuur niet aan boord is moet een kapitein of schipper zich meer zekerheid verschaffen dat hij op een bepaalde tijd wakker wordt, door een wekker of alarmklok te gebruiken
Die opmerking maakte de Raad voor de Scheepvaart gisteren in zijn uitspraak over het aan de grond lopen van het motorschip "INGER SMITS” op de kust van Kilomos van de Aegeische Zee op 12 februari dit jaar. Het schip dat geen lekkages, maar wel enige schade opliep, kon op eigen kracht weer vlot komen. De Raad voor de Scheepvaart weet het vastlopen aan het gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel van de stuurman van de wacht. de 36-jarige J. W. uit Zwaagwesteinde: hij was tijdens de wacht op de brug in slaap gevallen.Tijdens de zitting zei de kapitein gisteren dat hij de stuurman diezelfde dag wegens ernstig plichtsverzuim op staande voet had ontslagen. De stuurman zelf voerde tot zijn verdediging aan dat hij moe was van het werk op de dag daarvoor en niet voldoende had kunnen uitrusten. Een belangrijke oorzaak voor zijn in slaap vallen noemde hij ook het mooie weer, waardoor het schip erg rustig lag. De Raad oordeelde de kapitein onschuldig, maar meende wel dat het zijn plicht was geweest ervoor te zorgen dat er een tweede man op wacht had gestaan vóór hij de brug verliet omdat de stuurman lange tijd niet had gevaren.
1985-02-00: Op 18.02.1985 met krukasschade te Rotterdam aangekomen. Naar Capelle a/d IJssel gesleept, gerepareerd en verkocht.
1991-09-00: In 09.1991 te Brugge aangekomen om gesloopt te worden echter verkocht en 26.10.1991 naar Cyprus vertrokken
1996-03-21: Op 21-03-1996, tijdens de reis van Constantza met een lading hout, opzettelijk met behulp van een sleepboot droog gezet 1 mijl van Rumeli vuurtoren in de Bosporus, nadat de deklast hout was gaan schuiven en het schip zware slagzij maakte. 18-05-1996 naar Tuzla Shipyard gesleept voor reparaties.
22-06-1996 reparaties voltooid.
2008-04-00: Final Fate:
Kwam onder de vlag van Equatoriaal Guinea op 26.04.2008 aan te Gadani Beach, Pakistan om gesloopt te worden.

Afbeeldingen


Omschrijving: SURVEYOR
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: INGER SMITS
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: INGER
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: INGER
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: RINA
Gemaakt door: Anderiesse, P.J. (Piet)

Omschrijving: RINA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: RINA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: MAHRAN
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: AL ABDULLAH
Gemaakt door: Westerwal, Herbert