Inloggen
SURSUM CORDA - ID 6334

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1933
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO nummer: 5339028
Nat. Official Number: 1624 Z GRON 1933
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks, 1 winch
Lift Capacity: 1 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf J.J. Pattje & Zonen, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 159
Launch Date: 1933-09-08
Delivery Date: 1933-10-31
Technical Data

Engine Manufacturer: Humboldt-Deutz Motoren A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 150
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (280x450)
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 199.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 123.00 Net tonnage
Deadweight: 260.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 12891 Cubic Feet
 
Length 2: 33.07 Meters Registered
Beam: 6.65 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.49 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1933-00-00 SURSUM CORDA
Manager: Tjeerd Drijfhout, Oostwold, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Tjeerd Drijfhout, Oostwold, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oostwold / Netherlands
Callsign: PHVE

Date/Name Ship 1938-08-23 SURSUM CORDA
Manager: Freerk Drijfhout, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Freerk Drijfhout, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PHVE

Date/Name Ship 1947-04-28 MIZAR
Manager: Wolbert Smid, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wolbert Smid, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGAF

Date/Name Ship 1951-11-27 START
Manager: Jan Jacob Onnes, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Kustvaartrederij 'Start', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHSR

Date/Name Ship 1964-06-16 START
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf Gruno, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Dijkhuis, Loppersum, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Loppersum / Netherlands
Callsign: PHSR

Date/Name Ship 1966-12-08 INE
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf Gruno, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Frans Kuipers, Meppel, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Meppel / Netherlands
Callsign: PEWB

Ship Events Data

1933-09-09: NvhN 09-09-1933: Scheepsbouw. Van de scheepswerf „Waterhuizen" van den heer J. Pattje te Waterhuizen, is met goed gevolg te water gelaten een staalijzeren motorvrachtschip met een bruto inhoud van ca. 199 ton en een laadvermogen van 260 ton d. w. voor rekening van kapitein Tj. Drijfhout, thans aan boord van het motorschip „SURSUM CORDA". Het schip, gebouwd onder toezicht van de Germ. Lloyd en Scheepvaartinspectie voor de groote kustvaart, zal worden voorzien van een 150—180 P.K. 3 cyl. 4-tact Deutz. Dieselmotor, van een hulpmotor en van een 6 P.K. motordeklier.
1933-10-30: Op 30-10-1933 als SURSUM CORDA, zijnde een motorschip, metende 564.26 m3, liggende te Waterhuizen, door J.H. Kleijn, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Tjeerd Drijfhout, schipper te Hoogezand, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1624 Z GRON 1933 op het achterschip aan stuurboordzijde achter in het verhoogd achterdek.
1933-10-31: NvhN 01-11-1933: Proefvaart m.s. „SURSUM CORDA”. Gisteren vond op de Eems te Delfzijl de goedgeslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip „Sursum Corda", gebouwd op de scheepswerf „Waterhuizen" van den heer J. Pattje te Waterhuizen bij Groningen voor rekening van de heer T. Drijfhout te Hoogezand, onder speciaal toezicht van Germ. Lloyd en Scheepvaart- Inspectie voor de groote kustvaart. Het schip is groot netto 123 Beg.ton en bruto 199 Beg.ton en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 35.20 M., breedte op het grootspant 6.65 M., holte in de zijde 2.67 M.; het D.W. bedraagt 260 ton. In de motorkamer is voor de voortstuwing een 4-tact compressorlooze Deutz Dieselmotor opgesteld. Deze motor is in drie cylinder uitvoering met een vermogen van 150—180 p.k. bij 300 omwentelingen per minuut. Verder bevindt zich hier een 4-tact Deutz motor van 7 p.k. voor de aandrijving van een compressor, een lensballastpomp en een dynamo. De geheele verlichting geschiedt electrisch. Op het mastdek is een motordeklier geplaatst voorzien van een 6 p.k. Lister motor, die eveneens bij het snel heffen der ankers kan worden gebruikt. Het schip, dat een snelheid behaalde van 8½ mijl, voldeed zeer goed op de proefvaart en werd dan ook met volle tevredenheid overgenomen.
1933-11-02: De Eemsbode, 03.11.1933 : Gistermorgen vertrok van Delfzijl het nieuwgebouwde motorzeeschip "SURSUM CORDA" , kapitein T. Drijfhout. Dit schip, groot 260 ton d.w., werd gebouwd bij de Scheepswerf "Waterhuizen" te Waterhuizen onder klasse Scheepvaart-Inspectie en Germ. Lloyd. De "Sursum Corda" is voorzien van een 150/180 P.K. Dieselmotor en zal te Nieuweschans carton laden voor Engeland.
1933-12-02: Het Vaderland 02-12-1933: Haring voor Polen. Gisteren is te Scheveningen binnengekomen de motorvrachtboot SURSUM CORDA, kapitein J. Drijfhout uit Hoogezand, om haring te laden voor Polen. Het betreft hier een partij van 1500 tonnen Schotsche haring. De Sursum Corda ligt in de oude binnenhaven te laden voor de pakhuizen van de reederij v.h. A. van der Toorn alhier. Hedenmiddag hoopt men het schip af te laden en zal het direct naar zee vertrekken.
1935-04-12: NvhN 12-04-1935: Delfzijl, 11 April. Het motorschip SURSUM CORDA, kapt. Drijfhout, liep hier heden als bijlegger binnen. Het schip is beladen met boomen op weg van Nykjöbing met bestemming Yarmouth.
1935-10-20: NvhN 23-10-1935:Terschelling, 20 Oct. Het alhier als bijlegger binnengekomen Ned. m.s. „SURSUM CORDA', kapitein Drijfhout, rapporteerde, dat het schip op reis van Denemarken naar Rotterdam, tengevolge van het slechte weer een gedeelte van zijn deklading hout heeft verspeeld. Het schip vertrok heden 21 dezer naar zijn bestemming Rotterdam.
1940-05-00: 10.05.1940 vanuit Vlissingen uitgeweken naar Engeland.
16.05.1940 ingeschreven bij The Netherland’s Shipping & Trading Committee te Londen. Bevrachting door Freight Express Ltd. te Londen. Op 22 mei in Poole onder Britse vlag gebracht. Nam van 26.05. tot 01.06. deel aan de Operatie "Dynamo" en evecueerde 370 personen uit Duinkerken. 30.05.1940 bij het overbrengen van troepen, vanaf het strand van Duinkerken, naar de Engelse mijnenveger Fitzroy aan de grond gelopen vol met soldaten. (3e trip naar de Fitzroy) Met behulp van de “Hebe II” 1932-176 BRT gepoogd om de “Sursum Corda” los te trekken, hetgeen niet is gelukt en waarbij de motor van de “Sursum Corda” onklaar is geraakt. Op 31.05.1940 verlaat de bemanning het schip. 15.11.1940 te Hamburg aangekomen, nadat het door de Duitsers is geborgen en in Le Havre een noodreparatie is uitgevoerd, bij Ottenser Eisenwerke voor definitieve reparatie waarna terug in de vaart.
15.02.1941 “MAGDA II”-Reederei Magda II, Hamburg en ingezet in de Noorse wateren en in de Bothische golf. In 05.1945 teruggevonden in Altona en het was op 17.11.1945 bij de voormalige eigenaar terug in Delfzijl met een lading kerkklokken. Het werd bij Scheepswerf J. Vos te Groningen hersteld en terug aan de eigenaar.
1940-05-00: Geschiedenis in de bezettigstijd volgens infomatie van Theo Dorgeist. (05.2011)
16. Mai: Beschlagnahmt von der Niederländischen Regierung und vom Netherland’s Shipping & Trading Commitee; London übernommen.
22. Mai: Von der Royal Navy beschlagnahmt und unter Britische Flagge durch die Freigth Express Ltd., Poole bereedert.
23. Mai: Von Poole erstmals innerhalb der Operation „Dynamo“ nach Dünkirchen ausgelaufen.
26. Mai: Vor Beachy Head vor Anker gemeldet, vermutlich eine Reise da 370 Personen als Rettungserfolg aufgeführt werden.
31. Mai: Nach Luftangriff bei Dünkirchen, Malo-les Bains auf Strand gesetzt.
Juni: Hoch auf Strand liegend von deutschen Dienststellen dort vorgefunden
24. Mai: Untersuchung, Vermessung für den Hafenkommandanten Dünkirchen abgeschlossen.
1941, 10. Mai: Dem Marinebefehlshaber Kanalküste als Hafenschutzboot vorgeschlagen.
13. Mai: Vom Marinebauant Dünkirchen gehoben.
11. Juli: Zur Reparatur nach Antwerpen geschleppt. Reparatur bei Guthrine, Murdock & Co., Antwerpen (Kosten 187.000 RM )
10. Aug.: Schiff vom Marinebefehlshaber Kanalküste zur Beute erklärt. Die Versicherung des Schiffes hat den holl. Eigentümer als Totoalverlust entschädigt.
1942: Reparatur beendigt. Das Schiff wird von der Kriegsmarine an den Reichskommissar für die Seeschiffahrt bzw. an das Kriegsschädenamt für die Seeschiffahrt übergeben als Ersatzschiff eines Reeders für einen erlittenene Kriegsschaden.
16. April: Übergabe des noch in Belgien liegende Schiff.
24. April: Schiff im Seeschiffsregister Hamburg für das Deutsche Reich, Reichskommissar für die Seeschiffahrt, Schiffahrtsbevollmächtigter Hamburg eingetragen und durch F. Jakobs, Hamburg Altona als SURSUM CORDA eingetragen. (Der Versuch von F. Jakobs, Hamburg das Schiff für sein am 1. Dez.1939 bei Helgoland gestrandete und verlustige Schiff MAGDA (137 BRT 1901 gebaut) wird abgelehnt da der Verlust ein normaler Seeunfall war und Alter und Wert des Schiffes nicht vergleichbar sind.)
1943, 31.Dez.: Für 120.000 RM an F. Jakobs, Hamburg Altona verkauft.
1943: Auf Käuferwunsch noch für 19.000 RM umgebaut.
1944, 17. April: In MAGDA II umbenannt.
1945, Mai: Bei Kriegsende in Hamburg Altona gefunden.
13.Sept.: Von der Niederländischen Seemission in Hamburg beschlagnahmt.
3. Nov.: Vom Ministerie van Scheepvaart in Hamburg übernommen.
17. Nov.: In Delfzijl eingelaufen und im Laufe des Monats an Freerk Drijfhout, Hoogezand zurück gegeben.Wieder in SURSUM CORDA umbenannt.
1947-05-06: Op 06.05.1947 als MIZAR, zijnde een stalen motorschip, groot 575.04 m3 bruto inhoud volgens meetbrief no. 6647 's Gravenhage d.d. 27.11.1945, liggende te Rotterdam door W.R. Boerrigter, asp. scheepsmeter te Rotterdam, voorzien van een nieuw brandmerk 2218 Z GRON 1947 door het inbeielen op het achterschip midscheeps in achterkant ingang verblijven 5.75 m. uit hekplaat, 0 m. uit lengteas en 1.25 m. boven dek. Opm.: De vroegere merken van de teboekstelling zijnde 1624 Z GRON 1933 zijn door een ingebeitelde streep vernietigd.
1950-03-09: 09-03-1950 nabij Calais gestrand met een lading suiker aan boord. Het schip is losgekomen met behulp van 3 bergings cq sleepboten nadat er met explosieven een geul naar zee is gemaakt.
De Waarheid 10-03-1950: Groningse coaster bij Calais aan de grond. De Groningse coaster „MIZAR" is gistermorgen 8 mijl ten Oosten van Calais als gevolg van de dikke mist aan de grond gelopen. Het schip was met suiker op weg van Londen naar Calais. De kapitein heeft iedere sleepboothulp geweigerd, omdat hij denkt met hoog tij weer vlot te komen. De vijf koppen tellende bemanning heeft geen enkel, last van dit ongemak ondervonden en is rustig aan boord gebleven.
Het Vrije Volk 10-03-1950: Groningse coaster bij Calais aan de grond. Het Nederlandse- küstvaartuig „Mizar". uit ,Groningen ,250 ton is gistermorgen ongeveer 8 mijl ten oosten van Calais bij dikke mist aan de grond gelopen. Het schip, dat in „time charter" voor Freight Express te Londen vaart, was geladen met suiker op weg van Londen naar Calais. De kapitein, de heer. J. Schuur, denkt vandaag met hoog tij op eigen kracht weer vlot te komen. Hij heeft voorlopig iedere sleepboothulp geweigerd en blijft met de rest van de bemanning, vijf koppen in totaal, rustig aan boord. Gevaar schijnt er dus niet te zijn.
NvhN 18-03-1950: Mizar vlot, Markab gestrand. De Groninger coaster Mizar, die 9 Maart bij Calais aan de grond liep, is gisteren door sleepboten op sleeptouw genomen. De in Delfzijl thuisbehorende coaster Markab, kapitein Tuil, is met een lading kunstmest in de Isefjord (Denemarken) aan de grond gelopen. De Markab was op weg van Menstad naar Roskilde. Bijna de gehele lading wordt in een ander schip overgeladen. Het schip zit niet gevaarlijk en kreeg geen schade.
1951-01-21: 21.01.1951 tijdens de reis van Newburgh naar London met een lading stenen, averij aan de motor opgelopen, waarna teruggekeerd naar Newburgh.
1953-11-08: 08.11.1953 tijdens de reis van Antwerpen naar Poole te Dover binnengelopen met averij aan de hoofdmotor. De volgende dag na reparaties aan de hoofdmotor reis naar Poole vervolgd.
1958-03-26: 26.03.1958 tijdens de reis van Rotterdam naar Fulham in zeer dichte mist op de Thames nabij Cliffe Lower boei in aanvaring met de Engelse m.s. “Cape York” 1955-8280 BRT, waarbij schade aan de romp opgelopen.
1959-09-09: 09.09.1959 tijdens de reis van London naar Gent met een lading briketten averij aan de motor opgelopen en koers gezet naar Ramsgate voor reparaties. Bij binnenvaren van de haven nabij Quern Boei gestrand. Bij de volgende hoogwater vlotgekomen en te Ramsgate afgemeerd voor reparatie. 11.09.1959 reis naar Gent vervolgd na reparatie hoofdmotor.
1965-01-04: NvhN 04-01-1965: Kustvaarder START uit Groningen naar haven IJmuiden gesleept. Het Zweedse vrachtschip Anglïa meldde zaterdagmiddag omstreeks 12 uur, dat op 50 mijl ten westen van IJmuiden de Nederlandse kustvaarder Start (210 brt), varend voor het scheepvaart-kantoor Gruno te Groningen, met machineschade ronddreef en sleepboothulp wenste. Vier zeesleepboten zijn toen op topsnelheid naar de opgegeven positie gesneld. Het waren de Holland uit Terschelling, de Titan uit IJrnuiden, de Schouwenbank en de Orinoco uit Hoek van Holland.De race werd gewonnen door de Titan uit IJmuiden, die om half vijf 's middags een sleep-verbinding tot stand bracht. De Schouwenbank arriveerde drie kwartier later als tweede bij de Start. De met stijfsel geladen Start is door de Titan op sleeptouw genomen naar IJmuiden. Daar is het transport omstreeks twaalf uur in de nacht van zaterdag op zondag aangekomen.
1966-01-15: 15.01.1966 tijdens de reis van Oostende naar Grangemouth gestrand op Haisborough Sands. Vlotgekomen.
1970-01-24: Op 24.01.1970 liep ze bij Vlieland aan de grond, ze kwam de volgende dag, zonder assistentie, weer vlot.
1970-09-00: Final Fate:
1970 in Amsterdam uitgebrand. Het wrak op 11.09.1970 verkocht aan Mevr. Lore Ruth de Rijke-Kumer, Geldermalsen voor ombouw naar een huisboot. 06.04.1971 hernoemd in “Heridor Jacmison” van Adrianus van Osch, Kerkdriel. In 1974 gesloopt bij Frans Rijsdijk te Hendrik Ido Ambacht. Andere berichten zeggen dat het nog steeds in gebruik zou zijn. (Gruno-boek.) Het schip staat in 08.2009 nog met eigenaar Adrianus van Osch in het Kadaster ingeschreven.

Afbeeldingen


Omschrijving: Sursum Corda 1933 proefvaart
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Sursum Corda 1933
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Sursum Corda 1933
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Sursum Corda 1933
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Sursum Corda 1933
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Mizar ex Sursum Coorda
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: Mizar ex Sursum Corda
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: SURSUM CORDA gestrand te Duinkerken
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: Mizar 1933 ex Sursum Corda stranded 03-1950 naer Calais.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: Start 1933 ex Mizar ex Sursum Corda
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: The Start at Charlestown, Cornwall.
Gemaakt door: Hocquard, D.P. (Dave)

Omschrijving: Start 1933 ex Mizar ex Sursum Corda
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Start 1933 ex Mizar ex Sursum Corda
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Start 1933 ex Mizar ex Sursum Corda on 05-11-1957 at Whitstable.
Gemaakt door: More, R. (Robert)

Omschrijving: Ine 1933 ex Start ex Mizar ex Sursum Corda
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Ine 1933 ex Start ex Mizar ex Sursum Corda at Shipyard Vuyk, Capelle aan de IJssel.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: Ine 1933 ex Start ex Mizar ex Sursum Corda.
Gemaakt door: Unknown