Inloggen
SURODAN - ID 6332


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1926
Nat. Official Number: 11476 GRON 1926
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: General Cargo schip
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 36
Launch Date: 1926-01-07
Delivery Date: 1926-02-17
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Machinefabriek 'Bolnes' v/h J.H. van Cappellen, Bolnes, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 49
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Bolnes Type (300x300)
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 142.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 87.00 Gross tonnage
Deadweight: 180.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 34.24 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 30.14 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.40 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.39 Meters Depth, moulded
Draught: 2.12 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1926-00-00 SURODAN
Manager: N.V. J. Salomons' Scheepvaart- & Expeditiekantoor (J. Salomons Shipping & Forwarding Office), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Motorzeilschip 'Surodan', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PTFV

Date/Name Ship 1929-04-02 SURODAN
Manager: Poole Bros. & Galbraith, Bristol, Great Britain
Eigenaar: Poole Bros. & Galbraith, Bristol, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Bristol / Great Britain

Ship Events Data

1926-02-06: Dagregister deel 25 nummer 76, den negenden Februari 1900 zes en twintig. Bouwbrief. De ondergeteekende N.V. Noord Ned. Scheepswerven te Groningen, verklaart hiermede voor rekening van Naamloze Vennootschap zeilschip ”Surodan” te Rotterdam in het jaar negentienhonderd zes en twintig te hebben volbouw en nieuw van de werf te water gebracht: Een stalen motorzeilschip volgens meetbrief voor zeeschepen No. 2511 gemeten op netto twee honderd vijf en veertig en zeven en twintig honderdste (245,27) kubieke meter, genaamd “Surodan”, welk schip dus in eigendom toebehoort aan N.V. Motorzeilschip Surodan voornoemd. Groningen, 6 Februari 1926. H.P. Kuiper. (In de kantlijn staat bijgeschreven 11476 en Blijkens verklaring van den Scheepmeter te Groningen d.d. 11 Februari 1926 Nr. 565 is nevensvermeld vaartuig gebrand met het merk 11476 GRON 1926 en in de andere kantlijn staat bijgeschreven Opnieuw geboekt deel I nr. 329)
1926-02-22: NvhN 22-02-1926: Er is een succesvolle proeftocht gehouden met het motorschip „SURODAN" van Delfzijl naar Emden v.v. Om tien uur arriveerde de proeftochtcommissie, en werd besloten naar Emden te varen, waar tegen een uur, tijdens den lunch, het schip door de eigenaars werd overgenomen. De proeftocht werd besloten door een bijeenkomst in hotel De Beurs te Delfzijl, waar alle belanghebbenden van hun volle tevredenheid, blijk gaven. Bij dezen proeftocht waren aanwezig drie Engelsche reeders, die speciaal voor dezen proeftocht waren overgekomen, de heer J. Salomons van Salomons Shipping te Rotterdam, de directie van de Noord-Nederl. Scheepswerven, die van de motorenfabriek Bolnes, de heer Salomons, redacteur van „Schuttevaer", de heeren voor de Scheepvaartinspectie en Bureau Veritas. De „Surodan" is gebouwd onder speciaal toezicht van Bureau Veritas en de Scheepvaart Inspectie door de N. V. Noord Nederl. Scheepswerven te Groningen, en heeft de volgende afmetingen 31.50 bij 5.40 bij 2.25 M. Voor de voortstuwing is hel schip uitgerust met een 80 p.k. motor, geleverd er vervaardigd door de N. V. Motorenfabriek Bolnes te Bolnes.
1926-02-24: 1926-24-feb Vertrokken uit Delfzijl onder gezag van kapitein Sloots naar Londen.
1926-10-apr Aangekomen te Duinkerken vanuit Londen.
1926-25-apr Liggende te Vlissingen als bijlegger wegens een defecte stuurinrichting.
1926-20-jun Vertrokken uit Gravesend naar Rumpst.
1926-06-jul Uitgeklaard in Londen met bestemming Nieuwpoort.
1926-03-aug Liggende te Londen uitgeklaart naar Antwerpen.
1926-14-dec Aangekomen te Gravesend vanuit Nieuwpoort.
1927-01-jan Aangekomen te Gravesend vanuit Nieuwpoort.
1927-31-jan Vertrokken uit Gravesend naar Nieuwpoort.
1927-04-feb Aangekomen te Londen vanuit Nieuwpoort.
1927-15-feb Aangekomen te Gravesend vanuit Nieuwpoort.
1927-23-mrt Aangekomen te Londen vanuit Ostende.
1927-28-mrt Van Londen naar Calais en uitgeklaard.
1927-05-jul Uitgeklaard te Londen en vetrokken naar Ostende.
1927-09-aug Liggende te Londen en uitgeklaard naar Gorinchem.
1927-11-aug Aangekomen te Vlissingen vanuit Londen.
1927-21-aug Geankerd in de Duins tijdens de reis van Londen naar Weert.
1927-01-okt Vertrokken van Gravesend naar Antwerpen.
1927-02-nov Van Calais en aangekomen te Londen.
1928-14-apr Vertrokken uit Vlissingen naar Londen.
1928-02-mei Vanuit Nieuwpoort aangekomen te Londen.
1928-12-mei Van Calais aangekomen te Londen.
1928-06-jun Onderweg van Londen naar Gent en passeert op 6 juni Vlissingen.
1928-10-aug Uitgeklaard en vertrokken naar Antwerpen.
1928-24-aug Aangekomen te Londen vanuit Nieuwpoort.
1928-19-sep Aangekomen te Londen van Calais.
1928-24-sep aangekomen te Rochester vanuit Londen.
1928-01-nov Aangekomen te Londen vanuit Antwerpen.
1928-20-nov Aangekomen te Londen vanuit Le Treport.
1928-23-nov Te Londen uitgeklaard en vertrokken naar Brussel.
1928-01-03: NRC 04-01-1928: Londen, 03 Januari. Het Nederlandsche motorzeilschip “SURODAN” is van Sandwich te Dover aangekomen met schade aan de schroef.
1928-01-28: Voorwaarts 30-01-1928: Antwerpen, 28 Januari. Het Nederlandsche motorschip “SURODAN” van Druten naar Londen, met een lading dakpannen, liep wegens slecht weer in zee, te Ostende binnen.
1928-07-02: Op 02.07.1928 als SURODAN, zijnde een motorzeilschip, groot 141.88 ton, liggende te Rotterdam, door F. Meijer, scheepsmeter te Rotterdam, ten verzoeke van de N.V. Motorzeilschip Surodan te Rotterdam, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 329 Z GRON 1927 achter tegen de roef op het achterschip. (Opm.: De vroegere brandmerken zijnde 11476 GRON 1926 zijn verwijderd.)
1929-01-22: Nieuw Rotterdamsche Courant 22-01-1929: SURODAN. Londen. 21 Januari. Het Nederlandsche motorschip Surodan, 142 ton, met een lading steenen van Duinkerken naar Kingston o. T., is gisteren op de Theems tegenover Chiswick Eyot, 10 mijl boven de Londensche brug, tijdens mist aan den grond geraakt. Te 12 u. zat de Surodan hoog en droog op een modderbank. Het schip was oogenschijnlijk onbeschadigd.
1929-07-03: Algemeen Dagblad 03-07-1929: Verkochte schepen. De stalen motorboot "SURODAN" (141 bruto reg.tons) van de N.V. Salomons' Reederijbedrijf te Rotterdams is onderhands verkocht aan een Engelsche reederij.
1932-03-00: Op 03.03.1932 onderweg met een lading gravel van Appledore naar Bristol door motorproblemen gestrand bij Lee. (2 mijl van Ilfracombe) De bemanning ging in de sloep er werd door de reddinsboot "Richard Crawley" van Ilfracombe gered.

Afbeeldingen


Omschrijving: Surodan 1926.
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Onbekend