Inloggen
SUPERIOR TRADER - ID 6327

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1961
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5345455
Nat. Official Number: 10857 Z ROTT 1961
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each, 2 winches
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Nieuwe Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 316
Launch Date: 1960-11-26
Delivery Date: 1961-02-08
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 399
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor nr. 2149 Type TMAS276 (270x500)
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 329.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 148.00 Net tonnage
Deadweight: 360.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 47.34 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 44.70 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.32 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.42 Meters Depth, moulded
Draught: 2.87 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1961-02-06 SUPERIOR TRADER
Manager: Rederij L. Remeeus N.V., Scheveningen, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rederij L. Remeeus N.V., Scheveningen, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Scheveningen / Netherlands
Callsign: PHVF

Date/Name Ship 1966-01-06 SUPERIOR TRADER
Manager: Norfolk Lijn N.V., Scheveningen, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Superior International, Im- en Export van Land- en Tuinbouwproducten Holland N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Scheveningen / Netherlands
Callsign: PHVF

Date/Name Ship 1967-04-12 SUPERIOR TRADER
Manager: Norfolk Lijn N.V., Scheveningen, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Norfolk Lijn N.V., Scheveningen, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Scheveningen / Netherlands
Callsign: PHVF

Date/Name Ship 1967-08-03 AMPERA II
Manager: Pemerintah Daerah Tingkat 1, Ambon, Indonesia
Eigenaar: Pemerintah Daerah Tingkat 1, Ambon, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Ambon / Indonesia
Callsign: PKWW

Date/Name Ship 1972-00-00 AMPERA II
Manager: P.T. Pelayaran Nusantara Berdikari, Ambon, Indonesia
Eigenaar: P.T. Pelayaran Nusantara Berdikari, Ambon, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Ambon / Indonesia
Callsign: YBJT

Date/Name Ship 1978-00-00 AMPERA II
Manager: P.T. Pelayaran Nusantara Berdikari, Ambon, Indonesia
Eigenaar: P.T. Pelayaran Nusantara Berdikari, Ambon, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Ambon / Indonesia
Callsign: PKWW

Ship Events Data

1960-11-29: NvhN 29-11-1960: Tewaterlating m.s. SUPERIOR TRADER. Bij de Noord Nederlandse Scheepswerven aan het Winschoterdiep te Groningen werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Superior Trader, dat wordt gebouwd voor Nederlandse rekening. De Superior Trader is van het gladdektype, meet 360 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 46 m, lengte tussen de loodlijnen 42 m, breedte 7.30 m en holte 3.07 m. De voortstuwing zal geschieden door een 399 pk motor. De bouw geschiedt onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de Atlantische vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een motortankschip, groot 900 ton d.w. voor Nederlandse rekening. Dit schip zal worden uitgerust met een 1000 p.k. motor.
1961-02-07: Op 07-02-1961 als SUPERIOR TRADER, zijnde een motorschip, metende 898.56 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage, no. 12062 d.d. 02-02-1961, liggende te Delfzijl, door C. J. Manneke, ambtenaar bij de Scheepsmetingdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 10857 Z ROTT 1961 op het achterschip midscheeps in de achterkant van het dekhuis op de kampanje, 2.85 m. uit hekplaat, 0 m. uit lengteas en 1.50 m. uit dek.
1961-02-09: NvhN 09-02-1961: Proefvaart m.s. SUPERIOR TRADER. Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Superior Trader, dat werd gebouwd bij de Noord Nederlandse Scheepswerven N.V. te Groningen voor Nederlandse rekening. De Superior Trader is van het gladdektype en meet 360 ton d.w. I)e voortstuwing geschiedt door een 390 pk motor, waarmee het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 11 knoop. In de machinekamer zijn voorts twee hulpmotoren van respectievelijk 16 en 32 pk opgesteld.
1961-04-07: NvhN 07-04-1961: Excursie studenten naar Veronica een grap. Van onze Haagse correspondent. De studenten, die zich nu aan boord van de coaster SUPERIOR TRADER in de Scheveningse haven bevinden en het plan hebben naar de Veronica te varen, zullen teleurgesteld worden. De gehele excursie naar het radioschip is slechts een fop-excursie" aldus sprak de heer Schutte, voorzitter van de congrescommissie, welke het vijfentwintigste congres van studenten aan Natuurfilosofische faculteiten in Nederland organiseert. Ter gelegenheid van dit congres, dat van 5 tot en met 8 april in Leiden gehouden wordt, werden verschillende excursies naar binnenlandse bezienswaardigheden georganiseerd. De congrescommissie behield zich echter het recht voor tussen al deze onvervalste uitstapjes een fop-excursie te lassen. Toen dan ook de ruim tachtig uitverkorenen aan boord van de Superior Trader wilden gaan, waren er prompt twee (studenten-) douaniers, die bezwaar maakten tegen dit voorgenomen exterritoriale reisje. De boodschap, die Radio Veronica daarna uitzond, gaf de nu toch twijfelende studenten de verklaring voor het maken van deze bezwaren. Er werd aan toegevoegd dat zij, die nog steeds een onbedwingbare lust hadden het schip te zien, naar de Scheveningse boulevard moesten gaan waar een op de Veronica gerichte telescoop stond opgesteld. Een kop warme koffie verzoende de in de boot genomen studenten geheel met dit nogal koude avontuur.
1963-01-19: Gereformeerd Gezinsblad 19-01-1963: Brand op Nederlandse kustvaarder. Op het achterschip van de 197 Brt. metende Nederlandse kustvaarder „Marie W", eigendom van de rederij Weber te Roterdam, dat met een lading butagas en uien op de rede van Great Yarmouth, aan de Engelse oostkust, lag, heeft enkele uren brand gewoed. Van de vijf opvarenden zijn twee Portugezen overgegaan op een andere Nederlandse kustvaarder, de „SUPERIOR TRADER". De drie officieren zijn aan boord gebleven. Een Brits marinevaartuig en twee reddingboten hebben eveneens assitentie verleend. Een sleepboot zal de „Maria W" de haven binnenslepen.
2006-04-00: 04.2006 Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: De proefvaart en oplevering van de SUPERIOR TRADER op 8 febr. 1961
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: SUPERIOR TRADER
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: SUPERIOR TRADER
Gemaakt door: Otterdyk, Flor van