Inloggen
SUPERIOR IMPORTER - ID 6326


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1966
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 6602939
Nat. Official Number: 714 Z LEEUW 1965
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each, 2 winches.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma C. Amels Zoon, Scheepswerf & Machinefabriek 'Welgelegen', Makkum, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 288
Launch Date: 1965-11-26
Delivery Date: 1966-02-11
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 395
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM nr. 15144/017 Type (250x350)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 400.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 209.00 Net tonnage
Deadweight: 483.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 785 Cubic Meters
Bale: 738 Cubic Meters
 
Length 1: 50.31 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 47.73 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.78 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.80 Meters Depth, moulded
Draught: 2.96 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1980
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In 1980 nieuwe hoofmotor: 4tew 6 cil 291 kW Yanmar Type 6LA-DTE (146x165)

Ship History Data

Date/Name Ship 1965-10-20 SUPERIOR IMPORTER
Manager: Norfolk Lijn N.V., Scheveningen, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Superior International, Im- en Export van Land- en Tuinbouwproducten Holland N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Scheveningen / Netherlands
Callsign: PHVE

Date/Name Ship 1967-04-06 SUPERIOR IMPORTER
Manager: Norfolk Lijn N.V., Scheveningen, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Norfolk Lijn N.V., Scheveningen, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Scheveningen / Netherlands
Callsign: PHVE

Date/Name Ship 1967-08-03 AMPERA III
Manager: Pemerintah Daerah Tingkat 1, Ambon, Indonesia
Eigenaar: Pemerintah Daerah Tingkat 1, Ambon, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Ambon / Indonesia
Callsign: PKWY

Date/Name Ship 1976-00-00 AMPERA III
Manager: P.T. Pelayaran Nusantara Berdikari, Ambon, Indonesia
Eigenaar: P.T. Pelayaran Nusantara Berdikari, Ambon, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Ambon / Indonesia
Callsign: PKWY

Ship Events Data

1965-10-20: Op 20-10-1965 teboekgesteld als schip in aanbouw, 15-04-1966 voltooid.
1965-10-26: Op 26-10-1965 als SUPERIOR IMPORTER, zijnde een motorschip in aanbouw, nog zonder naam, bouwnummer 288 van fa. C. Amels en Zoon, scheepswerf en machinefabriek "Welgelegen" te Makkum, metende nog onbekend, liggende te Makkum, door M. Alberts, ambtenaar bij de Scheepsmetingdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 713 Z LEEUW 1965 op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op verhoogd achterdek, 3.15 m. uit hekplaat, 1.35 m. uit lengteas en 1.35 m. uit dek.
1965-11-27: Leeuwarder Courant 27-11-1965: Kustvaarder te water gelaten in Makkum. Gistermorgen is op de werf Welgelegen te Makkum de vijfhonderd ton metende kustvaarder „SUPERIOR IMPORTER" te water gelaten. Het schip is gedoopt door mevrouw Remeeus uit Rotterdam, echtgenote van de opdrachtgever. De grootste lengte is 50.25 meter en de breedte 7.75 m. Het schip is uitgerust met een motor van 395 pk en twee hulpmotoren van 43 pk en krijgt Scheveningen als thuishaven. Voor de tewaterlating moest de haven ijsvrij worden gemaakt.
1966-02-12: Leeuwarder Courant 12-02-1966: SUPERIOR IMPORTER" maakte proefvaart bij Harlingen. Vrijdag heeft van Harlingen uit de coaster „Superior Importer" op de Waddenzee een geslaagde proefvaart gemaakt. Het kustvaartuig is voor rekening van L. Remeeus te Rotterdam gebouwd firma C. Amels en Zn., in Makkum Het op de scheepswerf „Welgelegen" van de 500 ton metende schip krijgt Scheveningen als thuishaven. De voortstuwing geschiedt door een 395 pk motor, waardoor de kuster een snelheid kan bereiken van tien mijl per uur. Het schip, dat ook ingericht is voor veevervoer, is bestemd voor de geregelde lijndienst tussen Scheveningen—Norfolk.
1966-03-07: Het Vrije Volk 07-03-1966: Dagelijks Scheveningen— Great Yarmouth. Twee nieuwe schepen voor Norfolk Lijn (Van een onzer verslaggevers) De Scheveningse kustvaartrederij Norfolk Lijn N.V. heeft zaterdag twee nieuwe schepen in de vaart gebracht: de „SUPERIOR IMPORTER" en de „Superior Exporter". Beide splinternieuwe coasters zullen samen met de twee andere schepen van de firma, de „S. Trader" en de „S. Producer", in een dagelijkse lijndienst gaan varen. De schepen van de Noffolk Lijn onderhouden de dienst Scheveningen— Great Yarmouth en terug. Dit traject wordt in ongeveer tien uur gevaren. De normale lading bestaat uit stukgoederen, fruit en vee. Ook vervoeren de schepen auto's van particulieren. leder schip heeft passagiersaccommodatie. De twee nieuwe schepen hebben drie hutten voor in totaal zes passagiers.
2006-04-00: In 04-2006 uit de Lloyds Registers i.v.m. twijfel over voortbestaan.

Afbeeldingen


Omschrijving: Superior Importer 1966.
Gemaakt door: Kleyn, R. (Ruud)

Omschrijving: Superior Importer 1966.
Gemaakt door: Unknown