Inloggen
SUNDSVIKEN - ID 6310


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1978
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 7637450
Nat. Official Number: 4865 Z GRON 1977
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 3 tons each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Barkmeijer Stroobos B.V., Stroobos, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 207
Launch Date: 1977-11-25
Delivery Date: 1978-02-27
Technical Data

Engine Manufacturer: Alpha Diesel A/S, Frederikshavn, Denmark
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 16
Power: 2320
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Alpha no. 12689 Type 16V23LU (225x300)
Speed in knots: 13.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1599.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1144.00 Net tonnage
Deadweight: 3064.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 3947 Cubic Meters
Teu: 92
Bale: 3609 Cubic Meters
 
Length 1: 81.01 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 74.53 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 14.23 Meters Breadth, extreme
Depth: 6.48 Meters Depth, moulded
Draught: 5.21 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1978-02-27 SUNDSVIKEN
Manager: Holwerda Scheepvaart B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: H. & P. Holwerda (Hendrik en Piet), Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PHVX
Additional info: Aanv. GERA HOLWERDA

Date/Name Ship 1980-07-00 SAMSUN EXPRESS
Manager: Holwerda Scheepvaart B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: H. & P. Holwerda (Hendrik en Piet), Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PHHI

Date/Name Ship 1984-03-00 GERA HOLWERDA
Manager: Holwerda Scheepvaart B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: H. & P. Holwerda (Hendrik en Piet), Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PEHV

Date/Name Ship 1986-12-18 GERA HOLWERDA
Manager: B.V. Algemene Handelsmaatschappij ALMIJ, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: B.V. Algemene Handelsmaatschappij ALMIJ, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PEHV
Additional info: Executoriaal verkocht. Opgelegd.

Date/Name Ship 1987-01-09 ANED
Manager: Holwerda Shipmanagement B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Noordned Shiptrade B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder: Nederlandsche Crediet Bank N.V.
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PCRS

Date/Name Ship 1988-08-19 MIZAR
Manager: Nigochart B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Apronymph Shipping Company Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: P3ZO2

Date/Name Ship 1989-06-00 FREYA
Manager: Holwerda Shipmanagement B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Scheepvaartonderneming Freya B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder: H. & P. Holwerda en Gebr. Stienstra
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PEDL

Date/Name Ship 1992-10-00 BUMI JAYA
Manager: Holwerda Shipmanagement B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Scheepvaartonderneming Freya B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: 3EZQ9

Date/Name Ship 1996-07-00 FREYA H
Manager: Holwerda Shipmanagement B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Scheepvaartonderneming Freya B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: 3EZQ9

Date/Name Ship 1996-08-00 FREYA
Manager: Holwerda Shipmanagement B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Scheepvaartonderneming Freya B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PEDL

Date/Name Ship 1997-02-00 ADRIANA EXPRESS
Manager: New World Shipping Company N.V., Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Eigenaar: Adriana Shipping Curacao N.V., Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJAQ

Date/Name Ship 2003-07-14 MARTINIKA
Manager: Sun Marine Lines S.A., Vladivostok, Russia
Eigenaar: Sun Marine Lines S.A., Vladivostok, Russia
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)

Ship Events Data

1977-12-06: NvhN 06-12-1977: GERA HOLWERDA te water. (Van een onzer verslaggevers) Bij de scheepswerf en machinefabriek Barkmeijer Stroobos BV in Stroobos is de coaster Gera Holwerda te water gelaten. Het schip is voor rekening van rederij H. en P. Holwerda in Heerenveen gebouwd. De doopplechtigheid werd verricht door mej. Gera Holwerda. Deze singledeck coaster van 3025 ton d.w., is één van de grootste schepen ooit voor een Friese rederij gebouwd. Het schip heeft een lengte van 81 meter en een breedte van 14 meter. De graaninhoud van het ruim is 140.000 kubieke voet en de baalinhoud 130.000 kubieke voet.
1977-12-08: Op 08-12-1977 als SUNDSVIKEN, zijnde een motorvrachtschip in aanbouw, bouwnummer 207 van Scheepswerf Barkmeijer te Stroobos, liggende te Stroobos, door J. Spakman, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 4865 Z GRON 1977 op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van brughuis op kampanje, 4.58 m. uit hekplaat, 2.45 m. uit lengteas en 1.38 m. uit dek.
1978-01-18: Leeuwarder Courant 18-01-1978: Kuster en dekhuis op weg naar Lemmer. Bergum - Zowel het dekhuis als de romp van de coaster, die gisteren zoals bericht voor moeilijkheden had gezorgd tijdens het overbrengen naar Lemmer, zijn bevrijd uit hun benarde posities. De romp kwam gistermorgen rond elf uur weer los uit de brug bij Blauwverlaat en het dekhuis kon ook weer worden gelicht en op de dekschuiten gezet. Beide door scheepswerf Barkmeyer uit Stroobos gebouwde delen zullen na aankomst verenigd worden in Lemmer. In februari vaart de coaster, de GERA HOLWERDA, via Amsterdam naar Harlingen, waarna de proefvaart op de Waddenzee kan plaatsvinden. De omweg over Amsterdam is nodig omdat de sluizen bij Kornwerderzand te smal zijn voor dit schip.
1978-03-04: NvhN 04-03-1978 Proefvaart GERA HOLWERDA. Met 180 genodigden aan boord vertrok gistermorgen de Gera Holwerda vrolijk vlaggend uit de Harlinger haven. Het nieuwe vaartuig van de rederij Holwerda uit Heerenveen maakte de officiële proefvaart, nadat woensdag de technische proefvaart op de Waddenzee plaats had. De Gera Holwerda, genoemd naar de dochter van directeur Piet Holwerda, werd gebouwd op scheepswerf en machinefabriek Barkmeijer Stroobos BV in Stroobos. Het schip meet 81 meter, heeft een grootste breedte van 14 meter en steekt 6,45 meter diep. Het draagvermogen is 3000 ton en het motorvermogen 2300 pk.
1986-00-00: In 1986 opgelegd in Harlingen. (Samen met 7 andere Holwerda coasters.) Op 18 december 1986 openbaar verkocht. De banken hebben de schepen gekocht en weer aan Holwerda in management gegeven.
Leeuwarder courant 19-12-1986: Banken kopen schepen terug. Acht Holwerda-coasters ver beneden de waarde verkocht. Groningen - Acht 'moderne zeemotorvrachtschepen' - zoals ze in de advertenties werden aangekondigd - van de in moeilijkheden verkerende rederij Holwerda in Heerenveen brachten gisteren op een openbare verkoping in Groningen in totaal ƒ 14.950.000 op. Dat bedrag ligt ver beneden de werkelijke waarde en zeker ook lager dan het totaal van de vorderingen van 'de bank' op de Heerenveense onderneming. Die sprong er dus niet uit en zij deed in een aantal gevallen dan ook het definitieve bod. Zo kwam de Nederlandse Scheepshypotheekbank NV in het bezit van vijf kustvaarders voor de totale prijs van ƒ7.400.000. De resterende drie schepen werden in combinatie van de hand gedaan voor samen ƒ7.550.000. In dit laatste geval was J. Ladenius uit Soest de bieder. Hij handelde uit naam van een opdrachtgever, van wie hij gisteren de naam niet wilde prijsgeven. 'In de wandelgangen' viel te Beluisteren, dat ook hij namens een of meer banken had ingegrepen. Duidelijk was, dat op de verkoping voornamelijk nieuwsgierigen uit de wereld van scheepsbouw en scheepvaart waren afgekomen. In een onderling gesprek had de notaris het later over een reünie. Het waren in elk geval vrijwel steeds dezelfden die boden, als er dan al een bod werd uitgebracht. In totaal waren er zon honderd mensen naar de grijze zaal van de Martinihal gekomen. Bij de ingang kregen zij van een bestuurslid van de FWZ, de Federatie van Werknemersorganisaties in de Zeevaart, een stencil in de hand, waarin werd betoogd dat rederij Holwerda en de banken op welhaast middeleeuwse wijze een afslanking van het concern nebben bedacht. Weinig verhogingen. Bij de verkoping werden de schepen eerst afzonderlijk aangeboden in een eerste en een tweede veiling en tenslotte in een combinatie van vijf en een combinatie van drie vaartuigen geveild. Op de eerste veiling werd in twee gevallen de inzet, te weten ƒ 2.600.000 voor de Tina Holwerda en ƒ 1.600.000 voor de Fenix, niet verhoogd. Slechts enkele malen werd er fors geboden. Zo ging de Tjongerwal van ƒ 1.000.000 naar ƒ 2.200.000 en de Gera Holwerda van ƒ1.500.000 naar ƒ 2.850.000. Voor deze beide, meer dan drieduizend ton metende en in 1975 en 1977 gebouwde schepen, werd indertijd, naar werd gezegd, zon dertien miljoen betaald. Bij de tweede veiling werd maar eventjes in vier gevallen het bod niet verhoogd. De resterende schepen werden verhoogd met bedragen van 'slechts' ƒ 25.000 tot ƒ 350.000. Bij de aanbieding in twee combinaties werd maar één keer met ƒ 25.000 verhoogd. Reder Piet Holwerda, die samen met zijn broer Henk op de veiling aanwezig was, meende dat er, gezien de situatie op de vrachtenmarkt, nog redelijk geboden is. Duidelijk was evenwel, dat de biedingen ver beneden de werkelijke waarde lagen. Voor deze prijzen zijn de schepen wel te exploiteren, aldus een insider. Directeur Jan Oosthoek van de Nederlandse Scheepshypotheekbank gaf desgevraagd onmiddellijk toe, dat zijn bedrijf de schepen in de combinatie van de vijf had gekocht. De bank, die voor de betrokken schepen een vordering heeft van acht miljoen, zal nu proberen er een of meer reders voor te vinden. Desnoods zullen de schepen onder een goedkope vlag worden gebracht. Ook is de kans niet uitgesloten, dat deze vaartuigen in het vervolg weer onder de vlag van de Heerenveense rederij zullen varen. Voor een van de kustvaarders, waarvoor een langdurig chartercontract is afgesloten, werd er gisteren in elk geval al met de Holwerda s over een dergelijke oplossing gesproken.
1988-07-09: Leeuwarder Courant 09-07-1988: 'Bank houdt deur voor ons gesloten'. Holwerda voert geding om betwiste veiling schip. Heerenveen - Groningen. - In hoeverre moet een bank rekening houden met de belangen van haar debiteuren? Deze vraag stond centraal tijdens een kort geding, dat NoordNed Shiptrade BV heeft aangespannen tegen de Nederlandse Credietbank NV, die de kustvaarder ANED wil laten veilen. Noordned, een onderneming van Holwerda Shipmanagement, heeft het vaartuig evenwel nog verhuurd aan een verlader. Mr. J. van Noort uit Rotterdam, raadsman van NoordNed, wil een uitspraak van de rechter omtrent de vraag, op welke manier een bank rekeningen mag opzeggen en zekerheidsrechten mag uitoefenen. NoordNed is eigenares van de Aned, die nu aan de ketting ligt in de haven van Delfzijl. De kustvaarder is in december 1986 samen met twee andere schepen openbaar verkocht aan Almij BV, een honderd procents dochteronderneming van de Nederlandse Credietbank. NoordNed kocht de schepen terug, in afwachting van de betere tijden die ook voor de internationale scheepvaart terug zouden keren en teruggekeerd zijn. Twee van de drie aangekochte schepen (Bened en Cened) werden door Noordned ondergebracht in een Cypriotische vennootschap, met toestemming van de bank. De kredietregeling is in december 1987 volgens afspraak door de bank herzien, maar op een andere wijze dan de rederij had verwacht. Het krediet werd van de ene op de andere dag opgezegd, „zonder dat daarvoor enige verklaring is gegeven en zonder dat in gebreke was”. De bank gaf opdracht de drie schepen op zeer korte termijn te veilen. NoordNed had daar grote bezwaren tegen, aldus de raadsman. De onderneming begon juist uit een diep dal te klimmen en voor de Aned was zojuist een overeenkomst van tijdsbevrachting gesloten De bevrachter stelt nu NoordNed aansprakelijk voor de schade die hij lijdt, omdat hij niet over het schip kan beschikken. Er is een bod op de Aned gedaan door Linde Lloyd, dat de koopsom inmiddels heeft verhoogd van ƒ 1,75 miljoen tot 2,5 miljoen. De NCB houdt evenwel de deur gesloten voor de aspirantkopers. NoordNed wil deze kwestie “tenminste bespreken met de bank, maar daartoe is de NCB niet bereid". Volgens Van Nooit heeft de NCB, een jarenlange relatie van de Heerenveense rederij, op de verzoeken zelfs met eens gereageerd.De kernvraag van de raadsman luidde, of de bank nut het voorbijgaan aan deze verzoeken tot uitwinning mag overgaan. Hij herinnerde daarbij aan de algemene voorwaarden van de bank, waarin onder andere het artikel is nomen dat „de bank bij uitvoering van opdrachten van de cliënt met de client de nodige zorgvuldigheid in acht moet nemen en daarbij naar beste vermogen met de belangen van de cliënt rekening moet houden". Ook overigens dient de bank in het verkeer met de cliënt de nodige zorgvuldigheid in acht te nemen, aldus de voorwaarden. Het belang van de cliënt in dit geval is onder andere voorkoming van een openbare veiling. Ook wil NoordNed niet worden geconfronteerd met vorderingen van derden wegens wanprestatie Er is van die kant intussen een vordering te verwachten. De huurder van de Aned zou een schadeclaim willen indienen van minsten ton. De Rotterdamse jurist E.G. Heilbron zei namens de NCB, dat met de hand op de overeenkomsten met NoordNed het recht is ontstaan tot uitvoering van de veiling van het schip, die intussen vastgesteld op 12 augustus. Mr. R. J. C. Wessels, van de rechtbank in Groningen, zal op 15 juli of zoveel eerder als mogelijk is, uitspraak doen.
1988-07-12: NvhN 12-07-1988: Gerechtelijke verkoping "ANED". Voor de Arrondissementsrechtbank te Groningen, Oude Boteringestraat 38, Groningen, zal op vrijdag 12 augustus 1988 te 11.00 uur ten verzoeke van de naamloze vennootschap Nederlandse Credietbank N.V., gevestigd te Amsterdam, en de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid B.V. Financierings- Maatschappij "De Eerste Utechtse", gevestigd te Amsterdam, beide domicilie gekozen hebbende te Rotterdam aan het Weena no. 750 ten kantore van de maatschap van advocaten en notarissen Nauta van Haersolte, alsmede te Groningen aan de Herestraat 113 ten kantore van de advocaat en procureur Mr. J. G. van Hartingsveld, die ten deze voor haar als procureur optreedt, voorts in alle overige gemeenten ' van Nederland ter respectieve Gemeentesecretarie, worden verkocht ten laste van de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid NoordNed Shiptrade B.V., gevestigd te Heerenveen, het motorschip "Aned", zulks uit krachte van een hypotheekakte op 8 januari 1987 te Groningen verleden voor notaris mr. E. Winterdijk, zulks tot verhaal van Dfl. 4.878.649,51 nog onverminderd de reeds vervallen en/of nog te vervallen rente en onverminderd alle te dezer zake gevallen en/of nog te vallen kosten, waaronder die der executie of anderszins. Technische gegevens: Het schip is bestemd voor de vaart ter zee. Zij is gebouwd in 1978. Het schip meet 1598,89 brt en 1142,15 nrt. De lengte over alles is 80,95 meter, de grootste breedte is 14,04 meter, de diepgang .op zomermerk is 5,325 meter, de holte is 5,21 meter. Het is uitgerust met een 16-cylinder B & W Alpha scheepsdieselmotor van 2320 PK. Het schip is geclasseerd Bureau Veritas 13/3 E Cargo Ship Deep Sea Ice Class 1 A. Het schip zal worden verkocht in de staat waarin zij zich op het moment van de toewijzing zal bevinden. Het schip ligt op de boeien in de haven van Delfzijl. Eventuele gegadigden kunnen ter terechtzitting niet zelf opbieden of afmijnen, doch dienen zulks te doen door bemiddeling van een procureur of notaris. De veilcondities zijn gedeponeerd ter Griffie van de Arrondissementsrechtbank te Groningen. De eerste inzet van de executanten op het schip is f 1.750.000,- (zegge: éénmiljoen zevenhonderdvijftigduizend gulden). Nadere inlichtingen zijn verkrijgbaar bij. Nauta Van Haersholte, advocaten en notarissen, mr. M. A. van Peski, Weena 750, Rotterdam, tel. 010-417 09 11, telex 22410 nvhr, fax 010-412 52 66, tot wie verzoeken om bezichtiging gericht dienen te worden. De Procureur van de Executanten.
1988-08-17: 17-08-1988 Vrachtschip “ANED” als “MIZAR” weer uit Delfzijl. Delfzijl. -Afgelopen zaterdag, om 13.00 uur precies, werd het 81 meter lange vrachtschip, de “Mizar”, door een sleepboot van Wagenborg, tegen een stevige dwarswind in, van de drijvende kade in de buitenhaven van Delfzijl, afgesleept. Dit motorschip lag ruim een maand aan de ketting, naast de ingang van de jachthaven onder de naam “Aned”. Het lag daar vanwege een geschil tussen de inmiddels failliete reder Holwerda Shipping uit Heerenveen en de Nederlandse Credietbank. Vrijdagmorgen is aan deze situatie een einde gekomen door de openbare verkoping van het schip in het Paleis van Justitie te Groningen.Er wers slechts één bod van drie miljoen gulden uitgebracht. Het schip, met een laadvermogen van 3200 ton, is eigendom geworden van B.V. Algemene Handelsmij. Almij, te Amsterdam, een dochtermaatschappij van Nievelt Goudriaan. Als vertrouwensmakelaar en vertegenwoordige in Delfzijl is opgetreden het Scheepvaart-en Handelskantoor Wijnne en Barends B.V. Al voor de openbare verkoping was de “Aned” verhaald naar de drijvende steiger. Meteen na de bevestiging van de koop ging een bemanning onderweg naar Delfzijl. Ook werd meteen de naam van het schip overgeschilderd en veranderd in “Mizar” met als thuishaven Limasol op Cyprus.
1989-06-05: Op 05.06.1989 liggende te Rotterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 5689 Z G 1989
2003-09-28: Final Fate:
Zonk tijdens slecht weer na scheur in de romp op ongeveer 41 mijl O.N.O van Veracruz. De 15 koppige bemanning werd door de Mexicaanse marine gered. Ze was onderweg van Vera Cruz naar Porto Rico met ijzerschroot.
2003-09-28: Als "MARTINIKA" is het op 28 September 2003 (de dag waarop het is gezonken) onder de vlag van Antigua-Barbuda met als thuishaven St.John's gekomen.
2009-12-00: Staat 12.2009 nog in Equasis als `Total Loss`

Afbeeldingen


Omschrijving: SUNDSVIKKEN
Gemaakt door: Eurotop foto / JMO

Omschrijving: SANSUN EXPRESS
Gemaakt door: Eurotop foto / JMO

Omschrijving: GERA HOLWERDA
Gemaakt door: Luchtfoto Aerophoto Eelde

Omschrijving: GERA HOLWERDA
Gemaakt door: Hill, Charlie A.

Omschrijving: GERA HOLWERDA 1984 ingedokt bij Scheepswerf "Welgelegen" te Harlingen in 1984.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: ANED opgelegd te Delfzijl op 22-07-1988.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: ANED gemeerd in het Eemskanaal, Terminal Wijnne & Barends, te Delfzijl op 17-06-1988.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: ANED gemeerd in het Eemskanaal, Terminal Wijnne & Barends, te Delfzijl op 17-06-1988.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: MIZAR
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: MIZAR verlaat Delfzijl op 13-08-1988.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: FREYA verlaat Delfzijl op 26-07-1990.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: FREYA verlaat Delfzijl op 26-07-1990.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: FREYA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: BUMI JAYA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ADRIANA EXPRESS
Gemaakt door: Unknown
Overige afbeeldingen


Omschrijving: NvhN 12-07-1988: Advertentie Gerechtelijke verkoping ANED.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Krantenknipsel 17-08-1988.
Gemaakt door: Unknown