Inloggen
SUMATRA - ID 6308

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1938
Classification Register: British Corporation Register of Shipping and Aircraft (BC)
IMO nummer: 5343706
Nat. Official Number: 1834 Z GRON 1938
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Vooruitgang' (L.J. Mulder & J. Suurmeijer) (1924 - 1940), Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 101
Launch Date: 1938-01-22
Delivery Date: 1938-04-11
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM Type (285x420)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 342.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 165.00 Net tonnage
Deadweight: 408.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 22000 Cubic Feet
Bale: 21000 Cubic Feet
 
Length 1: 43.78 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 41.15 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.34 Meters Breadth, moulded
Depth: 4.67 Meters Depth, moulded
Draught: 2.44 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1968
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: In 1968 verbouwd tot een visvaartuig.

Ship History Data

Date/Name Ship 1938-03-28 SUMATRA
Manager: Warnder Jakob Kramer, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Warnder Jakob Kramer, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHUR

Date/Name Ship 1951-03-16 SUMATRA
Manager: Scheepswerven Gebr. van Diepen N.V., Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Scheepswerven Gebr. van Diepen N.V., Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Waterhuizen / Netherlands
Callsign: PHUR

Date/Name Ship 1952-12-24 SUMATRA
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. 'Express' (50% Kamp's Scheepvaart- en Handelmij en 50% Freight Express Ltd) en N.V. Eerste Nederlandsche Maatschappij tot Verzekering van Risico in Loterijen (Lotisco) (50%), Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHUR

Date/Name Ship 1953-08-03 SUMATRA
Manager: Cement Freighters Pty Ltd., Auckland, New Zealand
Eigenaar: Cement Freighters Pty Ltd., Auckland, New Zealand
Shareholder:
Homeport / Flag: Auckland / New Zealand
Callsign: MQZL

Date/Name Ship 1960-10-00 SUMATRA
Manager: Hobart Transport Commission, Hobart, Tasmania
Eigenaar: Hobart Transport Commission, Hobart, Tasmania
Shareholder:
Homeport / Flag: Hobart / Tasmania
Callsign: ZM2034

Date/Name Ship 1968-00-00 SUMATRA
Manager: Pen Pak Distribution, Sydney (N.S.W.), Australia
Eigenaar: Pen Pak Distribution, Sydney (N.S.W.), Australia
Shareholder:
Homeport / Flag: Sydney (N.S.W.) / Australia
Callsign: VJWA

Date/Name Ship 1971-00-00 SUMATRA
Manager: Pen Pak Ocean Products, Sydney (N.S.W.), Australia
Eigenaar: Pen Pak Ocean Products, Sydney (N.S.W.), Australia
Shareholder:
Homeport / Flag: Sydney (N.S.W.) / Australia
Callsign: VJWA

Ship Events Data

1938-01-24: NvhN 24-01-1938: Foxhol. Van de N. V. Scheepswerf "Vooruitgang" v/h. Mulder en Suurmeijer, is met goed gevolg tewater gelaten het motorkustvaartuig „SUMATRA", 400 ton D.W. onder klasse Brit. Corperation en Scheepvaart Inspectie Groote Kustvaart in aanbouw voor rekening van den heer D.J. Kramer te Groningen. Het schip wordt voorzien van een 340 PK. Benzmotor, een 14 PK. Benz-hulp motor en twee dekmotoren.
1938-03-29: Op 29-03-1938 als SUMATRA, zijnde een motorvrachtschip, groot 967.87 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 14-03-1938 no. 5605, liggende te Groningen, door A. Kielema, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1834 Z GRON 1938 op het achterschip aan SB zijde op het verhoogd achterdek in achterkant kombuis.
1938-04-11: De Telegraaf 13-04-1938: Proefvaart SUMATRA. — Delfzijl. 11 April Heden vond op de Eems de proefvaart plaats van het nieuwe m s. “Sumatra”, gebouwd bij de scheepswerf “Vooruitgang” v h. Mulder en Suurmever te Foxhol, voor rekening van kapitein Kramer te Groningen, onder klasse British Corporation en Scheepvaart-Inspectie Atlantische vaart. Het schip is van het raised-quaterderk type en het is gebouwd met plaatsteven en met kruiser hek, midscheeps is de stalen mast opgesteld met aan de voor- en achterzijde een stalen laadboom, voor lasten van twee ton. Op het mastdek zijn twee motorlieren geplaatst, die elk door een Benz motor van 7 P.K. worden aangedreven. De ankerlier wordt aangedreven door een direct aangekoppelde Benz motor van 7 Pk. In de motorkamer is voor de voortstuwing een Benz motor van 300 Pk. geplaatst, waarmede het schip op de proefvaart in ballasttoestand een snelheid van pl. 10 mijl behaalde. Verder Is hier een Benz motor van 14 Pk. geplaatst, voor het aandrijven van de hulpwerktuigen en de dynamo. De verlichting is geheel electrisch. Het schip heeft dc volgende afmetingen: lengte over alles 43.50 M., breedte op het spant 7.30 M. en holte tot vrijboorddek 2.90 M. tot het verhoogde dek 3.90 M. Het d.w. bedraagt 415 ton en het heeft een inhoud van bruto 341,60 reg. ton en netto 164.88 reg. ton. Het schip, dat van een Oertz patent roer is voorzien, bleek op de proefvaart uiterst gemakkelijk te besturen, terwijl ook zeer goed met het schip kon worden gemanoeuvreerd.
1940-05-00: Op 16.05.1940 ingeschreven bij The Netherland’s Shipping & Trading Committee te Londen. Bevrachting door Freight Express Ltd. te Londen. Op 27 05. In timecharter bij het Ministry of Transport. Op 01.06.1945 weer terug aan de voormalige eigenaar.
1951-00-00: In 03.1951 door Kramer verkocht aan Scheepswerf Gebr. Van Diepen, Waterhuizen. (Als inruil voor de nieuwe "Nautic")
1953-00-00: Kwam op 27.11.1953 in Auckland aan. Werd ingezet in het transport van gezakte cement tussen Portland en Auckland. 13.10.1960 vertrok voor de laatste reis van Portland.
1960-11-00: 07.11.1960 vertrok van Auckland naar Hobart met de autoferry “Ewen W. Alison” op sleeptouw, keerde vanwege het slechte echter weer terug. Vertrek weer op 18.11.1960. Ving op 11.01.1961 met de dienst Hobart naar Flinders Island aan.
1972-03-00: Classed BC until 3/72
1976-09-00: Final Fate:
Op 15.09.1976 buiten Cairns voor de kust van Queensland (Australië) tot zinken gebracht in positie 16.41. Z - 146.21. O.

Afbeeldingen


Omschrijving: De proefvaart en oplevering op 11 april 1938 van de SUMATRA
Gemaakt door: Foto Schepel, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: SUMATRA (bj 1938)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Helaas een wat kleine foto van de SUMTRA in WO II dienst te Napier. Foto van J.D. Wilkenson
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: Sumatra 1938 at Westbay.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Sumatra 1938 at Cardiff.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Sumatra 1938.
Gemaakt door: Schmaal, G.J. (Gerrit)

Omschrijving: Sumatra 1938.
Gemaakt door: Unknown