Inloggen
SUCCES - ID 6300


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1924
Classification Register: Scheepvaart Inspectie (SI)
Nat. Official Number: 10992 GRON 1924
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf 'Gideon' J. Koster Hzn., Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 66
Delivery Date: 1924-05-31
Technical Data

Engine Manufacturer: Van Berkel's Patent N.V. (1923 Momaram), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 60
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: van Berkel Type (275x350)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 108.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 69.00 Net tonnage
Deadweight: 135.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 29.32 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 27.81 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.50 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.10 Meters Depth, moulded
Draught: 1.88 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1931-07-04 SUCCES
Manager: Geert Kunst, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Geert Kunst, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PTDV
Additional info: In de zeevaart, brandmerk 1490 Z GRON 1931. Callsign 1934: PHUQ

Date/Name Ship 1939-06-13 SUCCES
Manager: Roelfina Kunst-Woudstra (wed. Geert Kunst) & Tjerk Kunst, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Roelfina Kunst-Woudstra (wed. Geert Kunst) & Tjerk Kunst, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHUQ
Additional info: Weduwe 3/4 en kind 1/4 deel.

Date/Name Ship 1940-12-07 COR
Manager: N.V. 'Neerlandia' Scheepvaart & Agentuur Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. 'Neerlandia' Scheepvaart & Agentuur Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDLJ

Ship Events Data

1924-03-05: NRC 07-03-1924 (bekort): Groningen, 5 Maart. Heden werd met goed gevolg van de scheepswerf Gideon, van den heer J. Koster Hzn. alhier, te water gelaten het casco van een stalen motorvrachtboot, groot 160 ton, voor rekening van den heer G. Kunst te Groningen. Voor de voortstuwingskracht wordt een 60 P.K. van Berkel's motor ingeplaatst.
1924-04-28: Eerste meting op 28-04-1924, liggende te Groningen, no. G1911N. Eigenaar G. Kunst, Wilsum. (Motorschip, lengte 30.57 m, breedte 5.05 m, waterverplaatsing 157.434 ton). Opgeleverd aan Geert Kunst voor de binnenvaart.
1928-05-31: Als SUCCES, zijnde een motorschip, groot ± 157 ton, liggende te Groningen, door D. Loorbach, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Geert Kunst, schipper te Wilsum, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 395 B GRON 1927 op 't achterschip in achterkant erf aan stuurboordzijde. ( Opm.: Brandmerk 10922 GRON 1924 is verwijderd.)
1931-07-04: Als SUCCES, zijnde een motorschip, groot 307.03 m3, liggende te Vierverlaten, door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Geert Kunst, schipper te Groningen, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1490 Z GRON 1931 op het achterschip achterkant achtererf bakboordzijde. (Opm.: Het brandmerk 395 B GRON 1927 is vernietigd.) Het schip wordt dan omschreven als: motorschip met hulpzeiltuig, hebbende 1 dek, 1 mast, volkslogies i/h vooronder, 1 laadruim en een machinekamer waarin een 82 PK verdieselde 2 cyl. Berkelmotor, op het dek een woonroef en een stuurhuis.
1940-05-00: Tijdens uitbreken WO II in bezet gebied achtergebleven. In 1941 door de Duitsers gevorderd en op 12.01.1943 hernoemd “HO”. 11.06.1943 weer hernoemd in “Cor”. 17.06.1943 in dienst bij de Geschütztransporter Oberwertstab Niederlande. 1945 weer terug in Nederland.
1947-00-00: Final Fate:
Naar de binnenvaart. Ze wordt op 07-11-1947 als COR, zijnde een stalen motorschip, groot 150.607 m3 verplaatsing volgens meetbrief R12686N d.d. 21-02-1941, liggende te Vlaardingen, door C.J.A. Matthijssen, scheepsmeter te Rotterdam, voorzien van brandmerk 2294 B GRON 1947, door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant van het herft, 9.90 m. uit hekplaat, 1.10 m. uit lengteas en 0.83 m. uit dek. ( Opm.: De oude merken betreffende de teboekstelling ten hypotheekkantore, zijnde 1490 Z GRON 1931, zijn door ingebeitelde strepen vernietigd.) Ze is dan nog steeds van N.V. Neerlandia. Het wordt dan omschreven als motorschip met vooronder, dek, 1 ruim, woonroef met stuurhuis en machinekamer w.i een 4tact 6 cyl 150 PK Bohn & Kahler dieselmotor Nr. 15997.
Op 21-03-1966 als COR, zijnde een stalen motorschip, groot 252.501 m3 verplaatsing volgens binnenmeetbrief R30153N d.d. 08-04-1966, liggende te Rotterdam, door C. van Asperen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, voorzien van hetzelfde brandmerk 2294 B GRON 1947, door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant van de roef, 1.25 m. uit hekplaat, 1.15 m. uit lengteas en 0.94 m. uit dek. ( Opm.: Bij onderzoek zijn geen merken van teboekstelling ten hypotheekkantore of sporen daarvan aangetroffen.) Op 27.02.1969 “Elma”van Eldert van Nieuwpoort, schipper te Woerden. Op 08.03.1978 wordt de teboekstelling in het Kadaster doorgehaald
1947-01-24: Leeuwarder Courant 24-01-1947: Ingevroren schepen in het IJselmeer. Nadat Woensdag de sleepboot „Inter Nos" er samen met de „Alcyon" in geslaagd was, twee der ingesloten schepen van de sleep, die van Enkhuizen onderweg was naar Amsterdam, in de veilige haven van Amsterdam binnen te loodsen, waren nog twee schepen achter moeten blijven, namelijk de beurtvaarder „Koopmans Welvaren" en het 150 ton metende motorschip „COR" uit Rotterdam. Het laatste was met 100 ton aardappelmeel op weg naar Antwerpen.. Beide zijn door het ijs, dat door den noordoostenwind opgestuwd wordt tegen den wel opgedreven en liggen, hoewel thans nog onbeschadigd, in een zeer gevaarlijke positie. Op 75 meter uit de Noordkust van Marken ter hoogte van de vuurtoren zijn zij door kruiend ijs omgeven, dat de schepen gedeeltelijk overdekt. Dicht in de buurt ligt de gekraakte „De hoop" van schipper Meier, die met zijn familieleden op de „Onderneming" in veiligheid werd gebracht. on het feit, dat de schepen, die ruim anderhalve meter diepgang hebben, in 1 meter water liggen, zal een sleepboot hen niet dichter dan op 200 meter kunnen benaderen en zal het niet meevallen de muurvast liggende booten los te krijgen.

Afbeeldingen


Omschrijving: COR vastgevroren op het IJsselmeer in 01-1947.
Gemaakt door: Onbekend