Inloggen
Menu
Home
Over ons
Doelstelling
Organisatie
Bestuur
Medewerkers
RvA
ANBI rapportage
Beleidsplan
Jaarverslag 2020
Jaarverslag 2019
Jaarverslag 2018
Jaarverslag 2017
Jaarverslag 2016
Jaarverslag 2015
Privacy
Sponsoren
Zoeken
Schip
Database
Kronieken
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Gebeurtenissen
Scheepstypen/kenmerken
Rederij/scheeps(mede-)eigenaar
Database
Part Eigenaren (19e Eeuw)
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Scheepswerf
Werf informatie
Werf bouwlijsten
Machinebouwer
Gezagvoerder
Zeemanscollege
Kronieken
Monsterrollen
Scheepsnaam
Familienaam
Gebeurtenissen
Foto's
Historie
Bronnen
Maritiem Portal
Koopvaardijvloot
Research
Omvang en Mutaties
Lijsten Koning
Koopvaardijvloot 1826
Zuidelijke Nederlanden 1830
Collecties
Gezagvoerders 19e eeuw
Zeemanscolleges
Kaaphoornvaarders
Sonttol registers
Maritiem Digitaal
Publicaties
Scheepsregisters
Boeken/Naslagwerken
Zeebrieven Teun van der Zee
Diverse
Links
Contact
STRIJD - ID 6292
Terug naar het overzicht
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:
0000-00-00 / 0000-00-00
Identification Data
Bouwjaar:
1939
Classification Register:
Bureau Veritas (BV)
IMO nummer:
5361605
Nat. Official Number:
104 Z APPING 1938
Categorie:
Cargo vessel
Voorstuwing:
Motor Vessel
Type:
General Cargo schip
Type Dek:
Flush deck
Masten:
One mast
Rig:
2 derricks
Material Hull:
Steel
Dekken:
1
Construction Data
Scheepsbouwer:
N.V. Scheepswerf 'Delfzijl' v/h Gebr. Sander
, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
156
Launch Date:
1938-11-13
Delivery Date:
1939-01-02
Technical Data
Engine Manufacturer:
N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek
, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type:
Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders:
3
Power:
150
Power Unit:
BHP (APK, RPK)
Eng. additional info:
Brons Nr. 5737 Type T (240x360)
Speed in knots:
9.50
Number of screws:
1
Gross Tonnage:
199.00 Gross tonnage
Net Tonnage:
95.00 Net tonnage
Deadweight:
275.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain:
13600 Cubic Feet
Bale:
12900 Cubic Feet
Length 1:
37.60 Meters Length overall (Loa)
Length 2:
35.50 Meters Registered
Beam:
6.54 Meters Registered
Depth:
2.48 Meters Depth, moulded
Draught:
2.47 Meters Registered
Configuration Changes
Datum
00-00-1947
Type:
Propulsion/engine changed
Omschrijving:
Nieuwe hoofdmotor: 4tew 4 cil 160 Pk Deutz, 9 7/16-14 3/16, 9 Kn.
Datum
00-00-1956
Type:
Propulsion/engine changed
Omschrijving:
Nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 4t ew 195 Pk Deutz Type (220x280) 9 Kn.
Datum
00-00-1969
Type:
Rebuilt
Omschrijving:
Omgebouwd tot zandzuiger.
Ship History Data
Date/Name Ship
1939-01-02
STRIJD
Manager:
E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V.
, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar:
Johannes Elias Houwerzijl
, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Delfzijl / Netherlands
Callsign:
PHTZ
Date/Name Ship
1950-09-08
TIMO
Manager:
N.V. Invoer- & Transportonderneming 'Invotra'
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar:
N.V. Maatschappij tot Exploitatie van Roerende en Onroerende Goederen 'Eska'
, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
The Hague / Netherlands
Callsign:
PIAQ
Date/Name Ship
1964-01-15
TIMO
Manager:
C. Holscher's Kustvaartbedrijf N.V.
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar:
Gebr. Joannes Hessel Jacobus & Egbertus Dominicus de Jong
, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
The Hague / Netherlands
Callsign:
PIAQ
Additional info:
Elk 1/2 deel.
Date/Name Ship
1964-02-17
TIMO
Manager:
C. Holscher's Kustvaartbedrijf N.V.
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar:
Rinse Willem Bousema en Pieter Bastiaan Hendrik Oosthoek
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Rotterdam / Netherlands
Callsign:
PIAQ
Additional info:
Elk 1/2 deel.
Date/Name Ship
1966-07-04
TIMO
Manager:
Ripmeester & Co. N.V.
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar:
Ripmeester & Co. N.V., Klaas Boersma (Meppel), Pieter Bastiaan Hendrik Oosthoek
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Rotterdam / Netherlands
Callsign:
PIAQ
Ship Events Data
1938-11-00:
De Eemsbode: 14.11.1938: Voor rekening van kapitein E. Houwerzijl werd gistermiddag bij de Scheepswerf 'Delfzijl' v.h. Gebr. Sander met gunstig gevolg een 250 tons motorschip te water gelaten, welke van een 150 Pk Bronsmotor zal worden voorzien. Het schip zal onder de naam van STRIJD door genoemde kapitein in de vaart worden gebracht.
1938-12-16:
Op 16-12-1938 als STRIJD, zijnde een stalen motorvrachtschip, groot 564.95 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 01.12.1938 no. 5855, liggende te Delfzijl, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeiteen van 104 Z APPING 1938 op het achterschip aan stuurboorzijde in achterkant lichtkap motorkamer op verhoogd achterdek.
1939-01-02:
Zaans Volksblad 05-01-1939: : Geslaagde proeftocht. Woensdag. Het m.s. „STRIJD", gebouwd bij de N.V. Scheepswerf „Delfzijl" v.h. gebr. Sander, voor kapitein J. E. Houwerzijl te Delfzijl, heeft een goed geslaagde proeftocht gehouden. Het schip meet bruto 200 ton en is voorzien van een Bronsmotor, met aan capaciteit van 150 P.K.
Schuttevaer 07-01-1939: Op de Eems vond deze week de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip”STRIJD “. Dit schip werd gebouwd bij de N.V. Scheepswerf “ Delfzijl “ v/h Gebr. Sander te Delfzijl onder klasse Bur. Veritas en Scheepv. Inspectie , groote kustvaart voor rekening van kapt. J.E. Houwerzijl te Delfzijl.
Het schip heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 37,60 m., breedte op het spant 6,50 m. en holte in de zijde 2,70 m. Het d.w. bedraagt p.l.m. 280 ton en het schip meet bruto 199,42 en netto 95,36 reg. ton. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een twee-tact Brons motor geplaatst. Deze motor is in drie cyl. uitvoering met een vermogen van 150 pk. Als hulpmotor is hier verder een Deutz motor van 7-8 pk opgesteld. Het schip heeft twee stalen laadboomen met twee motorlieren, elk gedreven door een Deutz motor van 7-8 pk. Het is voorzien van een Oertz roer waarmede het zeer gemakkelijk te besturen bleek, terwijl het schip verder in ieder opzicht uitstekend voldeed. Het behaalde een snelheid van 9.3 mijl en het werd na de proefvaart zeer ten genoegen overgenomen.
1940-05-16:
Ingeschreven bij The Netherlands' Shipping & Trading Co., te Londen. Bevrachting door Freight Express Ltd. Op 1 juni 1945 weer terug aan de eigenaar.
1953-04-11:
Het Vrije Volk 11-04-1953: Zijden kousen oorzaak van havenstaking. (Van onze correspondent R. Jokel.) Nadat het 200 ton grote Nederlandse motorschip „TIMO" uit Rotterdam gelost was, brak plotseling een staking in de Londense haven uit, zodat de „Timo" Zaterdagochtend in plaats van Vrijdagavond vertrokken is. Vrijdag liepen de 24 havenarbeiders, die de „Timo" gelost hadden, de havenpoort uit. De havenpolitie die wist, dat de „Timo" een lading zijden kousen aan boord had, wenste ze te fouilleren, hetgeen op de normale wijze gebeurde, namelijk door de kleren op vakkundige manier af te tasten. In één geval greep de havenpolitie echter in de zak van een havenarbeider. Een uur later staakten 130 man en de „Timo" bleef ongeladen. De havenarbeiders verklaarden geen bezwaar tegen fouilleren te hebben, verklaarden zich ook bereid zelf hun zakken leeg te halen, wilden er echter onder geen omstandigheden mee aceoord gaan, dat de politie in hun zakken grijpt. In de avonduren werd het conflict door onderhandelingen tussen de vakbond, de stakers en de politie bijgelegd en het laden van de „Timo" kon in de vroege ochtenduren beginnen.
1969-12-00:
Na aankoop in december 1969, begin 1970 verbouwd tot zandzuiger TIMOUR voor Jacques Rondot, Marennes. (Roepsein TXQR, Registratienummer: MX 222701) In augustus 1976 PLOUGASNOU (TXQR) van Soc. Armoricaine d'Entreprise Maritime, La Rochelle.
1995-00-00:
In 1995 is een gedeelte van de bodem vernieuwd. Omdat de bouwtekeningen er niet meer waren werd gebruik gemaakt van houten mallen. (zie foto)
1996-01-17:
Final Fate:
Op 17-01-1996 om 07.30 uur, na geladen te zijn met 200 ton zand, gezonken buiten Plougasnou, in de baai van Morlaix, na op een rots te zijn gelopen in nevelig weer in pos. 48.43.72 N - 03.48.12. De bemanning werd gered door het vissersschip ALCYD.
Afbeeldingen
Omschrijving:
Strijd 1939 op proefvaart
Gemaakt door:
Unknown
Onderwerp:
Proefvaart
Omschrijving:
'Strijd'
Gemaakt door:
Foto Corveleyn, Oostende (B)
Omschrijving:
'Timo' (ex 'Strijd')
Gemaakt door:
Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp:
Luchtfoto
Omschrijving:
'Timo' (ex 'Strijd')
Gemaakt door:
World Ship Photo Library
Omschrijving:
Timo 1939 ex Strijd.
Gemaakt door:
Unknown
Omschrijving:
Timo 1939 ex Strijd
Gemaakt door:
Unknown
Omschrijving:
Strijd 1939 als Timo in Jersey
Gemaakt door:
Hocquard, D.P. (Dave)
Omschrijving:
Plougasnou 1939 ex Timo ex Strijd
Gemaakt door:
Moojen, W.H.
Omschrijving:
Plougasnou 1939 ex Timo ex Strijd at Morlaix on 22-01-1992.
Gemaakt door:
Perchoc, Yvon
Omschrijving:
Plougasnou 1939 ex Timo ex Strijd at Brest on 31-05-1995
Gemaakt door:
Perchoc, Yvon
Terug naar het overzicht