Inloggen
STRAAT COLOMBO - ID 6252

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1962
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5341978
Nat. Official Number: 5884 Z AMST 1962
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Rig: 19 derricks, 18 winches
Lift Capacity: 1x15, 8x6 and 10x3 tons each
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Machinefabriek en Scheepswerf van P. Smit Jr. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 638
Date Laid Down: 1961-07-01
Launch Date: 1962-03-30
Delivery Date: 1962-09-12
Technical Data

Engine Manufacturer: Machinefabriek & Scheepswerf van P. Smit Jr. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 7200
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: B&W no. 752 Type 29 1/8 x 63 (740x1600)
Speed in knots: 16
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 7553.25 Gross tonnage
Net Tonnage: 4169.75 Net tonnage
Deadweight: 9859.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 379629 Cubic Feet
Bale: 367239 Cubic Feet
Refrigerated: 56499 Cubic Feet
 
Length 1: 138.58 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 130.79 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 18.86 Meters Breadth, extreme
Depth: 10.90 Meters Depth, moulded
Draught: 8.62 Meters Draught, maximum
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 12
Configuration Changes

Datum 00-02-1970
Type: Remeasurement
Omschrijving: Hermeten, nu 7.369,27 ton bruto en 4.122,49 ton netto.

Datum 00-00-1971
Type: Lengthened
Omschrijving: 1971 - Lengthened with 63'9" (container hold between hatch 3 and upper structure) by Nippon Kokan K.K., Asano Dockyard, Yokohama, Japan. Crane added between hatch # and new hatch # 4. Re-measured GT 8862, NT 5137, DWT 11427. L 158,08 (145,90).

Ship History Data

Date/Name Ship 1962-09-12 STRAAT COLOMBO
Manager: Koninklijke Java-China Paketvaart Lijnen N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Java-China Paketvaart Lijnen N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PHUD

Date/Name Ship 1973-11-23 ASIAN EXPLORER
Manager: Koninklijke Java-China Paketvaart Lijnen B.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Java-China Paketvaart Lijnen B.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PCUU
Additional info: Charter Asian Australian Express Service Ltd

Date/Name Ship 1974-11-06 STRAAT COLOMBO
Manager: Koninklijke Java-China Paketvaart Lijnen B.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Java-China Paketvaart Lijnen B.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PHUD

Date/Name Ship 1977-05-01 STRAAT COLOMBO
Manager: Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: KJCPL Lijnen B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1978-02-28 NEDLLOYD COLOMBO
Manager: Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PHUD

Date/Name Ship 1980-07-24 MERCURY LAKE
Manager: Mercury Shipping Company Ltd (Nederlandsche Scheepvaart Unie), Hong Kong, Hong Kong
Eigenaar: Mercury Lake Inc., Monrovia, Liberia
Shareholder:
Homeport / Flag: Monrovia / Liberia
Callsign: H8YG
Additional info: In Kaapstad overgedragen

Ship Events Data

1962-03-31: Het Vrije Volk 31-03-1962: STRAAT COLOMBO te water. (Van een onzer verslaggevers) Bij de scheepswerf Piet Smit Jr. te Rotterdam is vrijdag het motorvrachtschip Straat Colombo te water gelaten. Het is een schip met een deadweight tonnage van ongeveer 10.000 ton, dat wordt gebouwd voor rekening van de Koninklijke Java- China-Paketvaart Lijnen te Amsterdam. De lengte over alles van de Straat Colombo bedraagt ruim 138 meter, de breedte 18,82 meter en de (zomer) diepgang 8,63 meter. De proeftochtsnelheid wordt ongeveer 17 Engelse zeemijlen, waarvoor een voortstuwingsinstallatie met een dienstvermogen van 680 a.p.k. zal zorgen. Het schip is voorzien van vijf laadruimen. Het krijgt voorts tien koelruimen en een van de ruimen wordt speciaal ingericht voor het vervoer van eetbare oliën. Het laadgerei zal bestaan uit tien laadbomen van tien ton en acht van drie ton. De middenmast krijgt nog een laadboom voor het hijsen van lasten van maximaal vijftien ton. Het schip krijgt een accommodatie voor twaalf passagiers.
1962-08-31: Op 31-08-1962 als STRAAT COLOMBO, zijnde een stalen motorvracht- en passagiersschip, metende 21397.32 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 23-07-1962 no. 12598, liggende te Rotterdam, door J.G.D. Wigmans, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 5884 Z AMST 1962 op het achterschip aan B.B. zijde in de achterwand van het dekhuis op kampanjedek, 10.15 m. uit de hekplaat, 3.45 m. uit de lengteas, 1.35 m. uit dek.
1962-09-03: Het Vrije Volk 03-09-1962: STRAAT COLOMBO. Bij de machinefabriek en scheepswerf P. Smit Jr. wordt volgende week woensdag het motorvrachtschip Straat Colombo overgedragen aan de KJCPL. De Straat Colombo meet 7.550 brt. Haar voornaamste afmetingen: lengte over alles 138,50 meter, breedte 18.80 meter en holte 10,90 m.
1962-09-13: Het Vrije Volk 13-09-1962: STRAAT VOLOMBO aan rederij overgegaan. (Van een onzer verslaggevers) „Wij hebben er een uitstekend schip bijgekregen. Het is op het ogenblik niet zo heel gemakkelijk om er geld mee te verdienen. Ik hoop echter dat het ons voorspoed zal brengen," zo sprak gistermiddag drs. L. Speelman, directeur van de Koninklijke Java-China-Pakketvaart Lijnen N.V. te Amsterdam tijdens de overdracht van het nieuwe, bij Piet Smit Jr. N.V. te Rotterdam gebouwde motorvrachtschip Straat Colombo. Deze overdracht had plaats aan de Rotterdamse Parkkade. Het schip is om vier uur naar West-Afrika (Abidjan) vertrokken. De Straat Colombo is het laatste schip van; een serie van vijf. Het meet 7553 bruto registerton, heeft een lengte van 138 m en is voorzien van vijf laadruimen. In de tussendekken van de ruimen 2, 3 en 4 zyn tien koelruimten aangebracht. Ruim 4 is ingericht voor het vervoer van eentbaare oliën. Het schip biedt plaats aan twaalf passagiers. Het is uitgerust met radio, radar, richtingzoeker, gyroeompas met automatische piloot, echolood en een bodemlog. De motor is van het modernste type. De directeur van de werf, ir. E. Struijk keek met voldoening naar het kloeke welgebouwde vrachtschip en hij constateerde met genoegen dat niet alleen de JCPL maar ook andere rederijen vertrouwen stellen in een oudere werf als Piet Smit. Dat dit vertrouwen er is bleek ook uit de woorden van de heer Speelman. Deze zei dat zijn rederij twee grote schepen bij de Rotterdamse werf heeft aanbesteed. Ook in opdracht van de KPM, waar de maatschappij zo nauw mee samenwerkt zal een nieuw schip door Piet Smit worden gebouwd. De champagne fonkelde ta de glazen en de gezagvoerder, kapitein H. A. Scheijdeler mocht vele handen drukken.
1984-08-20: Final Fate:
Arriveerde te Huangpu en werd op 24 augustus te Lian Hua Shan opgeleverd aan de slopers China National Metals & Minerals Import & Export Corporation.

Afbeeldingen


Omschrijving: Straat Colombo 1962
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Asian Explorer 1962 ex Straat Colombo.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Straat Colombo 1962 ex Asian Explorer ex Straat Colombo, na verlenging.
Gemaakt door: Clarkson, John

Omschrijving: Nedlloyd Colombo 1962 ex Straat Colombo ex Asian Explorer ex Straat Colombo
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Nedlloyd Colombo 1962 ex Straat Colombo ex Asian Explorer ex Straat Colombo
Gemaakt door: Unknown