Inloggen
STELLAPRIMA - ID 6219


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1955
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5340510
Nat. Official Number: 9373 Z ROTT 1955
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: Two masts
Rig: 5 derricks, 4 winches
Lift Capacity: 1 x 12, 2 x 5 and 2 x 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Schiffswerft Abeking & Rasmussen, Lemwerder, Germany
Werfnummer: 5021
Launch Date: 1955-10-17
Delivery Date: 1955-11-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 1050
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK nr. 10676 Type MSU582A (380x580) 300 rpm.
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 498.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 275.00 Net tonnage
Deadweight: 935.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 72000 Cubic Feet
Bale: 65000 Cubic Feet
 
Length 1: 66.10 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 62.79 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.95 Meters Breadth, moulded
Depth: 5.08 Meters Depth, moulded
Draught: 3.82 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1955-11-15 STELLAPRIMA
Manager: N.V. Scheepvaartmaatschappij 'Stella Maris', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaartmaatschappij 'Stella Maris', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHSZ

Date/Name Ship 1965-06-11 RACISCE
Manager: Mediteranska Plovidba, Dubrovnik (Ragusa), Yugoslavia
Eigenaar: Mediteranska Plovidba, Dubrovnik (Ragusa), Yugoslavia
Shareholder:
Homeport / Flag: Dubrovnik (Ragusa) / Yugoslavia
Callsign: YTNR

Date/Name Ship 1970-00-00 PATRIA
Manager: Luigi Mattera, Naples, Italy
Eigenaar: Luigi Mattera, Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: IJUT

Date/Name Ship 1976-00-00 PATRIA
Manager: Soc. di Arm. Patria, Naples, Italy
Eigenaar: Soc. di Arm. Patria, Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: IJUT

Date/Name Ship 1978-00-00 PATRIA
Manager: Vipima S.p.A. di Navigazione, Naples, Italy
Eigenaar: Vipima S.p.A. di Navigazione, Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: IJUT

Ship Events Data

1955-11-28: Op 28-11-1955 als STELLAPRIMA, zijnde een motorschip, metende 1410.66 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 10048 d.d. 12-11-1955, liggende te Rotterdam, door C. van Asperen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 9373 Z ROTT 1955 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterwand dekhuis, 8.00 m. uit hekplaat, 3.00 m. uit lengteas en 1.50 m. uit dek.
1961-01-02: De Tijd 03-01-1961: Raad voor Scheepvaart: Schip strandde door fout van kapitein. Amsterdam, 2 Jan. — De Raad voor de Scheepvaart heeft de stranding gereconstrueerd van de Rotterdamse „Stellaprima" (930 b.r.t.), dat op 10 augustus J.l. op de Lephtarl rock in het Skiathos Channel in de Griekse archipel liep. „Een navigatiefout van de kapitein concludeerde de hoofdinspecteur voor de scheepvaart, de heer J. Metz, die tegen de 42-jarlge kapitein H. uit Nijmegen ontzegging van de bevoegdheid om als kapitein te varen voor drie weken vorderde. De "Stellaprima" was half met erts geladen op weg van Volos naar Saloniki. De kapitein had in dit moeilijk te bevaren gedeelte van de Griekse archipel 's nachts zelf de wacht genomen. Hij was bang voor de rotsen van Lephtari, maar door een foutieve navigatie liep hij er juist op vast. Ook de kapitein besefte dat hij beter een omweg had kunnen maken. De heer Metz was evenwel van mening, dat de stranding achterwege was gebleven als de kapitein normaal op de witte sector (de vuurtoren navigatie) was aangelopen. In plaats daarvan veranderde hij een mijl te vroeg van koers, mede tengevolge van de ontdekking van een slechts verlichte Griekse schoener, die opeens in de koerslijn lag. Volgens de heer Metz leidde de principiële fout van de kapitein tot ernstige gevolgen, want de „Stellaprima", die in charter voer voor de K.N.S.M., liep aanzienlijke bodemschade op. Aan de voorkant had het schip een gat van drie meter lengte. Twee dagen na de stranding werd het schip vlotgetrokken, waarna het op Piraeus provisorisch werd gerepareerd. De raad voor de scheepvaart zal binnenkort schriftelijk uitspraak doen.
1990-12-00: Op 09.12.1990 tijdens zwaar weer losgeslagen, op drift geraakt en bij Baia op de kust gelopen. Op 10.12.1990 opgelegd te Baia en op 13.11.1993 begonnen met sloop door D.N.B.(Demolizioni Navali Baia) S.r.l. (Sloop was 02.1994 voltooid.)

Afbeeldingen


Omschrijving: STELLAPRIMA
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: STELLAPRIMA
Gemaakt door: Hill, Charlie A.

Omschrijving: STELLAPRIMA
Gemaakt door: Bunschoten, G.

Omschrijving: STELLAPRIMA
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: RACISCE Korcula
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: als PATRIA in 1976 te Malta
Gemaakt door: Cassar, M.
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: PATRIA Golf van Napels 9.12.1990
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto