2002-10-00: |
12.10.2002 bij de Great Lakes in aanvaring gekomen met de CANADIAN PROSPECTOR (bouwjaar 1964, 18.526 BRT, geladen met sojabonen voor Port Cartier), daarna de grond geraakt waarbij, naast de schade aan het voorschip, ook schroef- en roerschade ontstond, naar Montréal gesleept voor inspectie en reparatie. De CANADIAN PROSPECTOR liep door de aanvaring schade op aan het voorschip en is 13.10.2002 vertrokken naar Port Cartier. Op 01.11.2002 gearriveerd te Les Mechins, Quebec om te lossen, 04.11.2002 in dok bij Verreault Navigation Drydock voor reparatie, 20.11.2002 de JUMBO VISION arriveerde te Les Mechins om de lading van de STELLANOVA in te nemen.
Krantenbericht: Zware schade. STELLANOVA na aanvaring met grote laker. Montreal. Het Nederlandse zware ladingvaartuig Stellanova van Jumbo Shipping heeft bij een aanvaring op de St. Lawrence Seaway zware boeg en hekschade opgelopen. Het schip was met projectlading op weg van Hamilton aan het Ontariomeer, toen het frontaal in aanvaring kwam met de laker Canadian Prospector, niemand raakte gewond. De aanvaring had volgens woordvoerder Wout van der Zwan van Jumboʼs agent Kahn Scheepvaart plaats in een smal stuk vaarweg tussen twee sluizen. De oorzaak is ons nog niet bekend. Voorzover wij kunnen bekijken heeft alle apparatuur op de Stellanova goed gewerkt
De Canadian Prospector is zoʼn beetje de grootste laker die op de St. Lawrence Seaway rondvaart. Wij moesten haar op een heel smal deel van de vaarweg passeren daarbij raakten zij elkaar kop op kop. Berichten uit Canada, dat de Stellanova uit haar roer was gelopen, kon Van der Zwan ontkennen noch bevestigen. De heavylifter, die projectlading voor een Canadese raffinaderij aan boord had, liep bij de aanvaring forse schade op. Van der Zwan: Ze is een paar meter korter geworden. Naast schade aan de boeg zijn ook het roer, de schroef en schroefas beschadigd doordat ze de wal raakte. De Canadian Prospector liep kopschade en een gat onder de waterlijn op, waarschijnlijk veroorzaakt door de bulbsteven van de Stellanova. De Canadian Prospector kon later op eigen kracht een werf bereiken. De Stellanova moest door de slepers Ocean Intrepide en Ocean Jupiter worden teruggesleept naar Montreal. De eerste zorg voor Jumbo Shipping is nu de projectlading op de bestemming te krijgen. Dat moet wellicht door andere schepen worden overgenomen stelt Van de Zwan. Tevens wordt bekeken bij welke werf de schade kan worden gerepareerd. Verwacht wordt dat de Stellanova enkele maanden uit de vaart is.
The Transportation Safety Board of Canada released its final report Wednesday into a collision on the St. Lawrence Seaway between the Dutch heavy lift ship STELLANOVA and the Canadian bulk carrier Canadian Prospector. At approximately 7 p.m. on Oct. 12 2002, the Stellanova was travelling west through the South Shore Canal on the St. Lawrence Seaway near Montréal, Quebec, while the Canadian Prospector was entering the South Shore Canal eastbound for Port-Cartier, Quebec. The Stellanova was on the south side of the channel. The pilot aboard the Stellanova called the Canadian Prospector and arranged a starboard-to-starboard passing. The Stellanova was manoeuvred in order to keep it on the south side of the channel, but it sheered towards the centre of the channel and the ships collided. Both vessels sustained significant damage. The Stellanova struck the bank, causing minor pollution, which was eventually brought under control by St. Lawrence Seaway authorities. One member of the Stellanova crew received minor injuries as a result of the impact. In its investigation, the TSB found that, although mariners and pilots were trained in managing their bridge personnel, the principles learned were not fully put into practice. The investigation also found that the Stellanova sheered towards the south side of the South Shore Canal possibly due to a reduction in thrust, to the propeller control lever design, and to the visibility from the bridge. As well, the pilot had not received hands-on training on similar vessels or on simulators re-enacting emergency situations.
The TSB is an independent agency that investigates marine, pipeline, railway and aviation transportation occurrences. Its sole aim is the advancement of transportation safety. It is not the function of the Board to assign fault or determine civil or criminal liability. (Reported by Canadian Press.) |