Inloggen
STELLA RIGEL - ID 6212


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1971
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 7118571
Nat. Official Number: 13231 Z ROTT 1971
Categorie: Tanker
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Tanker, bitumen
Type Dek: Flush deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Nieuwe Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 369
Launch Date: 1971-07-02
Delivery Date: 1971-09-09
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 2400
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz no. 4817917 Type RBV8M358 (400x580) 280 rpm.
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1585.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1057.00 Net tonnage
Deadweight: 3180.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Liquid: 111000 Cubic Feet
 
Length 1: 82.91 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 74.98 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 13.50 Meters Breadth, moulded
Depth: 6.50 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1971-09-09 STELLA RIGEL
Manager: N.V. Rederij 'Theodora', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Zuid-Hollandsche Scheepvaart Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: Furness' Scheepvaart- & Agentuur Maatschappij N.V.
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHSY
Additional info: Op 15-09-1972 B.V.

Date/Name Ship 1978-10-00 STELLA RIGEL
Manager: N.V. Rederij 'Theodora', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Shipping Company Stella II N.V., Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder: Furness' Scheepvaart- & Agentuur Maatschappij N.V.
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJYH

Ship Events Data

1971-00-00: OP 02-07-1971 gedoopt door Mevr. G.E. Storz-Floor.
1971-09-06: Op 06-09-1971 als STELLA RIGEL, zijnde een motortankschip, metende 4521.00 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 15970 d.d. 13-07-1971, liggende te Groningen, door K. den Besten, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 13231 Z ROTT 1971 op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot dekhuis op de kampanje, 5.09 m. uit hekplaat, 1.95 m. uit lengteas en 1.39 m. uit dek.
1971-09-10: NvhN 10-09-1971: Proefvaart STELLA RIGEL. Op de Eems is een geslaagde proefvaart gemaakt met het nieuwe motortankschip Stella Rigel, dat is gebouwd door de NV Nieuwe Noord Nederlandsche Scheepswerven te Groningen in opdracht van de NV Zuid Hollandsche Scheepvaart Maatschappij te Rotterdam. De bouw van het schip vond nog plaats op het werfterrein van de NV. Gebr. Niestern te Groningen aangezien een schip met dergelijke afmetingen — in afwachting van de verbreding van de kunstwerken aan het Winschoterdiep — nog niet op eigen werfterrein kan worden gebouwd. De Stella Rigel heeft een draagvermogen van 3200 ton bij 1575 bruto register ton. De belangrijkste afmetingen zijn: lengte over alles 82,90 meter, lengte tussen de loodlijnen 74,98 meter, breedte op spant 13,50 meter, holte 6,40 meter en een beladen diepgang van 5.63 meter. De voortstuwing gebeurt door een 2400 pk. Deutz-dieselmotor. Tijdens de proefvaart is een snelheid van circa 13 mijl behaald. De Stella Rigel is speciaal gebouwd voor het vervoer van bitumen tot een temperatuur van 220 gr. C. De bouwvond plaats onder toezicht van hoogste Klasse Bureau Veritas en de Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1973-02-07: Amigoe di Curacao 07-02-1973: Na aanvaring Nederlands schip. Brug twee maanden dicht voor verkeer. Willemstad - Het Nederlandse schip „STELLA RIGEL” heeft gistermiddag om tien over zes bij het binnenvaren van de haven een ponton van de schipbrug bij het bruggehoofd aan de Pundazijde aangevaren en ernstig beschadigd. Onderhavenmeester J. Feenstra verklaarde vanmorgen desgevraagd dat de reparatiewerkzaamheden naar schatting twee maanden zullen gaan duren zodat de brug voor die periode voor het landverkeer gesloten zal zijn. De „Stella Rigel", een schip van 1596 ton, raakte uit koers vlak nadat de loods van boord was gegaan. Bij de aanvaring met de ponton werd een draagbalk versplinterd welke een vitaal onderdeel is van de zeer ingewikkelde constructie van dit deel van de brug. De aanschaf van een nieuwe balk en de reparatie van de ponton zullen daarom zeker twee maanden in beslag nemen, daar er geen reservebalk in voorraad is en dergelijke balken niet meer worden gemaakt. Van de beschadigde ponton zijn er twee reserves. De een is echter reeds in gebruik en de andere is niet meer geschikt voor vervanging. De naven-veiligheidsinspectie is bezig met een onderzoek naar de oorzaak van het ongeluk. Verwacht wordt dat dit onderzoek morgen zal worden afgerond.
Amigoe di Curacao 28-03-1973: Brug weer goed. Willemstad — De Emmabrug die — 50 dagen geleden — door het Nederlandse schip Stella Rigel bij het binnenvaren van de haven aan een van de pontons van de schipbrug bij het bruggehoofd aan de Pundazijde ernstig beschadigd werd zal vermoedelijk hedenmiddag voor het landverkeer worden opengesteld. Zoals bekend raakte de Stella Rigel, een schip van 1596 ton, uit koers vlak nadat de loods van board was gegaan. Bij aanvaring met de ponton werd een draagbalk versplinterd welke een vitaal onderdeel is van de zeer ingewikkelde constructie van dit deel van de brug. De reparatiekosten van de brug — die op de werkplaats van Haven- en Loodswezen te Parera werd gerepareerd — bedragen circa f. 200.000,—.
1989-12-15: Amigoe 15-12-1989: Niet zo geschikt. Naar het oordeel van Huisman is de kust van Curacao eigenlijk ook niet geschikt voor het afzinken van scheepswrakken. Overigens zou onderzoek uitgewezen hebben dat er op minstens drie andere lokaties op Curacao wel een schip neergelaten kan worden, waaronder het gebied voor het Princess Beach. De vraag is echter of het dan nog een serviceclubproject zou zijn, daar in het oorspronkelijke plan de Stella Rigel in de nabijheid van het Dive Hotel geplaatst zou worden dat vernoemd is naar de Lions. Er zal geen sprake zijn van het uitwijken naar andere locaties omdat met Carmabi is overeengekomen dat alleen Seaquarium als locatie bestudeerd zou worden. Bovendien is er alleen vergunning gevraagd en verkregen van het Bestuurscollege voor die ene plek. Voor een alternatieve laatste rustplaats van de Stella Rigel moet een nieuwe aanvraagprocedure gestart worden en daar hebben de Lions weinig trek in, zo gaven zij gisteren te kennen. Kleiner wrak. Het plan om een boot tot zinken te brengen voor Seaquarium hebben de Lions niet geheel laten varen. Een ander duikoefenobject zou wel afzinkbaar zijn, mits het kleiner is. Het idee van een kleine scheepswrak is echter omgeven door een heleboel 'ifs en het Stella Rigel comité maakte gisteren niet de indruk binnenkort te zullen beginnen aan een nieuw duikproject. Voorlopig zal de liefhebber van wrakken het dus moeten doen met de Superior Producer in de wateren voor Holiday Beach. Woensdagavond kreeg de verkoop van de Stella Rigel zijn beslag. Voor hoeveel gulden het voor een symbolisch bedrag geschonken asfaltschip in Colombiaanse handen is overgegaan, wilde men donderdag nog niet bekendmaken. Wel zei Smalen tegenover mensen van de pers dat de opbrengsten uit de verkoop voor 'duikdoeleinden' aangewend zullen worden.
1990-04-03: Final Fate:
Aangekomen te Mamoral (Columbia) en op 27 april aanvang sloop door S.I.P.S.A.

Afbeeldingen


Omschrijving: STELLA RIGEL op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: STELLA RIGEL op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: STELLA RIGEL op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: STELLA RIGEL
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: STELLA RIGEL
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: STELLA RIGEL
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname