Inloggen
STELLA ANTARES - ID 6198


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1962
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5340182
Nat. Official Number: 3879 Z GRON 1962
Categorie: Tanker
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Tanker, bitumen
Type Dek: Flush deck
Masten: Gearless
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Nieuwe Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 326
Launch Date: 1962-10-05
Delivery Date: 1962-11-21
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 740
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz nr. 3175751-758 Type RBV8M545(320x450) 380 rpm.
Speed in knots: 10.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 288.00 Net tonnage
Deadweight: 1045.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Liquid: 36000 Cubic Feet
 
Length 1: 63.19 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 60.21 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.42 Meters Breadth, extreme
Depth: 4.20 Meters Depth, moulded
Draught: 3.80 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-07-1969
Type: Lengthened
Omschrijving: Verlengd bij Scheepswerf Welgelegen, Harlingen en van een trunk voorzien. Brt 864, Nrt 597, Dwat 1475. Loa 80,60, Ll 74.76., T 58000

Datum 00-05-1976
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: In 05.1976 bij machinefabriek D.E. Gorter te Hoogezand omgebouwd tot asphalttanker.

Ship History Data

Date/Name Ship 1962-11-21 STELLA ANTARES
Manager: N.V. Teerbedrijf Uithoorn (TEBU), Uithoorn, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Reederij Theodora, Uithoorn, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Uithoorn / Netherlands
Callsign: PHTC

Date/Name Ship 1972-09-04 STELLA ANTARES
Manager: Furness' Scheepvaart- & Agentuur Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rederij Theodora B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHTC

Ship Events Data

1962-10-05: Gedoopt door Mevr. E.P.M.van Seumeren-Moller.
1962-11-20: Op 20-11-1962 als STELLA ANTARES, zijnde een motorschip, metende 1415.59 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 12682 d.d. 31-10-1962, liggende te Groningen, door C.J. Maneke, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3879 Z GRON 1962 op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op de kampanje, 4.50 m. uit hekplaat, 2.00 m. uit lengteas en 1.42 m. uit dek.
1969-01-18: NvhN 18-01-1969: Tanker STELLA ANTARES wordt 17.40 meter langer. Rederij Theodora in Rotterdam heeft aan de Scheepswerf en Machinefabriek N.V. Welgelegen te Harlingen opdracht verstrekt tot verlenging en ombouw van het tankschip Stella Antares. De Stella Antares weegt 1045 dw. ton en wordt gebruikt voor het vervoer van chemicaliën. Het vaartuig wordt verlengd met 17.40 meter, waardoor de bestaande totale lengte van 63.19 meter op 80.59 wordt gebracht. Met de werkzaamheden aan het nieuwe deel, dat vooraf wordt klaargemaakt, is men gisteren begonnen. Het zal met Pasen als het schip naar der werf komt, er tussen worden gebouwd.
1969-02-20: De Telegraaf 20-02-1969: Nederlands schip gezonken. Den Haag, donderdag Het Nederlandse schip „Henrica Thekla" is in de afgelopen nacht op zeventig mijl ten zuidwesten van de Franse havenstad Brest gezonken. De 7 bemanningsleden waren kort tevoren, toen het schip reeds zware slagzij maakte, aan boord gegaan van een ander Nederlands schip, de „STELLA ANTARES", dat te hulp was gekomen. De „Stella Antares" zette daarop koers naar Rotterdam. Het schip was met een lading porseleinaarde op weg van Plymouth (Engeland) naar een haven bij Napels, toen het door een hoge zee werd getroffen, waardoor ernstige schade ontstond. (ANP)
1969-04-23: Friese koerier 23-04-1969: Harlinger werf gaat schip verlengen. Harlingen — Op scheepswerf Welgelegen te Harlingen is de 1045 dw. ton metende tanker Stella Antaris drooggezet voor rekening vam rederij Theodora uit Rotterdam. Het schip moet met 17½ meter worden verlengd en wordt op 80,60 meter gebracht. De tanker zal door midden worden gezaagd, waarna een tevoren gereedgemaakte sectie tussen de beide helften wordt geplaatst en vastgelast. Werf Welgelegen is in dit verlengingswerk gespecialiseerd. De tanker wordt gebruikt voor het vervoer van chemicaliën. De Stella Antaris nam op de werf de plaats in van de Aukes van NV Spliethoff te Amsterdam, welk schip een grondige vernieuwingsbeurt onderging en nu voor de rekening van dezelfde rijderij, onder de nieuwe naam Raamgracht afgevaren is naar Willemstad. De vrachtvaarder gaat daar onder Antilliaanse vlag varen.
1969-07-28: Op 28-07-1969 als STELLA ANTARES, zijnde een motortankschip, metende 2448.77 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 15192 d.d. 17-07-1969, liggende te Harlingen, door J. Spakman, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, opnieuw van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3879 Z GRON 1962 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op het bovendek, 4.95 m. uit hekplaat, 2.06 m. uit lengteas en 1.43 m. uit dek.
1976-05-07: NvhN 07-05-1976: Haastklus aan tanker. D. E. Gorter in Martenshoek zal in vijf weken tijd de chemicaliëntanker STELLA ANTARES ombouwen tot asfalttanker. Op 31 mei moet de tanker voorzien zijn van vijf kilometer verwarmingsspiralen en van een ketel met een capaciteit, die voldoende is om asfalt in vloeibare toestand over zee te kunnen transporteren. Het schip is eigendom van de rederij Theodora in Rotterdam. Aan het spoedkarwei werken 25 tot 30 personen.
1976-06-06: NvhN 06-06-1976: Urker visserschip had aanvaring. Het Urker visserschip UK 168 Limanda is vanmorgen in alle vroegte ten noorden van Terschelling lek geraakt door een aanvaring met de Nederlandse kustvaarder STELLA ANTARES. Omdat er kans was, dat het schip ging zinken, zijn vijf opvarenden overgestapt op de sleepboot Komer, die ter assistentie was uitgevaren. De schipper bleef voorlopig aan boord. De kustvaarder kon de reis voortzetten.
Het Vrije Volk 08-06-1976: Urker schipper redt kotter. (Van een onzer verslaggevers) Urk. Na een bang avontuur op de Noordzee bij Terschelling is de Urker schipper J. Korf zondag met zijn viskotter „Limanda" in de thuishaven gearriveerd. Bij een aanvaring met de coaster „Stella Antares" werd de kotter zaterdag zwaar beschadigd en de bemanning moest het schip verlaten. Korf bleef aan boord en redde daarmee zijn schip. Hij wist de zinkende “Limanda” in het rustiger water van de Westmeep tussen Terschelling en Harlingen te leggen. Daar is de kotter leeggepompt door een bergingsvaartuig. De bemanning is van boord gehaald met de reddingsboot „Komer" van Terschelling; later is ze weer naar de kotter gebracht. De Stella Antares werd slechts licht beschadigd en heeft haar reis vervolgd.
1983-06-07: Final Fate:
Te Amsterdam opgelegd. De teboekstelling wordt op 22-09-1983 doorgehaald. In 10-1983 voor de sloop verkocht aan Kerkhove B.V., Zwijndrecht. Op 05-01-1984 naar Schiedam gesleept met afgezaagde masten, davids en radarmast en in 04-1984 gesloopt op het terrein van de voormalige scheepswerf Gusto.

Afbeeldingen


Omschrijving: STELLA ANTARES on trials in the snow
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: STELLA ANTARES op proefvaart in de sneeuw
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: STELLA ANTARES
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: STELLA ANTARES before lengthening

Omschrijving: STELLA ANTARES after lenghtening.
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: STELLA ANTARES
Gemaakt door: Eurotop foto / JMO

Omschrijving: STELLA ANTARES ready for scrapping
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: STELLA ANTARES on her way to the scrapyard
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: STELLA ANTARES being scrapped
Gemaakt door: Unknown