Inloggen
STATENLAAN - ID 6181


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1956
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5339224
Nat. Official Number: 9634 Z ROTT 1956
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Half shelterdeck
Masten: Two masts
Rig: 4 derricks, 4 winches
Lift Capacity: 3 tons each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Bijker's Aannemingsbedrijf N.V., 'IJsselwerf', Gorinchem, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 138
Launch Date: 1956-04-23
Delivery Date: 1956-07-05
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 760
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor nr. 1918 Type TMAS396 (390x680) 275 rpm.
Speed in knots: 11.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 300.00 Net tonnage
Deadweight: 918.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 51000 Cubic Feet
Bale: 45000 Cubic Feet
 
Length 1: 59.68 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 56.52 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.42 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.71 Meters Depth, moulded
Draught: 3.69 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1956-07-05 STATENLAAN
Manager: Johannes Uittenbogaart, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomschip 'Hannah', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHSP

Date/Name Ship 1960-09-29 STATENLAAN
Manager: Johannes Uittenbogaart, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Hannah' N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHSP

Date/Name Ship 1967-10-23 MONTE BEIGUA
Manager: Luigi G. Melloni, Savona, Italy
Eigenaar: Luigi G. Melloni, Savona, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Savona / Italy
Callsign: ILBF

Date/Name Ship 1972-00-00 MONTE BEIGUA
Manager: Pimentel S.p.A. di Navigazione, Savona, Italy
Eigenaar: Pimentel S.p.A. di Navigazione, Savona, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Savona / Italy
Callsign: ILBF

Date/Name Ship 1975-00-00 ITALIABELLA
Manager: Antonio di Cesare Scotto, Naples, Italy
Eigenaar: Antonio di Cesare Scotto, Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: ILBF

Date/Name Ship 1977-00-00 ITALIABELLA
Manager: Minimar S.a.s., Naples, Italy
Eigenaar: Minimar S.a.s., Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: ILBF

Date/Name Ship 1981-00-00 ITALIABELLA
Manager: Mancimar S.n.c. di Antonio e Vincenzo Mancino, Naples, Italy
Eigenaar: Mancimar S.n.c. di Antonio e Vincenzo Mancino, Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: ILBFG

Ship Events Data

1956-04-23: Het Vrije Volk 12-04-1956: STATENLAAN gaat te water. Op de IJsselwerf van Bijkers aannemingsbedrijf te Gorkum zal op 23 april des middag omstreeks kwart voor zes het 900 ton metende halfshelterdek vrachtschip „Statenlaan" te water worden gelaten. Het schip is gebouwd in opdracht van de rederij "Hannah" uit Rotterdam. De lengte over alles bedraagt 59 meter, de breedte 9,40 en de hoogte tot shelterdek 5.70 meter.
1956-06-28: Als STATENLAAN, zijnde een motorschip, metende 1414.20 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 10262 d.d. 12-06-1956, liggende te Gorinchem, door C. van Asperen, ambtenaar van de Scheepsmetingsdient te Rotterdam van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 9634 Z ROTT 1956 op het achterschip aan B.B. zijde in achterwand dekhuis op kampanje 4.30 m. uit hekplaat, 1.00 m. uit lengteas,1.40 m. uit dek.
1960-09-01: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van de stranding op 1 september 1960 van het motorschip Statenlaan op het eiland Anholt tijdens reis van Sörnass naar
Grangemouth. Het schip was beladen met 231 standaardhout waarvan 38
standaard aan dek. Oordeel van de Raad is dat kapitein H.D., die de wacht had van 16.00 tot 24.00 uur, reeds om 23.45 uur de brug had verlaten en de wacht overliet aan de is bestman J.B. Deze wijze van wacht overgeven geeft niet blijk van een juist
verantwoordelijkheids besef. J.B. heeft toen op eigen houtje de koers 10 graden
naar bakboord verlegd. Toen stuurman H.B. om 00.00 uur de wacht van de
bestman overnam heeft hij nagelaten de koers e.d. te controleren. Om 01.20 uur
liep het schip vast op de z.o. punt van Anholt. Om 02.05 kwam het schip bij volle
kracht draaien vlot. De Raad straft kapitein H.D. door hem de bevoegdheid om als kapitein op zeeschepen te varen voor de tijd van drie weken. Stuurman H.B. wordt gestraft
met het uitspreken van een berisping. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 9 januari 1961
1967-05-22: Het Vrije Volk 22-05-1967: Kustvaarder overvaart kotter. Harbooere (Ritzau/ANP) — De Deense kotter Chr. Kynde is zaterdag ten westen van de Deense haven Hanstholm na een aanvaring met de 499 ton metende Nederlandse kustvaarder STATENLAAN, van de maatschappij Hannah N.V. te Rotterdam, gezonken. De drie opvarenden van de kotter zijn aan boord van de Deense kotter Olan gegaan. De Statenlaan heeft zijn reis naar Great Yarmouth (Engeland) voortgezet. De eigenaars van de Chr. Kynde hebben gezegd een eis tot schadevergoeding bij de Nederlandse rederij te zullen instellen. De bemanning van de Deense kotter zei niet te kunnen begrijpen hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren, zij zeiden als enige mogelijkheid te zien dat het Nederlandse schip automatisch bestuurd werd en er geen roerganger op de brug was.
Het Vrije Volk 26-03-1968: Kapitein mag vier maanden niet varen. Amsterdam (ANP). De raad voor de scheepvaart in Amsterdam heeft kapitein J. van B. van de kustvaarder m.s. STATENLAAN van rederij Hannah in Rotterdam gestraft door hem de bevoegdheid als kapitein op zeeschepen te varen voor de tijd van vier maanden te ontnemen. Op 20 mei 1967 had de Statenlaan het Deense vissersvaartuig Chrfstian Kynde, terwijl het in open zee stillag om de netten op te halen, aangevaren, waardoor het schip verloren was gegaan. Kapitein Van B. had toen de wacht en was de kaartenkamer ingegaan om naar het weerbericht te luisteren, zodat het schip, alleen op de automatische roerganger voer.
Een Spaanse matroos die als roerganger moest fungeren maar een karwei op het dek moest opknappen, zag op het laatste moment het vissersvaartuig, waarschuwde nog de kapitein, maar het ongeluk was niet te voorkomen. De bemanning van het vissersvaartuig kon zich redden. Aangezien de kapitein reeds eerder gestraft was wegens een aanvaring, concludeerde de raad tot deze straf, die volgens de raad zwaar is te noemen.
1967-12-00: Classed LR until 12/67, then RI.
1981-03-25: 06.2008 Info van Admeto Verde, Naples: Sold on 25 March 1981 to mr. Salvatore Spagnolo, of Cirò Marina; the ship was lying on the beach of Cirò Marina. On 23 June 1982 transferred to Crotone (port no. 39)
1999-00-00: Final Fate:
Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: Statenlaan 1956
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Monteny, G.

Omschrijving: Statenlaan 1956
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Duncan, Alex

Omschrijving: STATENLAAN
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Statenlaan 1956
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Leeuwen, Gebr. van

Omschrijving: STATENLAAN
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: Monte Beigua
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Italiabella
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Italiabella
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown