Inloggen
STATENDAM - ID 6177

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1929
Nat. Official Number: 1950 Z ROTT 1927
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Passenger-/cargovessel
Type Dek: Full scantling
Dekken: 4
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Wilton's Machinefabriek en Scheepswerf, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Contractor: Harland & Wolff Ltd., Queen's Island, Belfast, Great Britain
Werfnummer: 612
Date Laid Down: 1921-08-11
Launch Date: 1924-09-11
Delivery Date: 1929-04-03
Technical Data

Engine Manufacturer: Harland & Wolff Ltd, Belfast, Great Britain
Motor Type: Steam, Turbine
Power: 19500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Zes stoomturbines.
Speed in knots: 19
Number of screws: 2
 
Gross Tonnage: 29511.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 17749.00 Net tonnage
Deadweight: 16969.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 580620 *** Onbekend ***
Bale: 540732 *** Onbekend ***
 
Length 1: 212.37 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 204.21 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 24.69 Meters Registered
Depth: 16.46 Meters Registered
Draught: 10.15 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
150 344 800 0 0 1294
Configuration Changes

Datum 1933-00-00
Type: Rebuilt
Omschrijving: GRT 28291

Ship History Data

Date/Name Ship 1929-04-03 STATENDAM
Manager: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maildienst der Holland-Amerika Lijn, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PTBN
Additional info: 1934 callsign PHSN

Date/Name Ship 1934-07-00 STATENDAM
Manager: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHSN

Ship Events Data

1921-08-11: NRC 110821. Rotterdam, 11 augustus. Volgens Engelse bladen werd zo juist op de werf van Harland & Wolff te Belfast de kiel gelegd voor het 30.000 ton grote stoomschip STATENDAM, bestemd voor de Holland-Amerika Lijn alhier. Dit is het grootste schip sedert 1914, waarmede een begin op die werf is gemaakt. Kiellegging van het passagiersschip 'Statendam' (bouwnummer 612) op de nieuwe helling van Harland & Wolff te Belfast, waarvoor de directie van de Holland-Amerika Lijn op 28 januari 1919 opdracht heeft gegeven. Deze derde 'Statendam', bestemd als vlaggenschip van de HAL, dient ter vervanging van de oude 'Statendam', die op dezelfde werf door de Britse autoriteiten in 1917 gevorderd werd en afgebouwd als troepentransportschip op 19 juli 1918 onder de naam 'Justicia' door drie Duitse onderzeeboten werd getorpedeerd.
1924-09-11: Tewaterlating van het passagiersschip ss. STATENDAM van de Holland-Amerika Lijn op de werf van Harland & Wolff Ltd. te Belfast. Gelet op de grote vertraging, die de bouw van het schip inmiddels heeft ondervonden, vindt de tewaterlating zonder enig ceremonieel plaats. Het schip had maar liefst ruim twee jaar onaangeroerd tegen de kant gelegen vanwege de grote malaise in de scheepvaart, die razend snel had toegeslagen. Korte tijd later wordt de verdere afbouw weer stilgelegd vanwege het ontbreken van het geld voor de verdere afbouw (fl 20.5 miljoen).
1927-04-13: Het bijna drie jaar in Belfast op de werf van Harland & Wolff Ltd. liggende casco van het passagiersschip STATENDAM van de Holland-Amerika Lijn, waarvan de kiellegging reeds op 9 juni 1921 en de tewaterlating op 11 september 1924 had plaatsgevonden, wordt met vier sleepboten van L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst (ROODE ZEE, POOLZEE, OOSTZEE en SEINE) vanuit Belfast naar Schiedam gesleept voor de verdere en definitieve afbouw op de werf van Wilton's Machinefabriek en Scheepswerf.
1927-04-13: Na de tewaterlating in september 1924 werd de afbouw door Harland & Wolff gestaakt. In april 1927 casco overgedragen aan de N.V. Maildienst der HAL en weggesleept uit Belfast. Op 20 april bij Wilton aangekomen. Eerste reis 11 april 1929.
1929-04-03: Officiƫle proefvaart van het passagiersschip ss. STATENDAM van de Holland-Amerika Lijn (HAL). Aan boord bevinden zich ruim 300 gasten, waaronder ZKH prins Hendrik, zeven ministers van het eerste kabinet De Geer en burgemeester Patijn van Rotterdam. Op 4 april vindt ter hoogte van de ingang van de Nieuwe Waterweg een ontmoeting plaats met het pantserdekschip Hr.Ms. 'Hertog Hendrik'.
1937-12-19: Het passagiersschip ss. STATENDAM van de Holland-Amerika Lijn, te middernacht uit New York vertrokken met 557 passagiers voor een cruise naar het Caraibisch gebied, komt 's nachts in aanvaring met het van stuurboord inkomende Amerikaanse ss. 'Golden Cloud'.
Na direct hieraan voorafgaand volle kracht achteruit en vervolgens hard stuurboord te manouvreren komen beide schepen toch zijdelings met elkaar in aanvaring. Hierbij raken zowel de 'Statendam' als de 'Golden Cloud' nauwelijks beschadigd. Beide schepen kunnen hierna hun reis weer voortzetten.
1939-12-09: In Rotterdam opgelegd.
1940-05-11: Final Fate:
In Rotterdam in brand geschoten en uitgebrand. In augustus 1940 wrak verkocht aan N.V. Frank Rijsdijk's Ind. Ondernemingen, H.I. Ambacht.

Afbeeldingen


Omschrijving: STATENDAM
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: STATENDAM
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: In Kopenhagen
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: STATENDAM in 1936 in Amsterdam
Gemaakt door: Onbekend **
Onderwerp: Havenopname
Algemene informatie

 

RN 090939
Het stoomschip STATENDAM van de H.A.L. heeft draadloos meegedeeld, dat het de gehele bemanning van het 5.000 ton metende Britse schip WINKLEIGH aan boord heeft genomen. De gezagvoerder van de STATENDAM deelt niet mee, wat er is gebeurd met de WINKLEIGH. De bemanning van het Engelse schip bestaat uit 37 man. Het schip, dat van Vancouver naar Londen onderweg was, bevond zich op een afstand van twee dagen varen van Southampton. De WINKLEIGH is een schip van 5055 ton, eigendom van W.J. Tatem Ltd. te Cardiff. Volgens het laatste bericht was de WINKLEIGH op 24 augustus te Kingston op Jamaica aangekomen.