Inloggen
STANISLAS - ID 6162


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1957
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5338141
Nat. Official Number: 3538 Z GRON 1957
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Bodewes Scheepswerven N.V., Martenshoek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 431
Launch Date: 1957-06-04
Delivery Date: 1957-07-17
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 725
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK nr. 15779 Type (290x420)
Speed in knots: 11.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 498.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 313.00 Net tonnage
Deadweight: 960.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 39340 Cubic Feet
Bale: 36000 Cubic Feet
 
Length 1: 60.24 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 57.74 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.25 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.13 Meters Depth, moulded
Draught: 3.63 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1957-07-05 STANILAS
Manager: Herfurth Scheepvaart- & Transportbedrijf N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rederij Stanislas N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHRV

Date/Name Ship 1970-04-06 STELLA PRIMA
Manager: M. Scotto di Santolo, Naples, Italy
Eigenaar: M. Scotto di Santolo, Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: ITSP

Date/Name Ship 1976-00-00 STELLA PRIMA
Manager: Vincenzo Scotto di Carlo, Naples, Italy
Eigenaar: Vincenzo Scotto di Carlo, Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: ITSP

Ship Events Data

1957-06-05: NvhN 05-06-1957: Tewaterlating m.s. STANISLAS. Bij Bodewes Scheepswerven N.V. te Martenshoek werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Stanislas, dat wordt gebouwd voor Nederlandse rekening. De Stanislas is van het gladdektype en meet 960 ton d.w. De voortstuwing zal geschieden door een motor van 725 pk. De bouw geschiedt onder toezient van Lloyd's Register of Shipping 100 A I en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het gladdektype, groot 820 ton d.w., eveneens voor Nederlandse rekening.
1957-07-08: Op 08-07-1957 als STANISLAS, zijnde een motorschip, metende 1410.98 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 10666 d.d. 03-07-1957, liggende te Martenshoek, door J. Frik, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3538 Z GRON 1957 op het achterschip aan BB zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 2.34 m. uit hekplaat, 0.20 m. uit lengteas en 1.30 m. uit dek.
1957-07-18: NvhN 18-07-1957: Proefvaart m.s. STANISLAS. Op de Eems heeft een geslaagde proefvaart plaats gevonden van het m.s. Stanislas, dat werd gebouwd bij Bodewes' Scheepswerven N.V. te Martenshoek, voor rekening van de rederij Stanislas N.V. te Rotterdam. De Stanislas is van het gladdektype en meet 960 ton d.w. Het schip is voorzien van een 725 pkmotor, waarmee tijdens de proefvaart een snelheid werd behaald van plm. 12 knopen. Voorts zijn in de motorkamer o.a. geplaatst 2 aggregaten van 22 pk voor aandrijving van 2 pompen (45 m 3), compressor, dynamo, enz. De bouw geschiedde onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping 100 A I en Scheepvaartinspectie voor de onbeperkte vaart.
1965-01-07: De Tijd De Maasbode 07-01-1965: Dwangbevel haalt stakers uit bed. (Van een speciale verslaggever) Antwerpen, 7 Jan. — Rijksambtenaren met politie-escorte hebben hier vannacht het „mobilisatiebevel" van de regering huis aan huis uitgereikt aan de deelnemen aan de havenstaking, die reeds sinds oudejaarsdag het werk hadden neergelegd. En lang niet altijd met succes. Want er waren er nogal wat, die deze maatregel tevoren hadden verwacht en de bel en het op de deur bonzen lieten voor wat het was en rustig horizontaal bleven onder de warme dekens. Een dwangbevel moet ledereen persoonlijk ter hand worden gesteld. Hij moet tekenen en is dan gebonden, op strafie van strenge maatregelen. De mannen die men te pakken heeft gekregen zijn gekomen. En toen wij vanmorgen in alle vroegte op de grote Boudewljnsluis en Van Cauwelaertsluis een kijkje namen, was daar inderdaad enige bedrijvigheid. De regie, vastgesteld om aan de enorme chaos in de haven het hoofd te bieden, was erop afgestemd om eerst zoveel mogelijk schepen uit de haven naar zee te krijgen. En dat is zo tegen acht uur op gang gekomen. .Wij waren getuige van de tweede schutting, waaraan o.a. de Nederlandse kustvaarder STANISLAS uit Rotterdam meedeed. „Gelukkig maar, want ik ben het wachten aardig beu", vertelde ons de kapitein J. Koesen, die met zijn schip vol stukgoed nu op weg is naar Barcelona. Maar daar heeft hij sinds 31 december op moeten wachten. „Wij hebben een beroerde jaarwisseling gehad. Wij moesten stand-by blijven, want elk moment immers kon de staking worden opgeheven en dan moesten we snel naar zee. Daarom alleen maar appelflappen in de oudejaarsnacht en alsmaar kaartjes leggen. Dat is ook niet alles. Een borreltje bijvoorbeeld was er niet bij. Als je daaraan begint, wordt het al gauw een lolletje, begrijpt u. Zeker bij zoiets als de oude jaarsviering. Maar wij moesten het koppïe er bij houden. Klaar blijven om naar zee te gaan".(FJO)
1981-08-01: Final Fate:
Aan de grond gelopen bij Capo Ferro op Sardinië en total loss.

Afbeeldingen


Omschrijving: STANISLAS
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: STANISLAS on trials
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: STANISLAS terug van proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving:
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: STELLA PRIMA
Gemaakt door: Kleyn, R. (Ruud)