2010-12-29: |
Het Nederlands vrachtschip STADIONGRACHT is woensdagnacht 29.12.2010 rond 00.30 uur lokale tijd (23.30 uur NL/tijd) aan de grond gelopen voor de kust van Rauma, West-Finland. Volgens de Finse kustwacht is een ballasttank van het schip lekgeraakt, maar was er geen gevaar dat het schip zou zinken. De waarschijnlijke oorzaak voor het ongeluk is een stuurfout die werd gemaakt toen men de loods van de haven van Rauma aan boord wilde nemen. De Stadiongracht was afkomstig uit Brazilië en via Kotka naar Rauma gevaren. Niemand van de 17 bemanningsleden raakte gewond. De bemanning is nog aan boord van het schip. Onderzocht wordt of het schip kan worden vlotgetrokken. Ze werd op zondag 2 januari rond 09.00 uur door de sleepboten Jupiter, Mars en Priitta los getrokken. Nadat het schip losgetrokken was, is het voor nader inspectie weer ten anker gegaan in de buurt van de stranding. De Stadiongracht zal niet direct worden weggesleept, eerst zal het schip door duikers worden gecontroleerd op verdere schade. Daarna zal, nadat de Finse kustwacht toestemming heeft gegeven, de Stadiongracht naar Rauma worden versleept. Het werd maandag (03.01.2011) echter niet versleept naar de haven van Rauma. Aanvankelijk was het de bedoeling dit te doen als het licht zou worden, maar doordat het verlagen van het gewicht in de boeg van het schip langer duurt dan gedacht, is dit uitgesteld. De afgelopen nacht (04.01.2011) is het Russische vrachtschip Kirsten aangekomen bij de plek waar het Nederlandse vrachtschip de Stadiongracht voor anker ligt. Bedoeling is dat de lading van de Stadiongracht zal worden overgeplaatst naar de Kirsten. Op deze manier moet de Stadiongracht nog hoger in het water komen te liggen, zodat het schip kan worden versleept naar Rauma. Men ondervindt tegenslag doordat de pompen van de Stadiongracht niet meer werken als gevolg van een storing. Hierdoor kan het schip niet goed worden geleegd. Intussen heeft onderzoek van de duikers aangetoond dat de Stadiongracht aanzienlijke schade aan de bodem heeft opgelopen. Ze wordt op 06.01.2011l versleept naar de haven van Rauma. Op zee is 2.000 ton van de in totaal 14.000 ton grote lading china klei overgenomen door het Russische vrachtschip Kirsten, waardoor de Stadiongracht hoger in het water kwam te liggen en kon worden versleept. |