Inloggen
STADIONGRACHT - ID 6158

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 2000
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 9202508
Nat. Official Number: 10011 Z A 2000
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo, Multi Purpose
Rig: 3 NMF cranes 2 x PS (aft and mid) 1 x SB (forward)
Lift Capacity: 120 ton each and 2 SWL sideloaders of 16 mt at SB .
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Stocznia Szczecinska Nowa Sp. z o.o., Szczecin (Stettin), Poland
Werfnummer: B587/IV/1
Launch Date: 2000-00-00
Delivery Date: 2000-09-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Fincantieri-Cant. Nav. Italiana S.p.A. (Grandi Motori), Trieste, Italy
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 12060
Power Unit: kW
Eng. additional info: Wartsilä Type 6L64 (640x900)
Speed in knots: 19
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 16639.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 6730.00 Net tonnage
Deadweight: 21250.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 22200 Cubic Meters
Teu: 1127
 
Length 1: 172.00 Meters Length overall (Loa BB)
Length 2: 160.29 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 25.49 Meters Breadth, extreme
Depth: 14.60 Meters Depth, moulded
Draught: 10.600 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 2000-09-00 STADIONGRACHT
Manager: Spliethoff's Bevrachtingskantoor B.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: C.V. Scheepvaartonderneming Stadiongracht, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PDBY

Date/Name Ship 2012-07-28 STADIONGRACHT
Manager: Spliethoff's Bevrachtingskantoor B.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rederij Stadiongracht, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PDBY

Ship Events Data

2009-08-00: 10-08-2009 tijdens een reis van Antwerpen naar Bremen in het nauw van Bath op de Westerschelde problemen met de machine gekregen (gebroken as in de uitlaatgassenturbine) en aan de grond gelopen, met behulp de sleepboten MULTRAGUT 5, SCHELDE 10, LIEVEN GEVAERT en WILLEM B vlot gebracht en naar Antwerpen terug gevaren voor reparatie.
2010-12-29: Het Nederlands vrachtschip STADIONGRACHT is woensdagnacht 29.12.2010 rond 00.30 uur lokale tijd (23.30 uur NL/tijd) aan de grond gelopen voor de kust van Rauma, West-Finland. Volgens de Finse kustwacht is een ballasttank van het schip lekgeraakt, maar was er geen gevaar dat het schip zou zinken. De waarschijnlijke oorzaak voor het ongeluk is een stuurfout die werd gemaakt toen men de loods van de haven van Rauma aan boord wilde nemen. De Stadiongracht was afkomstig uit Brazilië en via Kotka naar Rauma gevaren. Niemand van de 17 bemanningsleden raakte gewond. De bemanning is nog aan boord van het schip. Onderzocht wordt of het schip kan worden vlotgetrokken. Ze werd op zondag 2 januari rond 09.00 uur door de sleepboten Jupiter, Mars en Priitta los getrokken. Nadat het schip losgetrokken was, is het voor nader inspectie weer ten anker gegaan in de buurt van de stranding. De Stadiongracht zal niet direct worden weggesleept, eerst zal het schip door duikers worden gecontroleerd op verdere schade. Daarna zal, nadat de Finse kustwacht toestemming heeft gegeven, de Stadiongracht naar Rauma worden versleept. Het werd maandag (03.01.2011) echter niet versleept naar de haven van Rauma. Aanvankelijk was het de bedoeling dit te doen als het licht zou worden, maar doordat het verlagen van het gewicht in de boeg van het schip langer duurt dan gedacht, is dit uitgesteld. De afgelopen nacht (04.01.2011) is het Russische vrachtschip Kirsten aangekomen bij de plek waar het Nederlandse vrachtschip de Stadiongracht voor anker ligt. Bedoeling is dat de lading van de Stadiongracht zal worden overgeplaatst naar de Kirsten. Op deze manier moet de Stadiongracht nog hoger in het water komen te liggen, zodat het schip kan worden versleept naar Rauma. Men ondervindt tegenslag doordat de pompen van de Stadiongracht niet meer werken als gevolg van een storing. Hierdoor kan het schip niet goed worden geleegd. Intussen heeft onderzoek van de duikers aangetoond dat de Stadiongracht aanzienlijke schade aan de bodem heeft opgelopen. Ze wordt op 06.01.2011l versleept naar de haven van Rauma. Op zee is 2.000 ton van de in totaal 14.000 ton grote lading china klei overgenomen door het Russische vrachtschip Kirsten, waardoor de Stadiongracht hoger in het water kwam te liggen en kon worden versleept.

Afbeeldingen


Omschrijving: STADIONGRACHT
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: STADIONGRACHT op 06-03-2008 in de Waalhaven, Rotterdam.
Gemaakt door: Bolhuis, R.J. van (Riemer)

Omschrijving: STADIONGRACHT op 12-07-2010 Eemshaven
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: STADIONGRACHT op 16-08-2011 op de Eems, inkomend Eemshaven.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: STADIONGRACHT op 25-11-2012 op de Noordzee.
Gemaakt door: Flying Focus, Castricum

Omschrijving: STADIONGRACHT op 22-04-2018 inkomend Nieuwe Waterweg.
Gemaakt door: Blankwaard, P. (Patrick)