Inloggen
SPOROTA - ID 6106

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1951
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 249 Z ARNH 1950
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'De Hoop', Lobith-Tolkamer, Gelderland, Netherlands
Werfnummer: 211
Launch Date: 1951-08-10
Delivery Date: 1951-10-01
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 395
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie diesel, 12-17 1/16
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 431.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 254.00 Net tonnage
Deadweight: 610.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 26500 Cubic Feet
Bale: 25000 Cubic Feet
 
Length 1: 46.34 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 42.28 Meters Registered
Beam: 7.69 Meters Registered
Depth: 3.48 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1951-10-01 SPOROTA
Manager: Dammers & Van der Heide's Scheepvaart- & Handelsbedrijf N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Spoorhout N.V. en N.V. Houthandel Rote-Westzaan, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PHQN

Date/Name Ship 1952-06-19 SPOROTA
Manager: Spoorhout N.V. en C.V. Hollandse Kustvaart- & Handelsonderneming, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Spoorhout N.V. en C.V. Hollandse Kustvaart- & Handelsonderneming, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PHQN

Date/Name Ship 1956-03-09 WATERWEG
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Freerk Alberts & Roelof Strating, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PIMY
Additional info: Elk 1/2 deel.

Ship Events Data

1951-10-05: Op 05-10-1951 als SPOROTA, zijnde een stalen motorschip, metende 1220.61 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 8556 d.d. 25-09-1951, liggende te Lobith, door J. Wigmans, scheepsmeter te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 249 Z ARNH 1950 op het achterschip midden in achterwand dekhuis wasplaats matrozen, 2.70 m. uit hekplaat, 0 m. uit lengteas en 1.70 m. uit het dek.
1953-02-19: Het Vrije Volk 19-02-1953: SPOROTA — Het Nederlandse m.s. „Sporota" ligt 11 a 12 mijl van pier Zeebrugge bij wrakboel Foscolo met defecte machine. De sleepboot „Atlantis" is van Vlissingen ter assistentie uitgevaren om de „Sporota"' naar Vlissingen te slepen. Het schip was op weg van Londen naar Gent.
1954-03-23: Het Vrije Volk 23-03-1954: Coaster krijgt tandrad uit de lucht. Nog geen tien mijl van de plaats, waar een vliegtuig van Aero-Ypenburg enkele maanden geleden een stilliggend schip een nieuw tandrad toewierp, heeft dezelfde maatschappij nu opnieuw een Nederlands vaartuig van zo'n machine-onderdeel voorzien. Ditmaal vlogen de piloten M. de Geus en C. von Bornemann naar de coaster „SPOROTA", die met een defect tandrad in de motor sinds Zondagmiddag ten zuidoosten van het eiland Wight dreef. De rederij van het schip de N.V. Spoorhout in Den Haag, had Aero-Ypenburg verzocht de manoeuvre te maken. Maandag steeg een Fairchild van Ypenburg op om, na een tussenlanding in Zuid-Engeland, met evenveel succes als de vorige maal de operatie te volbrengen. Op het dek van de „Sporota", die op weg was naar Gent, was de naam van het schip in vlaggencode neergelegd. Het machine-onderdeel zat ook nu weer stevig in een waterdichte zak en zwemvesten verpakt. De opvarenden van de coaster hoefden het vlak bij -in zee geworpen pakket slechts aan een lijn in te palmen. Dat het weer een tandrad betreft, is niet zo toevallig. Het gaat hier om een onderdeel van een makelij, die al vaker ondeugdelijk is gebleken. In de meeste scheepsmotoren, waarin deze soort tandraderen waren aangebracht, zijn ze echter al door andere vervangen.
1956-07-24: Onderweg van Amsterdam naar Par de Nieuwe Waterweg binnengebracht met machineproblemen. Ze kon haar reis de zelfde dag vervolgen.
1956-12-19: Final Fate:
Onderweg van Barcelona naar Goole met een lading van 530 ton potas, gezonken ter hoogte van Newhaven na aanvaring in dichte mist met de Franse trawler 'Margot' in pos. 52.06.N. - 01.151.O. De bemanning werd gered door de trawler en de volgende dag te Boulogne aan land gezet.
1956-12-20: NvhN 20-12-1956: Aanvaring in dichte mist. Rotterdamse coaster zonk in vijf minuten in de Washbay. Zuidlaarder kapitein (met echtgenote) en alle overigen gered. Woensdagmorgen is de 431 ton metende Rotterdamse kustvaarder WATERWEG in de Washbay aan de oostkust van Engeland in aanvaring gekomen met de Franse treiler Marga en onmiddellijk gezonken. Alle opvarenden zijn gered en veilig in Boulogne (Frankrijk) aangekomen. De Waterweg was onderweg met een lading potas van Barcelona naar Goole. In kalme zee voer het schip gistermorgen onder de Engelse oostkust; er hing evenwel een dichte mist. Omstreeks tien uur werd de Waterweg midscheeps aangevaren door de 277 ton metende treiler Marga. Er ontstond een groot gat in de romp van de kustvaarder, waardoor het water snel naar binnen stroomde, zó snel, dat het schip binnen vijf minuten was gezonken. Onmiddellijk na de aanvaring zette schipper M. J. Libert van de Marga zijn boot uit en wist in recordtijd de tien opvarenden van de Waterweg, die allen overboord waren gesprongen, te redden. Zelfs de scheepshond kon uit het water worden opgevist. Groninger bemanning. De Waterweg, die in 1951 in Lobith is gebouwd, voer voor het N.V. Scheepvaartbedrijf Gruno in Rotterdam. Aan boord waren, naast de bemanning, de echtgenote van kapitein Roelf Strating uit Zuidlaren en twee zoons van de mede-eigenaar van het schip, de heer Alberts. De heer Alberts is een oud-Groninger en woont thans in Rotterdam. De geredden zijn gisteravond heelhuids aangekomen in de Franse plaats Boulogne-sur-Mer. Zij hebben aldaar de nacht in een hotel doorgebracht en zullen vandaag naar Nederland terugkeren.
1957-04-06: Het Vrije Volk 06-04-1957: Raad spreekt uit: ,WATERWEG' had geen schuld aan botsing. De aanvaring van het m.s. „Waterweg" door de Franse treiler „Margat" op 19 september 1956 nabij Shipwash-vuurschip is niet te wijten aan schuld of medeschuld van het Nederlandse schip, aldus de Raad voor de Scheepvaart in zijn vandaag verschenen schriftelijke uitspraak over deze ramp, ten gevolge waarvan de „Waterweg" is gezonken. De raad spreekt er zijn voldoening over uit, dat het gelukt is in de korte tijd, die daarvoor beschikbaar was, een sloep te strijken en alle opvarenden, ook degenen, die reeds te water waren geraakt, te redden. De sloep was reeds een eindweegs weg geroeid, doch toch nog naar de plaats van zinken teruggekeerd om ook de scheepshond aan boord te nemen.

Afbeeldingen


Omschrijving: Sporota 1951
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Waterweg 1951 (ex Sporota)
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto