Inloggen
SPOORSINGEL - ID 6103

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1957
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5336961
Nat. Official Number: 10054 Z ROTT 1957
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 winches, 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: D. & Joh. Boot N.V., Scheepsbouwwerf 'De Vooruitgang', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 1257
Launch Date: 1957-08-15
Delivery Date: 1957-10-02
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 450
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie nr. 4180 Type 6D7 (305x460)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 278.00 Net tonnage
Deadweight: 670.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 35517 Cubic Feet
Bale: 33198 Cubic Feet
 
Length 1: 54.36 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 51.64 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.69 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.02 Meters Depth, moulded
Draught: 3.17 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1957-00-00 SPOORSINGEL
Manager: N.V. Invoer- & Transportonderneming 'Invotra', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Scheepsexploitatie Onderneming 'Spoorsingel' en Daniel Philippus Johannes Touw (scheepsexpert Rijswijk), Rijswijk, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHQP

Date/Name Ship 1962-05-07 SPOORSINGEL
Manager: P.A. van Es & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: P.A. van Es & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHQP

Date/Name Ship 1967-07-13 ANINA
Manager: Fernando Lebed, Guayaquil, Ecuador
Eigenaar: Fernando Lebed, Guayaquil, Ecuador
Shareholder:
Homeport / Flag: Guayaquil / Ecuador
Callsign: HCNF

Date/Name Ship 1993-00-00 ANINA
Manager: Respeguz S.A., Guayaquil, Ecuador
Eigenaar: Respeguz S.A., Guayaquil, Ecuador
Shareholder:
Homeport / Flag: Guayaquil / Ecuador
Callsign: HCNF

Date/Name Ship 1994-00-00 SANTA MARTHA
Manager: Chapas Y Maderas S.A, Guayaquil, Ecuador
Eigenaar: Chapas Y Maderas S.A, Guayaquil, Ecuador
Shareholder:
Homeport / Flag: Guayaquil / Ecuador
Callsign: HCNF

Date/Name Ship 1997-00-00 SANTA MARTHA
Manager: Respeguz S.A., Guayaquil, Ecuador
Eigenaar: Respeguz S.A., Guayaquil, Ecuador
Shareholder:
Homeport / Flag: Guayaquil / Ecuador
Callsign: HCNF

Ship Events Data

1958-01-21: Op 21-01-1958 als SPOORSINGEL, zijnde een motorvrachtschip, metende 1415.30 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te Den Haag, no. 10777 d.d. 30-09-1957, liggende te Rotterdam, door H. Greeuw, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdient te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 10054 Z ROTT 1957 op het achterschip aan BB zijde in achterwand dekhuis, 2.65 m. uit hekplaat, 1.00 m. uit lengteas en 1.35 m. uit dek.
1965-03-13: De Telegraaf 13-03-1965: „Ik zal hen nu en ook hierna niet in de steek laten” door Piet Grootendorst. Rotterdam, zaterdag DE „MAURITSSINGEL" was al ruim een week zoek, toen 's avonds bij directeur E. L. van Es (38) thuis in Bilthoven dc telefoon ringelde. Scheveningen Radio bracht hem een gesprek met één van de andere 26 kustvaarders van de Van Es-vloot. De „SPOORSINGEL" met als woordvoerder kapitein J. van der Lugt. „Wij naderen Ouessant — mag ik morgen een dag gaan zoeken?"', vroeg hij radiotelefonisch. Voor de heer Van Es was de „Mauritssingel" toen al een verloren zaak. Schepen, vliegtuigen en de kustwacht langs de hele route van Bayonne aan de Frans/Spaanse grens tot Hamburg hadden reeds dagenlang naar de met maïs geladen 500 tons kustvaarder uitgezien — tevergeefs. Maar toch aarzelde directeur Van Es voor zijn antwoord geen moment: „Kapitein, als je dat zou willen doen, dolgraag!" „Dit zoeken had ook geen enkel resultaat. Maar dit initiatief en de vasthoudendheid waarmee er door de mannen van de „Spoorsingel" die dag werd gewerkt hebben aangetoond, dat ik in deze periode van diepe ellende voor ons bedrijf niet alléén sta. Ik had evengoed kunnen zeggen: Jongens, leuk bedacht, maar het hoeft niet. Maar ik wist, dat ik ze dan willens en wetens een forse klap in het gezicht had gegeven. Ook de bemanning van de „Spoorsingel" wilde haar steentje bijdragen."
1967-07-13: Her Vrije Volk 13-07-1967: SPOORSINGEL naar Ecuador. (Van een onzer verslaggevers) Het Nederlandse motorkustvaartuig SPOORSINGEL (670 tons d.w.), eigendom van P. A. van Es en Co. te Rotterdam, is verkocht naar Ecuador. Het in 1957 gebouwde schip zal onder eigen naam en Nederlandse vlag naar Guayaquil vertrekken, waar het aan de nieuwe eigenaar wordt overgedragen.
2010-00-00: In 2010 geschrapt uit Lloyd’s Register, bestaan twijfelachtig.

Afbeeldingen


Omschrijving: proefvaart Spoorsingel - 2 oktober 1957
Gemaakt door: Foto Teunissen, Maassluis
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Spoorsingel 1957
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Spoorsingel 1957
Gemaakt door: Clarkson, John

Omschrijving: Spoorsingel 1957.
Gemaakt door: Duncan, Alex