Inloggen
SPICA - ID 6092

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1953
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5336715
Nat. Official Number: 3072 Z GRON 1953
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks.
Lift Capacity: 2 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 272
Launch Date: 1953-10-17
Delivery Date: 1953-12-09
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 375
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10154 Type 6ED (290x450)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 494.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 247.00 Net tonnage
Deadweight: 675.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 33100 Cubic Feet
Bale: 31000 Cubic Feet
 
Length 1: 53.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 48.52 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.26 Meters Breadth, extreme
Depth: 2.86 Meters Depth, moulded
Draught: 3.39 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 1993-00-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 1000 Pk (736 kW) Caterpillar 11 mijl.

Datum 1995-00-00
Type: Remeasurement
Omschrijving: In 1995 hermeten: GT 488 NRT 249 DWT 820 na verbouwing tot een voldekker uitgerust met zware laad cq losgerei. Het schip is veelal in gebruik als zilverzand visser in de Bosphorus voor een glasfabriek in Istanbul.

Ship History Data

Date/Name Ship 1953-12-03 SPICA
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jakob Hoving, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHQI

Date/Name Ship 1973-06-06 MAT
Manager: A. & G. Kasdaglis, Piraeus, Greece
Eigenaar: West Line Maritime Enterprises Ltd., Famagusta, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Famagusta / Cyprus
Callsign: 5B2467

Date/Name Ship 1974-00-00 SPICA
Manager: Argiro Kasdaglis & Co., Piraeus, Greece
Eigenaar: Argiro Kasdaglis & Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV2318

Date/Name Ship 1977-00-00 GEORGAKIS MALLIS
Manager: Ioannis Mallis, Thessaloniki, Greece
Eigenaar: Ioannis Mallis, Thessaloniki, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Thessaloniki / Greece
Callsign: SV2318

Date/Name Ship 1988-06-00 KAYAR I
Manager: Mehmet Fettahoglu, Istanbul, Turkey
Eigenaar: Mehmet Fettahoglu, Istanbul, Turkey
Shareholder:
Homeport / Flag: Istanbul / Turkey
Callsign: TC5379
Additional info: 1995 callsign: TCAC3

Ship Events Data

1953-00-00: Dit was het eerste volledig gelaste schip van de werf.
1953-10-17: NvhN 17-10-1953: Tewaterlating m.s. SPICA. Bij de Noord Nederlandse Scheepswerven N.V. aan het Winschoterdiep te Groningen werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartulg Spica, dat wordt gebouwd voor rekening van de heer J. Hoving te Groningen. De Spica is van het raised-quarterdecktype. meet 675 ton d.w. (499 b.r.t.) en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 53 M, lengte tussen de ll 47.50 M . breedte 8.25 M. en holte 3.45/4.45 M. De beladen diepgang bedraagt 3.40 M. De voortstuwing zal geschieden door een 375 pk 6 cyl. motor, terwijl tevens in de machinekamer twee hulpmotoren van 20 pk zullen worden opgesteld. De bouw geschiedt onder Klasse Lloyd's met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de Atlantische Vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een tankschip voor rekening van de rederij Theodora te Uithoorn. Dit schip zal worden uitgerust met een 500 pk motor.
1953-12-05: Op 05-12-1953 als SPICA, zijnde een motorschip, metende 1398.11 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 9292 d.d. 01-12-1953, liggende te Groningen, door A. Kraaijema, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien, door het inbeitelen van 3072 Z GRON 1953 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis op kampanje, 3.15 m. uit hekplaat, 1.50 m. uit lengteas en 1.30 m. uit dek.
1953-12-10: NvhN 10-12-1953: Proefvaart m.s. SPICA. Op de Eems is de geslaagde proefvaart gehouden van het nieuwe motorkustvaartuig Spica, dat werd gebouwd bij de Noord-Nederlandse Scheepswerven N.V. aan het Winschoterdiep te Groningen, voor rekening van de heer J. Hoving te Groningen. De Spica is van het raised quarterdecktype. meet 675 ton d.w (499 r.t.b.) en is uitgerust met een 6 cyl. 370 P.K. motor (snelheid ruim 10 mijl). Het schip is geheel electrisch gelast. De bouw geschiedde onder Klasse Lloyds met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1959-03-28: NvhN 28-03-1959: Groninger kustvaarder NIMROD kreeg motorschade. De 399 ton metende Groninger kustvaarder Nimrod heeft ter hoogte van Bishops Rock aan de Engelse westkust motorschade opgelopen. Een van de zuigerstangen is gebroken. Het schip dat eigendom is van D. Schothorst en W. Schuitema te Groningen, moest voor anker gaan en is vanmorgen op sleeptouw genomen door de Groninger kustvaarder SPICA. De Spica zal de Nimrod naar Rotterdam of Delfzijl slepen. Bij het vastmaken heeft de Nimrod het bakboordanker en de ketting verspeeld. Eventueel zal de kustvaarder Rubato van dezelfde rederij als de Nimrod ook nog assisteren bij het sleepwerk.
1970-00-00: Eind 1970 opgelegd aan de Oosterhamrikkade in Groningen. Het was na enige tijd volledig leeggeroofd.
1973-06-02: NvhN 02-06-1973: Reparatiekosten f 150.000.- Opgelegde coaster „SPICA" na 3 jaar weer in de vaart". De drie jaar geleden opgelegde coaster „Spica", die gemeerd ligt aan de Oosterhamrikkade in Groningen en daar zonder onderhoud een roemloos einde tegemoet leek te gaan, zal binnen afzienbare tijd toch weer de wereldzeeën gaan bevaren. De Griekse reder Constantin Englezos van de rederij Westline in Piraeus heeft het roestige en op talloze plaatsen vernielde 666 ton metende schip gekocht van de heer Hoving, de vroegere eigenaar en laat het voor ruim ƒ 150.000,- weer vaarklaar maken. De reder, die in maart en april ook al twee oudere Nederlandse coasters kocht, wil het schip inzetten op de wilde vaart. Het opknappen van de schuit zal een flink karwei worden. Niet alleen zijn de dekplaten grotendeels doorgeroest en moet eigenlijk het gehele schip een kwast verf hebben, maar ook aan de motor en de inrichting moet het nodige gedaan worden. Alleen het demonteren en weer monteren al van de zware motoren, die door het stilstaan nogal geleden hebben, zal een bedrag van 30 mille vergen. Daar komen dan de reparatiekosten bij van vele vernielingen, die in de afgelopen drie jaar en tijdens een inbraak op 19 mei vooral aan het schip zijn aangericht. Het lijkt onvoorstelbaar, dat deze vernielingen zijn aangebracht door mensen met een normaal functionerend verstand. Kasten van hout zijn op vele plaatsen met een mes zodanig bewerkt dat er grote gaten zijn ontstaan. Ramen zijn ingegooid, meubels meegenomen of in het water gegooid en een reddingsboot is zelfs geheel verdwenen. Van de radio-installatie werden draden doorgesneden en lampen verbrijzeld. Alleen het herstel hiervan kost al bijna vijfduizend gulden. Verder zijn dikke touwen doorgesneden, deksels van dekkisten weggegooid en matrassen gestolen. In de ruimen is op verschillende plaatsen getracht brand te stichten, waarvoor verf werd gebruikt. Als „toetje" liggen her en der menselijke uitwerpselen verspreid. Kortom, het was een vieze troep die de Griekse reder aantrof na de inbraak. Wie de vernielingen aangericht heeft moet nog uitgezocht worden. De Griekse eigenaar: „Ik heb gehoord, dat er wel een 20 jongens en 20 meisjes tegelijk op dit schip waren. Toen ik hier voor het eerst kwam werd ik door een bewoner van de kade ook voor deze jongeren gewaarschuwd, omdat het er nog wel eens wild toe moet hebben gegaan. Daarom heb ik nu mijn bemanning al op het schip en ook zijn er enkele studenten, die tijdelijk een oogje in het zeil houden. Zodra de nodigste reparaties zijn verricht wil de Griek met de Spica op de handelsvaart. Het is overigens niet zijn laatste aankoop, want hij heeft plannen om in totaal een 20 tot 25 schepen te kopen. „En dan zetten we koers naar havens waar de handel veel geld opbrengt", aldus de Griek.
1973-10-24: NvhN 24-10-1973: Oplegger vaart weer. (Van een onzer verslaggevers.) De coaster SPICA is — weliswaar onder andere naam — weer in de vaart. Het schip, dat drie jaar lang in het Oosterhamrikkanaal in Groningen heeft gelegen en daar een roemloos einde tegemoet leek te gaan, doet nu weer actieve dienst. De Griekse reder Constantin Englezos kocht het schip enkele maanden geleden en liet het voor ongeveer f 150.000 weer vaarklaar maken. Dit opknappen was een flink karwei. De 666 ton metende kustvaarder heeft gedurende zijn verblijf in Groningen heel wat te verduren gehad.
Tijdens een inbraak op 19 mei j.1., maar ook daarvoor al, werden talloze vernielingen aangericht. Kasten waren met een mes bewerkt, ramen waren ingegooid en een reddingboot was zelfs geheel verdwenen. Ook was diverse malen geprobeerd brand te stichten. De heer Englezos heeft het schip echter van binnen en van buiten met bezemen gekeerd. De naam Spica werd veranderd in Mat. Momenteel bevindt de voormalige Spica zich in Rotterdam, waar haar vermoedelijk een vaart naar Zweden staat te wachten. Daarna vertrekt het schip naar het Middellandse zeegebied, waar het dienst zal gaan doen. De ex-SPICA vaart nu onder Cypriotische vlag. De bemanning bestaat uit Grieken. Alleen kapitein Henk Smit komt uit Groningen.
1982-02-03: Op weg van Piraeus naar Constantza op 1,5 mijl ten westen van de ingang van de Bosporus (aan de Zwarte Zee zijde) aan de grond gelopen en door de bemanning verlaten. 23-05-1987 geborgen, met schade naar Tuzla gebracht en opgelegd. Pas in 1987 'as lies' aan Turkse eigenaren verkocht en op 19 november 1988 begonnen bij Gem-Yat Gemi Insaat ve Yatcilik San ve T.A.S. te Tuzla met herstel.
1995-00-00: Verbouwd tot voldekker uitgerust met zware laad/losbomen en in gebruik voor zilverzand vervoer van de Bosphorus naar een glasfabriek in Istanbul.
2009-10-19: Final Fate:
19?? laid up at İstanbul-Yenikapı in very bad condition, vessel abandoned by owners. 19 October 2009: arrived at Aliaga for demolition by Turkish breakers.

Afbeeldingen


Omschrijving: proefvaart Spica - 9 dec. 1953.
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Spica 1953
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Spica 1953.
Gemaakt door: Duncan, Alex

Omschrijving: Spica 1953.
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Spica 1953 - Spoorweghaven, Rotterdam.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: Spica 1953 laid up at Groningen early 70's.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Spica 1953 laid up at Groningen early 70's.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Foto genomen te Rhodos in 1980 door Arthur Clark
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Kayar I 1953 ex Spica.
Gemaakt door: Grootenboer, T. (Ton)

Omschrijving: Kayar I 1953 ex Spica.
Gemaakt door: Grootenboer, T. (Ton)

Omschrijving: as KAYAR I at the breakers' yard, Aliaga (Turkey), 19-10-2009
Gemaakt door: San, S. (Selim)