Inloggen
SPES - ID 6082


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1940
Classification Register: British Corporation Register of Shipping and Aircraft (BC)
IMO nummer: 5336595
Nat. Official Number: 1988 Z GRON 1940
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Bodewes Scheepswerven N.V., Martenshoek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 315
Launch Date: 1940-10-03
Delivery Date: 1940-11-21
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Machinefabriek 'Bolnes' v/h J.H. van Cappellen, Bolnes, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 240
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Bolnes Type (270x320)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 288.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 131.00 Net tonnage
Deadweight: 345.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 19000 Cubic Feet
Bale: 18000 Cubic Feet
 
Length 1: 40.32 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 36.18 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.34 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.15 Meters Depth, moulded
Draught: 2.70 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-05-1948
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Gehermotoriseerd: 2tew 4 cil 360 Pk Skandia (1946), Skandiaverken A/B, Lysekil Nr. 222015 Type (380x400), 360 RPK, 9 Kn.

Datum 00-06-1952
Type: Lengthened
Omschrijving: Verlengd en dekken en luikhoofd verhoogd bij De Groot & van Vliet, Slikkerveer: Brt 424 - Nrt 265 - Dwat 625. Loa 50,58 Ll 46,18 B 7,34 H 3,71 Dg 3,32.

Datum 00-00-1962
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 224 Pk MAK Nr. 14070 (Bj. 1951) Type (215x360), 224 RPK, 8,5 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1940-11-21 SPES
Manager: Folkert Feenstra, St. Philipsland, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Folkert Feenstra, St. Philipsland, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: St. Philipsland / Netherlands
Callsign: PHQG

Date/Name Ship 1940-12-23 SPES
Manager: Johannes Alidus Stokmans, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Johannes Alidus Stokmans, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PHQG

Date/Name Ship 1941-07-28 SPES
Manager: N.V. Kustvaartmaatschappij 'Spes', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Kustvaartmaatschappij 'Spes', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PHQG

Date/Name Ship 1942-01-26 SPES
Manager: Staat der Nederlanden, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Staat der Nederlanden, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PHQG

Date/Name Ship 1942-05-30 SPES
Manager: Deutsches Reich, Hamburg, Germany
Eigenaar: Deutsches Reich, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Date/Name Ship 1946-00-00 SPES
Manager: Staat der Nederlanden, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Staat der Nederlanden, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Additional info: In reparatie

Date/Name Ship 1948-05-24 SPES
Manager: Willem in ‘t Veld, Overschie, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Willem in ‘t Veld, Overschie, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHQG

Date/Name Ship 1948-11-24 SPES
Manager: N.V. Rederij 'Spes Nostra', Jan in 'Veld (tot 19.9.1956) en Gustaaf Martinus in 't Veld, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rederij 'Spes Nostra', Jan in 'Veld (tot 19.9.1956) en Gustaaf Martinus in 't Veld, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHQG

Date/Name Ship 1968-11-06 KALKASSINAS
Manager: Dimitrios P. Kalkassinas, Thessaloniki, Greece
Eigenaar: Dimitrios P. Kalkassinas, Thessaloniki, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SZQQ

Date/Name Ship 1969-04-00 POPI II
Manager: D. Golioris & Co., Thessaloniki, Greece
Eigenaar: D. Golioris & Co., Thessaloniki, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Thessaloniki / Greece
Callsign: SZQQ

Date/Name Ship 1974-00-00 POPI II
Manager: G. Moschoris, Thessaloniki, Greece
Eigenaar: G. Moschoris, Thessaloniki, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Thessaloniki / Greece
Callsign: SV3708

Ship Events Data

1940-10-05: NPGC 05-10-1940: Hoogezand. „SPES” te water gelaten. Van Bodewes' Scheepswerven te Martenshoek, is met goed gevolg te water gelaten het motorkustschip „Spes", groot 350 ton D.W. onder klasse Brit. Corporation en Ned. Scheepvaart inspectie in aanbouw voor den heer F. Feenstra te St. Philipsland. Het krijgt een 4 cyl. P.K. Bolnesmotor.
1940-11-14: Op 14-11-1940 als SPES, zijnde een motorvrachtschip, groot 811.68 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 04-11-1940 nr. 6254, door J.L. Kleijn, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1988 Z GRON 1940 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 5.90 m. uit hekplaat, 0.45 m. uit lengteas en 1.55 m. boven dek.
1941-06-16: Te Delfzijl door de Kriegsmarine Dienstelle Rotterdam gevorderd ten behoeve van Sonderunternehmen Oberst Veltjens en gevaren met ijzererts tussen Bilbao en Bayonne. Op 23 juni 1941 van Delfzijl naar Hoek van Holland gevaren en vandaar op 27 juni in konvooi van Cherbourg naar Bayonne en aan Laboremus S.A., Parijs in management gegeven. Intussen op 26 januari 1942 eigendom officieel aan de Staat der Nederlanden en door deze eind mei aan het Duitse Rijk "verkocht". (De teboekstelling bij het Kadaster wordt op 30-05-1942 doorgehaald.) Op 18 oktober 1944 door zwaar weer bij Paimboeuf (monding van de Loire) gezonken en op 23 oktober total loss verklaard. Na de oorlog als wrak te Mindin (bij Paimboeuf) aangetroffen, prijsverklaard en naar Nederland gesleept. Op 30 september 1946 terug in Nederland en bij P. Smit en Zn. hersteld. Begin 1948 aan Harm Pieter Veling als vergoeding voor in de oorlog verloren gegaan schip toegewezen en zou als RAKET in de vaart komen. Door Veling geweigerd wegens de in zijn ogen te hoge prijs. Verkocht aan In 't Veld.

Nadere informatie van Theo Dorgeist:
1940,10.Mai: Beim deutschen Angriff auf die Niederlande noch auf Stapel. 3.Okt. : Stapellauf als SPES. 21.Nov.: Probefahrt und Ablieferung an Folkert Feenstra in St. Philipsland. 29.Nov. : Stapellauf nach deutschen Prisenakten, sicher falsch. 23.Dez. : Verkauf an Johannes Alidus Stokmans in Amsterdam. 16.Juni: Von der KMD Rotterdam in Delfzijl erfaßt für „ Sonderunternehmen Oberst Veltjens“. ( Oberst J. Veltjens ( Luftwaffe) ,Berlin ist Bevollmächtigter für Sonderaufgaben ( hier Beschaffung von Transportraum auf unüblichen Wegen) beim Beauftragten für den Vierjahresplan ( Reichsmarschal Göring )) 18.Juni: Von der „ROWAK“ übernommen, ausgerüstet, mit einer spanischen Mannschaft besetzt und für eine Reise nach Bayonne klargemacht. 23.Juni: Nach Hoek von Holland verlegt. 27.Juni: Im Geleitzug nach Cherbourg ausgelaufen. 9.Juli: In Bayonne eingelaufen.SPES wird am gleichen Tag zur Bereederung von der ROWAK der Laboremus S. A., Paris übertragen die den Einsatz auf den F. K. 541 Transportbeauftragter Hendaye, Hafenstelle Bayone überträgt. 13.Juli: Beginn des Einsatzes im Erzverkehr Bilbao – Bayonne. 28.Juli: Überschreibung zur N. V. Kustvaartmaatschappij SPES, Amsterdam ? 1941/42: Ankauf des Schiffes durch das Reichswirtschaftsministerium Kaufpreis ? Versicherungswert: 146.000 RM. 1942, 26.Jan.: Eigentum des Schiffes auf die niederländische Schiffverwaltung ( Rijksburea Zeescheepvaart, Den Haag ??) übertragen.
23.April: Bei der Reise Gijon – Bayonne durch Grundberührung beschädigt. 30.Mai: Schiff im niederländischen Register gelöscht. 13.Sept.: Nach Motorausfall vor der spanischen Küste hilflos in See getrieben und vom Reedereischiff TIM nach Pasajes eingeschleppt. 1943, 1.April: Schiff vom Reichswirtschaftsministerium an den Reichskommissar für die Seeschiffahrt abgegeben, Einsatz, Bereederungen usw. bleiben wie bisher bestehen. 23.Juli.: Schiff in Bayonne aufgelegt. 12.Okt.: Wieder in Dienst gestellt. 1944, 20. Juni: Vom Reichskommissar für die Seeschiffahrt an die KMD Bordeaux übergeben. 29.Sept.: Beim Seekommandanten Lorient im Einsatz gemeldet. 10.Okt.: Meldung das die Ausbildung der Handelsschiffsbesatzung , jetzt deutsch, beendet ist. 18.Okt.: Durch Seegang vor Paimboeuf gesunken. 23.Okt.: Dort als Totalverlust gemeldet. 1945,Mai: Bei Kriegsende dort angeblich vollkommen ausgebrannt gefunden. Später geborgen und der niederländischen Regierung übergeben. 1946,30.Sept.: In Rotterdam eingeschleppt und von der niederländischen Regierung zur Reparatur gegeben , u.a. ein neuer Schiffsdiesel eingebaut. 1947, Dez.: Ende der Reparatur. 1948, 30.Jan.: Von der niederländischen Regierung Herrn Harm Pieter Veling als Entschädigung für ein im alliierten Dienst verlorenen Schiff angeboten. Obwohl der Name RAKET schon festgelegt ist und ein neues Unterscheidungssignal ( PGYH) bereits vergeben wurde kommt der Kauf wegen streisstreitigkeiten nicht zustande und das Schiff bleibt bei der niederländischen Regierung. 24.Mai: Verkauf an Willem in ’t Veld, Rotterdam, Name weiter SPES.
1948-06-15: Op 15-06-1948 als SPES, zijnde een stalen motorschip, groot 814.70 m3 bruto inhoud volgens meetbrief afgegeven te 's Gravenhage d.d. 15-11-1947 nr. 6254, liggende te Amsterdam, door E. Konijn, scheepsmeter te Amsterdam, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2359 Z GRON 1948 op het achterschip aan S.B zijde in achterkant dekhuis, 5.90 m. uit hekplaat, 0.45 m. uit lengteas en 1.55 m. boven dek. (Opm.: De oude merken 1988 Z GRON 1940 zijn verwijderd.)
1952-07-05: Op 05-07-1952 als SPES, zijnde een motorschip, metende 1200.17 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage d.d. 09-07-1952, liggende te Bolnes, door F. Tromp, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdient te Rotterdam, opnieuw van brandmerk 2359 Z GRON 1948 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan BB zijde in achterwand dekhuis op verhoogd achterdek 2,80 m. uit hekplaat, 0.50 m. uit lengteas en 1.50 m. uit dek. (Opm.: Bij onderzoek zijn geen andere merken van de teboekstelling ten hypotheekkantore of sporen daarvan gevonden.)
1954-04-03: 03-04-1954 m.s. SPES af Rotterdam, 423 B. R. T. På rejse fra Göteborg til Selzaete med jernerts. Grundstødt d. 3/4 54 ved Jyllands V.-kyst.
Strandingsindberetning dat. 5/4 54. Kl. 1235 grundstødte S. i stille, tåget vejr ud for Hansted ca. 500 m fra land. Kl. ca. 1600 kom skibet flot ved egen hjælp. Anm. Årsagen til grundstødningen angives at være tåge.
1954-04-05: Het Vrije Volk 05-04-1954: Kustvaartuig „SPES" liep aan de grond. Het Rotterdamse kustvaartuig „Spes" (424 ton) van de rederij Spes Nostra, onderweg van Góthenburg naar Selzaete (bij Antwerpen) is Zaterdagmiddag tengevolge van mist aan de Deense kust aan de grond gelopen. De bemanning van de „Spes" is niet in gevaar. Een Deens bergings-vaartuig zal trachten het schip vlot te brengen.
1968-04-00: Leeuwarder Courant 20-04-1968: Kapitein gisteren van boord gehaald. Nederlandse kustvaarder nog in haven in Polen. De Nederlandse coaster „Spes", die — zoals wij gisteren in een deel van onze edities meldden — donderdag door een schip van de Poolse marine is opgebracht, verblijft naar alle waarschijnlijkheid nog steeds in de haven van Swinemünde. Gistermiddag deelde de Rotterdamse reder W. in 't Veld mee, dat hij via zijn agent in Stettin had vernomen dat de „Spes" was vrijgegeven en nog gisteren zou vertrekken. Gisteravond meldde de agent van de reder weer dat de “Spes" op zeer korte termijn zou worden vrijgegeven. Omdat de actie van de Polen met name lijkt te zijn gericht tegen kapitein Klaas van der Plas — deze is gisteren van boord gehaald —, verwachtte men in Rotterdam dat de „Spes" eventueel zou uitvaren onder commando van de eerste stuurman. Het ministerie van buitenlandse zaken in Den Haag heeft van de Nederlandse ambassade in Warschau vernomen dat de Poolse autoriteiten bezwaren hebben geuit tegen het optreden van de gezagvoerder en de zes koppen tellende bemanning van de „Spes". Het zou hier gaan om een vertrek uit de haven zonder vergunning. De Poolse autoriteiten zouden dronkenschap onder de opvarenden hebben genoemd als motief voor hun actie. Gistermorgen heeft de heer In 't Veld een telefoongesprek gevoerd met een van de opvarenden van de „Spes", zijn 24-jarige neef, de Delftse student L. A. in 't Veld, die de reis naar Stettin voor zijn plezier meemaakte. Volgens de student is er geen sprake geweest van dronkenschap aan boord van de „Spes". Hij noemde als werkelijke reden het feit dat kapitein Van der Plas de haven van Stettin zonder loods verliet. De coaster had volgens de reder al een dag vertraging en toen donderdag de loods niet op tijd kwam opdagen om het schip de haven uit te brengen, heeft de gezagvoerder de ankers laten lichten en is op eigen houtje vertrokken. Volgens de Rotterdamse reder enterde een patrouilleboot van de Poolse marine de „Spes" toen het schip al 30 mijl buiten de haven van Stettin was. Het scheepje kreeg eerst een schot voor de boeg, waarna marinemensen aan boord sprongen en de kapitein dwongen terug te keren. Bij aankomst in de haven moesten volgens de heer In 't Veld alle bemanningsleden een bloedproef ondergaan. Naar Poolse bronnen is het verboden een haven zonder loods te verlaten. „De kapitein was daarvan op de hoogte, daarom vind ik het onbegrijpelijk dat hij dit gedaan heeft", aldus de reder. „Het vaarwater voor Stettin is gevaarlijk. Maar kapitein Van der Plas kent de zee daar misschien wel beter dan een loods. Hij is zeker al vijfhonderd keer deze haven binnengelopen en uitgevaren", aldus de heer In 't Veld. Kapitein Van der Plas werd vorig jaar door een rechtbank veroordeeld tot drie maanden gevangenisstraf wegens belediging van de Poolse staat en smokkel. Hij heeft tijdens het proces steeds zijn onschuld vast gehouden. Vorig jaar september kwam hij vrij. Tegen veler advies in besloot hij toen opnieuw op Polen te gaan varen.
De Tijd 25-041968: De „SPES" Kapitein nog zonder visum. Wachten in Stettin. (Van onze verslaggever) Katwijk, 25 april — In een hotel in de Poolse stad Stettin wacht kapitein Klaas van der Plas (39) op zijn uitreisvisum. Gisteravond heeft hij met zijn vrouw in Katwijk getelefoneerd, maar de verbinding was zwaar gestoord en veel heeft men elkaar nog niet kunnen vertellen. Wel heeft mevrouw Van der Plas van haar man vernomen dat hij door de Poolse autoriteiten nog steeds niet op de hoogte is gesteld van de reden van zijn arrestatie, en dat hij nog niet weet wanneer hij naar huis kan komen. Het schip van kapitein van der Plas, de “Spes" vertrekt pas vrijdag uit IJmuiden naar Polen. In het laden is enige vertraging ontstaan. Vier dagen heeft Klaas van der Plas in de Poolse havenplaats Stettin in de gevangenis doorgebracht, terwijl zijn coaster onder commando van de eerste stuurman huiswaarts voer. Woensdagmiddag twee uur is hij in vrijheid gesteld. Dit gebeurde tegen een borgsom van ƒ 55.000, die de Poolse autoriteiten geëist hadden. Op vragen deelde het bureau van de openbare aanklager in Stettin woensdag mee dat in deze zaak het onderzoek, nog niet is afgesloten. De voorlopige beschuldiging is dat de “Spes" zonder lichten en zonder loods heeft gevaren, en zonder vertrek-visum van de havenautoriteiten de haven zou hebben verlaten. Het zou nog ongeveer maanden duren voor de zaak voor de rechter zou komen. De aanhouding van de “Spes" door Poolse marineschepen gebeurde ongeveer dertig mijl buiten de haven Schwinemünde. Het staat lang niet vast dat de kwestie van het al of niet gebruiken van de loods de reden is voor de arrestatie. Een jaar geleden is het de kapitein ook al overkomen. Hij heeft drie maanden moeten doorbrengen in een Poolse gevangenis, “wegens belediging van de Poolse staat". Hij kwam in de meeste Poolse havens sinds jaar en dag kalk laden voor IJmuiden. De eigenaar van het schip, de Rotterdamse reder W. in 't Veld, heeft woensdag verklaard dat het hem onverstandig lijkt kapitein Van der Plas na zijn terugkeer in Nederland opnieuw op Polen te laten varen. „Na al die moeilijkheden lijkt het me beter dat hij daar zijn gezicht niet meer laat zien.!'
1985-05-00: Final Fate:
Door onbekende slopers in Griekenland gesloopt.

Afbeeldingen


Omschrijving: Spes 1940.
Gemaakt door: Builders photographer

Omschrijving: Spes 1940
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Spes 1940.
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Spes 1940.
Gemaakt door: World Ship Photo Library

Omschrijving: De Spes na de verlenging.
Gemaakt door: Duncan, Alex

Omschrijving: De Spes 1940 na de verlenging.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De Spes 1940 na de verlenging.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Spes 1940 at Vlaardingen.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)