Inloggen
SPEEDWELL - ID 6077


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1946
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 6823 Z ROTT1946
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Haarlemsche Scheepsbouw Maatschappij, Haarlem, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer: 481
Launch Date: 1946-07-11
Delivery Date: 1946-12-19
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 750
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM Type Benz (375x480)
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.43 Gross tonnage
Net Tonnage: 275.00 Net tonnage
Deadweight: 800.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 48200 Cubic Feet
Bale: 43470 Cubic Feet
 
Length 1: 58.59 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 54.53 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.34 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.83 Meters Depth, moulded
Draught: 3.60 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1946-12-19 SPEEDWELL
Manager: W. in 't Veld Kustvaartbedrijf, Overschie, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Willem in ‘t Veld, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHQA

Date/Name Ship 1950-10-03 HOLMLEA
Manager: Holm & Co. Ltd, Wellington, New Zealand
Eigenaar: Holm Shipping Co. Ltd., Wellington, New Zealand
Shareholder:
Homeport / Flag: Wellington / New Zealand
Callsign: ZMJH
Additional info: Uitreis wellicht onder de naam SPEEDWELL

Date/Name Ship 1967-03-00 WALLISIAN
Manager: A.R. Rusden & L.A. Moriarty, Vila, New Hebrides
Eigenaar: Rusmor Shipping Co., Suva, Fiji
Shareholder:
Homeport / Flag: Vila / New Hebrides

Ship Events Data

1946-11-26: Als SPEEDWELL, zijnde een stalen motorschip, groot 1414.81 m3 bruto inhoud volgens meetbrief dd. 29-10-1946 no. 6839, liggende te Haarlem, door S. de Jong, scheepsmeter te Amsterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 6823 Z ROTT 1946 op het achterschip in achterkant dekhuis, 7.10 m. van de hekplaat op de lengteas en 1.32 m. boven dek.
1946-12-20: Het Vrije Volk 21-12-1946: Vrijdagmiddag heeft op de rivier ter hoogte van de Lloydkade een aanvaring plaatsgehad, tengevolge waarvan de Spidoboot „Paardeplaat" is gezonken. De twee opvarenden konden worden gered. Omstreeks vier uur voer de kustvaarder „SPEEDWELL" naar zee en wilde bij de Lloydkade tussen de „Paardeplaat" en de wal doorvaren. Op een gegeven ogenblik veranderde de Spidoboot van richting en het gevolg was, dat de „Speedwell" het kleine bootje in de achtersteven raakte. Dit maakte direct veel water en begon te zinken. De kapitein, J. Hanswijk uit de Zweedsestraat, en de dekknecht J. B. Hulstaart uit de Willem Beukelszoonstraat sprongen te water. Ze konden door een in de nabijheid zijnde sleepboot worden gered. De kapitein moest naar het ziekenhuis worden overgebracht, dooh kan later naar zijn woning worden vervoerd. De dekknecht was reeds dadelijk naar huis overgebracht.
1950-08-05: Het Vrije Volk 05-08-1950: Aanvaring op de Nieuwe Maas. Op de Nieuwe Maas ter hoogte van de Tweede Katendrechtse Haven ontstond gistermiddag een aanvaring, die gelukkig zonder persoonlijke ongelukken afliep, maar waarbij de betrokken schepen nogal wat averij opliepen.
Uit de Tweede Katendrechtse Haven kwam het motorkustvaartuig „SPEEDWELL", waarvan G. P. J. van Erven kapitein is, terwijl uit de richting Schiedam de sleepboot ,Pandan" met het sleepschip „Heimdall" naderde. Of de signalen door de kapitein van de „Speedwell" niet zijn gehoord., of verkeerd begrepen zijn, is nog niet vastgesteld, maar de „Speedwell" voer door en kwam met de voorsteven tegen de sleepboot terecht. Daarna trof hij de voorsteven van het sleepschip. Zowel het kustvaartuig als de sleepboot en de "Heimdall" kregen schade aan de voorsteven, terwijl de „Speedwell" bovendien enige grote gaten aan bakboord opliep. De sleepboot en 't sleepschip zijn aan het Derde Katendrechtse Hoofd gemeerd. De „Speedwell" voer op eigenkracht naar een scheepswerf in Bolnes.
1950-10-00: Na verkoop ingezet in de dienst Raglan naar Dunedin en verder op vele eilanden.
1957-00-00: Op het Danger Reef 10 mijl noord van Otago Heads gelopen. De bodem werd open gescheurd en de machinekamer liep vol water. Naar Dunedin geassisteerd en vervolgens naar Port Chalmers voor reparatie. In 1958, na reparaties, weer in de vaart.
1967-05-08: Final Fate:
Een dag na de verkoop, op reis met een lading cement en stukgoed van Suva naar Wallis Islands op een rif gelopen bij Yacata-Iland op 130 mijl van Suva. Door de bemanning verlaten, wrak geslagen en verloren gegaan in pos.17.17.Z. - 179.38.W. De bemanning werd gered door de mijnenveger HMNZS 'Kiama'.

Afbeeldingen


Omschrijving: SPEEDWELL
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Foto T. Kroeze, Rotterdam

Omschrijving: SPEEDWELL
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: HOLMLEA
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: HOLMLEA
Collectie: Goudriaan, J. (Koos)
Vervaardiger: Alexander Turnbull Library, The

Omschrijving: HOLMLEA
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: HOLMLEA
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: HOLMLEA
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: HOLMLEA
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: HOLMLEA
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname