Inloggen
SPECULANT - ID 6076

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1907-07-01 / 1919-00-00 | Reden uitgevlagd: Buitenland verkocht

Identification Data

Bouwjaar: 1907
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 1996 DORD 1907
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schooner-aak
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepsbouw Maatschappij v/h J. J. Croles, IJlst, Friesland, Netherlands
Delivery Date: 1907-04-00
Technical Data

Gross Tonnage: 121.64 Gross tonnage
Net Tonnage: 104.37 Gross tonnage
Deadweight: 175.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 31.67 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 29.92 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.20 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.29 Meters Depth, moulded
Draught: 1.90 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1918
Type: Fitted with engine
Omschrijving: 1918 gemotoriseerd: 2tew 2 cil 50 Pk Houmøller Frederikshavn Type (x)

Ship History Data

Date/Name Ship 1907-07-01 SPECULANT
Manager: Adrianus Johannes Muller, Stad aan het Haringvliet, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Adrianus Johannes Muller, Stad aan het Haringvliet, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Stad aan het Haringvliet / Netherlands
Callsign: PSRG

Date/Name Ship 1914-03-04 SPECULANT
Manager: Kornelis Eeftingh Tzn., Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Eigenaar: Kornelis Eeftingh Tzn., Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign: PSRG
Additional info: Fl. 13.500

Date/Name Ship 1919-00-00 SPECULANT
Manager: P/R/ Holger Fischer, Christiansted, Norway
Eigenaar: P/R/ Holger Fischer, Christiansted, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Christiansted / Norway
Callsign: MSPV

Date/Name Ship 1923-08-00 ILSE
Manager: Mathias Nielsen, Apenrade, Denmark
Eigenaar: Mathias Nielsen, Apenrade, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Apenrade / Denmark
Callsign: NFLT

Ship Events Data

1907-06-29: Dagregister deel 14, nummer 462, den eersten Juli 1900zeven. Verklaring van eigendom. Ik ondergeteekende Adrianus Johannes Muller, schipper, gedomicilieerd te Dordrecht, verklaart te zijn de eenige eigenaar van het overdekte stalen klipperschip genaamd “Speculant”, hebbende een dek en twee masten en een grootte volgens meetbrief onder nummer 197 afgegeven te IJlst van drie honderd vier en veertig negen en vijftig honderdste kubiek meter of honderd een en twintig vier en zestig honderdste tonnen van twee en drie en tachtig honderdste kubieke meter bruto en twee honderd vijf en negentig acht en zestig honderdste kubieke meter of een honderd vier zeven en dertig honderdste tonnen van twee en drie en tachtig honderdste kubieke meter netto, voor mijn rekening gebouwd op de werf der Naamlooze Vennootschap “Friesche Scheepsbouwmaatschappij” te IJlst en in de Nederlanden thuis behoorende, thans nog staande op de werf, van welk schip nimmer eene teboekstelling aan enig kantoor der hypotheken en van de Scheepsbewijzen heeft plaats gehad. Dordrecht, den negen en twintigsten Juni negentien honderd en zeven. Geteekend A.J. Muller. (In de kantlijn staat bijgeschreven: Ingebrand aldus 1996 DORD 1907.)
1917-10-13: 12-09-1917 : 12 september vertrokken van Skoghal met een lading hout (deklast hoogte 1.45 m) met bestemming Leerdam. Op 13 oktober, lekgeslagen op de Noordzee in de vrije vaargeul. De bemanning is na 3 dagen in de boot gegaan en op Juist terechtgekomen na 36 uur roeien en zeilen. Het schip is op 19 oktober gestrand (drijvend op deklast hout) op Jutland bij Blaavandhuk ( Esbjerg). Schip later ter plaatse verkocht. (Ad. Info: In konvooi varend met de “Adelaar” (Klaas Eeftingh) 1 mst tjalk “Lammechiena” (Duurt Bonninga) 1 mst tjalk “Margaretha” (Hylkema ) Bram Sietse met een 2 mst tjalk naam “A”? )
1925-04-00: Final Fate:
In 04.1925, onderweg met een lading straatstenen van Karlskrona naar Altona gezonken bij Rügen.
Info uit Denemarken (via Bert Kruidhof): On the June 10. at 5 a.m. ILSE left the loading place Breda Vik. On the June 14. th which has reach the Fehmarn Belt, go east on the reason of strong wind from WNW and with high waves. On June 17. at 8 a.m. it passed Falsterbo Lightvessel on five nautical miles distance and around noon it massed the isle of Moen in a distance of six nautical miles. The wind was still NW and strong and with high wave. So the moved and at 10 p.m. Dornbusch Lighthouse were spotted in direction SSE in a distance of 8 nautical miles. The captain tried to turned the ship up agianst the wind, but has serious trouble doing. The ship did not react on the manoeuvres. The heavy swell kept overfloating the deck and hatches. On June 18. At 12 the crew left the ship via the boat and came safely ashore on Rügen. ILSE was seen lying with a heavy list. The conclusion was that a leak had develop during the voyage and made it sink while reaching Rügen. The ship was on a voyage from Karlskrona with 180 tons of road stones for Altona.

Forladt synkefærdig d. 18/6 25 i Østersøen. Søforklaring i Stralsund d. 26/6 25. Søforhør i Aabenraa d. 10/7 og 3/8 25. Tysk Indberetning dat. Dornbusch d. 15/8 25. Forlisanmeldelse dat. Aabenraa d. l4/9 25.
35. D. 10/6 Kl. 5 Fmd. afgik I. fra Ladepladsen Breda Vik. D. 14/6 maatte Skibet, der var naaet ind i Fehmern-Bælt, holde Ø. over paa Grund af frisk til stiv Kuling af VNV. med høj Sø. D. 17/6 Kl. 8 Fmd.
pejledes Falsterbo Fyrskib i Ø. i ca. 5 Sm.s Afst.